Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Brus vs. vann

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-08-06, 15:49   #26
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Jada, Ziggy. Vi har "snakket" om alt det der også !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-06, 16:24   #27
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jada, Ziggy. Vi har "snakket" om alt det der også !

hihihi... vile bare terge litt jeg...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 20:25   #28
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Nille, jeg er enig med deg i mye, men å drikke en halv liter væske i timen er ikke bra. Nyrene blir overbelastet av for mye væske, de filtrerer til sammen 1500 liter væske i døgnet til sammen. 2,5 til 3 liter væske i døgnet i tillegg til det du får i deg gjennom maten er glimrende når man er på lavkarbo. For folk med mer "vanlig" kosthold gjelder 1,5 til 2 liter. (Noen ganger får man beskjed om å drikke mer, men det er nettopp i forbindelse med urinveisinfeksjon eller nyrebekkenbetennelse el, men dette er ikke gangbar mynt til daglig) Dersom man drikker for mye væske, vil nyrene etter hvert bli utslitt, og man er mer utsatt for nyresvikt ved en infeksjon.

1500 liter?? Nyrene filtrerer ca. 180 liter i døgnet, kalles forurin. Av dette blir ca. 178,5 liter vann, + næringsstoffer (som sukker/aminosyrer) holdt tilbake og man skiller ut ca. 1,5 liter som urin.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 17-08-06, 16:37   #29
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Hege_

1500 liter?? Nyrene filtrerer ca. 180 liter i døgnet, kalles forurin. Av dette blir ca. 178,5 liter vann, + næringsstoffer (som sukker/aminosyrer) holdt tilbake og man skiller ut ca. 1,5 liter som urin.

Hæ? Jeg har lært 1500 liter på anatomiundervisningen vår. (jeg går på sykepleien) Jeg skal sjekke det, og komme tilbake.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-06, 16:40   #30
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Hæ? Jeg har lært 1500 liter på anatomiundervisningen vår. (jeg går på sykepleien) Jeg skal sjekke det, og komme tilbake.

Her kommer det, etter en liten sjekk:
Nyre

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


Gå til: navigasjon, søk

Grisenyre


En nyre (ren) er et organ i kroppen som har som oppgave å filtrere ut avfallsstoffer fra blodet, slik at disse avfallsstoffene forlater kroppen som urin. Mennesker har to nyrer, som ligger på hver side av ryggraden, ved bakre bukvegg.
Selve filtreringen skjer i medulla, nyrepyramidene, som består av ca. én million såkalte nefroner, blodrensende enheter. Hvert døgn passerer det omkring 1 200 liter blod gjennom nyrene, og utskillelsen av urin varierer fra 0,4 til 25 liter pr. døgn, avhengig av væskeinntaket. Hvis nyrene slutter å fungere, vil avfallsstoffene samle seg opp og forårsake en urinforgiftning.
Nyrene veier ca 125-150g hver.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 11:21   #31
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Brus vs. vann

Les her: http://chetday.com/eightglassesofwater.htm
Der står at kroppen din mister ikke mer enn en liter vann daglig på en kald dag.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 19-08-06, 22:49   #32
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Brus vs. vann

Wikipedia er ikke vitenskaplig - det er et brukerstyrt "leksikon" der hvem som helst kan legge inn info.

Og jeg blir litt forvirra, er det blod eller vann dere snakker om nå ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-08-06, 12:42   #33
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Nille

Wikipedia er ikke vitenskaplig - det er et brukerstyrt "leksikon" der hvem som helst kan legge inn info.

Og jeg blir litt forvirra, er det blod eller vann dere snakker om nå ??

Nyrene har som oppgave å rense alt blodet vårt, og det filtreres hele tiden. Nyrene jobber på denne måten: Filtrasjon, absorbsjon, reabsorbsjon og sekresjon (av urin).

" Hos et gjennomssnittsmenneske på 70 kg strømmer det i hvile omtrent 1200 ml blod gjennom nyrene hvert minutt (1440 minutter i døgnet x 1200 ml pr minutt = 1728000 ml i døgnet.) Nyrene som har en vekt tilsvarende 0,5% av kroppsvekten, mottar altså 20 - 25% av hjertets minuttvolum. Den store gjennomblødningen skyldes ikke at nyrene har et ekstremt høyt behov for tilførsel av oksygen og næringsstoffer, men den legger til rette for en effektiv utskilling av avfallsstoffer. Dessuten vil justeringer av blodets sammensetning mens det strømmer gjennom nyrene, ha forholdsvis stor innflytelse på sammensetningen av kroppsvæskene. Dette gjør nyrene for å sikre stabil sammensetning av kroppens væskemiljøer."

Kilde: Jan G. Bjålie, Egil Haug, Olav Sand, Øystein V. Sjaastad. "Menneskekroppen, fysiologi og anatomi" Gyldendal norsk forlag. (Pensum på sykepleierutdanningen)

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-06, 21:06   #34
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Hæ? Jeg har lært 1500 liter på anatomiundervisningen vår. (jeg går på sykepleien) Jeg skal sjekke det, og komme tilbake.

Jeg jobber med nyre, dialyse, diabetes, og hypertensjonspasienter til daglig. Jeg ser vi snakker om to forskjellige ting, så da er misforståelsen oppklart. Syns 1500 liter var uhorvelig mye..

Skriver hva som står i min bok, så ser du at vi ikke snakker om det samme:

Urinen dannes i nefronene. Hvis BT er normalt vil omtrent 20 % av blodplasma presses (filtreres) ut av kapillærnøstet og over i nefronenes rørsystem. En spesiell hinne holder større elementer (proteiner/blodceller)tilbake i blodet. Væsken som presses inn i nefronenes rørsystem kalles forurin. Foruringen passerer gjennom nefronenes rørsystem mot samlerørene og nyrebekkenet. Underveis blir de stoffene kroppen ikke ønsker å kvitte seg med sugd tilbake i blodet. Det meste av vannet og alle næringsstoffene (sukker og aminosyrer) suges tilbake. Avfallsstoffenen suges ikke tilbake til blodet, men renner i konsentrert form til nyrebekkenet og kommer ut som urin. Det dannes ca. 180 liter forurin hver dag. I gjennomsnitt blir bare ca. 1,5 liter skilt ut som urin, resten trekkes tilbake i blodet. Vi sier at diuresen er på 1,5 liter i døgnet.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 01:46   #35
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Hege_

Jeg jobber med nyre, dialyse, diabetes, og hypertensjonspasienter til daglig. Jeg ser vi snakker om to forskjellige ting, så da er misforståelsen oppklart. Syns 1500 liter var uhorvelig mye..

Skriver hva som står i min bok, så ser du at vi ikke snakker om det samme:

Urinen dannes i nefronene. Hvis BT er normalt vil omtrent 20 % av blodplasma presses (filtreres) ut av kapillærnøstet og over i nefronenes rørsystem. En spesiell hinne holder større elementer (proteiner/blodceller)tilbake i blodet. Væsken som presses inn i nefronenes rørsystem kalles forurin. Foruringen passerer gjennom nefronenes rørsystem mot samlerørene og nyrebekkenet. Underveis blir de stoffene kroppen ikke ønsker å kvitte seg med sugd tilbake i blodet. Det meste av vannet og alle næringsstoffene (sukker og aminosyrer) suges tilbake. Avfallsstoffenen suges ikke tilbake til blodet, men renner i konsentrert form til nyrebekkenet og kommer ut som urin. Det dannes ca. 180 liter forurin hver dag. I gjennomsnitt blir bare ca. 1,5 liter skilt ut som urin, resten trekkes tilbake i blodet. Vi sier at diuresen er på 1,5 liter i døgnet.

Ja, men likevel er det jo så mye væske som filtreres gjennom nyrene i løpet av et døgn.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-08-06, 18:09   #36
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av paprika

Ja, men likevel er det jo så mye væske som filtreres gjennom nyrene i løpet av et døgn.

Det skal jeg være enig. Fantastiske organer.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann i kroppen polvott Spørsmål og svar 7 28-03-06 23:13
Sukkerholdig brus på The gathering Helene Generell diskusjon 1 30-08-05 21:40
Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus?? Tusta Barns kosthold 13 19-02-05 19:35
Drikke - supplement til masse vann? rsy Induksjonen 6 10-02-04 13:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no