Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett nok!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-10-11, 16:51   #1
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Fett nok!

Sukk.


http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4252404.ece

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 17:22   #2
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Fett nok!

Kan nok være en tankevekker for noen, jeg kan fint klare å spise altfor mye fett, så jeg må tenke og kan ikke følge sultfølelsen alene. Men en riktig lavkarbo-diett inneholder jo ikke ubegrensede mengder fett, så dette handler vel mer om feiltolkninger enn om de som følger lavkarbo "riktig" ?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 17:34   #3
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett nok!

Jeg kan også fint spise for mye på lavkarbo, men man skal jo ikke fråtse i maten - men spise til man er passe mett. I den nye atkinsboka står det, riktig nok i engelsk versjon på s. 69 og 129 (pocketutgaven) at kvinner skal ligge mellom 1500 - 1800 kcal og menn mellom 1800 - 2000 kcal.

Men det er jo først når vekta ikke går nedover at man trenger å tenke på kaloriene, synes artikkelen var vel bombastisk - men det får være hennes syn.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 17:40   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett nok!

Jeg måtte jo kommentere... dama har jo ikke satt seg inn i hva dette dreier seg om.... for ikke å snakke om at hun brukte TO ÅR før hun gjorde endringer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 17:46   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett nok!

Når skal folk forstå at det ikke handler om å proppe i seg mest mulig fett?

For de som er fettskremte og livredd for fett sier vi: Spis masse fett. Men for de som ikke er så redd fett i utgangspunktet holder det å si: Spis litt fett her og der.

Poenget med fett er jo at man uten fett på en ketogen diett ender opp med under 500kcl i døgnet( fra protein og karbo). Da MÅ man fylle på med litt fett her og der for å få nok energi. Det betyr ikke at man alltid skal spise mat som flyter i fett, men mat med nok energi.

Den som hadde skrevet det innelegget hadde i allefall misforstått. En halv plate sjokolade og latte med skummet melk OG fet mat i tillegg? Alt for mye sukker blandet med fet mat, det går galt av sted.

Jeg elsker fet mat, men jeg kjenner jeg blir småkvalm av tanken på 4 egg og en pakke bacon. Ikke bare mye energi og fett, men dobbelt så mye protein som til og med jeg som har en bmi på over 40 trenger.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 18:11   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fett nok!

Det er faktisk alt for mange der ute som tror vi bæljer i oss fløte fra kartongen mens vi skyller det ned med olje, før vi kverker innpå et par pakker bacon og 1/2 kilo smør som vi slafser i oss. Og som snacks er det helt greitt og drikke 1 liter rødvin eller to til alt fettet, fordi det er så lite karber der. Og etterpå kan vi maule 70 % sjokolade
Ikke rart mange tror vi er galne
Jeg får i meg nok fett til at jeg holder meg mett og trives med kostholdet, men det er milevis fra den oppfatninga mange har.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 18:26   #7
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett nok!

...og hun fortsetter i VG: "Hun ble syk og fet da hun la om til lavkarbodiett"

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10039901

Fet?? Hun gikk fra 61 til 65 kg....

Syk?? Hun følte seg kvalm og uvel...

No shit, Sherlock, å prøve å ta svømmeknappen i fett - kan fort bli litt uggen da.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 18:28   #8
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fett nok!

Det er jo en kjennegjerning at mange her inne drikker fløte og pøser på med fett da.
Fikk da ofte nok høre her inne jeg at jeg måtte innta mer fett.
Drikk fløte, spis osteknekkis, spis bacon osv.

Har troen på moderat lavkarbo jeg, men ikke den ekstreme etter å ha prøv den.
Selv opplevde jeg bare å legge på meg enda så streng jeg var med karbohydratene.
Nå går jeg på mer generell lavkarbo og det fungerer mye bedre for meg. Tror nok det er sunnere i det lange løp også jeg da

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 18:43   #9
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett nok!

Er ganske moderat sjøl, akkurat nok til å holde diabetes2 under kontroll uten insulin. Å drikke fløte høres ut som en straff jeg ikke vil ha

Men denne dama....blir "syk" og "fet" - men vi fortsetter et par år allikevel!

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 19:18   #10
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett nok!

Det er sikkert noen som drikker fløte og shotter olje, men det er vel mest for i perioder å få opp fettprosenten fordi man ikke klarer det uten?

Jeg legger inn på diett.no i perioder, og det er overraskende "lite" fett man egentlig trenger. Avocado, majones, smør på skiva i stedenfor brelett for eksempel... Litt fløte i kaffe eller te. Jeg har cocosa i teen i perioder jeg spiser for magert (typ mye salat uten særlig dressing og magert kjøtt- nesten lavkalori). Jeg hadde aldri klart å spise 4 egg og en pakke bacon til ett måltid, det blir rett og slett for mye mat...

Jeg irriterte meg også over at hun var så bastant, og at hun ikke undersøkte litt nærmere - og forsøkte å finne ut hvor hun tok feil

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 19:50   #11
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Fett nok!

Synes det er så trist med dette råkjøret fra media sin side. Det gjelder både de positive og negative artiklene som har blitt publisert det siste. Alt baseres på enkelt tilfeller hvor det ikke er noen slags kontroll på hva som faktisk er gjort.

Alle de positive sier dem har rast ned i vekt, alle prøver er fine. De med negative sier dem har fulgt dietten til punkt å prikke, men vekten går opp og prøvene viser at dem er døden nær.

Nå tviler jeg ikke på at det over er sant, men det er jo ingen seriøse forskninger på disse historiene. Det er kun oppfatninger av de som forteller,

Ønsker heller store seriøse forskninger på dette. Men er ingen som vil betale for dette. Det er bare sukker og lege bransjen som ønsler å betale, og da er det kanskje ikke heelt fair.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 20:04   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett nok!

Det er rart hun fikk intervjuet i avisen. Hun hadde ikke brukt hodet. Og ikke etterpå heller særlig godt når hun skylder på type fett istedetfor mengden. Ikke grønnsaker hadde hun spist engang. Ikke rart hun ble kvalm. Man må ikke spise masse fett, fordi det inneholder så mange kalorier at man fort kommer opp i nok mengde i forhold til protein- og karbohydrat-kalorier.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 13:04   #13
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett nok!

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

No shit, Sherlock, å prøve å ta svømmeknappen i fett - kan fort bli litt uggen da.

hahahahahahaha, du er genial!

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 13:29   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Fett nok!

Synes det er ganske spesielt å kaste seg ut i et helt nytt kosthold, uten å lese mer enn en bulletlist om temaet (bare gjetter nå, altså, men det kan ikke ha vært mye mer), dytte i seg enorme mengder mat og tro at det er akkurat som det skal være, se at det ikke går så greit, og så fortsette i 2 år!

Og når alt dette er over, gå til avisene og skylde på kostholdet at resultatet ikke ble som forventet!?

Og hun har tydeligvis ikke lest seg opp i etterkant, for utifra hennes egen beskrivelse spiser hun fortsatt lavkarbo.

Folk

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 17:42   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett nok!

Ja det var den samme leksa på forsiden idag, enten i vg eller dagbladet. Å skylde på lavkarbo er så fjernt, eller så er det avisa som har vinkla det sånn. Ikke vet jeg. Jeg kjøper ikke slike teite aviser.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget? ragabast Generell diskusjon 11 09-03-11 10:52
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no