Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Familiær hyperkolesterolemi

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-06, 21:25   #1
Gigi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 3
Gigi er på en erverdig vei

Familiær hyperkolesterolemi

Hvordan virker Skaldemans kosthold inn på familiær hyperkolesterolemi? Jeg har dette, og vil ned i vekt, men er veldig bekymret da de fleste leger pleier å annbefale å spise mindre animalsk fett osv.

(Jeg er forresten ny her )

Gigi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 22:39   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hei.

Uffe Ravnskov har gjort en del forskning her. Finner ikke igjen artikkelen hans i slengen, men den ligger ute på internett et sted. Søk på navnet hans.
EDIT: http://www.westonaprice.org/moderndi...s_cholest.html Denne er sikkert fin.

Regelen er at kolesterolet ikke kan reguleres i noen særlig grad ved hjelp av kostholdet (selv om legene påstår det). Hverken ene eller andre veien. Et karbohydratfattig kosthold balanserer derimot forholdet mellom det "gode" og det "dårlige" kolesterolet. Over tid vil også triglyseridene forbedres, men både Torkil og Atkins rapporterer om pasienter som har høye triglyserider i begynnelsen, før kroppen tilpasser seg.

Rådet er da å spise mye grønnsaker når man er ny på low-carb, og gjøre endringene mer gradvis.

Velkommen, forresten!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 23:01   #3
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hei.

Uffe Ravnskov har gjort en del forskning her. Finner ikke igjen artikkelen hans i slengen, men den ligger ute på internett et sted. Søk på navnet hans.

Da er det nok denne du skal se på

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Velkommen hit!!!

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 23:36   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

"Vanlig" høyt kolesterol har jo legene alltid påstått kan bedres ved kosthold. Hvor riktig det jeg er vet jeg ikke. Jeg vet bare at veldig mange har opplevd at det går ned til normalt nivå etter en tid på lavkarbo kost.

Men familiær hyperkolesterolemi er det i følge min(e) lege(r) - inkl. Torkil A., ikke mulig å gjøre noe med - selv med lavkarbo kosthold. Men om statinene man kan få er noe bedre for helsetilstanden, - vel, det er en annen sak. Bivirkningene er ganske kraftige for noen.

Hypocol er et naturmiddel som har vært omtalt i en artikkel i Mat & Helse i høst. Det skal ha særlig gunstig innvirkning på høyt kolesterol, også familiært, - uten bivirkningene. Mer om det her: http://www.hypocol.com/

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 02:53   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

I Vitaminrevolusjonen til Flytli står det at en kan senke kolesterolet med tilskudd av krom. Om dette medfører riktighet, vet jeg ikke.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 17:14   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hei
FH er ingen spøk, men dog ikke så ille som familiær kombinert hyperlipidemi som egt. er verre og kan ses selv med "normalt" totalkolesterol og således overses ved en vanlig legesjekk. Ofte er det en tragisk familiehistorie med talrike hjerteinfarkter i ung alder.
FH blir bedre på ketolysekuren som kan benyttes for å slanke seg, men det krever at man følger kuren inklusive anbefalingene om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag. Krom reduserer insulinmengden i blodet og bedrer fettforbrenningen og virker også positivt på høyt kolesterol.

Når dette er sagt SKAL personer med FH ha statin som reduserer risikoen for blodpropp med 25% ( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)


Det finnes både naturlige statiner ( et er f.eks oppdaget via kinesisk medisin der man i 1000 år har benyttet gjæret, rød ris mot dårlig blodsirkulasjon, et legemiddelfirma undersøkte dette og fandt statinet. Kinesene er ekstremt flinke med empiri.!)
Det finnes syntetiske statiner, dvs stoffer som ikke har eksistert på kloden før de ble skapt i et laboratorie, de er ofte litt mer effektive, de mest effektive er trukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger.

Her ble det visst mye digresjoner, men dette interesserer meg noe.

Ikke tull med FH, ta statin!

Vennlig Hilsen
Torkil


Sist redigert av Torkil : 14-02-06 kl 18:54.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 19:50   #7
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)

Vennlig Hilsen
Torkil

Jeg liker gåter jeg. Gikk inn i butikken din for å se hva du hadde til 200 kr. Ketolysetabletter er nærmest i pris, nestnærmest er adgang til forumet ditt - det tror jeg ikke hjelper mot blodpropp, så da gjetter jeg: Ketolysetabletter med krom og kalsium! Og når det ikke er krom, da må det være kalsium. Men det høres ikke veldig sansynlig ut, hva med 2 bokser soyaprotein ... det var ikke så lett ..

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:04   #8
Gigi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 3
Gigi er på en erverdig vei

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
FH er ingen spøk, men dog ikke så ille som familiær kombinert hyperlipidemi som egt. er verre og kan ses selv med "normalt" totalkolesterol og således overses ved en vanlig legesjekk. Ofte er det en tragisk familiehistorie med talrike hjerteinfarkter i ung alder.
FH blir bedre på ketolysekuren som kan benyttes for å slanke seg, men det krever at man følger kuren inklusive anbefalingene om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag. Krom reduserer insulinmengden i blodet og bedrer fettforbrenningen og virker også positivt på høyt kolesterol.

Når dette er sagt SKAL personer med FH ha statin som reduserer risikoen for blodpropp med 25% ( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)


Det finnes både naturlige statiner ( et er f.eks oppdaget via kinesisk medisin der man i 1000 år har benyttet gjæret, rød ris mot dårlig blodsirkulasjon, et legemiddelfirma undersøkte dette og fandt statinet. Kinesene er ekstremt flinke med empiri.!)
Det finnes syntetiske statiner, dvs stoffer som ikke har eksistert på kloden før de ble skapt i et laboratorie, de er ofte litt mer effektive, de mest effektive er trukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger.

Her ble det visst mye digresjoner, men dette interesserer meg noe.

Ikke tull med FH, ta statin!

Vennlig Hilsen
Torkil

Tusen takk for svar alle sammen. Du sier man burde ta statin....Jeg er 20 år og går til årlig sjekk hos legen for å undersøke kolesterolet mitt siden familien min har familiær hyperkolesterolemi. Nå har jeg forsåvidt relativt normalt kolesterol, men det dårlige kolesterolet er litt forhøyet i forhold til det gode. Legen min har aldri nevnt noe om statin, og jeg går ikke på noen piller i det hele tatt mot blodpropp eller lignende. Burde jeg altså gjøre dette enda jeg har kolesterolet under kontroll nå?
(Faren min tar diverse piller fra legen, pravachol (vet ikke hvordan det skrives), lipitor (usikker på navnet, husker ikke helt.) Og noen andre... )

Jeg kunne tenkt meg å prøve en ketolysekur siden jeg er lovervektig (15-20 kilo for mye...).

Gigi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:13   #9
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)

Prisen stemmer ikke helt, men svaret må jo være boka di! Overvekt er jo en av flere risikofaktorer for blodpropp....og vektnedgang fører igjen oftest til mer fysisk aktivitet, som også er en positiv faktor i forhold til blodpropp.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:32   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Gigi

Tusen takk for svar alle sammen. Du sier man burde ta statin....Jeg er 20 år og går til årlig sjekk hos legen for å undersøke kolesterolet mitt siden familien min har familiær hyperkolesterolemi. Nå har jeg forsåvidt relativt normalt kolesterol, men det dårlige kolesterolet er litt forhøyet i forhold til det gode. Legen min har aldri nevnt noe om statin, og jeg går ikke på noen piller i det hele tatt mot blodpropp eller lignende. Burde jeg altså gjøre dette enda jeg har kolesterolet under kontroll nå?
(Faren min tar diverse piller fra legen, pravachol (vet ikke hvordan det skrives), lipitor (usikker på navnet, husker ikke helt.) Og noen andre... )

Jeg kunne tenkt meg å prøve en ketolysekur siden jeg er lovervektig (15-20 kilo for mye...).

Hei
Hvis du er sikker på at det er FH i familien, er din risiko 50% . Altså har du eller du har ikke FH. Har du normalt kolesterol, er det svært usannsynlig at du har arvet FH, altså er du frisk og skal ikke ha statin. Overvekt vil kunne forklare en litt skjev fordeling mellom godt og dårligt kolesterol.
Neste gang du skal ha målt kolesterol ber du om totalkolesterol. HdL kol( det gode) LdL ( det farlige) og Triglycerider. Da kan man foreta en skikkelig vurdering av din lipidprofil . ( mange andre markører finnes men er lite aktuelle på et vanlig legekontor).
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:33   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av guro

Jeg liker gåter jeg. Gikk inn i butikken din for å se hva du hadde til 200 kr. Ketolysetabletter er nærmest i pris, nestnærmest er adgang til forumet ditt - det tror jeg ikke hjelper mot blodpropp, så da gjetter jeg: Ketolysetabletter med krom og kalsium! Og når det ikke er krom, da må det være kalsium. Men det høres ikke veldig sansynlig ut, hva med 2 bokser soyaprotein ... det var ikke så lett ..

Ehhh, kanskje er det ikke noe jeg selger i nettbutikken
Mvh Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:35   #12
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Ehhh, kanskje er det ikke noe jeg selger i nettbutikken
Mvh Torkil

Ånei? Men det er noe du har - hjemme da kanskje, og som koster 200 kr.

Det blir litt for vanskelig for meg tror jeg ... nå tror jeg at jeg trekker meg stille ut ..

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:38   #13
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Ehhh, kanskje er det ikke noe jeg selger i nettbutikken
Mvh Torkil

Dette blir ikke lett. Albyl E eller tran? Men 50%? Ingen av delene koster 200 kroner heller....

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 20:48   #14
Gigi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 3
Gigi er på en erverdig vei

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Hvis du er sikker på at det er FH i familien, er din risiko 50% . Altså har du eller du har ikke FH. Har du normalt kolesterol, er det svært usannsynlig at du har arvet FH, altså er du frisk og skal ikke ha statin. Overvekt vil kunne forklare en litt skjev fordeling mellom godt og dårligt kolesterol.
Neste gang du skal ha målt kolesterol ber du om totalkolesterol. HdL kol( det gode) LdL ( det farlige) og Triglycerider. Da kan man foreta en skikkelig vurdering av din lipidprofil . ( mange andre markører finnes men er lite aktuelle på et vanlig legekontor).
Vennlig Hilsen
Torkil

Jeg er sikker på at det er FH i familien min, men er fremdeles usikker på om jeg har dette, og det er legen min antagelig også siden kolesterolet mitt vipper litt. Jeg skal forhøre meg neste gang om HdL kol og LdL og triglyceridene mine. Det eneste jeg fikk høre sist var vel at totalkolesterolet lå på 4 tror jeg det var.

Gigi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 23:44   #15
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Kjekt med ei gåte! :-) Jeg vil gjette enten tran eller aspirin 81mg, det som i USA kalles "baby aspirin". Eller kanskje jeg ser meg blind på at det må være medisiner eller kostsupplement? Kanskje det er en type mat? Men hva koster 200 kroner? Hm. Nå ble jeg nysgjerrig!

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 00:08   #16
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av HildePåSlankern

Kjekt med ei gåte! :-) Jeg vil gjette enten tran eller aspirin 81mg, det som i USA kalles "baby aspirin". Eller kanskje jeg ser meg blind på at det må være medisiner eller kostsupplement? Kanskje det er en type mat? Men hva koster 200 kroner? Hm. Nå ble jeg nysgjerrig!

Nøyaktig det samme som jeg gjettet over her...men ingen tilbakemelding på om det er korrekt. Kan hende er vi på ville veier begge to....

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 00:25   #17
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Når dette er sagt SKAL personer med FH ha statin som reduserer risikoen for blodpropp med 25% ( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)


Soya protein tofu eller mandelolje kan være like så bra som statin tabeletter, etter hva jeg kan se. Ihvertfall på behandling av LDL kolesterolet visstnok.

Så kanskje det er det Torkil skal frem til...

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 05:54   #18
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hei
Ingen ting til å stappe i munnen kan redusere risikoen for hjerte og karsykdom med 50% hverken aspirin eller omega tre / tran, blodtrykksmedisin, kolesterolenkende medisin, antidiabetika.
Nei det er noe de fleste har hjemme men som man ikke bruker på rette måte.
En typsik hjertepasient får Albyl (blodfortynnende) Statin(kolesterolsenkende) og blodtrykksmedisin, det koster 8000 kr/ år. Risikoreduksjonen kommer ikke opp i nærheten av det jeg har som reduserer risikoen med 50% for ca 200 kr( dyrere versjoner finnes også)
Jeg skal på kurs på BI i to dager og får bare fulgt med hvis de har en internettaccess.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 05:58   #19
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Gigi

Jeg er sikker på at det er FH i familien min, men er fremdeles usikker på om jeg har dette, og det er legen min antagelig også siden kolesterolet mitt vipper litt. Jeg skal forhøre meg neste gang om HdL kol og LdL og triglyceridene mine. Det eneste jeg fikk høre sist var vel at totalkolesterolet lå på 4 tror jeg det var.

Med totalkolesterol på 4 har du IKKE FH, men man kan ikke helt og holdent utelukke kombinert familiær hyperlipidemi uten å kjenne de øvrige lipider.
Familiær kombinert hyperlipidemi kjennetegnes ved høye triglycerider, lav Hdl og høy LdL OG mange hjertesyke i slekten.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 06:09   #20
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Ingen ting til å stappe i munnen kan redusere risikoen for hjerte og karsykdom med 50% hverken aspirin eller omega tre / tran, blodtrykksmedisin, kolesterolenkende medisin, antidiabetika.
Nei det er noe de fleste har hjemme men som man ikke bruker på rette måte.
En typsik hjertepasient får Albyl (blodfortynnende) Statin(kolesterolsenkende) og blodtrykksmedisin, det koster 8000 kr/ år. Risikoreduksjonen kommer ikke opp i nærheten av det jeg har som reduserer risikoen med 50% for ca 200 kr( dyrere versjoner finnes også)
Jeg skal på kurs på BI i to dager og får bare fulgt med hvis de har en internettaccess.
Vennlig Hilsen
Torkil

Ett råtips, en pulsklokke

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 07:32   #21
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

En slaktekniv

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 17:41   #22
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Question

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hei
OK ingen klarte dette. Et par BILLIGE JOGGESKO. Mosjon 30 minutter hver dag reduserer risikoen for hjerte og karsykdom med 50%. Dette er svært undervurdert.
En frisk person som ikke mosjonerer, men sitter bak rattet,bak PCén og bak TVén får hjerteinfarkt eller slag før den person som røyker, har høyt blodtrykk og høyt kolesterol OG som mosjonerer.

Mosjon reduserer dessuten insulinresistensen i 1-3 døgn og gjør det lettere å gå ned i vekt / unngå vektoppgang.

Det gir god kondisjon og for mange styrker det selvfølelsen, det reduserer angst og depresjon og risikoen for visse krefttyper.

Er det noen som har noe billigere og bedre ?

Vennlig Hilsen
Torkil Andersen

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 19:42   #23
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Hehehe, den var god! Veldig interessant at mosjon har større positiv innvirkning enn røyking, høyt blodtrykk og høyt kolesterol har negativ innvirkning. Jeg ville vel kanskje anbefalt å bruke litt mer penger på noen gode sko med skikkelig støtte og støtdemper og en god såle, for å unngå belastningsskader.

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 20:38   #24
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Torkil

En frisk person som ikke mosjonerer, men sitter bak rattet,bak PCén og bak TVén får hjerteinfarkt eller slag før den person som røyker, har høyt blodtrykk og høyt kolesterol OG som mosjonerer.

Det får man kalle en frisk påstand. Hvilke forskningsresultater baserer du dette på?

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-06, 08:03   #25
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Jeg blir så glad når noen leger snakker om livstil og ikke bare skriver ut resepter!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no