Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det lov i Norge?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-06, 09:59   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Er det lov i Norge?

Er omskjæring lov i Norge?

Jeg trodde ikke det var det nemlig. Også hørte jeg om noen bosniere som skulle ha omskjært en gutt, og som hadde fått tilbud på 5000 av en norsk kirurg i Oslo. Jeg får helt vondt i magen jeg. Nå tar de med seg gutten til Bosnia for å gjøre det i stedet. Hjelp, hva gjør jeg? Jeg sa fra om at dette syntes jeg ikke noe om, stakkars gutt. Ikke gjør det!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 10:08   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Er det lov i Norge?

Er det ikke bare jenter som er ulovlig? (Siden det faktisk er legemsbeskadigelse, lemlesting og sånn, mens gutters omskjæring ikke er ødeleggende og helseskadelig?)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 10:26   #3
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det lov i Norge?

Det er lov å omskjære gutter i Norge, noen religioner krever det til og med. Kjenner flere som er omskåret og det er ikke noe problem for dem. Men det kan ikke sammenlignes med det som blir gjort med jenter ...det er jo tortur og helt forkastelig!

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 10:40   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er det lov i Norge?

Mannlige jøder er jo omskjærte, det er en del av deres religion. Men så er mannlig og kvinnlig omskjæring vidt forskjellige ting. Mens mennene sies å få et BEDRE seksualliv etter omskjæring (og mindre sykdommer fordi de holder seg renere) mister kvinner muligheten til et godt seksualliv. Omskjæring av menn (iallfall jøder) skjer når de anda er babyer, og de husker ikke engang hva som skjedde. Mulig at andre religioner venter til barnet er eldre. men uansett er det et veldig lite inngrep. Mens kvinner i mange religioner blir omskjært mye eldre (6-7 års alder mener jeg å ha lest) og kan bli (alvorlig) skadet, både fysisk og psykisk. Det er her det er snakk om kjønnslemlestelse.

Det er veldig stor forskjell på hva som er "omskjæring" ..... jeg har en tidligere kollega som er omskjært og han sa at det aldri hadde vært eller var noe tema. De mente rett og slett at det var mye bedre å være omskjært. Større følsomhet, større nytelse og populært hos damene !! (alt man kan diskutere i lunchen )

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 10:46   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Er det lov i Norge?

Så lenge det blir gjort sterilt, og av en kirurg så er ikke omskjæring av gutter noe problem. Det er noe som kan gjøres enten av religiøse årsaker (jøder feks) eller av medisinske grunner (trang forhud kan være et stort problem for gutter i 15-16 årsalderen ) Det skal ikke være noe problem for en gutt å bli omskjært så lenge det gjøres riktig og ikke fører til infeksjon etterpå. og dt er et lite ingrep.

hos jenter er det nok ulovlig vil jeg tro. Det vil jo ha mye større konsekvenser for ei jente å bli omskjært

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 12:02   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Er det lov i Norge?

Takk, alle sammen. Da ble jeg beroliget!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 13:00   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er det lov i Norge?

Jeg syns uansett det ALLTID må bli utført med bedøvelse. Samma om de er babyer eller ikke, herregud de kjenner jo smerte! Vet ikke hvor "flinke" mange er med å tenke på den stakkars ungen på DET området.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 01:02   #8
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Er det lov i Norge?

Omskjæring av jenter heter kjønnslemlestelse, og er ulovlig.
Omskjæring av gutter er lovlig også i Norge, men tilbys såvidt jeg vet ikke av det offentlige helsevesen.

I f eks USA og andre områder med stor jødisk befolkning, gjøres visst vanligvis omskjæring av en såkalt moyel (mohel), en mann som er spesielt opplært til det. Babyen får suge på en snipp av et tøystykke som er dyppet i vin like før eller etter at snittet skjer - ja, det er ETT snitt, man tager forhuden mellom to fingre og snipper - og det sies at babyen blir så forfjamset av vinen at den slutter å gråte.

Så har jeg lest meg til... Men jeg tror ikke jeg uten videre ville ha gjort sånt med MIN baby, som faktisk hadde en eksepsjonelt trang forhud som barn. (Men han er snart 29 nå da - og har ikke sagt annet enn at "det går helt greit" på spørsmål fra meg siden han var 12...)

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no