Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-10-06, 20:09   #1
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Hei!

Nå er det en stund siden jeg har vært flink med lavkarbo, jeg slutta å være i ketose når jeg fikk matforgiftning og jeg i tillegg hadde så sterke kramper i beina at jeg bare lå og grein. Jeg hadde gangsperr i beina flere dager etter jeg hadde hatt de verste krampene.

Det er slik at jeg hele tiden når jeg har vært i ketose har hatt kramper i beina om nettene. Ikke alltid like ille, men ofte slik at jeg får lite søvn fordi jeg må opp og gå.
Når jeg ikke er i ketose har jeg ikke kramper i beina. Bortsett fra når jeg har drukket alkohol. Hver gang jeg har vært ute, våkner jeg utpå morgenkvisten med kramper i beina..

Det jeg lurer på da er om det kan ha noen sammenheng mellom ketoner i kroppen og kramper i beina... Eller er det bare meg?

Mvh Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:15   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Ketose virker vanndrivende, noe som kan gi mineralunderskudd i kroppen, som igjen kan gi kramper i beina. Spesiellt Magnesium og Kalium er viktig.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:44   #3
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Når det toppa seg når jeg hadde matforgiftning hadde jeg tatt både kalium og magnesium en stund. Når jeg var hos legen tok jeg en del prøver, blant annet magnesium og kalium, de verdiene var fine...


Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:09   #4
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Når det toppa seg når jeg hadde matforgiftning hadde jeg tatt både kalium og magnesium en stund. Når jeg var hos legen tok jeg en del prøver, blant annet magnesium og kalium, de verdiene var fine...


Silje

Riktig som HP sier, men du kan evt supplere med b-vitaminer. Vet det hjelper en del. Jeg må ta to kaleorid pr dag (en morgen og kveld men husker ikke styrken i farten) og 400 mg magnesium pr dag (tar de rett før jeg legger meg) for å ikke få uholdbare kramper i beina når jeg er i ketose.

Kjerringråd mot kramper er:
*svart søppelsekk under madrassen (den har jeg ikke prøvd)
*ulltråd rundt begge ankler (helst rød - spør meg ikke hvorfor) - høres teit ut, men det hjelper iallfall meg.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:32   #5
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

OK..

Akkurat nå er jeg jo ikke i ketose, så nå er det jo ikke noe problem.
Men er det slik at man må ha over normale verdier av magnesium og kalium når man er i ketose? Siden mine verdier var fine?

Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla? (Da får jeg jo forresten i meg noe b-vitaminer fra øl vil jeg tro... )

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:48   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla?

Teori 1: Du har inntatt en nervegift (i store doser?), noe som kansje ikke musklene dine er helt happy med.

Teori 2: Du har under påvirkning danset veldig mye, og gått og brukt musklene på en helt annen måte enn til vanlig. Evt. hatt høye hæler i tillegg?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 14:07   #7
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Teori 1: Du har inntatt en nervegift (i store doser?), noe som kansje ikke musklene dine er helt happy med.

Teori 2: Du har under påvirkning danset veldig mye, og gått og brukt musklene på en helt annen måte enn til vanlig. Evt. hatt høye hæler i tillegg?

hehe.. jeg er 1.85.. jeg bruker nok ikke høye hæler.. tror ikke jeg pleier å danse/gjøre så mange sprell at jeg skulle få kramper av det, men kanskje? hmm

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:40   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Men er det slik at man må ha over normale verdier av magnesium og kalium når man er i ketose? Siden mine verdier var fine?

Blodprøver gir null verdifull info om magnesium og kalium, siden 99% av disse mineralene befinner seg innenfor cellene, og ikke i blodet. Altså kan du fint ha kraftig mangel på begge deler. Eneste måten å finne ut det på er å ta en ordentlig hårmineralanalyse.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 18:12   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla?

Dehydrert, mangel på mineraler/salter kroppen trenger. Samme som skjer når man er i ketose, - disse mineralene/slatene skylles ut og man bør ta mineraltilskudd som magnesium, kalsium OG kalium.

Og selv om blodprøver kan gi en indikasjon om man har FOR MYE, så er de ikke å stole på om man har for lite, som themonk så fint har forklart.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 16:40   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla? (Da får jeg jo forresten i meg noe b-vitaminer fra øl vil jeg tro... )


Kan du da forklare hvorfor alkoholikere har b-vitaminmangel??

trir ikke jeg har villet stolt på den teorien der i allefall...

b-vitamin kan du spise masse av, for de er vanndrivende, og overskuddet tisser du bare ut

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:31   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?

B-vitaminer i øl er litt av en myte. Det er ca 1-3% av anbefalt daglig inntak av b-vitaminer i én desiliter øl. Alkoholen i ølet tapper derimot kroppen for vitaminer, så totalt sett mister man mer enn man får i seg. Mye mer.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
sukker og karbofritt liv - mulig i lengden? bikini Lavkarbo generelt 11 22-05-06 12:14
Et alvorlig problem: Jeg er AVHENGIG av søtstoff AnnaV Lavkarbo generelt 23 22-04-06 12:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no