Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Regne ut karboinnhold

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-07, 23:52   #1
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Regne ut karboinnhold

Ja, hvordan gjør man egentlig det?

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 00:43   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Lager et lite regnestykke jeg da, så forstår du det kanskje.

Om du tar

150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)

Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber

Altså blir det

karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber

(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)


Var dette en ok måte å forstå det på? Hvis ikke kan jeg prøve å forklare det på en annen måte.

__________________




Sist redigert av Lemen : 14-11-10 kl 13:27.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 11:26   #3
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Takk Lemen!
Tror faktisk jeg forstod det.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 13:29   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Takk Lemen!
Tror faktisk jeg forstod det.

Bare hyggelig!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 19:48   #5
luna5
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 38
Innlegg: 4
luna5 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Eg e heilt ny og lurer på dette her. Må ein altså drive å vege all maten ein skal spise for å ha kontroll. Gjer de dette, eller prøver de berre å ete mat som ein veit inneheld lite karbo?

luna5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fåreløbig usikker Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 19:54   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av luna5, her.

Eg e heilt ny og lurer på dette her. Må ein altså drive å vege all maten ein skal spise for å ha kontroll. Gjer de dette, eller prøver de berre å ete mat som ein veit inneheld lite karbo?

Tror nok de fleste her veier og måler i starten. Men de fleste følger en bestemt kostholdsfilosofi som sier hvor mye du skal ha av diverse.

Råder deg til å starte med å veie og føre opp hvor mye karber du får i deg, lærer fort hvor mye de forskjellige er og hvor mye du skal ha.
Det er veldig fort gjort å enten spise for lite eller for mye hvis man ikke lærer dette ordentlig fra starten.

Lykke til

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 23:48   #7
luna5
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 38
Innlegg: 4
luna5 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Men da e litt av problemet. Kor mangen karber er det i ein "dæasj" mjølk, eller i to skiver ost f.eks. Eg har ikkje skikkelig vekt, berre ei gammel ei som eg mistenker for ikkje å vere heilt nøyaktig. Da e et hardt liv.

luna5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fåreløbig usikker Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 09:26   #8
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Da må du bare prøve deg frem med litt logisk tenking. 4 dæsjer melk er kanskje en dl? 10 skiver ost er ca 100 g?

Også bør du ha en vekt. Jeg kjøpte en på tilbud på jernia til 120 kr, gjør nytta si den

Men.... har du ikke lsyt til å telle, så gjør du ikke det

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 10:16   #9
luna5
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 38
Innlegg: 4
luna5 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

hmmm... har lest ein del varedeklarasjoner no og nesten ALT som eg liker inneheld jo masse karbohydrater. Livet e hardt. :-) Brød f.eks.Da e eg kjempe glad i. Ka et de i staden for brød? Eg e ikkje veldig begeistra for salat, berre så det er sagt.

luna5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fåreløbig usikker Svar med sitat
Gammel 19-03-08, 15:19   #10
Isis29
Juniormedlem
 
Isis29 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fjell
Innlegg: 36
Isis29 er på en erverdig vei

Sv: Regne ut karboinnhold

Dersom du går inn på oppskrifter så finner du brød der som du kan bake! Jeg har prøvd noen varianter med godt hell!! Om jeg ikke skal spise brød så lager jeg gjerne osteruller. Altså putter noe pålegg inn i ost og ruller sammen! Har også fått dilla på avocado med reker, ost og skinke, eller lignende på!! Herlig! Bare å prøve seg frem og masse lykke til!

Isis29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Strikt LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 19:08   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Å regne ut karber for hvert enkelt produkt er forsåvidt greit. Men det jeg sliter med er når jeg lager store porsjoner for hele fam. og alle spiser av dette, hvordan da regne ut. F.eks når jeg lager jukseris så veier den 120 gr før den er laget, etter 7 min i microen med smør, veide den bare 57 gram, så hvordan regner dere da?

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 19:27   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Du skal regne ut innholdet av kh før du har kokt/stekt matvarene. Så i tilfellet ditt her skal du altså regne kh fra 120 gr. blomkål.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 21:15   #13
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Regne ut karboinnhold

jeg syntes det er vanskelig å regne ut..greit med grønnsakene og kjøttet, men hva med 1 ss rømme, 2 ss fløte osv......syntes det er så vanskelig å vite...

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 21:29   #14
Elastica
Medlem
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Molde
Alder: 49
Innlegg: 118
Elastica er ny på veien

Sv: Regne ut karboinnhold

Bruk programmet fra Mattilsynet. Mat på data heter det og du kan laste det ned gratis. Da kan en legge inn 2ss av rømme og diverse og programmet regner ut hvor mye karbohydrat det er i det. Veldig nyttig!

__________________

91,5 - 91 - 90
- 89 - 88 - | 87,6 | - 86 - 85 - 84 - 83 - 82 - 81 - 80 - 79 - 78 - 77 - 76 - 75 - 74 - 73 - 72 - 71 - 70 - 69 - 68 - 67 - 66 - 65 - 64 - 63 - 62 - 61 - 60
Elastica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 21:36   #15
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Regne ut karboinnhold

oj, det hørtes utrolig knall ut!!!
har du noe likt til mat tilsynet?

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 21:43   #16
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Regne ut karboinnhold

tuusen takk for bra tips, jeg fant det selv nå!!

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 21:56   #17
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Regne ut karboinnhold

Veier både rømme og alt jeg så vet jeg hva jeg får i meg

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:09   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Jeg skal begynne å telle karboer nå, og tenkte å bruke matvaretabellen som ligger på matportalen (Til info: matvaretabellen som det linkes til her på lavkarbo fungerer ikke). Men hvordan skal jeg bruke den? Er det ikke sli at man kan trekke fra kostfiber og sukkeralkoholer (det er vel det samme som polysakkarider?). Kan noen hjelpe meg med å se hva som blir korrekt i dette eksempelet.

Hvis jeg har skjønt rett så vil karbohydratinnholdet her bli 42.8-5.4 =37.4..? For stivelse, mono-og disakkraider skal vel regnes med?

Kode:
Næringsstoff	Enhet	Brød, grovbakst, 40% sammalt mel 
Energi1, kilojoule 	kJ 	1010 
Energi2, kilokalorier 	kcal 	239 
Karbohydrat       	g 	42.8 
Stivelse            	g 	41 
Mono- og disakkarider 	g 	1.8 
Sukker, tilsatt    	g 	0.6 
Kostfiber           	g 	5.4


Sist redigert av Cyan : 24-08-08 kl 10:15.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:25   #19
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Øhm ... med nærmere ettertanke ser det ut som det ikke går opp ... Kan det være slik at det karbohydratinnholdet de oppgir her er EKSLUSIVE kostfiberet, slik at karbsene i dette tilfellet faktisk blir 42.8

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:37   #20
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Regne ut karboinnhold

I norske matvarer er kostfiberet allerede trukket fra karbohydratene

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 11:59   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

I norske matvarer er kostfiberet allerede trukket fra karbohydratene

Aha, da ble det litt mer forståelig Ergo skal jeg bare trekke fra sukkeralkoholer ?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:24   #22
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Aha, da ble det litt mer forståelig Ergo skal jeg bare trekke fra sukkeralkoholer ?

Jepp Men det er forskjell på sukkeralkoholer også, da - blant annet anbefales det vel ikke å innta ting med xylitol og sorbitol fordi disse omdannes til sukker i tarmen og således påvirker blodsukkeret akkurat som andre karbohydrater. Jeg er ikke helt "up to speed" på alle sukkeralkohol-variantene og søtstoffene, men du finner sikkert mer info ved å søke her inne. Maltitol (sukkeralkohol) er i alle fall ok, men kan virke lakserende.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 16:37   #23
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Regne ut karboinnhold

Hei! Jeg forstår ikke dette helt... for på www.næringsinnhold.no står d at Makrell i tomat har 5.20 karbo,g... mens når jeg leser på pakningen (per 100 g) står det 9 g... Jeg regner med at noe skal trekkes ifra, men jeg vet ikke hva!

scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 16:39   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Hei! Jeg forstår ikke dette helt... for på www.næringsinnhold.no står d at Makrell i tomat har 5.20 karbo,g... mens når jeg leser på pakningen (per 100 g) står det 9 g... Jeg regner med at noe skal trekkes ifra, men jeg vet ikke hva!

Det er nok forskjell på karboinnhold fra produsent til produsent tenker jeg, mens den på næringsinnhold.no gir en middelverdi. Stol på pakningen du

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 16:20   #25
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regne ut karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av luna5, her.

Eg e heilt ny og lurer på dette her. Må ein altså drive å vege all maten ein skal spise for å ha kontroll. Gjer de dette, eller prøver de berre å ete mat som ein veit inneheld lite karbo?

Hei!

Jeg har tidligere tatt av mye vekt med lavkarbo, mest Atkins, men med innslag av andre også.
For meg er det viktig å føle at man ikke er på diett, derfor veier og måler jeg ikke mye, jeg tok nå av 17 kg uten å veie alt som var, så jada, det går nedover så lenge man tenker seg litt om.
Jeg tok en sjekk nå og da, bare for å sjekke at jeg ikke var ute og kjørte, men som regel var jeg innenfor de 20 karboene(som var anbefalt den gangen), nå er visst det magiske tallet 15....men jeg brukte da altså 20 som et ca-mål. Disse 17 kiloene forsvant på ca 6 mnd. Fra 97 til 80(jeg var innom 70-tallet også, men det var andre private årsaker som sto bak det vekttapet, 0 kalorier, 0 karbohydrater, 0 fett osv, dvs null mat....anbefales ikke)

Lykke til!

fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Svar

Emneord
karbohydrater, regne, utregning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor ulikt karboinnhold i flytende Natreen og pulver Natreen? RAGNA Lavkarbo generelt 6 23-05-11 22:37
Hvordan regne ut karbohydrater monki Ketolysekuren 2 25-03-07 16:10
karboinnhold i rødløk matgal Lavkarbo generelt 5 16-04-05 22:41
Samme vare - ulikt karboinnhold??? RAGNA Lavkarbo generelt 3 15-04-05 10:58
Forskjellig karboinnhold i like varer Solros Lavkarbo generelt 5 28-03-05 22:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no