Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fakta om utskeielser på lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-09, 17:47   #1
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Fakta om utskeielser på lavkarbo

Vektnedgang
Kroppen vår er fantastisk stilig og ikke så rent dårlig laget. Når vi spiser et måltid så inneholder måltidet som regel langt mer energi enn det som er det akutte behovet til kroppen. Et relativt sakte opptak av næring, og også størrelsen på det gastrointestinale systemet (mage og tarm) sørger for at vi får energi fra den inntatte maten lenge etter måltidet er avsluttet. I denne perioden, blir de energiholdige næringsstoffene enten forbrent som energi, eller lagret for senere bruk. Hvis vi ikke kunne lagret energi hadde vi vært nødt til å spise hele tiden.

Levende celler trenger en kontinuerlig strøm av drivstoff og det er derfor vi dyr, stilt overfor matmangel, må ”spise av oss selv.” Når næringsstoffene fra måltidet er brukt opp skal kroppen starte frigjøring av glykogen fra glykogenlagre, og fett fra fettlagre. Denne energien tilpasses kroppens behov, slik at det ikke sløses med energien. Dessverre er det slik ved overvekt at den lagrede energien gjerne ikke blir brukt eller at frigjøringen av energien fra fettvevet ikke kommer i gang raskt nok. Dermed har ikke kroppen nok energi likevel og den svarer med å øke sultfølelsen og å gjøre oss slappe. Dette skjer spesielt hos overvektige. Det er dessverre slik at den energien som er lagret i store lagre i kroppen, ikke nødvendigvis er tilgjengelig for bruk. Det positive er at dette er noe vi kan gjøre noe med, først og fremst gjennom å forandre på kostsammensetningen og gjennom å være fysisk aktive. Uten å gå inn på detaljer, så kan vi generelt sett si at et kosthold med mye karbohydrater fører til en lav frigjøring av energi fra fettvev, mens et kosthold med mindre karbohydrater fører til større frigjøring av lagret energi. Det er derfor man ser at mennesker som går over til et lavkarbohydratkosthold, ofte føler at de får mer energi og blir mindre sultne. Grunnen er enkel; når det frigjøres nok energi fra fettvevet trenger ikke kroppen å gjøre oss sultne for å få inn mer energi. Og når energien i lagrene våre er tilgjengelig, så kan vi bruke den – vi blir energiske.

Den økte frigjøringen av energi fra fettlagrene på et lavkarbohydratkosthold fører vanligvis til en spontan reduksjon i energiinntak og vektnedgang. Fettvevet vårt bidrar dermed aktivt i metabolismen vår, gjennom å fjerne og lagre overskuddsenergi etter måltider, og gjennom å frigi denne energien i etterkant. Fettvevet er sånn sett en viktig evolusjonært tilpasset buffer mot svingninger i energitilførsel. Leveren bidrar til denne funksjonen gjennom å sørge for at riktig og nok energi blir sendt til de spesifikke kroppsvev.


Ketonlegemer
Vi mennesker er spesielt sårbare for svingninger i glukosenivåer i blodet (blodsukker). Hovedårsaken er at hjernen vår, som bruker fantastiske 20 % av all energien under hvile, ikke kan bruke fett som energi. Blod-hjerne barrieren slipper vanligvis kun gjennom glukose, og glukose er derfor hjernens foretrukne drivstoff. I situasjoner der karbohydrater fra kosten er en mangelvare, kan kroppen spare glukosen til de celler som trenger den, blant annet gjennom å produsere ketonlegemer fra fettsyrer. Mennesket er et av få dyr som kan produsere og nyttiggjøre seg av ketonlegemer. Ketonlegemene kan passere blod-hjerne barrieren og er et kjempefint drivstoff for hjernen. Tilpassningen til å kunne produsere og bruke ketonlegemer gjør mennesket spesielt godt egnet til å leve på fett og proteinrikt kosthold.
Nerveceller er ikke avhengige av insulin for å ta opp glukose. Dette sikrer en jevn strøm av energi til hjernen selv ved sult, faste eller karbohydratrestriksjon, når insulinnivåer er lave. Musklene derimot bruker mindre glukose ved lave insulinnivåer. Dette er positivt fordi det dermed gjør sårt trengt glukose tilgjengelig for nerveceller. Glukose spares ved at muskler bruker fett og ketonlegemer som energi. Ved faste øker gradvis produksjonen av ketonlegemer og bruken av disse sparer bruken av muskelvev til glukoseproduksjon. Ved faste eller karbohydratrestriksjon bruker musklene gradvis mer fett til fordel for ketonlegemer, og dette sikrer at hjernen får en jevn strøm av glukose og ketonlegemer.

Ketonlegemer blir laget av fett i leveren og det kan derfor være naturlig å tro at det er en direkte sammenheng mellom ketonlegemer i urinen og fettforbrenning. Sånn er det dessverre ikke. Når vi bruker ketostiks eller ketolysestiks, så sier ikke fargen på strimlene noe om fettforbrenningen vår. Den sier heller ikke noe om hvor mye vi går ned i vekt. Etter at jeg har gått gjennom mye av litteraturen på dette så må jeg si at det ikke ser ut til å være noen sammenheng mellom vekttap og mengden ketonlegemer som skilles ut i urinen. Dette er heller ikke overraskende, for kroppen vår er mer avansert enn dette.

Jeg skrev tidligere en liten sak her inne om magiske kropper og magiske tall. Nå legger jeg til magiske farger. Farger på ketostiks. Jeg vet det er lett å henge seg opp i fargen på dette papiret, men det kan ikke sies nok; det er ikke noen sammenheng mellom mørkere farge og vektnedgang. Mange her er klar over at blant annet væskeinntak påvirker fargen, men et viktig perspektiv mangler. Her kommer det:
Ved mangel på glukose kan både hjernen så vel som annet vev bruke ketonlegemer som energi. For å spare glukose ytterligere øker kroppen bruken av fett i de vev som kan bruke dette. Hjernen er utelukkende avhengig av glukose eller ketonlegemer for energi, og det er uhyre viktig at hjernen vår får nok energi. Faktisk kan vi si at de fleste energiprosesser i kroppen er slik de er som et resultat av at hjernen må ha en jevn strøm av energi. Vi har blitt ofre for vår enorme hjerne.
En annen men helt essensiell del av det å sørge for energi til hjernen, er kroppens egen produksjon av glukose. Leveren vår kan nemlig lage karbohydrater selv, og den lager det fra glyserol, melkesyre og aminosyrer. Denne prosessen heter glukoneogenesen, og den blir forbedret på lavkarbohydratkosthold. Vi blir flinkere til å produsere karbohydrater av å spise lite karbohydrater. Denne egenproduksjonen kan også bli så god at kroppen ikke lenger trenger å produsere ketonlegemer. Det er til og med spekulert i om folkeslag som lever på et konstant lavkarbohydratkosthold har så god evne til å lage glukose selv, at de vanskelig kommer i ketose.

Dette betyr at om vi går på en ketogen diett og plutselig mister utslaget på ketostiksen, så kan det bety at kroppen har blitt flinkere til å produsere glukose selv. Dette er en positiv tilpassning på alle mulige måter. Men det betyr ikke at fettforbrenningen har gått ned. Mangel på fargeutslag kan dermed være kjempepositivt og det trenger ikke å ha noe å si på hvor mye man går ned i vekt.


Utskeielser
Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på. Grunnen er at lavkarbohydratkosthold fører til en økt fettforbrenning, som ikke går ned før etter flere dager med høykarbohydratkosthold. Det betyr at man kan opprettholde en stor fettforbrenning selv om man innimellom tar en dag med høyere karbohydratinntak. I idrettsfysiologien har man forsøkt å utnytte dette i håp om å forbedre prestasjoner i utholdenhetsidretter. Man har laget en type ”fat loading” regime.

Det starter med at utøverne inntar høyfettkosthold i en periode, slik at fettforbrenningen øker. Når man skal prestere ønsker man å ha så mye energi tilgjengelig som mulig. Derfor er en økt fettforbrenning svært viktig. Aberet med slike høyfettperioder er at de tømmer glykogenlagrene også, som også er en viktig energikilde under fysisk aktivitet. Løsningen har vært å følge opp høyfettperioden med noen dager med høykarbohydratkosthold. Dette fører til en høyere fettforbrenning sammen med fulle glykogenlagre. Man bruker altså en type karbohydratutskeielse etter en høyfettdiett, fordi det ikke påvirker fettforbrenningen så mye. Idrettsutøverne ønsker høyere fettforbrenning for å øke prestasjon, mens overvektige ofte ønsker høyere fettforbrenning for å gå ned i vekt, men mekanismene er de samme.
Man er ikke fortapt om man skal ned i vekt på et lavkarbohydratkosthold, og spiser litt mye karbohydrater en dag. Ketose er egentlig ikke en tilstand selv om vi ofte kaller det det. Det er ikke en magisk grense vi kan krysse for å enten være eller ikke være i ketose. Det er bare snakk om en produksjon av stoffer som er større eller mindre. Dessuten så er det å måle ketonlegemer i urinen bare en indikasjon på hvor mye som bli skilt ut av nyrene, ikke på hvor mye som er i blodet eller hvor mye som blir produsert og brukt.

Jeg oppfordrer ikke her til å gå bananas med karbohydrater annen hver dag, men jeg synes det er viktig å huske at helse er mye mer enn vekt, og et for restriktivt kosthold kan være både tungt og stressende, uten at det gir større vektnedgang. Det verste vi kan gjøre etter en ”sprekk” er å stresse og å få dårlig samvittighet. Det gjør ting bare verre. En sprekk har så lite å si rent fysiologisk at det ikke er noe å bry seg om.

Hilsen Pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:20   #2
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Hei!
Tusen takk for informativt innlegg. Det ga meg en del svar på mye jeg har grunnet på
Men så er det sånn da, at får man svar på noe, så åpner det for flere spørsmål
Du skriver: "Blod-hjerne barrieren slipper vanligvis kun gjennom glukose, og glukose er derfor hjernens foretrukne drivstoff."
Dette forstår jeg, men hva om man går på en lavkarbo/lavkalori diett samt er fysisk aktive over lengre tid. Dvs ca 1200 kalorier pr dag, mens karboinntaket er på et minimum. Kan det medføre skader i hjernen, og om det er sånn, hvordan vil de skadene arte seg?
Ble litt dumt og dårlig formulert dette her, men får håpe du forstår hva jeg mener?

Mvh "tulla"

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 22:30   #3
going down
Medlem
 
going down sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 81
going down er ny på veien

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Tusen takk for nok et bra innlegg, Pål! Hjernen min brukte mye energi for å bearbeide all denne informasjonen

__________________

-14kg aug08-feb09 Gravid 2009 -10kg juli10-okt10
Etter innslag av høykarbo i desember går jeg nå inn i det nye året med ny giv Ketogen kost er det beste for kroppen min!!!
going down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 23:11   #4
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Veldig godt skrevet innlegg! Takk for at du deler så mye bra fakta med oss Pål!

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 23:13   #5
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Tusen takk

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 23:33   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Når det gjelder idrettsutøvere og prestasjonsevne, virker det du kommer med her overbevisende.

Har du selv noen praktisk erfaring med vektnedgang pga overvekt? Jeg lurer litt, fordi veldig mange overvektige som skal ned i vekt erfarer at det fungerer litt annerledes enn det du beskriver her. Til tross for at egen erfaring har liten verdi i forskningssammenheng, har jeg merket gjentatte ganger at "sprekker" påvirker vektnedgang negativt. Ved "moderate sprekker" (ca 100 g karbohydrat i døgnet) med 3-4 dagers mellomrom fører til at jeg går opp i vekt. Jeg kan ikke skeie ut hvis jeg skal ned i vekt.

Jeg har ikke lest innlegget ditt om magiske kropper og magiske tall, men jeg antar at jeg kanskje allerede er plassert i den kategorien?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 08:54   #7
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Meget interessant innlegg som vanlig.
Jeg har en tid nå vurdert carb-loading ved hjelp av noe lav-GI-greier 1x i uka for å teste ut om jeg kicker fettforbrenningen i enda høyere gir, jeg har jo gått ned så mye at vekta mi er stabilt lav på 10-20g karbo pr dag. Bygger muskler men går ikke ned i fettprosent. Så en fitnessdeltager anbefalte carb-loading, han mente jeg ville brenne enda mere fett da, og det stemmer jo med det Pål her skriver.
Kanskje jeg skal teste det ut et par uker og følge med på vekt og mål.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 10:54   #8
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

For å svare på noen spørsmål:

Man kan ikke få hjerneskader av ketogene dietter. Det er faktisk data som tyder på at hjernen kan fungere bedre kognitivt på ketonlegmer enn på glukose. I tilegg har forsøk på ketogene dietter vist gode resultater ved både hjernekreft, demens, slag og andre skader på hjernen, så om noe kan det nok være positivt med litt ketose.

Konsekvensen av at jeg skriver ut ifra vitenskapelige data er at jeg generaliserer. Sånn må det nok være når man skal beskrive et tema. Men både datene jeg bruker og erfaringer viser at det er store individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på f.eks en sprekk. Forskjellene ligger nok i ulike grader av insulinfølsomhet og glukoseopptak i muskler. Derfor kan noen reagere positivt på en sprekk mens andre negativt. Og det er lite tvil om at resultater fra idrettsutøvere og mosjonister ikke nødvendigvis kan overføres til mer sedate personer.

Jeg har desverre ingen personlig erfaring med overvekt, men jeg er likevel klar over at vi alle regerer ulikt på ulike simuli.

Idividuelle forskjeller til tross, hovedbudskapet er forsatt at lavkarbohydratkosthold øker fettforbrenningen drastisk, og det skal som regel mye til for å sette den skikkelig ned igjen.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 11:31   #9
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

For å svare på noen spørsmål:

Man kan ikke få hjerneskader av ketogene dietter. Det er faktisk data som tyder på at hjernen kan fungere bedre kognitivt på ketonlegmer enn på glukose. I tilegg har forsøk på ketogene dietter vist gode resultater ved både hjernekreft, demens, slag og andre skader på hjernen, så om noe kan det nok være positivt med litt ketose.

Her er noen undersøkelser jeg kom over som underbygger det Pål sier om at hjernen i mange sammenhenger fungerer bedre med ketonlegemer som energi:

Lavkarbo og Alzheimer
http://www.biomedcentral.com/1471-2202/9/S2/S16

- Ketonlegemer er en effektiv alternativ energikilde for hjerneceller som ikke lenger klarer å utnytte glukose
- ketogene dietter og andre energisubstitutter er klinisk bevist å ha effekt i flere CNS (degenerative nevrologiske) sykdomer

..og i samme gate:

Lavkarbo og epilepsi
http://www.mrw.interscience.wiley.co...03/pdf_fs.html
http://www.sciencedirect.com/lancetn...5bfad2d#secx45

Det er ikke gjort nok studier til å konkludere med hvordan ketogene dietter virker på epilepsi, men samtlige studier som er gjennomført viser stor nevrologisk gevinst for et betydelig antall av pasientene.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 12:55   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Jeg har desverre ingen personlig erfaring med overvekt

jaja, sånn kan man også se det!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:00   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Jeg mistenker deg for å tøyse litt når du skriver at du "dessverre" ikke har personlig erfaring med overvekt.

I tillegg syns jeg du tøyser når du generelt påstår at "Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på." Det er en del man finner ut av når man har slitt med et problem selv og ikke bare har en teoretisk tilnærming.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:22   #12
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg mistenker deg for å tøyse litt når du skriver at du "dessverre" ikke har personlig erfaring med overvekt.
-

Når jeg nå studerer overvekt og ønsker å jobbe med dette i fremtiden, så er det synd at jeg aldri har opplevd det på kroppen selv. Det betyr at jeg aldri kan sette meg virkelig inn i situasjonen til de menneskene jeg møter. Så jeg mente "desverre."

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:36   #13
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg mistenker deg for å tøyse litt når du skriver at du "dessverre" ikke har personlig erfaring med overvekt.

I tillegg syns jeg du tøyser når du generelt påstår at "Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på." Det er en del man finner ut av når man har slitt med et problem selv og ikke bare har en teoretisk tilnærming.-

Det er ikke et krav å være diabetiker for å behandle diabetes, å ha opplevd hjerteinfarkt for å ha kunnskap om hjerte- og karsykdommer, eller ha vært overvektig selv for å kunne forske på fysiologien bak. Men som Pål sier, så kan det gi mer tillit hvis de han møter vet at han selv har vært i samme situasjon. Kommentaren din viser jo nettopp problemet med å få tillit hos de han ønsker å jobbe med.

Hvis man først skal skeie ut er det bedre å gjøre det på et kosthold hvor du har god sikkerhetsmargin til alle kritiske terskelverdier, enn når du sitter på kanten av stupet. Hva er merkelig med dette?

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:33   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Kommentaren din viser jo nettopp problemet med å få tillit hos de han ønsker å jobbe med.

Nei, absolutt ikke. Kommentaren min viser at jeg har en erfaring som er stikk motsatt av det Pål hevder, og dermed at påstanden hans ikke er allmenngyldig. Hvis jeg skeier ut en til to ganger i uken går jeg rett og slett ikke ned i vekt - enkelt og greit.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:36   #15
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Jeg oppfattet ikke innlegget som om det var meningen at vi på Ketolyse kan skeie ut en til to ganger i uka - men heller slik at hvis og når vi skeier ut og spiser for mye karber er det bedre å kose seg med de ekstra karbene enn å stresse rundt med masse dårlig samvittighet.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:06   #16
Elida77
Nytt Medlem
 
Elida77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 4
Elida77 er på en erverdig vei

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Bra innlegg.

Nå fikk jeg kanskje forklaringen på en ting:
Jeg opplevde at etter en mnd på ketogent kosthold fikk jeg ikke lengre utslag på stix, ingen endringer i kostholdet. Vekta går nedover, så kanskje kroppen min har forbedret seg på å danne karbohydrater selv nå. Slik du forklarte det så virker det jo helt logisk og jeg kan finne roe med at jeg ikke gjør noe galt.

Tror du forresten at det er mulig at kroppen tilpasser seg såpass fort? Begynte 5 januar på ketolyse.

Elida77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:48   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg oppfattet ikke innlegget som om det var meningen at vi på Ketolyse kan skeie ut en til to ganger i uka

Nei, det som ble sagt er "Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på" Jeg mener det sender noen uheldige signaler. Innlegget til Pål kom som en følge av at Chunky møtte motstand i en annen tråd angående hvor streng det var lurt å være med tanke på utskeielser når man slanker seg ved hjelp av en LCHF-diett.

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Meldingen var ment til Baloon. Hun var litt bekymret fordi vi sa at lakris var farlig.... Men du smøyg deg imellom

For øvrig tror jeg det kan oppfattes litt demotiverende med skremselspropaganda om at hvis man skeier ut det aller minste, så blir man satt tilbake til steinalderen. Spesielt når det ikke har noen som helst rot i seriøs forskning.

Men det er vel forskjellig for hver enkelt hva som er motiverende og hva som ikke er det. Jeg velger å tro at saklig faktaopplysning er det beste i det lange løp, uansett.

Til tross for manglende "rot i seriøs forskning" har mange av oss erfart at utskeielser effektivt stopper vektnedgang. Det er trolig magi...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:58   #18
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Innlegget til Pål kom som en følge av at Chunky møtte motstand i en annen tråd angående hvor streng det var lurt å være med tanke på utskeielser når man slanker seg ved hjelp av en LCHF-diett.
-

....eeeh, hvordan i alle dager kan du vite det?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nei, det som ble sagt er "Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på" Jeg mener det sender noen uheldige signaler. -

Nei, vettu.... Dette er en halv setning tatt totalt ut av sammenheng! Det henger tross alt en hel tekst fast i denne halve setningen som forklarer nettopp hva som er ment med denne halve setningen...

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:06   #19
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Til tross for at egen erfaring har liten verdi i forskningssammenheng, har jeg merket gjentatte ganger at "sprekker" påvirker vektnedgang negativt. Ved "moderate sprekker" (ca 100 g karbohydrat i døgnet) med 3-4 dagers mellomrom fører til at jeg går opp i vekt. Jeg kan ikke skeie ut hvis jeg skal ned i vekt.

-

Egen erfaring er jo kjempeviktig i vitenskapen! Ofte gjør man studier kun på bakgrunn av individuelle erfaringer - forskjellen er at man som regel ikke kan generalisere på bakgrunn av f.eks 5 individer.

En sprekk hver 3-4 dag er jo ganske ofte da... Hvor mye en sprekk påvirker vektnedgangen er vel en indikator på hvor god/dårlig insulinfølsomhet man har. Og det er kjempeindividuelt.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:36   #20
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Så vidt jeg husker klarte jo Kula også å oppheve den første termodynamikkloven ved å få 2000 kalorier om dagen til å forsvinne i løse lufta, så han er nok skrudd sammen litt annerledes enn resten av oss.

Heldigvis er ikke subjektive opplevelser og anekdoter det som driver vitenskapen fremover. I så fall hadde nok snåsamannen vært forsknings- og høyere utdanningsminister for lenge siden

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:39   #21
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

....eeeh, hvordan i alle dager kan du vite det?

God gammeldags mannlig intuisjon!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:49   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Så vidt jeg husker klarte jo Kula også å oppheve den første termodynamikkloven ved å få 2000 kalorier om dagen til å forsvinne i løse lufta, så han er nok skrudd sammen litt annerledes enn resten av oss.

Heldigvis er ikke subjektive opplevelser og anekdoter det som driver vitenskapen fremover. I så fall hadde nok snåsamannen vært forsknings- og høyere utdanningsminister for lenge siden


I og med at du påberoper deg vitenskapen som rettesnor kan du vel, istedetfor å forsøke å latterliggjøre meg, heller forsøke å forklare hva som skjedde med disse kaloriene?

I starten av min vektreduksjonsfase spiste jeg enormt med kcal - og gikk ned i vekt dramatisk fort. Jeg har aldri påberopt meg å oppheve den første termodynamikkloven. Jeg er imidlertid ydmyk i forhold til hva man ikke vet...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:54   #23
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

God gammeldags mannlig intuisjon!

-

Åja, den hadde jeg glemt ...

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 23:18   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

I og med at du påberoper deg vitenskapen som rettesnor kan du vel, istedetfor å forsøke å latterliggjøre meg, heller forsøke å forklare hva som skjedde med disse kaloriene?

I starten av min vektreduksjonsfase spiste jeg enormt med kcal - og gikk ned i vekt dramatisk fort. Jeg har aldri påberopt meg å oppheve den første termodynamikkloven. Jeg er imidlertid ydmyk i forhold til hva man ikke vet...
-

Det var ikke meningen å latterliggjøre deg. I så fall beklager jeg det.

Det kan være mange årsaker til at du økte kaloriinntaket, men samtidig gikk ned i vekt. Men 2000 kalorier om dagen er temmelig mye uten å øke aktivitetsnivået.

Noe det ikke har blitt snakket så mye om her inne er kjemisomose. Det kan være en av forklaringene på hvor energien blir av når du tilsynelatende ikke er i økt aktivitet

Det står om det på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Chemiosmosis

Det første avsnittet er veldig teknisk, men avsnittet kalt "The Chemiosmotic Theory" burde være forståelig. Ganske interessant teori, egentlig.


Sist redigert av Chunky : 08-03-09 kl 23:24.
  Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 08:52   #25
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Sitat fra innlegget til Pål "Ved faste eller karbohydratrestriksjon bruker musklene gradvis mer fett til fordel for ketonlegemer, og dette sikrer at hjernen får en jevn strøm av glukose og ketonlegemer"

Betyr dette at vi som spiser lavkarbo måltider helt kan la være å engste oss over at kroppen vil begynne å på "sparebluss" ved for lite inntak av kallorier?

Grunnen til dette spørsmålet er at jeg helt fint klarer meg med ett måltid med mat om dagen, og vi er jo indoktrinert med å spise oftere enn det.

Og kan en ved faste, feks 1 dag i uken være gunstig, viss en ønsker å booste vektnedgangen? Eller vil dette forstyrre hormonbalansen slik at kroppen trykker på "fettlagringsknappene" når man spiser igjen.

Helt til slutt vil jeg takke Pål og dere andre for all den nye videnskaplige "innputten" dere gir oss.

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, fysologi, ketonlegemer, ketose, utskeielser


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utskeielser ElinPelin Dr Lindbergs 4 11-01-09 11:30
Når ser man helgens utskeielser på vekta? stinemarie Ketolysekuren 8 25-06-07 17:41
Utskeielser og innhenting igjen Ariel Lavkarbo generelt 3 04-07-06 13:52
Alternativer til utskeielser... HP Fysisk og mental helse 4 03-10-04 17:57
Fakta på lørdag MHM Generell diskusjon 5 16-03-04 18:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no