Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Knutekål? Fortell alt om den!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 22:58   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Knutekål? Fortell alt om den!

Jeg kjøpte knutekål nå for å lage røsti av etter en oppskrift som ligger her inne og så en tråd der Trillian sa hun lager mos av den og noen knasker den rå.

Så nå lurer jeg på hvordan man lager mos og også andre bruksområder. Nå har jeg skjønt at kålen ikke kan lagres langt utover vinteren, så da vil jeg gjerne spise masse av den nå og heller spise andre ting siden. Akkurat nå sitter jeg og knasker noen biter rå og jeg kan bare ikke vente med å prøve de til dip.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 23:45   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Hei,

Sitat:

Knutekål (Engelsk: Kohlrabi (German Turnip), norsk kålrabi=swede)
I matlaging vert ho brukt om lag som kålrot. http://nn.wikipedia.org/wiki/Knutekål


Sitat:

Knutekål (monj) er den mest spiste grønnsaken i Kashmir, serveres 3-4 ganger i uken.
Kan spises rå eller kokt. http://en.wikipedia.org/wiki/Kohlrabi


Sitat:

Bruksområde
Knutekål må skrelles før bruk og brukes på de fleste områder som kålrot. Den er god smørdampet eller som stuing med litt muskat i. Smaken på knutekål er mildere enn kålrot og det kan derfor ved koking lønne seg å tilsette krydder eller buljong i kokevannet. Knutekål kan også brukes i wok, raspet som råkost eller som snacks delt i staver sammen med dip.
http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=15665&mnu1id=8050&mnu2id=8053& mnu3id=1090&mnu4id=1094


Sitat:

Oppbevaring:
Knutekål skal oppbevares kjølig, så langt ned mot 0 °C som mulig. Lagringsevnen er dårligere enn kålrot, men høy luftfuktighet gir knutekål holdbarhet i flere uker. Den kan gjerne pakkes i film.
http://www.meny.no/Frukt-og-gronnsaker/Gronnsaker/Kal/Knutekal/


arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:09   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Jeg testet engang å lage potetgull av knutekål (frityrstekt). Det gikk overraskende bra

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 15:18   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Jeg laget gratinert knutekål fredag kveld, på samme måte jeg lager gratinerte poteter og dette var det eneste som kunne ligne på smaken til gratinert potet. Gratinert blomkål mm er og blir gratinert blomkål. Men gratinert knutekål var virkelig snadder. Det ble nok noen karber da, fordi jeg brukte 200g + fløte( den målte jeg ikke opp).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 19:57   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Kjøpte knutekål i dag. Tenkte jeg skulle prøve lage baccalao med knutekål mellom lagene istedet for poteter.. Er enig med deg som sier at blomkål ER og BLIR blomkål.. Jeg fant tidligere ut at stengelen på brokkoli ikke smaker sååå mye brokkoli som bukettene gjør, men i likhet med flere her på lavkarbo er jeg temmelig lei av både blomkål og brokkoli...

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 30-11-10 kl 20:21.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:20   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Knutekål er godt ja. Veldig godt å knaske som man før ville valgt gulrot eller kålrot.

Ellers går det i strimlet rødkål her for tiden, veldig godt, knasende og ikke så verst på karboinnholdet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:17   #7
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kjøpte knutekål i dag. Tenkte jeg skulle prøve lage baccalao med knutekål mellom lagene istedet for poteter..

Hadde vært fint å høre hvordan det ble . Har nemlig 2 pk med baccalao i fryseren som bør brukes snart men hva er egentlig knutekål

Fant ut av det

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:20   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Opprinnelig lagt inn av Karissima, her.

Hadde vært fint å høre hvordan det ble . Har nemlig 2 pk med baccalao i fryseren som bør brukes snart men hva er egentlig knutekål

Fant ut av det da



HER står litt...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:24   #9
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.



HER står litt...

Takk

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 18:56   #10
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg laget gratinert knutekål fredag kveld, på samme måte jeg lager gratinerte poteter og dette var det eneste som kunne ligne på smaken til gratinert potet. Gratinert blomkål mm er og blir gratinert blomkål. Men gratinert knutekål var virkelig snadder. Det ble nok noen karber da, fordi jeg brukte 200g + fløte( den målte jeg ikke opp).

DET skal jeg prøve! Gratinert potet er snadder, og jeg har en knutekål i kjøleskapet.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 21:21   #11
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Snublet over knutekål i dag når vi var en tur til Larvik for grønnsaker. Aldri hørt om den før. Var smaksprøver å fy den var GOD!!! og så søt den smakte. Jublet da jeg kom hjem og fant ut at karbo ikke er ille heller

Hurra må kjøpe fler!

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 21:45   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Knutekål er knallgodt!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 08:08   #13
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Knutekål er knallgodt!

Jepp, tror den har blitt favoritten min :-)
Har foreløpig bare smakt den rå. Mister noe av smaken når den er oppvarmet leser jeg. Blir den mer anonym da? (altså smaker nesten ikke noe)

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 12:34   #14
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Er dette sesongprodukt? Er den lett å få tak i?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 13:05   #15
ani-dalh
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 10
ani-dalh er på en erverdig vei

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Nå ble jeg virkelig glad, har i alle år elsket knyekål. Skal absolutt på torget i morgen for å shoppe

ani-dalh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 19:44   #16
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Knutekål? Fortell alt om den!

Knutekål er sesongprodukt. Nå på slutten av sesongen er den litt vanskeligere å få tak i. Fås kjøpt på torget og i matvarebutikker med godt utvalg. Den finnes både i rød-lillafarge og som grønn-hvit.

Jo lavere, jo bedre. Er den høyere enn den er brei så dropp å kjøp den, da har den vokst for sakte og er ikke så god.

Det smaker som en blanding av vannmelon og kålrot. Den hvite er saftigst og den røde har mest smak. Begge kan spises og tilberedes både varme og kalde, men den hvite er best rå; Råkostsalat, vanlig salat, i taco, snacks med eller uten dip etc. Den røde er best oppvarmet; Kokt, i wok, som mos etc.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan jeg spise knutekål? Ullabulla Spørsmål og svar 15 27-11-13 09:38
Knutekål Adriane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 02-02-09 20:28
Vært i et Afrika? Fortell! mofe Generell diskusjon 5 05-06-06 01:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no