Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

All in eller glidende overgang?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-14, 19:43   #1
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien
Question

All in eller glidende overgang?

Jeg er helt ny på lavkarbo og ønsker gjerne noen tips og råd.

Jeg er ekstremt glad i søtt Selv om jeg veldig sjeldent spiser sukker, spiser jeg likevel mye søtt. Har tidligere spist opp til ti frukt om dagen, baker ofte med stevia, erythritol og lignende og drikker ofte en flaske lettbrus om dagen.

På overgangen til lavkarbo er jeg usikker på om jeg skal kutte alt som er søtt eller om det holder med å kutte karbohydratene den første perioden og heller tillate meg søtt så lenge det er sukkerfritt og nok så karbohydratfritt?

Dere som har vært igjennom dette før, lønner det seg å gå all inn fra start – kutte alt av søtt, eller ta en glidende overgang – tillate seg lettbrus ect bare karbohydratinntaket blir lavt?


Sist redigert av kristine89 : 24-03-14 kl 20:13.
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:32   #2
Nyttogbedreliv
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 69
Nyttogbedreliv er på en erverdig vei

Sv: All in eller glidende overgang?

Hei og velkommen til dette forumet

Min personlige erfaring er at jeg feilet mye i begynnelsen og lærte etterhvert av det.
Så glidende overgang er kanskje best for noen, mens andre kutter tvert om.

Jeg anbefaler også at du leser en del bøker angående lavkarbo og bestemmer deg for hvilken retning du ønsker å gå og hva som passer best for deg.

Jeg begynte på lavkarbo for noen år siden og jeg gikk ikke ned noe i begynnelsen.

Etterhvert så kuttet jeg ut melk, gluten, sukker + jeg drikker ikke så mye sukkerfritt ( en gang i blandt ) . For noen kan sukkerfritt være årsaken til at en ikke går ned i vekt.

Fettet jeg får i meg er nøtter, avokado, extra virgin kokonut olje, fisk, tran osv

Jeg trives veldig godt å spise lavkarbo mat. Magen, humøret og jeg føler meg mer vel med å spise lavkarbo.

Lykke til med kostomleggingen

Nyttogbedreliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 22:29   #3
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: All in eller glidende overgang?

Hei du og tusen takk for svar. Forvirret som jeg er setter jeg setter veldig pris på det.

Jeg har lest en del bøker de siste to ukene, blant annet Hexenbergs, Matrevolusjonen og Treningssuksess med lavkarbo.

Det er lavkarbo ala Hexenberg jeg kjører med rundt 70 g karbohydrater om dagen. Men jeg er veldig sugen til tross for at jeg spiser mye

Jeg er allerede normalvektig og trenger ikke å gå ned i vekt. Om jeg mister et par kilo gjør det selvfølgelig ikke noe, men jeg er i grunn fornøyd der jeg er nå.

Jeg håper derfor på at flere vil dele erfaringer og tips så jeg kan lære av dere.

kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 23:30   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: All in eller glidende overgang?

Så vidt jeg vet er det ganske vanlig med sug i starten, om du velger den ene eller den andre måten å starte på.

Når det gjelder all in eller glidende overgang... det er faktisk pluss og minus med begge deler! Jeg valgte en glidende overgang, på en måte, siden vi har et "liberalt" lavkarbokosthold hjemme hos oss. Jeg teller ikke karber, men det er sikkert mellom 50-150 en plass (jeg aner virkelig ikke). Fordelene med dette er at det er lettere å tilpasse til hele familien, vi kan ha noen brødmåltider (med lavkarbobrød eller fiberknekkebrød), og ingen får panikk om vi får i oss noen gulrøtter eller lignende. I tillegg er det viktig for meg å slippe stresset med å veie og telle, og å føle at noe er "forbudt". Ulempen er at hvis en er litt for uforsiktig med søtningsmiddel, og andre ting som trigger insulinproduksjonen, så kommer søtsuget. Det gir seg etter hvert, men det har tatt et par uker for meg.

Fordelene med "all in" er nettopp det at man fortere slipper søtsug, man blir god og mett hele tida. Det gjør også at du sannsynligvis lærer alt fort, rått og brutalt, og kommer kjappere igang. Det vil nok sikkert også gjøre at du går fortere ned i vekt. Ulempen kan være at det blir en litt tøff overgang, at du må følge mer med på antall karber du får i deg, og så videre.

Jeg syns det var et godt tips å kjenne etter hva som passer deg best.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 11:38   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: All in eller glidende overgang?

For meg er det å kutte sukker og søtstoff helt. Å bruke erstatninger for sukker trigger søtbehovet mitt enormt.
Det er tøft de første dagene, dag 3 er som regel verst, så blir det bedre.
Jo lenger jeg holder meg unna, jo bedre har kroppen min det. Og når jeg etter noen uker smaker litt søtt igjen, så er det lettere å ikke gå "bananas"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 14:34   #6
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: All in eller glidende overgang?

Jeg har best erfaring med å kutte ut helt, eller iallefall til under 80 gram i starten. Om du får veldig søstsug ville jeg gått enda lavere. Kutt ut kunstig søtning også, det kan i noen tilfeller trigge søtsuget. Mulig du vil få hodepine de par første dagene til kroppen har justert seg inn.

Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 19:28   #7
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: All in eller glidende overgang?

Takk for gode ord.
I og med at jeg aldri har spist lavkarbo før er det godt å høres andres erfaringer, tips og opplevelser.

Det ser ut som om jeg må ta mot til meg å kutte ut kunstig søtning også da hoho. det kan bli hardt!
Jeg er søtavhenig. Ikke av sukker men av søtstuffer som sukrin og lettbrus.

kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 21:15   #8
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: All in eller glidende overgang?

Opprinnelig lagt inn av kristine89, her.

Takk for gode ord.
I og med at jeg aldri har spist lavkarbo før er det godt å høres andres erfaringer, tips og opplevelser.

Det ser ut som om jeg må ta mot til meg å kutte ut kunstig søtning også da hoho. det kan bli hardt!
Jeg er søtavhenig. Ikke av sukker men av søtstuffer som sukrin og lettbrus.

Blir du ikke dårlig i magen av sukrin? Vet en sier at en ikke skal reagere på det men jeg VET jeg ble dårlig i magen av det. Ikke liker jeg smaken heller så spiser det ikke uansett. Drikker cola zero innimellom men begrenser det for jeg vet at jeg får mer søtsug av det.

Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 21:36   #9
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: All in eller glidende overgang?

Opprinnelig lagt inn av Fillilura, her.

Blir du ikke dårlig i magen av sukrin? Vet en sier at en ikke skal reagere på det men jeg VET jeg ble dårlig i magen av det. Ikke liker jeg smaken heller så spiser det ikke uansett. Drikker cola zero innimellom men begrenser det for jeg vet at jeg får mer søtsug av det.

Ved store doser blir jeg dårlig i magen, men i små doser er det helt greit. Bruker for det meste sukrin+ eller stevia. De synes jeg smaker bedre en sukrin original.
Brusdrikkingen min er nok den verste. Har drukket brus daglig i omtrent 11 år og nå er mengdene blitt ganske store.

kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 21:52   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: All in eller glidende overgang?

Har brukt søtstoffer hele veien jeg, og gjør det fortsatt. Har ikke noe probem med søtsug på grunn av dette. Spiser også litt Freia Premium 70% sjokolade hver dag. Har gått ned 28 kg og trives der jeg er nå;-))

index er pålogget nå   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgang til Fase 3 Trixiex Eurodiett 6 11-06-12 13:42
Overgang fra lavkalori til lavkarbo ... Kikki71 Spørsmål og svar 12 17-06-11 16:23
Smidig overgang Kaiser Lavkarbo generelt 7 17-04-11 20:59
Herlig overgang Tess Dr Lindbergs 3 30-07-08 12:25
Ang overgang til/pause med lavkarbo... cilemora Ketolysekuren 5 20-10-07 13:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no