Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-11, 17:55   #1
Ung&Nysgjerrig
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
Ung&Nysgjerrig er på en erverdig vei
Thumbs up

Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Hei!
Jeg lurte på om noen har, eller kunne tenkt seg å lage, et treningsprogram med ulike styrkeøvelser til meg?
Jeg er 15 år gammel, rundt 170cm og veier noe over 60 kg.

Jeg har trent helt greit med styrke tidligere, litt mer i det siste, men jeg har ingen fast mønster jeg følger, så jeg føler det er litt tildeldig hva jeg gjør :P

Har heller ikke spesielt stor tilgang til apparater, men er i et såkalt ''styrkerom'' rundt 1-3 ganger i uka hvor de har et og annet. Planlegger også å kjøpe en benkpressbenk eller noe lignende jeg kan ha hjemme + vekter..

Hadde også vært fint om du kunne ha forklart litt hva man gjør i de forskjellige øvelsene (vet jeg kan søke opp) for da blir alt mye lettere å ta til seg.

Hadde kanskje vært noe å øke litt i vekt tror jeg, men samtidig er jeg en aktiv fotballspiller så må ikke bli for ''stor'', for da mister jeg nok mest sannsynlig en del av hurtigheten.. (?)

Lurer også på hva man burde spise både før, under og etter trening for å få mest mulig ut av økta, og hvor ofte man burde vile..

Tusen takk på forhånd!
Mvh.
U&N

Ung&Nysgjerrig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 21:30   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Ung&Nysgjerrig, her.

Hei!
Jeg lurte på om noen har, eller kunne tenkt seg å lage, et treningsprogram med ulike styrkeøvelser til meg?
Jeg er 15 år gammel, rundt 170cm og veier noe over 60 kg.

Jeg har trent helt greit med styrke tidligere, litt mer i det siste, men jeg har ingen fast mønster jeg følger, så jeg føler det er litt tildeldig hva jeg gjør :P

Har heller ikke spesielt stor tilgang til apparater, men er i et såkalt ''styrkerom'' rundt 1-3 ganger i uka hvor de har et og annet. Planlegger også å kjøpe en benkpressbenk eller noe lignende jeg kan ha hjemme + vekter..

Hadde også vært fint om du kunne ha forklart litt hva man gjør i de forskjellige øvelsene (vet jeg kan søke opp) for da blir alt mye lettere å ta til seg.

Hadde kanskje vært noe å øke litt i vekt tror jeg, men samtidig er jeg en aktiv fotballspiller så må ikke bli for ''stor'', for da mister jeg nok mest sannsynlig en del av hurtigheten.. (?)

Lurer også på hva man burde spise både før, under og etter trening for å få mest mulig ut av økta, og hvor ofte man burde vile..

Tusen takk på forhånd!
Mvh.
U&N

Jeg ville sjekket ut Redcord slyngetrening var jeg deg. Mulig jeg høres litt belærende ut nå, men prinsipielt så vil slyngetrening være det jeg anbefaler for en 15 åring i vekst kontra tung vekttrening. Særlig siden du også er fotballspiller og vil beholde din hurtighet.

Istedetfor å kjøpe en benkpress, så hadde nok jeg valgt en Redcord Mini og hengt opp inne eller i garasjen.
Det er særlig stabiliseringsøvelser og kjernemuskulatur som trenes gjennom øvelsene. Of course så trenes de store muskelgruppene også, men du kan si at kroppen blir gjennomtrent og ikke bare trent....

Ta en tur innom www.redcord.no og sjekk ut sidene deres, les litt og vurder litt selv hva du synes.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 18:46   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Ung&Nysgjerrig, her.

Hei!
Jeg lurte på om noen har, eller kunne tenkt seg å lage, et treningsprogram med ulike styrkeøvelser til meg?
Jeg er 15 år gammel, rundt 170cm og veier noe over 60 kg.

Jeg har trent helt greit med styrke tidligere, litt mer i det siste, men jeg har ingen fast mønster jeg følger, så jeg føler det er litt tildeldig hva jeg gjør :P

Har heller ikke spesielt stor tilgang til apparater, men er i et såkalt ''styrkerom'' rundt 1-3 ganger i uka hvor de har et og annet. Planlegger også å kjøpe en benkpressbenk eller noe lignende jeg kan ha hjemme + vekter..

Hadde også vært fint om du kunne ha forklart litt hva man gjør i de forskjellige øvelsene (vet jeg kan søke opp) for da blir alt mye lettere å ta til seg.

Hadde kanskje vært noe å øke litt i vekt tror jeg, men samtidig er jeg en aktiv fotballspiller så må ikke bli for ''stor'', for da mister jeg nok mest sannsynlig en del av hurtigheten.. (?)

Lurer også på hva man burde spise både før, under og etter trening for å få mest mulig ut av økta, og hvor ofte man burde vile..

Tusen takk på forhånd!
Mvh.
U&N

Det er desverre umulig å sette opp et bra program på nett, uten å vite mye mer. En må vite spesifike apparater, hvor ofte du skal trene, hvor dedikert er du, trener du alene osv osv.
Ellers kan jeg si at for å få maks ut av ei styrkeøkt (som ikke er det samme som hypertrofi, eller store muskler) så er det proteiner som gjelder. Det gjelder om du trener løping, styrke eller spesielt når det er snakk om å øke muskelstørrelse. Protein i form av kylling, fisk eller kjøtt etter trening. Men under og rett etter er det greit å få i seg væske, i form av vann, og gjerne en proteindrikk også, både under og etter trening er myseprotein bra, det setter igang oppbyggingen i musklene (proteinsynese). Før man går til sengs er det lurt å hive i seg 2-3 hekto cottage cheese, gjerne blandet med litt bær, fløte og et dryss av kanel på. cottage cheese gjør at du har protein tilgjengelig under natten, noe som gjør at du kommer deg raskere.
Rent treningsmessig er det ettbens knebøy, skråbenkpress, chins og militærpress som du bør ha med i et program. Gjerne sit ups og rygghev også. Men det er viktig at du ikke setter igang alene uten å ha noen til å vise deg øvelsene, utført riktig. Egentlig er det de eneste øvelsene du trenger - om du gjør de på riktig måte. Redcord, slynge, trx, fitnessball er fine ting å kombinere med.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 00:13   #4
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Jeg vil anbefale deg dette her:

http://fitnessbloggen.no/x-press/

Men før du hopper rett ut i det så bør du finne noen som kan lære deg korrekt teknikk på de ulike øvelsene. Det er bortkastet tid å bruke "ferdig apparater", du vil få langt mer ut av frivekter. Spør noen på treningsstudioet om de kan hjelpe deg med teknikk. God teknikk er viktigst å lære seg i begynnelsen, ikke stress med å øke vekt på øvelsene før du kan teknikken.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 23:46   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Treningsprogram styrke # 15år gammel gutt

Du er på feil nettsted... Prøv å finne deg en styrkeløft- eller vektløfterklubb i nærområdet ditt og få hjelp til å lære inn knebøy, markløft og helst rykk og støt. I mangel av dette er boka "Starting strength" av Mark Rippetoe nyttig å lese og forstå.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
15år, gutt, styrketrening, treningsprogram


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Personlig treningsprogram og kostholdsprogram elmundox Trening 32 17-06-11 13:43
Ny start på treningsprogram gakkemor Trening 0 10-09-10 21:33
Enkelt treningsprogram for en som ikke tåler vanlig type trening? chili Trening 10 11-11-09 00:18
11 måneder gammel gutt - 22 kilo tung! Fedonisten Nyheter / media 20 13-05-05 00:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no