Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Egg med smør?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-10-10, 10:24   #1
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei
Question

Egg med smør?

Har sett flere steder at noen spiser egg med smør til f.eks. frokost.
Jeg ser at det er en måte å få opp fettkvoten på, siden bare egg til frokost f.eks. kan bli litt snaut.
Men hvordan spiser dere 'egg med smør'?
I dag prøvde jeg å koke et par egg i 8 min for at de skulle være en mellomting mellom bløt- og hardkokte, delte dem i en skål og hadde på et par klatter meierismør. Jeg elsker egentlig smør og kan vanligvis spise det bart, men den blandingen der synes jeg var grusom!
Andre måter? Bør de heller være hardkokte?
Glad for tips! (Fant ikke noe på oppskriftsforumet, men kan ha lett for dårlig)

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:34   #2
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Egg med smør?

Jeg lurer også på dette Leser ofte "egg med smør", men skjønner ikke hvordan de spiser dette... Er det godt å bare ta smørkniven og smøre på egget og gomle i seg dette? Pleier ofte å spise en tynn frokostlapp med masse smør og kokt egg på... men har aldri prøvd kun egg og smør.

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:38   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Jeg tar 2 hardkokte egg, deler dem opp i biter, salter og peprer, og legger på noen små kladder smør som blir mykt og smelter litt over eggene. Mmm. Skjønt, oftest velger jeg heller egg med majones.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 10:55   #4
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Jeg digger egg med smør, jeg liker egget bløtkokt og tar litt smør på skjeen, og så tar jeg egg på skjeen, supergood. Tror kanskje det må bli lunsj i dag, har snart spist et brett med egg allerede denne uken *fnis* håper ikke det gjør noe- *digger egg*

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 11:30   #5
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Jeg spiser det som Mellon gjør, bare at jeg liker egget best midt mellom bløt og hardkokt. Er sånn jeg spiste egg før jeg begynte på lavkarbo, men da i mindre mengder og med dårligere samvittighet..

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 12:39   #6
mamz
Medlem
 
mamz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 310
mamz er på en erverdig vei

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Jeg digger egg med smør, jeg liker egget bløtkokt og tar litt smør på skjeen, og så tar jeg egg på skjeen, supergood. Tror kanskje det må bli lunsj i dag, har snart spist et brett med egg allerede denne uken *fnis* håper ikke det gjør noe- *digger egg*

Slik spiser jeg egget også, meierismør på skjeen, stikker det i egget så smøret smelter litt og spiser...namnam...

mamz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 13:02   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Jeg spiser ikke egg fordi jeg liker det ikke no særlig, men med smeltet smør på høres det ut som det er godt, synes jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 13:22   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Egg med smør?

Eg kakkar toppen av eggen som vanleg, og peprar og saltar oppi egget, og så puttar eg ein klatt smør oppi der, slik at det smeltar i det varme egget. I tillegg har eg ofte ein klatt smør på skeia. Mmm!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 16:04   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Jeg setter egget i eggeglasset, stikker en kniv nedi så det blir masse huller, legger på en stoor klatt smør, legger på lokket igjen og lar smøret smelte nedi det varme egget. Så salter jeg og spiser. Mmmm!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 17:13   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Jeg måtte prøve. Å himmel så godt. Det smaker søtt med egg med salt Endelig har jeg funnet en måte å få i meg egg på, med glede og nytelse. Jeg kokte to i 14 minutter og delte de på langs og la en klatt på hver av de fire båtene og hadde masse salt på. Hmmm. Da ble jeg mett uten å være full i magen. Deilig.

Dette hjalp ikke deg, trådstarter, men hva med å prøve egg i salat av issalat, agurk og tomat med avokado med salt på i?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 09:53   #11
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Egg med smør?

Takk alle! Så bra at du fikk til å spise egg på denne måten, ada-emilie!

Jeg droppet å salte, for jeg tenkte det burde være nok salt i meierismøret. Skal gi det et nytt forsøk med salt på, så får vi se. Og kanskje putte det rett oppi bløtkokt egg istedetfor å dele opp.
Jeg har ingen problemer med å spise egg i de fleste varianter, det var bare å spise det samtidig med det smøret som plutselig ble heeelt feil for meg... Veldig snodig.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 10:48   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Takk. Ja salt er nødvendig.
Det har kanskje med at du ikke er vant til så mye fett også? Det tok tid for meg å tørre å spise mer fett. Kaldt egg og kaldt smør ville ikke jeg likt. Men halvsmeltet og halv-knallvarmt egg, ja.

Noen lager nok eggerøre stekt i en god del smør også, tipper jeg.


Sist redigert av ada-emilie : 21-10-10 kl 10:57.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:09   #13
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg med smør?

Jeg koker eggene i 5 minutter etter vannet er kokt opp. Skreller eggene. Tar egget i ene hånden og teskjeen til smøret i den andre.

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 17:50   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Jeg spiser det som Mellon gjør, bare at jeg liker egget best midt mellom bløt og hardkokt. Er sånn jeg spiste egg før jeg begynte på lavkarbo, men da i mindre mengder og med dårligere samvittighet..

Samme her!
Smøret skal smelte liiittegranne sammen med egget!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:27   #15
lisamo
Juniormedlem
 
lisamo sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 31
lisamo er på en erverdig vei

Sv: Egg med smør?

legger egget i eggeglasset så skjærer jeg egget oppå toppen med en kniv, så tar jeg skeia mi nedi smøret å deretter nedi egget.. nam

__________________


lisamo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:34   #16
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Egg med smør?

skal teste ut med smør, høres deilig ut jeg er veldig glad i å salte maten men... er det lurt å salte mindre? binder ikke salt vann i kroppen?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:57   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

skal teste ut med smør, høres deilig ut jeg er veldig glad i å salte maten men... er det lurt å salte mindre? binder ikke salt vann i kroppen?

Jo men overskudd tisser og svetter du ut.Det er større fare for vannopphopning ved å drikke for lite enn å spise mye salt. Vann må til for å skylle ut overskudd.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:59   #18
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Egg med smør?

okei men da fortsetter jeg med saltet Må jo ha litt smak

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 18:05   #19
Mammamiia
Medlem
 
Mammamiia sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Kapp
Innlegg: 144
Mammamiia er på en erverdig vei

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av lisamo, her.

legger egget i eggeglasset så skjærer jeg egget oppå toppen med en kniv, så tar jeg skeia mi nedi smøret å deretter nedi egget.. nam


Sånn gjør jeg og. Nydelig! Tre slike, - og jeg er mett til middagstid.

__________________
Ned 5 til St.Hans....:


Mammamiia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Ketolyse til egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:08   #20
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Egg med smør?

Bare et tips; jeg er ikke så glad i kokt egg, så hver morgen lager jeg omelett av to egg og en dæsj (1/2 dl kanskje) fløte. Den blir litt som en pannekake, synes jeg, bortsett fra at den ikke henger sammen som en pannekake når man skal snu den..

Jeg steker i smør (såklart!) på litt god varme, slik at den blir litt brunstekt. Så snur jeg den - og her gjelder det å finne rett teknikk, for den har en tendens til å gå litt i oppløsning hvis jeg er for treg.. Så lar jeg den steke seg litt brun på den andre siden.

Vipper den så over på en tallerken og smører den med smør. Smøret smelter og gir en fantastisk deilig saltsmak.

Jeg gleder meg til frokost hver morgen etter jeg begynte med dette!

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:05   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Jeg har aldri spist bare egg med smør, men jeg bruker eggesmør til fisk. Smelt smør og ha hakkede hardkokte egg i smøret og hell over fisken

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:41   #22
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg har aldri spist bare egg med smør, men jeg bruker eggesmør til fisk. Smelt smør og ha hakkede hardkokte egg i smøret og hell over fisken

Dette høres godt ut, men siden jeg er en sånn som trenger å lære dette med fisk i voksen alder - smaker eggesmøret best med hvit eller rød fisk?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:53   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Dette høres godt ut, men siden jeg er en sånn som trenger å lære dette med fisk i voksen alder - smaker eggesmøret best med hvit eller rød fisk?

Jeg bruker det mest til hvit fisk, og tror også at det er den tradisjonelle bruken av eggesmør. Til rød fisk må jeg ha rømme

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:58   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg bruker det mest til hvit fisk, og tror også at det er den tradisjonelle bruken av eggesmør. Til rød fisk må jeg ha rømme

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 14:57   #25
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Egg med smør?

Jeg MÅ ha kaviar på kokt egg, ellers går det rett og slett ikke ned. 3 kokte egg deles på langs og tvers i eggedeleren, has i en skål og får en god smørklatt over seg. Så masse grovmalt pepper og til slutt kaviar på toppen.

Men i motsetning til flere andre her inne holder jeg ikke hele dagen på 3 egg da... 3-4 egg holder meg mett i 4-5 timer om jeg er flink til å drikke vann underveis.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Emneord
egg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Po cha (te med smør) danish Smoothies / drikke 13 09-07-11 17:29
smør Propellen74 Spørsmål og svar 1 16-10-09 16:00
Smør Caramel Lavkarbo generelt 3 29-04-09 00:06
Smør Oban Ketolysekuren 16 08-02-08 11:15
SmØr! Hyper Spørsmål og svar 11 06-09-06 11:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no