Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Alltid i ketose under 50 kh?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-12-08, 22:40   #1
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Alltid i ketose under 50 kh?

Jeg har tidligere gått på "ketolyse" og gått ned ca. 30 kilo.
Jeg skriver "ketolyse" fordi jeg begynte med kuren, men gikk mer og mer over til å sulte meg istedet.
Ble så gravid med prøverør. Gikk på hormoner og la på meg masse, og enda mer under svangerskapet.
Så til nyttår må jeg igang igjen. Har gått opp ca 20 kilo.

Jeg lå på 15 KH da jeg gikk på Ketolyse. Men Lindberg sier at ALLE er i ketose hvis man ligger under 50 KH om dagen. Det vil ikke alltid vises i urin da, men hadde man målt i blodet hadde man sett det. Stemmer dette?
Syns det er rart man da setter grensen så lavt som 15-20 KH hvis ALLE er i ketose under 50..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:49   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Nå vet eg ikkje nok om Fedon, men alle er ikke i ketose under 50 gr karbs pr dag, mulig det heter ketose, men er ikke nødvendigvis at man forbrenner fett etter det jeg har skjønt.
Men mulig du skal sende denne til Torkil å spørre, han har iallefall ett godt svar

Og gratulere så masse med bebbis

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:51   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Mange må ned i så lite som 15/20 karber daglig for å gå ned i vekt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:00   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Jeg er i ketose opp mot 40-50 karber, men det betyr ikke at jeg går ned i vekt om jeg ligger såpass høyt.
Kommer jeg ned mot 15, går jeg heller ikke ned!
Mellom 20 og 30 er sånn akkurat passe for meg, har jeg funnet ut!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:01   #5
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Nå vet eg ikkje nok om Fedon, men alle er ikke i ketose under 50 gr karbs pr dag, mulig det heter ketose, men er ikke nødvendigvis at man forbrenner fett etter det jeg har skjønt.
Men mulig du skal sende denne til Torkil å spørre, han har iallefall ett godt svar

Og gratulere så masse med bebbis

Tusen takk for det
Nei, jeg trodde heller ikke at alle kunne ligge så høyt..

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Mange må ned i så lite som 15/20 karber daglig for å gå ned i vekt.

Det er det jeg mener også. Men hvorfor sier man at "ketose er ketose"? Hvis man er i ketose på f.eks. 40 også, men må ned i 20 for å gå ned i vekt?

Det var vel for godt til å være sant

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:03   #6
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg er i ketose opp mot 40-50 karber, men det betyr ikke at jeg går ned i vekt om jeg ligger såpass høyt.
Kommer jeg ned mot 15, går jeg heller ikke ned!
Mellom 20 og 30 er sånn akkurat passe for meg, har jeg funnet ut!

Jeg liker ikke å prøve meg fram vil ha en fasit
Neida.. Tenkte jeg skulle prøve først med ca 40, og se hvordan det går. Og så evt gå nedover. Bedre det enn å gå oppover..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:25   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Jeg har ikke lest/hørt at Fedon har sagt dette, men han mente det nok ikke så bokstavlig som du har oppfattet det (tør jeg påstå). Jeg kjenner flere Fedon kursledere som kan bekrefte at ikke alle går ned i vekt på 50 karber, men må ned lavere. Dvs, under 50 på f.eks. Eurodiett. Det regner jeg med Fedon er fullt klar over også. Grensen for om man er i ketose eller ikke er ikke nødvendigvis noe som vises på en stix. Det har jeg mast om her inne flere ganger. Grensen er også individuell pr person. Det har med kroppskjemi å gjøre og ingen er like. Men teknisk sett er det nok riktig at man kan være i ketose ved 50 karber også. Noen tåler så mye og fremdeles ta av. Andre må ned mot under 15. Det er skjeldenhetene i begge retninger. De fleste oppnår effekt mellom 20 og 30.

Det er så enkelt som at:

  • Det er ikke "ketose eller ikke ketose" som bestemmer om du går ned i vekt eller ikke. Folk som ikke er i ketose går også ned.
  • Det er din kropps toleranse for karbohydrater som avgjør hvor mye karbohydrater du tåler og kan spise for a) å gå ned i vekt b) ikke legge på deg.
  • I tillegg har det med type matvarer å gjøre. Intoleranser og allergier etc. Noen tåler alle salgs matvarer, andre (som meg) kan ikke spise f.eks. nøtter, kunstig søtstoff eller for mye meieriprodukter om jeg vil ned
  • Ketosen er en "tilstand" som gjør at kroppen forbrenner fett isteden for glukose. F. eks. Om du tilfører 50 gram karber kan du være i ketose , men har da spist så mye karber (mer enn din kropp tåler) og går følgelig ikke ned i vekt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:12   #8
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Det er han selv som har sagt det, da jeg kjenner ei som hadde en time hos han. Han sa det ifb med at hun sa hun gikk ut av ketose vel ca. 18 karber. Han sa da at alle var i ketose så lenge man holdt seg under 50 karber.

At man ikke skal stole på stixen er jeg fullstendig klar over.

Det jeg mener, er at jeg trodde at om man er i ketose, vil man gå ned i vekt. Jeg trodde ikke man kunne være "mer" eller "mindre" i ketose.
Men man kan altså spise f.eks. 45 karber, og da være i ketose, men ikke gå ned noen ting?
Og er det riktig at alle er i ketose under 50 karber..?
Det er dette jeg mente ikke hørtes riktig ut.

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:16   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Sånn er det jeg tror det henger sammen (ikke skyt meg for tall- feil):

Kroppen kan bare lagre noen få gram karbohydrater (150g?)
Dersom man først har tømt disse lagrene og deretter ikke fyller dem opp igjen noen gang, vil man jo være i karbohydrat- underskudd og dermed i ketose?
Uansett om man spiser 15 eller 50 om dagen, vil kroppen måtte forbrenne fett for å få nok drivstoff.
Hvordan dette slår ut for den enkelte, vil sikkert variere, også ut i fra aktivitetsnivå.

Det var min tanke, i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:32   #10
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Det høres jo sannsynlig det, Kitt!
Jeg sendte en mld for å høre akkurat hva han hadde sagt : Han sa de fleste er i ketose under 100, men hvis man holdt seg under 50 var mn ahelt sikker. Hvis man ikke har utslag i urin eller merker det på ånden, vil man få utslag i blod. Dette kan man også teste selv, som man gjør med blodsukker.

De hadde ikke snakket om hvilken innvirkning det ville ha på vekttap.

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:16   #11
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Ville sendt denne til Torkil jeg for å høre hva han synes om saken

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:25   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Ville sendt denne til Torkil jeg for å høre hva han synes om saken


Ja det var en god ide ...

Siden Torkil tidligere har "godkjent" svaret mitt tidligere (det er ikke første gangen dette diskuteres) regner jeg ikke med at det gjør store forkjellen.... Men det er jo greitt å få det svart på hvitt da...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 15:10   #13
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Alltid i ketose under 50 kh?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ja det var en god ide ...

Siden Torkil tidligere har "godkjent" svaret mitt tidligere (det er ikke første gangen dette diskuteres) regner jeg ikke med at det gjør store forkjellen.... Men det er jo greitt å få det svart på hvitt da...

Det viste jeg ikkje, synes svaret ditt er veldig bra eg

Er slik jeg har fortstått det også, så lurer derfor på hva Fedon egentlig mener

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse for alltid??? ElinPelin Ketolysekuren 4 14-11-08 15:32
Er alltid i ketose, går litt opp. Går det an å spise for lite karb? tonemor Ketolysekuren 7 01-10-08 16:48
Hva har dere ALLTID i kjøleskapet? mofe Generell ernæringsdebatt 48 30-03-07 16:24
Får ikke logget inn...alltid... cathrine Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 07-06-06 15:34
det er det jeg alltid har sagt :-) Aadi Trening 0 13-03-06 09:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no