Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes1 - lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-10, 23:04   #1
kh67
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 4
kh67 er på en erverdig vei

Diabetes1 - lavkarbo

Fersking på forumet

Jeg er diabetiker (diabetes 1 med insulinbehandling) og ønsker å følge med inntaket av karbohydrater i tillegg til å ha best mulig kontroll på blodsukkeret mitt. Nå har jeg nilest masse tråder og oppskrifter på dette forumet, og vil gi ros til alle dere engasjerte medlemmer her inne. Det ser ut som dere har stor glede av hverandres erfaringer, støtte og ikke minst oppfinnsomhet i matveien Her har jeg funnet masse nyttig informasjon, men ønsker gjerne tilbakemeldinger hvis noen ønsker å gi det.

Fant en tråd der det ble diskutert at en person med diabetes 1 ikke skal ha så lavt inntak av karbohydrater at man går inn i tilstanden ketose. Det lå en link til lommelegen.no der jeg fant informasjon og fakta om temaet. Her stod det bl.a at man må gå under 30-50 karbohydrater pr.dag for å komme i tilstanden ketose. Hvis jeg i snitt inntar minst 50 karbohydrater pr.dag er jeg vel på den sikre siden i starten?

Hvis jeg samtidig teller kalorier i en periode, og ønsker fordeling 50 % protein, 30 % fett, 20 % karbohydrater, totalt 1200 kalorier. Har jeg da tenkt riktig i dette regnestykket?

Protein: 50 % av 1200kcal = 600kcal/4,5kcal pr gram = 133,3 gram protein.
Fett: 30 % av 1200kcal = 360kcal/9kcal pr gram = 40 gram fett.
Karbohydrater: 20% av 1200kcal = 240 kcal/4,5 kcal pr gram = 53,3 gram karbohydrater.

Ved å pløye igjennom oppskrifts-databasen her inne har jeg funnet mange gode tips til en grei dagsmeny for en slik fordeling. Har allerede bakt ”Det PERFEKTE ketolyse-brødet”, (oppskrift lagt inn av Trinush), var helt supert! Blomkålris i forskjellige varianter som tilbehør i stedet for poteter og pasta. Oopsie er også prøvd ut, la to stk i smørbrød-grillen med ost og skinke i mellom, smakte nydelig!

Hvis noen lurer på min helsetilstand i denne sammenhengen, så er jeg normalvektig 167/62. Trener en god del, både kondisjon og med vekter. Treningen har gitt resultater, da insulinbehovet er omtrent halvert i forhold til når jeg ikke rører spesielt på kroppen. Langtidsblodsukkeret har vært litt for høyt i det siste, og nå skal jeg spent i vei og sjekke på nytt og se om fire måneder med jevnlig trening har gitt utslag.
Nå gleder jeg meg til å prøve hvordan et annerledes kosthold virker i tillegg.
Blir noen spennende måneder fremover

Fint hvis noen andre med diabetes 1 har tips/råd og erfaringer med lavkarbo-kosthold, og vil gjerne høre fra noen om jeg har regnet riktig i mitt lille regnestykke her.

kh67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker - tilhenger av lavkarbomat Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 23:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Hei!
Jeg syns rett og slett du skal sende en PM til Torkil, jeg.
Selv som sykepleier har jeg liten lyst til å gi deg kostholdsråd og syns dette er en sak for en lege. Og da særlig en lege som Torkil som jo er mannen bak " Slank med ketolysekuren" mm.

Går du inn på Medlemsliste oppe på den grønne linjen, finner du han der!
Han er stort sett kjapp til å svare!

Regnestykket ditt ser riktig ut, men vi teller helst ikke kalorier og hvorfor i all verden skal du ligge så lavt i kalorier når du er normalvektig?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 23:14   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Hei, jeg vet ikke så mye om diabetes 1, men det jeg stadig har lest er at så lenge du får tilsyn av lege og riktig dosering av insulin, så kan du være i ketose. Faren er at du kan få ketoacidose, men det skjer kun i kombinasjon av ketose og høyt blodsukker, hvilket du jo ikke risikerer med den rette medisineringen, og har tilførsel av insulin for å stabiliserer blodsukkeret.
Men det jeg lurer mere på er hvorfor du ønsker å ligge på et såpass lavt kaloritall? Om man ikke går ned i vekt, og har prøvd mye annet så kan det være en idé å se på kaloriene, men du er jo normalvektig, og tolv hundre kcal om dagen skulle jeg mene ligger en god del under dagsbehovet ditt, ikke minst om du trener.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 23:28   #4
kh67
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 4
kh67 er på en erverdig vei

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Kalorimengden var bare tilfeldig, for å sjekke om jeg regnet riktig på kalorimengde i forhold til antall gram av prot/fett/karb. Regnestykket med 1200 ble så pent fordi det gikk akkurat opp med 50 gram karbohydrater...

Og jeg som måler blodsukker ti ganger hver dag, oppdager fort hvis det stiger av å spise lite karbohydrater.

Takker for raske tilbakemeldinger fra dere !!!

kh67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker - tilhenger av lavkarbomat Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 23:42   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kh67, her.

Og jeg som måler blodsukker ti ganger hver dag, oppdager fort hvis det stiger av å spise lite karbohydrater.

Åh, det vil ikke stige av å spise lite karbohydrater, tvert i mot! Det er jo karbohydratene som gir blodsukkerstigning. Men insulinets jobb er jo å rydde blodsukkeret vekk fra blodbanene, og med dia1 har man jo veldig liten eller ingen egenproduksjon av insulin, og vil få høyt blodsukker uten adekvat medisinering, og det er da i ytterste konsekvens det som kan skje om man har ketoner i blodet og ikke tar insulinet sitt, at man får kan få en slags syreforgiftning og risikere gå i diabetisk koma. Men det skjer jo ikke med en godt regulert diabetes

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 12:30   #6
kh67
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 4
kh67 er på en erverdig vei

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Fant en gammel tråd hvor nettopp Torkil omtaler lavkarbo - diabetes1:
--------
Sv: Ketolyse og diabetes1!
Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil
--------

Og det er jo nettopp det jeg er ute etter: mindre insulinbehov, bedre blodsukkerkontroll og helsegevinst gjennom lavkarbo, ikke gjennom ketolyse som uansett er uaktuelt Den farlige varianten ketoacidose har jeg vært igjennom for mange år siden da jeg fikk diabetes, og det var ikke morsomt

kh67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker - tilhenger av lavkarbomat Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 12:54   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Jeg vil anta at det greieste er å følge et ca Fedon-kosthold, også. Særlig når du ikke har noe overvektsproblem. Det viktigste uansett er at du finner et kosthold du kan trives med! Og lavkarbo vil uansett gi deg et mye bedre kontrollert blodsukker, og det må jo være ønskelig for en diabetiker!
Lykke til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 13:15   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Jeg er i ketose godt opp mot 50 karber, så jeg vil anbefale deg å ligge høyere enn det!

Lavkarbo er i hvert fall opp til 72karber.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 13:29   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Lavkarbo er i hvert fall opp til 72karber.

På Fedon ligger man gjerne helt opp til 150 gr kh om dagen, og det er fortsatt godt innenfor lavkarbobegrepet, men da har GI/GB mer å si, altså hvilken glykemisk belastning en matvare har på deg.
F.eks så har linser og bønner et relativt høyt kh-innhold, men det har langt mindre påvirkning på blodsukkeret enn en annen vare med tilsvarende kh-innhold, da det handler om type karbohydrater. Enkle sukkertyper (monosakarider; druesukker og fruktsukker) gir raskere blodsukkerstigning da det ikke trenges å spaltes i kroppen, disakkarider er også relativt enkle (melkesukker, sukker), mens polysakkarider er den lengste kjeden, og er den som brytes ned mest langsomt, og den man finner i f.eks grønnsaker og belgefrukt.
Nå ble det kanskje litt avansert her, men poenget mitt er at lavkarbo ikke bare handler om antall karbohydrater, men også hvor de kommer fra.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 16:37   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Jeg vil bare tipse om følgende artikkel i bladet Mat og Helse, om Amina som har diabetes 1 og spiser lavkarbokost:

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...tkosthold.aspx

Energifordelingen i kostholdet hun lever etter er:

75-85 energiprosent (E%) fett, 12-15 E% protein og 5-10 E% karbohydrat

Men gjør for all del ingenting på egen hånd! Tett samarbeid med lege er viktig.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 23:28   #11
kh67
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 4
kh67 er på en erverdig vei

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Meget spennende artikkel, og i hennes tilfelle har det ikke vært negativt med så stor andel av fett i kosten. Jeg merker selv positiv virkning av å øke andelen av fett på bekostning av karbohydratene.

Jeg prøver å holde meg til fet fisk, egg og nøtter for å øke fettandelen, og det har vært meget nyttig å finne brød-oppskrifter her inne som inneholder lite karbohydrater

kh67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker - tilhenger av lavkarbomat Svar med sitat
Svar

Emneord
blodsukker, diabetes, ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse og diabetes1! !Skrammel! Ketolysekuren 6 28-01-11 21:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no