Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-11, 18:46   #1
Varus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 6
Varus er på en erverdig vei

Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Ifjor fikk jeg et koppelam av en venn som er bonde. Jeg tåtet det i begynnelsen, men så slapp jeg det løs i min lille hage, på et inngjerdet område. Der spiste det gras og annet som gror, samtidig som det gjødslet bra. For å ha nok fór gikk jeg ut i skogen et par timer i uka og skar tynne strangler med lauv på og disse tørket jeg og bar til bilen i bylter med tau eller vidjekvist knyttet rundt. Dette var mer enn nok mat for lammet fram til slaktetida i september/oktober. Slaktet selv med litt hjelp fra en kjenning som kan det godt.

Dette er mulig på relativt små arealer. Jeg har 1,5 mål hage. Hvis en har problemer med nok mat til lammet, så kan det jo f.eks også spise naboenes gress, som de fleste er glade for å bli kvitt.
Når bor jeg nokså landlig, men dette burde være fullt mulig også i villastrøk og så videre. Moro er det også, ikke minst for barna. Litt mosjon får en på kjøpet av forsankingen.

Varus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:10   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av Varus, her.

Ifjor fikk jeg et koppelam av en venn som er bonde. Jeg tåtet det i begynnelsen, men så slapp jeg det løs i min lille hage, på et inngjerdet område. Der spiste det gras og annet som gror, samtidig som det gjødslet bra. For å ha nok fór gikk jeg ut i skogen et par timer i uka og skar tynne strangler med lauv på og disse tørket jeg og bar til bilen i bylter med tau eller vidjekvist knyttet rundt. Dette var mer enn nok mat for lammet fram til slaktetida i september/oktober. Slaktet selv med litt hjelp fra en kjenning som kan det godt.

Dette er mulig på relativt små arealer. Jeg har 1,5 mål hage. Hvis en har problemer med nok mat til lammet, så kan det jo f.eks også spise naboenes gress, som de fleste er glade for å bli kvitt.
Når bor jeg nokså landlig, men dette burde være fullt mulig også i villastrøk og så videre. Moro er det også, ikke minst for barna. Litt mosjon får en på kjøpet av forsankingen.

Jeg er for å høste av naturen og spise det man fisker/jakter, men jeg tror ikke mitt bløte hjerte hadde klart å fore opp et søtt lite kopplam for så å slakte det og spise det dessverre...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:14   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg er for å høste av naturen og spise det man fisker/jakter, men jeg tror ikke mitt bløte hjerte hadde klart å fore opp et søtt lite kopplam for så å slakte det og spise det dessverre...

Vi kunne jo bytte lam, da!
Var det de ofte gjorde under krigen, vet du, så man slapp å spise egne dyr. Mange som hadde kaniner, sauer og griser de ikke orket spise selv, men naboens var jo en annen sak!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:15   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

nei og hva syns ungene om å spise lammet? Huff, nei tror ikke jeg vil ha maten min som kjæledyr :P

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:17   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Hadde det ikke vært for at vi er en del borte i løpet av sommerhalvåret kunne jeg godt tenkt meg både høner, en gris og sau. Tenk så deilig kjøtt når dyra blir fòret renest mulig da!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:23   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vi kunne jo bytte lam, da!
Var det de ofte gjorde under krigen, vet du, så man slapp å spise egne dyr. Mange som hadde kaniner, sauer og griser de ikke orket spise selv, men naboens var jo en annen sak!


Hehe, kunne kanskje vært en løsning det da... meeeeen nei tror ikke det! Jeg er altfor mushy til sånt. Kan fint fiske fisk og rense og ordne uten problem, litt mer skepp på egen evne til å skyte dyr som hjort og slakte og fikse selv... fader jeg er så utrolig soft til tider...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:31   #7
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Nei, guri. Hadde jeg hatt et kopplam, hadde det nok blitt boendes i garasjen eller noe Hadde aldri klart å slaktet det, hehe.

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:00   #8
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg er for å høste av naturen og spise det man fisker/jakter, men jeg tror ikke mitt bløte hjerte hadde klart å fore opp et søtt lite kopplam for så å slakte det og spise det dessverre...

Enig med Nerthus her... Jeg kunne godt tenkt meg å hatt et lite lam, men har nok ikke klart å slakte det

Det høres kjempegøy ut å ha et lam i hagen! Jeg ELSKER dyr. Jeg vokste opp med mange dyr rundt meg - hunder, katter, høner, gjess, hamster, kaniner, fasaner, undulater, duer... Ikke alle på en gang heldigvis Vi spiste både kaninene og hønene da jeg var lita, men hadde nok ikke klart det i dag...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:26   #9
Varus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 6
Varus er på en erverdig vei

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Enig med Nerthus her... Jeg kunne godt tenkt meg å hatt et lite lam, men har nok ikke klart å slakte det

Det høres kjempegøy ut å ha et lam i hagen! Jeg ELSKER dyr. Jeg vokste opp med mange dyr rundt meg - hunder, katter, høner, gjess, hamster, kaniner, fasaner, undulater, duer... Ikke alle på en gang heldigvis Vi spiste både kaninene og hønene da jeg var lita, men hadde nok ikke klart det i dag...

Hehe, ja, jeg skjønner jo at det kan være litt bøst å slakte et lam du har kost med og alt det der, særlig for dem som ikke er vant til å ta livet av dyr. Etter mitt syn er det en kjempesvakhet ved det moderne samfunnet at en er så langt fra de mest basale sammenhenger i livet at det er bambifaktoren som avgjør. Selv er jeg vant til det fra barnsbein av, siden jeg oppholdt meg hos besteforeldre på landet alle somrene og så ofte jeg kunne i helger og andre ferier. Da var det til og med jeg som måtte drepe dyret nokså ofte, nettopp for å venne meg til det.
Det var jo en del år jeg ikke var nærme de tingene og for å venne meg til det igjen var jeg med på en haug slakting av både sau, kalver og alt sånt når jeg fikk sjansen.
Det er jo ikke "gøy" å drepe dem, men jeg reagerer ikke på det i det hele tatt nå.

Uansett, det var utrolig moro å ha lammet gående. Veldig koselig også. Lurer på å utvide med kaniner og et par ender til våren. Det er jo også kjempegod mat, synes jeg. En kan egentlig fylle fryseren med masse billig heimeprodusert kjøtt produsert på svært små arealer, hvis en vil.
Skal lese meg opp på biodynamisk jordbruk nå framover. Det er arbeidsintensivt jordbruk, men ekstremt høyutbytte på små arealer.

Jeg er av den oppfatning at jo mer en kan produsere selv, jo bedre er det. Og faktisk mye billigere, dersom en utnytter ressursene en har omkring seg. Hver eneste veikant er jo f.eks full av gras. (Selvsagt ikke sterkt trafikerte plasser) En venn av meg fra da jeg bodde i Oslo holdt et par lam og noen andre dyr hjemme. Han allierte seg med parkvesenet og hentet f.eks graset de klipte ved Vålerenga Kirke.
Det er altså fullt mulig å gjøre dette, midt i byen, hvis en bare vil.
Og som sagt; moro er det også.

Varus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:39   #10
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Nei, guri. Hadde jeg hatt et kopplam, hadde det nok blitt boendes i garasjen eller noe Hadde aldri klart å slaktet det, hehe.

Helt enig med deg. Kunne godt hatt dyr i hagen, men de skulle fått bli der.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:18   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Hehe, kult! Hvis man bare har ett dyr, så er det stor fare for at jeg hadde blitt for emosjonelt knyttet til dyret... Men et helt fjøs, da hadde jeg ikke hatt noen problemer med å spise mine egne dyr. Jeg hadde kaniner da jeg var yngre. Det startet som tre kjæledyr, men kaniner formerer seg som... kaniner... Så før vi visste ordet av det var det 50 stk. Smaker godt med kanin!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:43   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Enkelt dyrehold - mat i frysen til høsten

Ønsker meg gris og noen høns jeg, men nå bygger vi hytte og har tenkt å tilbringe mye tid der etterhvert så da er det for upraktisk å ha dyr hjemme. Dessverre.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Syden til høsten, trenger tips! Photobscura Generell diskusjon 50 14-08-09 00:41
Frysen? Camz Spørsmål og svar 1 25-02-09 12:18
Hva har du i frysen Trolljenta Lavkarbo generelt 14 14-11-06 14:20
Trenger vi å ta mer kosttilskudd nå på høsten og vinteren Tidligere bruker Kosttilskudd 12 08-11-05 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no