Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

kalorier

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-06, 05:26   #1
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

kalorier

A caloric surplus is when the amount of calories consumed is greater than the amount of calories burned. If you eat 3,000 calories in a day and only burn 1,500- you'll have a caloric surplus of 1,500 calories for that day...blablabla..

Noen som har et bra svar til alle folkene som påstår dette.
Man kan vel spise 2000 kalorier og gå opp i vekt eller 2000 kalorier å gå ned i vekt, avhengig av hvordan kaloriene påvirker blodsukkeret.
Jeg blir så oppgitt over alt kalori-blablabla-snakket at jeg blir tom for ord.. hehe

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 22:39   #2
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: kalorier

...og ikke bare det, men man bruker jo også mer kalorier på å forbrenne proteiner enn man bruker til å forbrenne tøysekarber.... Og hva med kalorier fra fiber som stort sett sklir ubemerket avgårde (hehe).... Jeg har rett og slett gitt opp å krangle på sånt. Orker rett og slett ikke. Folk får tro hva de vil (men vi VET jo, hehe)

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 23:33   #3
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: kalorier

Denne regelen er for de som ikke spiser lavkarbo. La dem bare telle kalorier..

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-05-06, 11:07   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: kalorier

Lavkalorikere sverger til dette. Og det må de for å kunne kjøre optimalt på sin form for diett. Men det blir styr når de forsøker å overføre lavkaloriprinsipper til lavkarbekosthold. Det lar seg ikke gjøre rett og slett fordi disse to filosofiene ligger i hver sin ende av diettspekteret. Så de prinsipper som gjelder for den ene filosofien kan ikke benyttes i den andre og omvendt. Dersom en lavkalriker skal adoptere ideen om at fett er sunt vil hele lavkaloridietten gå i vranglås. Sånn er det vel også dersom vi lavkarbere skal adoptere kaloriprinsippet.. Da går vår filosofi og vår diett i vranglås..

Dette blir litt som om en bilmekaniker skal forsøke å reparere biler med sytråd og nål og en skredder sy klær med skiftnøkkel..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-05-06, 17:08   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: kalorier

Er ikke helt enig med deg der fjonken for det går jo fint an å passe kaloriene uten å spise for mye karbohydrater.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 23-05-06, 17:52   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Lavkalorikere sverger til dette. Og det må de for å kunne kjøre optimalt på sin form for diett. Men det blir styr når de forsøker å overføre lavkaloriprinsipper til lavkarbekosthold. Det lar seg ikke gjøre rett og slett fordi disse to filosofiene ligger i hver sin ende av diettspekteret. Så de prinsipper som gjelder for den ene filosofien kan ikke benyttes i den andre og omvendt. Dersom en lavkalriker skal adoptere ideen om at fett er sunt vil hele lavkaloridietten gå i vranglås. Sånn er det vel også dersom vi lavkarbere skal adoptere kaloriprinsippet.. Da går vår filosofi og vår diett i vranglås..

Dette blir litt som om en bilmekaniker skal forsøke å reparere biler med sytråd og nål og en skredder sy klær med skiftnøkkel..

Ikke helt enig i dette jeg heller... jeg bruker F2-plann diet som utgangspunkt for hvordan jeg spiser, og det er en kostholdsfilosofi som går på lav GI-prinsipper og prinsipp om lavt fett, og lavt på kcal.

Kalorier er en måte å måle energi på, (det tar en kcal å varme opp en liter vann en grad)

følger du feks atkins, så går man på mange måter ned på kcal også. Man spiser feks ikke chips, som inneholder masse kcal så selv om man ikke teller kcal og bruker det som metode for å gå ned i vekt, så vil man unngå en del kcal...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-05-06, 18:56   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: kalorier

Det jeg mente var at med lavkaloridiett med 75% fettinntak eller mer vil det gjøre kål på de ordinære lavkaloriteoriene om at man må ligge under f.eks. 1500 kcal pr dag for å kunne gå ned i vekt..

Der karbene i stor grad blir erstattet med fett og proteiner vil kaloriteorien ikke fungere..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 13:09   #8
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kalorier

Man merker jo forskjell om man spiser 2000 kalorier fra sjokolade og chips eller om man spiser 2000 kalorier med sunn mat. Det er jo ikke bare vekten det går ut over heller.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 13:21   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Er ikke helt enig med deg der fjonken for det går jo fint an å passe kaloriene uten å spise for mye karbohydrater.

Gjør det det? Jeg har erfart at jeg må langt over mitt slankekalorinivå dersom jeg skal gå ned på Atkins induksjon, simpelten fordi jeg måå ha i meg mye fett. Fett uttgjør en betydelig andel av mitt kosthold og jeg har forsøkt meg med lite fett og lite karber og det fungerer ikke. De fleste her inne sier jo det samme at skal man lykkes på lavkarbkosthold må man få i seg en stor andel fett. Dermed ryker kaloriteorien.. For jeg har nå et kaloriinntak som etter lavkaloriteorien skulle tilsi at jeg skulle fyke opp i vekt. Men det motsatte skjer jo... jeg fyker ned i vekt..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 14:37   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Er ikke helt enig med deg der fjonken for det går jo fint an å passe kaloriene uten å spise for mye karbohydrater.

det er min erfaring også. jeg har magne ganger måttet ta ei ekstra skei olje for å komme opp på akseptabelt kalorinivå. Mitt problem er at jeg ofte får i meg for lite - selv om jeg ligger på 70-75 % fett og mellom 20 og 25 karber. Noen spurte meg om dette tidligere og jeg postet som "bevis" en gu bråte dagsmenyer med fordeling 70-75/25/5 med kalorinivå mellom 1200 og 1800 kalorier pr dag.

Ikke noe problem i det hele tatt !!

Men det gjelder å ha riktig sammensatte måltider, riktig fett og myekjøtt/fisk md grønnsaker....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 14:39   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Det jeg mente var at med lavkaloridiett med 75% fettinntak eller mer vil det gjøre kål på de ordinære lavkaloriteoriene om at man må ligge under f.eks. 1500 kcal pr dag for å kunne gå ned i vekt..

Der karbene i stor grad blir erstattet med fett og proteiner vil kaloriteorien ikke fungere..

DET er jeg enig i. Man kan spise uhorvelig mer kalorier på en lavkarbo diett fordi mat sammensetningen er anderledes med fett og proteiner i kosten !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:33   #12
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

bare et spørsmål i forbindelse med dette... er det slik at man bør skille mellom lavkarbo og lav GI filosofier? feks sier jo både Lindberg og Eyton at måten å gå ned på er lav GI, samtidig skal man også være forsiktig med fett (fett har 9kcal pr gr, mens protein og kh har 4) mens etter Atkins prinsipper bør man jo spise mere fett, og være mer restrektiv på karbene (i allefall i induksjonsfasen) om jeg har forstått dette riktig...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:37   #13
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Gjør det det? Jeg har erfart at jeg må langt over mitt slankekalorinivå dersom jeg skal gå ned på Atkins induksjon, simpelten fordi jeg måå ha i meg mye fett. Fett uttgjør en betydelig andel av mitt kosthold og jeg har forsøkt meg med lite fett og lite karber og det fungerer ikke. De fleste her inne sier jo det samme at skal man lykkes på lavkarbkosthold må man få i seg en stor andel fett. Dermed ryker kaloriteorien.. For jeg har nå et kaloriinntak som etter lavkaloriteorien skulle tilsi at jeg skulle fyke opp i vekt. Men det motsatte skjer jo... jeg fyker ned i vekt..

Så du mener at om du bare spiser 1500Kcal med 70% fett så vil du få for lite næring til å opprettholde forbrenningen?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:38   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kalorier

Lavkarbo er i prinsippet ikke lav fett. Men lav GI er mange ganger lavfett, så det er jo et lite skille i allefall. Lindberg er jo lav GI, - ikke karbetelling - samtidig som man skal passe på å få i seg nok av det riktige fettet.

Etter min mening er de jo innenfor lavkarbo de fleste lav GI.

Tror det viktigste er å finne ut hva som funker for en selv og en egen kropp.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:45   #15
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: kalorier

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Så du mener at om du bare spiser 1500Kcal med 70% fett så vil du få for lite næring til å opprettholde forbrenningen?

Ja, jeg går ikke ned før jeg har kommet oppmot 2000 eller mer..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier vs karber Fjonken Lavkarbo generelt 19 13-04-06 08:53
ehh.. hvordan var det med kalorier nå igjen..? silje Generell diskusjon 3 07-02-06 13:22
Er det virkelig så mange kalorier i denne smoothien?? Iset Generell ernæringsdebatt 8 29-03-05 16:56
Kalorier themonk Generell ernæringsdebatt 7 22-03-05 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no