Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Medlemsområdet > Min journal > Åpne dagbøker

Min vei mot bedre helse.

Åpne dagbøker Har du lyst å kunne linke til dagboken din fra hjemmesiden din? Da er her plassen! Dagbokforumet ligger ikke synlig for uregistrerte brukere, men en kan ved å følge en direkte lenke lese dem uten registrering. OBS, dagboken kan gi treff via google ;)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-06, 00:10   #26
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Cool

Sv: Min vei mot bedre helse.

Endelig er en lang dag over og jeg er hjemme fra jobb. Ertesuppa putrer på komfyren. Jeg lager ekstra mye suppe når jeg først er i gang og fryser ned. Dette var nedfrossen suppe og den har tina og trengte kun oppvarming. Det vil si middagslagingsfri i dag.

Jeg ble for en tid tilbake henvist til dietetiker/ernæringsfysiolog av diabetessykepleieren. Jeg hadde printa ut og ga til diabetessykepleieren matinntaken mitt som jeg hadde registrert pa Sparkspeople. En hel uke var printa ut. Sykepleieren ga disse til dietetikeren med mitt samtykke.

Dietetikeren ringte i dag for å gi meg time. Men samtidig så sa hun at mitt kaloriinntak var noe lavt noen dager (1200-1300), og det var jeg forsåvidt enig i. Men hun vet ikke at jeg ziggzagger, bevisst kjører lave, middels og høye kaloridager. Hun sa også at jeg lå for lavt på karbohydrat inntaket noen dager. Dette var utskrift fra før jeg la om til mer lav GI. Vi skal snakke om dette og annet når vi møttes onsdag 30. august

Mitt inntrykk var at hun er en ernæringsdiktator og følger de generelle offentlig vedtatte spisereglene. Jeg kommer til å være helt åpen om mine tanker angående ketolysekuren. Jeg får bare håpe at legen er mer åpen om hvilken kostholdfilosofi man velger å følge.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 15:35   #27
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

"Step away for the rice cakes, girl" Det bor vaere mantraet mitt. Min mann elsker de og han taaler de tydeligvis godt fordi han gaar ned selv om han spiser hoy GI mat. Han har ogsaa diabetes type 2 og er insulinresistent. Men vi har vel alle forskjellig kroppen og taalegrenser.

Jeg har i to dager naa gitt etter sent paa kvelden og spist 3 riskaker med peanott smor og syltetoy. Lav GI har flydd litt ut av vinduet den siste uka, dessverre. Jeg merker at jeg sliter med tankene paa min stefar som har kreft og er inne i sine siste dager. Mamma og han har vaert samboere i ca 20 aar og han er en koselig fyr. Stiller alltid opp for meg og sostra mi. Nesten som aa ha to fedre aa ty til. Han og pappa malte min sosters leilighet for noen aar siden. De er faktisk gode venner. Disse moderne tider.

Mitt fastende blodsukkeret mitt har derfor vaert omkring 11 de siste to dagene. Ikke bra. Og "ernaeringsdiktatoren" vil at jeg skal oke karbene. Det er akkurat det jeg har gjort de siste dagene og resultatet har ikke vaert bra. I tillegg kommer alle disse lystene paa mat i hytt og pine. Det er nok blodsukkeret som kjorer berg- og dalbane.

Denne helgen blir ikke et unntak med bursdag i dag og bryllupp i morgen. Men fra sondag blir det tilbake til lav GI land igjen. Jeg kommer til aa legge meg paa omkring 1500 kalorier. Muligens siksakke litt. Om to uker skal vi tilbringe noen dager i Thunder Bay for vaare oyelegetimer og selvfolgelig shopping. Det blir litt ekstra mat da, men jeg tror at vi skal kjore et "magrere" lop. Det har vi klart for uten problemer. Det er ingen som staar med en pistol mot hodet vaart og tvinger oss til aa gaa til Kentucky Fried Chicken, Mcdonalds eller et eller annet fysjom spisested.

Gode nyheter er at husbyggingen vaar gaar greit fremover. SIP (Structural Integrated Panels fra Thermapan)kom i gaar. Alt er klart til aa fylle sement for grunnmuren. Vi er heldige med salg for tiden. Vi har allerede kjope dyre madrasser satt ned til halv pris, det samme med oppvaskmaskin. Naa saa vi paa nettet at Canadian Tire har noen toaletter satt kraftig ned. Vi kommer til aa kjope dette og sette det i boden vaar.

Vi skal ha en romslig kjeller og der nede skal vi ha kjolerom, vaare vaske- og torkemaskiner, tredemolle og BowFlex maskin. Jeg vil ogsaa sette opp gammelTV'en der nede med video/DVD spiller. Da kan jeg sette i gang aa trimme og ha masse plass. Gleder meg masse.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.






Sist redigert av BiggestLooser : 18-08-06 kl 16:24.
BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 18:27   #28
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Hei.
Så trist å høre om stefaren din. Bor han i Norge? Du kan jo fortelle den kostholdseksperten du skal til hva som skjedde med blodsukkeret når du spiste flere karbohydrater, dette er jo tallenes klare tale. Kanskje hun da må godta at et kosthold med mindre karbohydrater er bedre for deg ?

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 03:28   #29
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Cool

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg var hos dietetiker les Canadas Ernæringsdiktator. Hun var helt tradisjonell àlà Statens Ernæringsråd anbefalinger. 55% karber, 15-20% protein og 30% fett. Og med fett mener hun sunt fett selvfølgelig. Og vi vet alle hva slags fett det er. Flerumettet fett, selvfølgelig. Mettet fett er fyyyyyyyy.

Da jeg sendte ut følere om lavkarbo/ketolyse så hun på meg og sa: "You know food like that can give you a heartattack". Så der i gården var det ingen støtte å få.

Hun kunne ikke gi meg andre råd enn å øke trimmen for å komme ut av vektplatået. Ikke ligge under 1500-1600 kalorier (enig der forsåvidt). Øke fettet da jeg noen dager ligger godt under 30%. Noen dager ligger jeg på rundt 12% og det er for lite. Men det har noe å gjøre med at jeg spiser mye fiberrik mat som er fettfattig. Hun var forsåvidt enig i at det er lurt å legge vekt på å velge matvarer som er lav GI/GB.

Jeg nevnte det med at de dagene jeg lå høyt på karber så lå blodsukkeret høyt. Men der sa hun at de dagene var det nok at mengde mat og at det var høyere GI kunne spille inn. Jeg følte ikke at det var vits i å argumentere med henne. Hun har valgt sin "religion" og det har ingen hensikt å "misjonere" til henne. Hun er jo "ekspert" må vite.

Jeg vil sende ut følere til legen når jeg møter henne den 12. september. Etter det får jeg se. Det kan jo være at jeg vil fortsette mitt nåværende kosthold men prøve å holde en strammere GB linje og legge inn mer fett. Jeg skal kjøpe meg linfrø- eller fiskeolje og ta det som tilskudd. Og jeg vil investere i en god olivenolje.

Jeg må innrømme at den opprørske tenåringen dukker opp i meg. Jeg har lyst til å være ulydig og gjøre som jeg vil og eksperimentere med det "forbudte".Kanskje jeg tar et par uker med ketolyse bare for å prøve det ut. Det kan jo være at det i lengden ikke passer meg og min kropp. Vi er alle forskjellige. Men da er det bare å gå tilbake til Lindberg inspirert igjen.

Torsdags morgen, som for dere er i dag reiser mannen og meg til Thunder Bay. Vi skal begge til øyespesialist. Han skal kun ha sin årlige kontroll og jeg skal ha forundersøkelse til laserbehandling av min diabetiske retinopati.

Vel, jeg fikk heldigvis en trøstepremie. Et flunkende nytt blodsukkermåleapparat. Etterpå var jeg på supermarkedet å handla alene. Det er litt av en utfordring. Det er jo så mange godsaker som bare roper mitt navn. Jeg kom heldigvis ut av butikken kun med en bunke bananer, avisa og tre bokser med sild i lake på tilbud.

Mannen fortalte meg i kveld at svogeren og han har planer om å gå ca en lang kveldstur på ca 5 km hver kveld (hvis været tillater). Jeg tenker å slenge meg på den turen. AquaFitness'en (vannaerobic) starter opp om noen uker. Det har jeg savna i hele sommer.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 13:00   #30
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Min vei mot bedre helse.

Synes du skal drite i den sneversynte dietetikeren jeg. Gjør heller det som du føler er riktig for deg og som du tror på. Skjønner ikke hvorfor så mange såkalte eksperter vil at folk skal gå på tvers av sine overbevisninger. Det finnes ingen absolutt sannhet.. Stadig forskes det frem nye sannheter og jeg mener folk må få lov til å utforske litt på egenhånd også, i sær når det faktisk kan føre til et langt bedre liv enn tidligere. Synes du skal hive deg på ketolysekuren jeg. Prøv den noen uker.. og se om du trives med det og om vekta går ned.
Går det skjeis så er det jo bare å vende tilbake til Lindbergkost. Det spesialister ofte glemmer er at klienten er den som kjenner sin egen kropp best og som bør ta avgjørelsen om hvilken vei h*n skal gå. Din dietetiker har visst helt glemt at hun kun har en rådgivende funksjon. Avgjørelsene er til syvende og sist dine. Så gjør det du synes er best og lykke til!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 13:07   #31
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Min vei mot bedre helse.

Opprinnelig lagt inn av BiggestLooser

Torsdags morgen, som for dere er i dag reiser mannen og meg til Thunder Bay. Vi skal begge til øyespesialist. Han skal kun ha sin årlige kontroll og jeg skal ha forundersøkelse til laserbehandling av min diabetiske retinopati.

Håper det går bra på øyeundersøkelsen, og at du ikke har blødninger som må laserbehandles.

Er forøvrig enig med Fjonken, det er du som bestemmer over din kropp. Du har vertfall muligheten til å prøve ketolyse en stund, for å se hvilke resultater du får. Så lenge blodsukkeret ditt er stabilt og vekten går nedover budre legen og dietetikeren din være fonøyd.

Lykke til i Thunder Bay!

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 16:05   #32
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg skulle vaert 1,85 cm hoy da hadde jeg hatt en flott BMI paa 23. Hmmm...tror jeg skal prove aa gro litt i hoyden. Akkurat naa foles det lettere aa gro i hoyden enn aa gaa ned i vekt.

Vidunderlige fredag. Dessverre er de glade sommerdager over og jeg slutter ikke kl. 11.00, men 16.30. Men det er greit. Jeg har ingen avtaler satt opp i dag, men det kan alltids dukke opp noen. I dag har jeg satt av tid til aa jobbe med en soknad om penger til et prosjekt vi planlegger. Deadline er 14. september saa jeg har god tid, men det hadde vaert greit aa faa det unna slik at jeg og sjefen kan se over og endre hvis det er nodvendig.

Huset er forelopig i rute *bank i bordet* Mye kan selvsagt skje for innflytting, men vi satser fremdeles paa innflytting i november en gang. Det meste av mobler er innkjopt, men jeg maa ha litt lys i huset. Lamper maa kjopes inn. Det blir det aller nodvendigste forst og saa kjoper vi litt etterhvert. Jeg er ikke saa opptatt av at alt skal matche. I dag er jo motetrenden i retning av "mismatched". Det passer meg utmerket.

I dag tar jeg blodsukkerprofil av hele dagen. Det vil si fastende blodsukker, for hvert maaltid og 1,5 time etter hvert maaltid. Blodsukkeret 1,5 time etter frokost var 11,5 som er for hoyt. Jeg regner med at legen vil oke dosen av Metformin naar jeg skal til henne paa tirsdag. Min insulinresistens er enorm selv med all vekten jeg har tatt av. Dette er nok hovedsaken til at det gaar veldig tregt. Det er for mye insulin som blir skilt ut og det gir signaler til kroppen om aa lagre mest mulig fett. Selv med et Lindberg inspirert kosthold er mine verdier for hoye.

Takker for hyggelige og stottende svar fra Fjonken og Lemen og dere andre.


Dessverre gikk ikke min oyelegetime i Thunder Bay saa godt. Det ble konstantert med sikkerhet at jeg har en avansert proliferativ diabetisk retinopati. Jeg har hatt flere blodninger paa netthinnen. Det er faktisk saa ille at legen sa at jeg naar som helst kan faa en storre blodning som vil gjore meg blind. Skulle dette skje vil de vente noen maaneder fordi blodet blir som regel sugd opp av kroppen og synet klarner etterhvert, men hvis dette ikke skjer kan de suge ut vaesken i glasslegemet i oyet og erstatte det med ny klar vaeske. Dette er visstnok komplisert og ikke uten risiko.

Planen fremover er aa laserbehandle netthinnen. Dette skal visst oke surstofftilforselen til netthinnen og hindre utvikling av nye blodaarer. Dere kan goggle og lese artikler. Jeg prover selv aa faa oversikt over hva dette gaar ut paa.

Det blir 4 behandlinger paa hvert oye og jeg maa reise frem og tilbake til Thunder Bay en tid fremover. Det er 6 timer tur retur saa hele dagen vil gaa med. Jeg haaper aa bli ferdig til jul.

Kjedelig da dette skjer samtidig med husbygging. Men det er gode utsikter for bedring og bremsing av sykdomsforlop med denne behandlingen. Naa er det bare aa konsentrere seg om aa faa blodsukkeret fint og stabilt.


__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 22:36   #33
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Min vei mot bedre helse.

Koselig å se deg tilbake her igjen !
Før hadde jeg i signaturen min "IŽm not overweight, IŽm undertall". I følge vekta mi den gangen skulle jeg vel egentlig ha vært 1.80 høy

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-09-06, 02:58   #34
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Mannen og meg var i en annen småby for å se på dører, vinduer og ymse til vårt kommende hus. Da jeg kom hjem hadde mamma ringt. Hun la igjen beskjed på telefonsvareren om at min stefar gikk bort onsdags morgen. Det var en tøff beskjed å få.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 10-09-06, 08:55   #35
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Min vei mot bedre helse.

Ånei så trist.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-09-06, 15:12   #36
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Tusen takk for varme hilsener. Det ble en helg med mye ettertanke. Tankene gikk veldig mye til mamma og hvordan hun har det nå. Jeg skulle ønske at jeg var hos henne. Heldigvis har hun mange rundt seg til støtte. Hun sa i telefonbeskjeden at hun var på vei opp til min søster.

Tankene går mye til ens egen dødelighet. Han fikk beskjed om at han hadde kreft bare for noen måneder siden. Det gikk ganske fort, men lungekreft gjør ofte det. Spesielt hvis den blir oppdaget sent. Lite visste han og mamma at julen 2005 var hans siste jul. Lite vet vi alle når vi feirer den siste julen her på jorden. Det beste er vel å leve så godt vi kan mens vi er her og sette pris på alt og alle.

Har dere lagt merke til mine norske bokstaver ææææøøøøååååå. Jeg sitter her på jobben å skriver. Jeg har funnet ut hvordan jeg kan gjøre mitt nord-amerikanske tastatur om til norsk. Det var ganske enkelt egentlig og jeg fant det ut ved å google. Kom inn på en Microsoft hjelpeside som forklarte skritt for skritt. Jeg kan skrifte mellom norsk og amerikansk tastatur bare ved å trykke venste alt og shift. Såre enkelt. Det er til og med små klistremerker man kan få kjøpt som man klistrer på tastaturet med de norske bokstavene på. Jeg vil kanskje få meg slike når jeg kjøper meg ny PC.

Annet nytt er at jeg er i gang med 2. dag på lavkarbo/ketolyse. Jeg har lagt meg på mellom 15-20 karber om dagen.

Dagens tall er: 1738 kalorier, 16g karber, 130g fett og 125g protein. Prosentmessig er det: 3,7% karber, 67,5 fett og 28,8% protein.

Magen og tunga protesterer litt fordi de ikke er vant til slik mat. Det ganske uvant, men jeg vil gi meg iallefall en uke til å prøve dette ut og se hvordan kropp og blodsukker reagerer. I dag tar jeg blodsukker profil som vil si fastende blodsukker, før hvert måltid og 1,5 time etter hvert måltid samt sengetid. Blodsukkeret var ikke lavere enn det bruker å være selv på lav GI når jeg tok det fastende. Jeg skal legge inn blodsukkerprofilen i morgen. I morgen skal jeg også til legen og det blir interessant å høre hva hun sier.

Vel, dette er alt for denne gang. Bør komme meg tilbake til det jeg egentlig er betalt for.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 00:20   #37
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Min vei mot bedre helse.

Føler med deg !
Det må være fryktelig vondt å være så langt borte !

Min far fikk diagnosen kreft med spredning 2. november i fjor. 25. november døde han. Det var godt det gikk såpass fort - han slapp å lide for lenge.
Det er sant som du sier, - det er mye vi ikke vet. Og det er kanskje like greitt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 10:48   #38
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Så trist å høre om din stefar, jeg forstår veldig godt at du føler ekstra på avstanden når slikt skjer.
Håper at eksperimentet med ketolysedietten viser seg å hjelpe på platået ditt, Lykke til!

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 17:49   #39
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg har akkurat kommet fra legen. Jeg måtte bare gå opp en trapp. Hun så gjennom det jeg hadde spist tidligere på mitt lav GI/GB kosthold og så på mine 2 ketolysedager. Som forventet var hun ikke helt fornøyd med mine lavkarbo dager. Blodsukkerprofilen var heller ikke mye forskjellig fra min lav GI dager.

Dessuten var hun bekymret for nyrene mine m.h.t. det høye protein nivået i kosten. Hun synes derimot at mitt lav GB (Glykemisk Belastning) var et meget bra kosthold. Jeg følger nå mere lav GB som tar hensyn til porsjonsmende og hvordan det påvirker blodsukkeret. GI går mer på hvordan 50 g karbohydrater i en bestemt matvare får blodsukkeret til å øke. F.eks. du skal spise mye gulrøtter (ca 750 gram) for å komme opp i 50 g karbs. Dette er bare et eksempel. 80 gram gulrot har en GB på 3.

Jeg kommer til å gå tilbake til mitt lav GB kosthold og øke trimmen noe. Dette var et kortvarig eksperiment som egentlig burde vært gitt mer tid. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å starte etter å ha pratet med legen og fått klarsignal. Men jeg tenkte at et par dager på lavkarbo ikke vil "ta livet av meg". Vel, turen til lavkarbo land var interessant og jeg stor tro på et lavkarbo kosthold. Men det passer vel ikke for alle, dessverre. Vi har alle forskjellige kropper og må bare kjenne etter hva kroppen sier.

Blodsukker profil på lav GB:
Før frokost: 7,8 1,5 time etter frokost:10.5 Før lunsj: 7,1 1,5 time etter lunsj: 9,6 Før middag: 8,0 1,5 time etter middag: 8,5 Sengetid: 8,3

Blodsukker profil på lavkarbo (gikk lavkarbo på søndag og mandag, dette er mandagens målinger):
Før frokost:7,9 1,5 time etter: 7,2 Før lunsj: 6,4 Etter lunsj:5,7 Før middag: 5,7 Etter middag: 6,4 Sengetid:6,8

Dagens fastende blodsukker: 7,7

Normalt bør blodsukkeret være mellom 4 og 7 før et måltid og ikke over 10 etter et måltid. Ved sengetid bør blodsukkret være 6-8.

Jeg skal begynne på Actos i tillegg til Metformin. Dette er et legemiddel som skal virke mot insulinresistens. Hun ville først gi meg et annet som øker insulin produksjonen, men jeg nevnte at jeg i Norge hadde fått beskjed av legen at jeg hadde en stor egen produksjon av insulin. Insulinresistens er mitt store problem så hun anbefalte da å forsøke med Actos.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 18:03   #40
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Min vei mot bedre helse.

Sitat:

Blodsukker profil på lav GB:
Før frokost: 7,8 1,5 time etter frokost:10.5
Før lunsj: 7,1 1,5 time etter lunsj: 9,6
Før middag: 8,0 1,5 time etter middag: 8,5
Sengetid: 8,3

Blodsukker profil på lavkarbo (gikk lavkarbo på søndag og mandag, dette er mandagens målinger):
Før frokost:7,9 1,5 time etter: 7,2
Før lunsj: 6,4 Etter lunsj:5,7
Før middag: 5,7 Etter middag: 6,4
Sengetid:6,8

Dagens fastende blodsukker: 7,7

Forskjellen er vel at du har mindre svingninger før og etter måltidene, og at du faktisk går ned etter flere av måltidene på ketolyse.

Etter det jeg har forstått så er det det som er viktig med tanke på diabetes retinopati, at blodsukkeret skal være mest mulig stabilt. (men jeg er absolutt ingen ekspert på dette... )

Og det med nyrene, burde bare være å øke vannmengden du inntar, slik det er anbefalt på ketolyse?



Håper alt ordner seg!

Kondolerer med din stefar.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-09-06, 20:23   #41
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Lemen,

Tusen takk for hyggelig svar.

Jeg drikker allerede omkring 4 liter vann til dagen og da regner jeg ikke med annen væske. Ja, jeg hadde mindre svingninger i blodsukkeret på lavkarbodagen. Det bemerket legen også. Men med en allerede etablert nyreskade, selv om den heldigvis bare er begynnende, er man mer utsatt for ytterligere skade med høyt proteininntak. Hvis jeg ikke hadde hatt nyreskade ville jeg gitt ketolyse kostholdet mer tid for å se hvilken virkning det hadde på kroppen.

Dette betyr ikke at jeg har tatt avstand fra lavkarbo eller ketolyse. Jeg går bare tilbake til min allerede etablerte lav GB kosthold med karbohydrattelling- og kontroll. Jeg skal prøve en ny tablett i tillegg til Metformin og den skal virke spesifikt på insulinresistens. www.actos.com

Det var en liten advarsel på bivirkninger om at kvinner i fruktbar alder kan bli lettere gravide grunnet virningen på insulinresistensen. Neste legekontroll vil bli i januar og jeg vil se hvilken virkning denne nye medisinen og økt aktivitet har på vekt og blodsukker.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 16:49   #42
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Talking

Sv: Min vei mot bedre helse.

Turen til Thunder Bay gikk veldig bra. Vi reiste kl 06.00 som vi hadde planlagt. Det regna litt og var fremdeles mørkt. Etter en time kom dagslyset. Vi er ikke så begeistra for å kjøre i mørket noen av oss. Nærme et sted som heter Dorion så vi en helt utrolig flott regnbue. Det var en hel tydelig regnbue. Nydelig. På turen tilbake opplevde vi en av de fineste solnedgangen jeg har sett på lenge. Sola gikk ned bak oss, men på grunn av alle skogbrannene i området var fremdeles noe røyk og sola var blodrød. Den skinte over en åsside med skog i fulle høstfarger. Rødt på rødt. Vi var hjemme kl.20.15.

Selve prosedyren gikk kjempebra. Jeg fikk øyedråper som skulle utvide pupillene. Sykepleieren dryppet begge øynene siden øyelegen skulle ha laser i det høyre og undersøke det venstre. Den kraftige blendingen av øyet og eksplosjoner av lys når de skyter inn laseren er en påkjenning for de fleste. Du kan tenkte det å bli kraftig blendet av solen. Det er ubehagelig og vi myser og snur oss for vekk. Tenk deg at du blir tvunget til å se på flere eksploderende soler. 400 laserstråler blir skutt inn i øyet ditt. 400 kraftige lysglimt og i tillegg har du en kraftig lampe som skinner rett inn i øyet hele tiden.

Vel, for å komme tilbake til drypping av øyedråper. Jeg fikk beskjed om å sette meg i et lite venterom og lukke øynene for at pupillene bedre skal vide seg ut. Det satt en ung jente der før meg med øynene lukket. Etter meg kom en eldre dame og jeg snikså på henne og hun hadde lukkede øyne også. Skjønner ikke hvorfor de hadde så mange ukeblader der for vi kunne ikke lese i de. Til sist kom en annen eldre dame som muligens var litt dement. Jeg hørte en stemme som sa: "Sover dere, eller?" Jeg holdt nesten på å bryte ut i krampelatter.

Endelig kom jeg inn til legen og laser apparatet så mye ut som et vanlig øyeundersøkelse apparat. Jeg fikk en bedøvende øyedråpe på høyre øye og de satt på en linse på øyet som så ut som et miniteleskop. Han sa han ville skyte inn en laser først så jeg skulle erfare hvordan det var. Det var et kraftig glimt, men ikke ubehagelig synes jeg. Det sa jeg til legen. Han satte i gang og det var glimt på glimt uavbrutt i 10 minutter. Litt ubehagelig, men ikke mer. Etter 10 minutter spurte legen om hvordan det var med meg, Bare bra sa jeg. Dette var ikke så verst. Du ser ut til å tåle det bra sa han og hvis du vil så kan vi ta det venstre øyet i dag.

Det gikk veldig bra med det venstre også. Ikke vondt eller ubehagelig i det hele tatt. Han sa at det var første gang i hans karriere at han hadde sett noen tåle laserbehandling så godt. Han vil derfor ta begge øyene hver gang. Jeg trenger bare ca 3 behandlinger istedenfor 7 til. Det blir derfor ikke så mange turer frem og tilbake. Jippi!!! Jeg var til og med i stand til å shoppe etterpå. Selvfølgelig var jeg litt lyssky, men det var heldigvis overskyet vær. Ikke hadde jeg hodepine eller verk i øynene som sykepleieren sa var vanlig.

Han sa at sekretæren vil ringe meg for neste time. Så jeg vet ikke når neste gang vil bli. Vi har tenkt fordi jeg ikke trenger å bruke så mange sykedager å reise opp på en lørdags morgen og være der over helgen til mandag og ta behandlingen på tirsdag og reise rett hjem.

Dermed kan vi handle og gjøre ting i forbindelse med husbyggingen. Jeg tar bare en flexdag og en sykedag. Det er så deilig å være ferdig med første gang og erfare hvordan det var.

Takk for alle hyggelige kommentarer og varme tanker.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 20:47   #43
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Blodsukkerverdiene mine har vært høye den siste uka. Jeg begynte med Actos som er spesielt mot insulinresistens og sammen med Metformin skal få mitt blodsukker ned. Samtidig begynte jeg med med Chlorthalidon som er vanndrivende. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle se forandringer ca en uke etter, men at maksimal virkning ikke vil sees før omkring 1+3 måneder.

Forandringer har jeg sett, men i fullstendig gærn retning. Blodsukkeret mitt som kun med Metformin hadde lagt seg på ca 8 fastende har nå gått opp til nærmere 12. Jeg har ikke tatt blodsukkerprofil disse dagene (før og ca 2 timer etter måltid gjennom dagen). I går var det nesten 17 2 timer etter middag. Middag som bestod av stekt kotelett med kokt blomkål, brokkoli og saus.

Men det er et faktum at blodsukker verdier lar seg påvirke av fysiske og psykiske påkjenninger. Og som dere vet den siste uka har ikke akkurat vært uten sine utfordringer.

For å få mitt blodsukker ned har jeg i dag hatt en semi-lavkarbo dag.
Frokost: 2 Pickled eggs (dere kan google dette, jeg kjøpte ferdig på glass)
Herring fillets in Wine marinade (nesten som sursild).
3 Finn Rugsprø
1 ss Norwegian Cod Liver Oil (på godt norsk tran)

Lunsj: 1 skrive Rye-Ola Sunflower Seed bread med Genoa Salami (nærmeste jeg kommer til "norsk" salami).

Middag: Michelinas Avantage Honey Dijon Chicken (kun 16 karber)

Mellommåltider: Danone Cardivia Yoghurt x 2

Kvelds: Muligens et hard kokt egg.

Karber: 101 (minus fiber) 31,1%, Proteiner: 69 gr (27,7%), Fett: 46 gr (41,4%)

Blodsukkeret mitt fastende var 11,3, før lunsj 8,9 og 2 timer etter lunsj 8,4. Egentlig utrolig at det gikk ned etter lunsj som regel stiger det. Jeg skal ta flere verdier utover dagen. Disse verdiene vil jeg presentere til fastlegen og diabetessykepleier. Legen nevnte at jeg kunne ha for lav produksjon av insulin. Det skjer ofte hvis man i mange år har hatt en overproduksjon. Bukspyttkjertelen blir rett og slett utslitt. Hvis det er faktum må jeg begynne på Glyburide som stimulerer bukspyttkjertelen til å produsere insulin.

Vel, jeg får se om de kommende ukene viser om min psyke har roet seg ned og blodsukkerverdiene blir bedre. Jeg fikk telefon fra øyelegen. Min neste time er den 16. oktober. Vi reiser opp enten lørdagen eller søndagen føre og gjør unna vår handel. Etter behandlingen reiser vi rett hjem. Det blir ikke så stressende på det viset og mer kos også.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 11:00   #44
Vikki
Medlem
 
Vikki sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 118
Vikki er ny på veien

Sv: Min vei mot bedre helse.

Uffda ! Du har fått noen utfordringer du ! Ville bare ønske deg lykke til !!

Vikki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose, ved hjelp av Eurodiett / Atkins Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 15:55   #45
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Min vei mot bedre helse.

JA, du har virkelig fått kurven full. Håper du finner en vei ut av det. Må da finnes en gylden nøkkel for deg også. Krysser finga for det.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:54   #46
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Cool

Sv: Min vei mot bedre helse.

Frokost er fortært og jeg har vært på jobb nesten en time. Vi bor like ved kirken og de satt opp et lite klokketårn for noen måneder siden. De har alltid hatt kirkeklokker her, men for flere år siden var det gamle klokketårnet så råtnet at de måtte ta det ned og siden da har de vært uten kirkeklokke. Det nye klokketårnet som er av rustfritt stål står utenfor kirken. Gamleklokka henger høyt i toppen.

Kirkeklokka betyr mye for folk her. Det er tradisjon å varsle dødsfall med å ringe i kirkeklokka uansett når på døgnet det skjer. I dag morges da vi spiste frokost ringte kirkeklokka igjen og vi visste at noen hadde gått bort. Det var en dame på nesten 73 år med leversvikt som hadde gått bort. De vil ringe klokkene igjen når båren kommer til kirken og ved selve begravelsen.

Dette er det andre dødsfallet på kort tid i vårt lille samfunn. Jeg husker at da jeg jobbet på sykehjem så sa vi at det gikk som regel tre av gangen i løpet av kort tid. Det er det samme her også har jeg lagt merke til. Det er flere som er godt opp i årene med skrantende helse.

Som dere har lagt merke til var sist uke en stressende uke med øyebehandling og med derpå følgende utskeielser i matveien. Det var egentlig ikke helt ille, men det ble noen ekstra kalorier- Det er greit det. Gjort er gjort og spist er spist. Jeg var ikke overrasket da jeg gikk på vekta i dag morges. Det er også en del av platået mitt. Litt opp og litt ned. Jeg venter som sagt mensen i dag eller de aller nærmeste dagene. Jeg har hatt småkynnere i hele helgen. Et annet tegn på ekstra vann i kroppen er at gifteringen nesten graver seg inn i fingeren.

Vel, vi får se neste uke. Jeg tror at jeg kommer til å gå tilbake til lørdag som min faste veiedag. Vi har offisiell månedlig veiedag på søndag den 1. oktober. Det blir spennende å se vekt og mål da. Det eneste målet mitt er å ha stått stille i forhold til forrige måned.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 17:36   #47
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Som dere ser så har vekta gått kraftig opp. Den er nå 89,2 kg. Glyburiden som jeg starta med har gjort sitt, men dessverre så har den ikke skylden alene. Jeg har hatt en tøff og stressende periode bak meg og det er mer stress i uken som kommer.

Thunder Bay turen gikk veldig bra. Hjem- og bolig messen var en skuffelse. Mye flott å så på, men ikke det vi var intressert i. Det var masse hot tubs og diverse pyntegjenstander. Helse messen besto for det meste av folk som solgte forskjellige vitaminer og tilskudd som skulle helbrede alt mellom himmel og jord. Det skulle være et foredrag om fitness og riktige teknikker. "Så interessant", tenkte jeg. Vel, det besto av en jente som kun leste opp fra et manuskript og hadde en flat lesestemme. Jeg hadde forventet meg noe i retning av folk som viste treningsmaskiner og riktig teknikk i de, eller de kjørte gjennom et treningsprogram. Det mest interessante innslaget var faktisk en gruppe magedanserinnner i alle størrelser. En av damene hadde en skikkelig stor dissemage og den hadde hun sving på. Hun var så flott, sexy og sensuell. Vi damer med kurver er sexy og sensuelle.

Ellers var det mye tid til shopping og jeg fikk riktig slappet av og hadde det gøy. Selve øyebehandlingen gikk bra og de vil kalle meg inn igjen om ca en måned. Jeg har fått en større blødning i øyet som er like i sentralsynfeltet, men den var ikke større enn at han kunne fortsette laserbehandlingen.

Da vi kom hjem på tirsdags kvelden måtte vi reise rett på sykehuset fordi min nesteldste svigerinne var blitt alvorlig syk. Hun har ukontrollert diabetes type 2 og astma. For 2 måneder siden fikk hun diagnosen arteritis temporalis (temporal arteritis) og får megadoser med prednison. Disse pillene medfører vektøkning og at vann holdes tilbake i kroppen.

Hun kom øyeblikkelig på sykehuset og holdt på å dø fordi hennes hjerte ikke slo ordentlig og hun fikk ikke puste. Nå flere dager senere etter å endelig ha sendt henne til sentralsykehuset i Thunder Bay for mere avanserte undersøkelser har de funnet ut at hun har vann i lungene og vann i hjerteposen. Hun er i en meget høy BMI klasse, mye over 50 og har lagt på seg ytterligere. Nå kan hun nesten ikke røre på seg. Tilstanden har blitt stabilisert, men hun er fremdeles kritisk syk.

Da jeg kom på jobb på onsdag var det så mye å gjøre at jeg knapt fikk tid til å puste. Jeg er hovedansvarlig for arrangering av "Child Abuse Prevention Awareness Week". Det skal være en del arrangementer i den forbindelse. Det første var en fredspipe seremoni ved soloppgang på søndagen 22. oktober. Det skulle serveres frokost etterpå. Jeg måtte gå rundt å få tak i de personene som har fredspiper og spørre de. Det er et helt lite seremoniell og diverse etikette ting rundt dette.

På toppen av det hele fikk jeg mensen en uke for tidlig på lørdags kvelden. Matmessig har det vært elendig siste uken og alt har skeiet ut. Mye på grunn av min "emotional eating disorder". Tallene på vekten var ikke snille i dag tidlig. Men jeg vet at raskt på betyr raskt av som regel. Det er en blanding av vann- og fettvekt. Det er bare å gå tilbake til mitt kostholdsopplegg og holde seg til det så best jeg kan. "Ittno tull" denne uka.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.






Sist redigert av BiggestLooser : 23-10-06 kl 17:50.
BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 17:10   #48
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg
Smile

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg er fremdeles i live. Dessverre har jeg ikke så mye tid til å legge inn poster her siden jeg fører dagbok på Slanknett samtidig. Lavkarbo blir litt stemoderlig behandlet av meg for tiden, sorry Jeg må innrømme at jeg nesten daglig er på et lite besøk og leser kjapt gjennom postene. Lavkarbo/karbokontrollert livstil ligger fremdeles meg nært på hjertet selv om jeg for tiden ikke selv følger denne livsstilen.

Jeg har hendene fulle med øyebehandling, tannbehandlinger og husbygging. Nå ser det ut til at det ikke blir noe innflytting før utpå nyåret engang. Det går fremover, men dessverre har det vært forsinkelser. Det er mange hus her omkring som blir bygget på samme tid og det er bare ikke nok fagfolk til å gjøre alt. Det blir nok julefeiring i vår nåværende lille stue en siste gang. Det er helt greit det.

Møblene kommer til onsdag og vi må nok plassere de i kjelleren på nybygget. Den er i det store og hele klar og møblene og hvitevarene kommer i kartonger. Den ny TVen og surrounsoundanlegget lagrer vi hjemme. Kanksje vi tar i bruk nyTVen til å se juleprogrammene på. Jeg har en følelse av at vi ikke klarer å vente med å snikse på nyTVen.

Matmessig går det litt over stokk og stein for tiden. Alt stresset har utløst min trøstespising igjen. Vekta klarer jeg å holde stabil med å ha dager innimellom der jeg holder meg til matopplegget mitt. Vannaerobicen hjelper til der også. Jeg satser på at når det verste stresset er over og alt har roet seg ned at det vil gå mer på skinner med det matmessige.

Ellers vil jeg ønske dere alle en riktig god advents tid.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 01:31   #49
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Ikke rart at det går litt over stokk og stein for deg for tiden. Ønsker deg alt godt og håper ting roer seg snart.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 15:29   #50
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min vei mot bedre helse.

Jeg har vært usynlig her en stund. Men jeg har lurket rundt og lest innlegg. Vekta begynner å gå ned igjen etter en dramatisk vektoppgang i desember. På to uker la jeg på meg 12 kg og 15cm rundt livet. Jeg begynte på den tiden med en ny medisin mot insulinresistens som heter Avandia. Glyburide dosen ble dobla og jeg var allerede på maks dose av Metformin.

Hva skjedde? Alt gikk motsatt vei. Blodsukker og blodtrykk har gått opp og opp. Blodsukkeret var veldig ustabilt noe som resulterte i store svingninger og med svingningene fulgte sult og cravings (noen som vet om et norsk ord for dette?). Selvsagt var det jul midt i det hele og jeg ga egentlig helt blaffen siste del av desember. Men dette var etter at alt var ute av lage fra før.

Legen min var like fortvila som jeg fordi det var tydelig at det var insulinpåvirkningen på kroppen som hadde forårsaket vektøkningen. Avandia har vektøkning som bivirkning men det går mest på vannvekt. Glyburide stimulerer bukspyttkjertelen til å produsere mer insulin. Insulin påvirker ikke bare blodsukkeret men påvirker fettlagringen. Det mystiske var at det var kun over magen av cm økte ikke på resten av kroppen.

Jeg luftet igjen muligheten for en lavkarbo/ketolyse diett. Hun har vært anti hele tiden og har vist til mine begynnende nyreskader, men slik ting utviklet seg ville nyrene bare bli mer skadet.

Hun gjorde litt reseach og jeg gjorde på min side. Hun fant ut til sin overraskelse av type 1 diabetikere før insulin ble oppdaget gikk på ekstem lavkarbo diett som besto av kjøtt, egg, fisk, fett og litt grønnsaker. Mye likt nåtidens lavkarbo.

Hun ga meg grønt lys på å prøve dette igen. Jeg prøvde to dager for noen måneder siden med bra effekt. Jeg er nå på dag 3 og ligger på 15 - 20 karber om dagen. Underlig nok ligger blodsukkeret fremdeles høyt (fastende rundt 10), men blodtrykket falt fra en dag til en annen fra veldig høyt til normalt.

I går var jeg hos tannlegen og etterpå gikk jeg å handla. Jeg følte meg dekadent og syndig . Nå gikk jeg jo i helt motsatt retning. Jeg kjøpte fullfett fløte, rømme, bokser med "Flakes of Chicken", mer egg, majones og ketchup. Jeg fant sukkerfri ketchup og ekte majones laget med hele egg. I flere år har jeg brukt lettmajones og hadde helt glemt smaken av ekte majones. Det var så godt.

Kalorimessig ligger jeg høyt, omkring 2000 - 2500 . Jeg ignorerer det fullstendig. Nå er det karbene som teller og telles.

Fysisk føler jeg meg energiløs, litt hodepine, små kvalm, plaget med diare og har noe karbe cravings. Heldigvis vet jeg at dette er kun de aller første dagene (maks et par uker) inntil ketosen kommer i full gang. Vekta har gått flott ned, men dette er jo forløpig rent vann.

Det blir spennende å se hvordan det går fremover. Avtalen med legen er å fortsette minst to uker og så ha en evaluering. Jeg må etterhvert kutte ut diabetes medisinene mine også, men hun var ikke villig ennå til å kutte de ut.

Jeg har ikke valgt den gunstigste tiden for å sette i gang. Vi er midt i siste fase av husbyggingen og flytting vil skje i nær fremtid. Men legen og jeg fant ut av vi like godt kunne starte en forsøksperiode.

Jeg skal til Thunder Bay på søndag og ha laserbehandling på tirsdag. Det blir en liten utfordring. Men jeg vet hva jeg skal se og gå etter. En restaurant serverer frokost hele døgnet. Frokost som består av stekt egg, bacon, stekt skinke, stekte poteter og rista brød. Det er kun å kutte ut potetene og brødet og vips du har et lavkarbo måltid.

Jeg skal med uregelmessige mellomrom oppdatere dagboken her.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no