Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Stevia

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-11, 14:11   #26
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Stevia

Ååå den som visste hva som var det smarteste å gjøre

Men...det virker som det meste har sine fordeler og ulemper. For eksempel sukker, fordelen er jo at det er søtt og godt. Var det flere fordeler? Kan hvertfall komme på flere negative bivirkninger av sukker....

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:28   #27
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia

Vel vel, om man skal la være å spise alt som etter diverse forskjellige forskninger kan gi nedsatt fruktbarhet må vi slutte å spise kjøtt, ost, smør og andre greier. Ikke noe paracet heller. Eller appelsiner.

Who cares, min satt pling i bollen med vanlig sex uten stress.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:29   #28
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Stevia

Det var jo flott at din gjorde det, men det er mange av oss som har slitt i flere år fordi vi har utviklet diverse ting som forårsaker ufruktbarhet. Som regel som følge av et høykarbokosthold. Og jeg vil gjerne at mine barn skal slippe å slite som meg, derfor bryr jeg meg om hva jeg putter i dem...men man kan vel tenke at alt med måte, egentlig...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:36   #29
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stevia

øh megadumt spørsmål.... Er steivia det samme som sukrin?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:45   #30
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

øh megadumt spørsmål.... Er steivia det samme som sukrin?

Nei Sukrin er et sukkeralkohol, stevia er opprinnelig en plante.

Jeg tenker som så: Sukker er skadelig. Hvis stevia også viser seg å være skadelig vil jeg heller ha i meg en liten mengde stevia enn en masse sukker. Hvis begge deler livel er skadelig..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 15:56   #31
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Stevia

stevia
100% urtebasert. Innholder ingen konserveringsmidler. 35 ganger søtere enn sukker. Produkte er beregnet til dyrefor da et EU direktiv stoppet salget salg av steviapulver til menneskeføde.
Steviapulveret er tilsatt inulin fra sikkorirot, som påvirker positivt de sunne tarmbakteriene for dyr og mennesker.
Stevia blir brukt av milioner av mennesker som naturlig søtningsmiddel daglig. Mange mener det er overgrep mot folks helse at stevia ikke er allment tilgjennglig,og at det er sterke markedsintresser og ikke fornuft som er resultert i denne situasjonen.
Påvirker ikke blodsukker,innholder ikke kalorier. Tåler oppvarming
0 i glykemisk indeks
gir ikke blodsukker hopp
Sikkorirot
gunsdig for den sunne bakteriefloran i tarmen,prebiotika.
Oppfyller kravene til GMP standard.

søtt og sundt.
naturlig kvalitetsprodukt.

Dette står på min boks med stevia
kan ikke skjønne at det kan være farlig naturlig fra en urte,og bruke det til naturlig søtning i maten

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)

Sist redigert av alexsandra : 21-06-11 kl 16:07. Årsak: ...
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:15   #32
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Det finnes en studie - en (studie og ikke vitenskaplig forskning) som antydet nedsatt feritlitet og den blir avfeid i de vitenskaplige miljøer.

Sitat:

Et eksempel var en brasiliansk forskningsstudie fra 1999 som viste redusert fertilitet hos hannrotter som ble foret med stevia. Ifølge Geuns ble imidlertid rottene tvangsforet med så mye steviaplanter at det tilsvarte det samme som om et voksent menneske på 65 kilo skulle ha spist 34 kilo ferske steviaplanter daglig. - Påstandene om at stevia har negativ effekt på mannlig fertilitet var bare rykter, fantasiprodukter fra motstandere av stevia, mener Geuns.

Kilde: her

Jeg har også en artikkel fra 2010 fra "International Journal of Food Sciences and Nutrition" som oppsummerer mye av den forskningen/studier som er gjort på Stevia gjennom flere tiår. Det finnes ingenting som tyder på at Stevia (stevioside/rebaudioside) har bivirkninger, men de sier også at det er litt for lite materiell til å konkludere med noe. I Japan brukes Stevia nesten som det eneste alternativet til sukker og der har de ikke problemer med fertiliteten. Husker også for noen år tilbake der de intervjuet en mann om bruk av stevia. han hadde brukt det i alle år og hadde elleve -11- barn!!!!

Har også hørt at en (Donald Rumsfeld) med sterke interesser i både sukkerindustri og aspartamindustrien drev lobbyvirksomhet for å bli kvitt Stevia, men aspartam kom på markedet nesten uten testing. Aspartam og sukkerindustrien er multimilliard industrier og nesten alt kan kjøpes for nok penger. Også "forskning" som sier at Stevia er farlig.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:19   #33
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Stevia

skulle gjerne ha sett en mann som hadde klart og spise 34kg

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:25   #34
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

kan ikke skjønne at det kan være farlig naturlig fra en urte,og bruke det til naturlig søtning i maten

Vel. Hasjen kommer jo også naturlig fra en plante, så den er nok litt tynn som argumentasjon.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:43   #35
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

skulle gjerne ha sett en mann som hadde klart og spise 34kg

Ja og det daglig!!! Kan bli infertil bare av tanken

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 21:23   #36
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Stevia

Takk for info LilleMy!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 21:33   #37
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Vel. Hasjen kommer jo også naturlig fra en plante, så den er nok litt tynn som argumentasjon.

har ikke tenkt til og prøve den som søtning av maten

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 09:26   #38
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Hmm...Er stevia å få kjøpt som levende urt? Til å plante ute eller inne i potte , tenker jeg?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:12   #39
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia

Ja

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:18   #40
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Ja

på vanlige blomsterforretninger?

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 12:22   #41
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Stevia

Tror nok du må på et hagesenter, men vet mamma fikk tak i en her tidligere

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 13:24   #42
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Spurte etter Stevia på den lokale blomsterforretningen, og de ga meg et blikk som om jeg hadde spurt etter Cannabis

Tror jeg spør på Plantasjen neste gang

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 21:30   #43
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av kjerstiva, her.

Spurte etter Stevia på den lokale blomsterforretningen, og de ga meg et blikk som om jeg hadde spurt etter Cannabis

Tror jeg spør på Plantasjen neste gang



Topp om du poster her dersom du får tak i en. Hadde vært morsomt å ha en steviaplante!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 01:22   #44
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Jeg har dyrket dem frem fra frø flere ganger.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 06:03   #45
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

har ikke tenkt til og prøve den som søtning av maten

Mmmm, special cookies

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 07:15   #46
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Her kan du få tak i frø: http://www.altshop.no/829-stevia-see...stevia-at-home

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 16:53   #47
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Må bare komme med et litt teit spørsmål
Hvordan skal man bruke planten.

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:25   #48
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

Må bare komme med et litt teit spørsmål
Hvordan skal man bruke planten.

Jeg har grønt steviapulver, det er bare blader som er tørket og knust. Dette er søtt men ikke på langt nær så søt som den hvite (som bare er det søte i planten utvunnet). Grønn stevia skal være bra mot så mangt og jeg bruker litt i teen, nå bruker jeg den også i rabarbrasuppen for da får man i seg alt. Noen sverger til friske blader i teen pga av helsebringende effekt. Har aldri smakt frisk stevia men den kan jo sikkert brukes som pynt slik som f.eks mynte?? Ta og google litt så finner du sikkert flere ideer.

Kom forresten på noe sabla smart, hva med steviablader i tillegg til mynten i mojito da slipper man jo å tenke på hvor søtsmaken skal komme fra

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:53   #49
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Stevia

Jeg har prøvd å bruke friske blader som søting både i te og i desserter. I te er det ganske lett å smake seg frem til lengden trekketid for passe søting, men i desserter har jeg hatt endel bomskudd.
Jeg har gitt vekk steviaplantene jeg har dyrket frem, siden jeg må tilstå at jeg er ikke så flink til å tørke og male og HUSKE å bruke det etterpå

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:46   #50
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Stevia

Kjøpte min steviaplante på Plantasjen i vår. Stod samen med alle dei andre urtene, timian løpstikke osv.

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Knallgod sjokoladefromasj HP Kake/dessert og snacks 5 08-12-11 14:27
Angående Stevia HP Kake/dessert og snacks 10 19-01-05 18:31
Stevia Nille Lavkarbo generelt 0 22-05-04 10:18
Dosering av Kal Stevia Zoë Lavkarbo generelt 1 16-05-04 19:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no