Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på Atkins

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-10, 16:11   #1
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på Atkins

Jeg har lenge lurt på hvorfor man ikke skulle kunne spise cottage cheese på Atkins diet. Nå tror jeg at jeg har svaret:
Jeg har nå vært på ferie i USA og benyttet meg av anledningen til å lese varedeklarasjoner på bl.a. cottage cheese. Jeg ble veldig overrasket da jeg så at det var opp til 9 karbo pr. 100 gram (ingen fiber i cottage cheese som kan trekkes fra). Jeg fant kun et merke med lav karboinnhold, og den hadde 3 karbo pr. 100 gram.
Jeg mener at dette er forklaringen på hvorfor Atkins fraråder å spise cottage cheese i USA - MEN herhjemme hvor cottage cheese kun innholder 1,5 karbo kan jeg ikke se at dette skulle gjøre seg gjeldende.
Min konklusjon er at denne restriksjon kun gjelder amerikanske produkter og at man fritt kan spise den norske cottage cheese.
Det kunne være interessant å høre hvis noen har andre synspunkter på dette.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 20:45   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på Atkins

Anbefalingene til Atkins har ikke nødvendigvis alt med karboinnhold å gjøre. I anbefalingene er det tatt høyde for erfaringer med hva som er kjent for å hemme/stoppe vektnedgang nårman spiser lavkarbo.

Årsaken til at cottage cheese ikke tillates på Atkins Induksjon er at det er en ferskost. Og ferskost har vist seg å være en "partystopper", uavhengig av karboinnhold. På samme måte som f.eks. ikke skal ha for mye kremfløte og andre melkeprodukter. Usyrnede melkeprodukter er kjente som "partystoppere".

Vet ikke om dette var noe vettugt svar, men clouet med induksjon er at man skal rense spise "rent" og rense kroppen for "uhumskheter". I vedvarende bruker man stigen (som jeg syns er ganske genial) og legger matvarene til gruppevis. Slik oppdager man fort hva som får vekttapet til å stanse opp. De fleste oppdager at det nok er visse matvarer man ikke tåler.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 09:54   #3
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på Atkins

Jeg spiser cottage cheese til frokost nesten hver dag, og hos meg er det ihvertfall ingen hinder for vektnedgang!

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 16:35   #4
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på Atkins

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Anbefalingene til Atkins har ikke nødvendigvis alt med karboinnhold å gjøre. I anbefalingene er det tatt høyde for erfaringer med hva som er kjent for å hemme/stoppe vektnedgang nårman spiser lavkarbo.

Årsaken til at cottage cheese ikke tillates på Atkins Induksjon er at det er en ferskost. Og ferskost har vist seg å være en "partystopper", uavhengig av karboinnhold. På samme måte som f.eks. ikke skal ha for mye kremfløte og andre melkeprodukter. Usyrnede melkeprodukter er kjente som "partystoppere".

Vet ikke om dette var noe vettugt svar, men clouet med induksjon er at man skal rense spise "rent" og rense kroppen for "uhumskheter". I vedvarende bruker man stigen (som jeg syns er ganske genial) og legger matvarene til gruppevis. Slik oppdager man fort hva som får vekttapet til å stanse opp. De fleste oppdager at det nok er visse matvarer man ikke tåler.


Mulig at proteinet i CC for noen er for lettfordøyelig, og at man dermed kan få det omdannet til glukose relativt lett. Jeg må være forsiktig med CC etter trening, ellers får jeg forhøyet blodsukker.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cottage cheese somaya Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-04-10 14:53
Cottage Cheese meksiko Spørsmål og svar 1 12-03-09 21:35
Ang. cottage cheese... MorStine Ketolysekuren 10 26-05-07 21:49
Ang. cottage cheese AnnaV Spørsmål og svar 10 31-07-06 23:26
Cottage Cheese Summer Lavkarbo generelt 20 15-02-05 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no