Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sukrin/ sukrinmelis

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-11, 21:01   #1
Snopoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 11
Snopoman er på en erverdig vei

Sukrin/ sukrinmelis

Hei
holder på å lage en snickers-iskake.....og på den skal der være en slags karamellesaus....problemet er at jeg har gått tom for sukrin, har bare sukrinmelis.....kan jeg varme sukrinmelisen, vil den "oppføre" seg som sukrinen? Noen som har peiling? Takk

Snopoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkaro, og litt sånn der "med måte" :-))) Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 21:40   #2
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Hei. Jeg var på helsekosten for å handle sukrin, og ble anbefalt sukrinmelis istedenfor. Det fordi sukrin ikke løser seg opp, slik at den vil knase når du tygger den.
Men pass på hvis oppskrifta viser dl istedenfor gram. 1 dl melis er mer enn 1 dl sukker.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 11:01   #3
Snopoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 11
Snopoman er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Oppskriften sier 100 gr sukker.....hvor mye melis skal jeg da bruke?.....

Snopoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkaro, og litt sånn der "med måte" :-))) Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 14:20   #4
Klistine
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 215
Klistine er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

100g

Klistine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 15:20   #5
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

ja 100 g. Men hvis det var oppgitt i dl, måtte du ha regnet om.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 16:19   #6
Snopoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 11
Snopoman er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

hihi ny på dette med sunt sukker vs usunt sukker....ikke så lett å vite hvordan man gjør en usunn oppskrift, sunn.... men, takk for svar da

Snopoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkaro, og litt sånn der "med måte" :-))) Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 17:34   #7
Kalimera
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3
Kalimera er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Er det snickersiskaken som lå på vg her en dag du lager? Tenkte å lage den i påsken jeg og, si gjerne fra hvordan det gikk, har allerede tulla det til med både ostekake og suksessterte, neste kake burde funke

Kalimera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 21:41   #8
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Kalimera, her.

Er det snickersiskaken som lå på vg her en dag du lager? Tenkte å lage den i påsken jeg og, si gjerne fra hvordan det gikk, har allerede tulla det til med både ostekake og suksessterte, neste kake burde funke

Har lyst til å lage suksessterte, hva vAr det som ikke fungerte?

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 21:58   #9
Kalimera
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3
Kalimera er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Jeg brukte sukrinmelis istedetfor sukker, da jeg har fått anbefalt det på helsekosten, det skulle bli bedre i bakverk visstnok...Meeen, mandelbunnen ble kjempetynn og hard, og det iste gjennom hele kroppen bare ved en liten smak...Og smørkremen smakte baaaare smør, men vet ikke helt hva jeg skal skylde det på

Kalimera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 22:32   #10
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Kalimera, her.

Jeg brukte sukrinmelis istedetfor sukker, da jeg har fått anbefalt det på helsekosten, det skulle bli bedre i bakverk visstnok...Meeen, mandelbunnen ble kjempetynn og hard, og det iste gjennom hele kroppen bare ved en liten smak...Og smørkremen smakte baaaare smør, men vet ikke helt hva jeg skal skylde det på

Har gjort omtrent det samme selv. En blanding av sukrin og splenda funker gjerne bedre. Til smørkrem ville jeg kun brukt splenda. Mange er litt skeptisk til splenda, men jeg bruker ting med måte og ikke altfor ofte.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 11:37   #11
Snopoman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 11
Snopoman er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

ja, den snickers iskaken som er i VG og den ble kjempe god!!! Jeg byttet ut sukker med sukrin og sukrinmelis, og så brukte jeg 70% sjokolade. og Bourbon vanilje....tok i litt mye, tror 1/2 ts er nok egentlig...jeg tok i 1 ts..
Men, neste gang skal jeg gjøre noen små endringer...det stod ingen ting om at kremfløten til isen skulle piskes, så det gjorde jeg ikke...dermed ble isen litt kompakt...tror at om jeg pisker den først, så vil isen bli litt mer luftig og så tror jeg at jeg kommer til å ha i litt kaffi, bare for å få en litt rundere smak på is delen. men, resten vart kjempe godt... gikk fint å smelte sukrinmelis, måtte bare være litt tolmodig.... skal i vert fall kose meg med denne i påska + jeg har laget Bounty sjokolade-biter, NAM!!!! Hvem sier at vi lavkarbere ikke kan kose oss litt er lov God påske!!!

Snopoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkaro, og litt sånn der "med måte" :-))) Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 12:55   #12
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Snopoman, her.

ja, den snickers iskaken som er i VG og den ble kjempe god!!! Jeg byttet ut sukker med sukrin og sukrinmelis, og så brukte jeg 70% sjokolade. og Bourbon vanilje....tok i litt mye, tror 1/2 ts er nok egentlig...jeg tok i 1 ts..
Men, neste gang skal jeg gjøre noen små endringer...det stod ingen ting om at kremfløten til isen skulle piskes, så det gjorde jeg ikke...dermed ble isen litt kompakt...tror at om jeg pisker den først, så vil isen bli litt mer luftig og så tror jeg at jeg kommer til å ha i litt kaffi, bare for å få en litt rundere smak på is delen. men, resten vart kjempe godt... gikk fint å smelte sukrinmelis, måtte bare være litt tolmodig.... skal i vert fall kose meg med denne i påska + jeg har laget Bounty sjokolade-biter, NAM!!!! Hvem sier at vi lavkarbere ikke kan kose oss litt er lov God påske!!!

Oppskrift?

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 13:08   #13
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Har lyst til å lage suksessterte, hva vAr det som ikke fungerte?


Prøv denne, den kan ikke mislykkes. Bunnen blir sprø og seig, og den gule kremen er jo (som du sikkert vet) helt fantastisk

Helles nøttemarengs med gul krem


Helles Nøttemarengs med gul krem.

Bunnen
4 eggehviter
125 g sukrin
125 g malte mandler
1 ss bakepro
1,5 ts bakepulver

mal mandlene og bland alt det tørre. Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig med det tørre. Smør en 24 form og stek i ca 30 min.
Den hever seg møe, men vil falle sammen litt etterhvert.

Gul krem
4 eggeplommer
noen dråper Stevia vanilje
1 dl fløte
120 g sukrin
100 g usalta meierismør

Kok opp alt untatt smøret, la det tykne litt. avkjøl noe.
Tilsett smøret.
Sett kjølig i 2-3 timer og VIPS, så har du kaka si

Link til bilde :

http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=546

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 14:17   #14
Kalimera
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3
Kalimera er på en erverdig vei

Sv: Sukrin/ sukrinmelis

Spørs om jeg må ut å handle Splenda i morgen altså, man burde jo strengt tatt få unne seg en påskekake

Her er oppskriften på Snickersiskaken som var på vg, så må den jo lavkarboniseres da

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppsk...ft.php?id=2163

En gigantisk Snickers-is, nok til minst seks
4 eggeplommer
200 g sukker
4 dl kremfløte
2 dl melk
1 vaniljestang
75 g peanøtter
100 g sjokolade

Fremgangsmåte


Pisk eggeplommer og 100 g sukker hvitt. Bland inn 2 dl fløte. Del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene og ha dem i en kjele med melk.
Varm opp til kokepunktet og hell det over eggeblandingen under kraftig omrøring. Frys i en avlang form (bruk gjerne ismaskin til å fryse det ned).
Karamellsaus: Smelt resten av sukkeret til det blir gyllent. Hell i 1 dl fløte og rør rundt. Ha i peanøttene.
Smelt sjokoladen og bland med 1 dl fløte. Når karamellen har kjølnet, hell over isen og la det fryse før du heller på sjokoladesausen og fryser inn igjen.

Kalimera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrinmelis? kristi*tobarnsmor* Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 14-04-11 13:06
Fiberhusk, sukrin og sukrinmelis kristin1106 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 01-04-11 13:19
Sukrinmelis? Labomba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 31-03-11 21:49
Sukrinmelis mamoli Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 08-01-11 20:50
Mengde sukrinmelis? Tiki Spørsmål og svar 9 03-12-10 18:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no