Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-09, 19:32   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Jeg bruker kun meierismør, men det hender jeg surrer f.eks kylling i olivenolje på slutten av steketiden, ikke mer enn et knapt minutt, for at ikke oljen skal ødelegges. Olivenolje har et lavt rykepunkt, det samme med raps om jeg ikke husker feil, og er ikke velegnet til å steke mat i.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:42   #27
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Margarin er kunstig smør laget på vegetabilsk olje. Det er litt for teknisk til at jeg husker hele prosessen, men det har med reaktorer, trykk, varme og katalysatorer å gjøre. Sluttproduktet blir en tjukk, fæl røre som lukter forferdelig vondt og har ikke særlig vakker farge. Derfor må man tilsette aroma for lukta, og fargestoffer for at det skal ligne på ekte smør. I tillegg er det mer enn vi får opplyst i margarin. Gunnar Lindgren har mye informasjon om margarin, som f.eks. dette:


"Aceton i margarin:
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.

Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH"

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:57   #28
dålsi
Medlem
 
dålsi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 270
dålsi har en fantastisk aura rundt segdålsi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett

Søren!!! Jeg som har brukt margarin hele uka.....hrmf... Sånn går det når man ikke følger med i timen Meierismør skal kjøpes inn i morgen!!!

Skal veie meg i morgen etter min første uke på lavkarbo - men kan vel kanskje ikke vente meg all verden med vekttap, ettersom jeg har fråtset i margarin denne uka

dålsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sikker.....prøver ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 20:46   #29
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Fett

Jeg også har brukt margarin til å steke i.
Spruter det ikke noe fryktelig når man steker i meierismør, og trodde ikke det tålte så høy varme.

__________________


Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:21   #30
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fett

Joda - jeg er enig i at margarin er bedre å steke i - men ikke så mye at jeg av den grunn velger å droppe meierismøret. Meierismør blir kun brukt hjemme hos meg!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:26   #31
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Fett

Hmmm, får vel bare konvertere jeg også ;-)
Sikkert bare en vanesak.........

Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:28   #32
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 37
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Fett

Er det dumt med billig rapsolje som er kjøpt på matbutikk til sånn 20kr liksom? eller har det ikke noe å si? bruker det ikke akkurat ofte nei, hvis jeg lager lavkarbobrød eller en sjelden gang over salaten.

Hva mener dere om tine meieri smør vs bremykt? synes bremykt smaker mye bedre enn meieri smør, men mener de har "samme innhold"?

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 22:38   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Meierismør er metta fett og oppfører seg pent under steking. Jeg kan ikke si jeg opplever noe sprut. Den blir heldigvis ikke ødelagt heller, meierismør sammen med kokosolje er noe av det mest stabile man kan steke mat i.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 23:57   #34
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Er det dumt med billig rapsolje som er kjøpt på matbutikk til sånn 20kr liksom? eller har det ikke noe å si? bruker det ikke akkurat ofte nei, hvis jeg lager lavkarbobrød eller en sjelden gang over salaten.

Hva mener dere om tine meieri smør vs bremykt? synes bremykt smaker mye bedre enn meieri smør, men mener de har "samme innhold"?

Tror Bremykt er blandet ekte smør med margarin. Vet ikke hvor mye, men uansett hvor lite de har spedd ut smøret med så har de rett og slett ødelagt en veldig god råvare...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 00:17   #35
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

Bremykt er ekte smør blandet med rapsolje. Da får man det mer smørbart. Har testa selv ved å blande samme forholdet smeltet smør og olivenolje. Da blir det akkurat som bremykt i konsistensen.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 00:21   #36
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Meierismør er metta fett og oppfører seg pent under steking. Jeg kan ikke si jeg opplever noe sprut. Den blir heldigvis ikke ødelagt heller, meierismør sammen med kokosolje er noe av det mest stabile man kan steke mat i.

Blir det ikke kokos smak av maten da?

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 00:31   #37
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Fett

Spruter det, så kan det hende man bruker for sterk varme, det er jo melken (vann) i smøret som gjør at det spruter...
Om man vil kan man jo lage det som kalles for Ghee - man smelter smøret for så å helle av alt fettet mens vann/melkerester ligger på bunnen og blir igjen.

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 00:36   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av GKS, her.

Blir det ikke kokos smak av maten da?

Det finnes kokosoljer uten smak. Om man kjøper på helsekost så kan man velge mellom Cocosa virgin og pure, sistnevnte er smaksnøytral.
Men jeg holder meg til smør jeg altså. Billigst, og best på smak

Sånn til etteretning så har ikke delfiafett noe særlig med kokosolje å gjøre. Det er liksom bunnslammet bare.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:55   #39
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 37
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Fett

Vil det si at jeg IKKE burde bruke bremykt? bare det vanlige tine meieri smøret?

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 14:17   #40
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Fett

Etter det jeg har forstått så er det best å bruke tine meierismør... Huff er helt ny på dette her og litt småforvirra

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 14:19   #41
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Ja Det er kun smør som er smør og smør er godt, bra og billigst

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 14:38   #42
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

jeg bruker bremykt, men ikke i steikepanna. Det smaker veldig godt og når jeg trenger noe som er mykere så bruker jeg det.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 15:54   #43
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av GKS, her.

Blir det ikke kokos smak av maten da?

Nei, for du skal ikke bruke den som smaker kokos, men den nøytrale til steking.

Jeg lar alltid smøret stå på kjøkkenbenken, da er det alltid smøremykt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 16:14   #44
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fett

Smør har fortsatt 25% umettet fett (enumettet) og harskner det også. Så jeg har all type fett i kjøleskapet, unntatt cocosaen.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 16:54   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg lar alltid smøret stå på kjøkkenbenken, da er det alltid smøremykt.

Jeg klarer bare ikke meierismør som har stått fremme og blitt sånn halvsmeltet. Det smaker liksom "sol".
Umulig å forklare om man ikke har det på samme måte, tror jeg.

Bruker ostehøvel på meierismøret jeg, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:26   #46
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Smør har fortsatt 25% umettet fett (enumettet) og harskner det også. Så jeg har all type fett i kjøleskapet, unntatt cocosaen.

Det rekker vel ikke å harskne hos oss, vi bruker 2 bordpakninger i uka.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 17:42   #47
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett

Her for også smøret bein å gå på - to pakker i uka Kommer smøret rett fra kjøleskapet, bruker jeg ostehøvel.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 20:59   #48
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett

Jeg også, men jeg er ikke helt komfy med den konsistensen oppå brødskiven/knekkebrødet. Liker bedre mykt smør. Men jeg høvler alltid hardt smør over kyllingfilet før jeg steker den i ovnen, blir helt fantaastisk saftig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:32   #49
dålsi
Medlem
 
dålsi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 270
dålsi har en fantastisk aura rundt segdålsi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett

Da er meierismøret innkjøpt

Var spent i dag da jeg skulle veie meg etter min første labkarbo-uke. (med meierismør....) Resultat: Minus 1,3 kg. Synes det var litt lite kanskje.....

Er usikker på hvor mye fett vi skal spise i løpet av en dag. Håper noen kan svare meg på det.

__________________
Min journal
-1,3 - 0,7 -0,4 - 0,2 -0,4 +0,5 -1,8 -1,2 -1,0


dålsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sikker.....prøver ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 22:06   #50
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett

1,3 kg er da ikke lite. Det er jo over 5 kg i måneden, sett at du mister omtrent samme vekt hver uke. Svært overvektige går fortere ned enn andre, hvor mye skal du ned? Jo mindre du skal ned, jo saktere går det, men 5 kg i måneden er jo minus 30 kg fra jul til sommer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, margarin, olje, smør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no