Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og høyt kolesterol

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-09, 00:37   #1
Vision
Nytt Medlem
 
Vision sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Lofoten
Alder: 51
Innlegg: 2
Vision er på en erverdig vei
Unhappy

Lavkarbo og høyt kolesterol

Er ganske ny her inne, og lurer på en ting. Etter som jeg forstår så kan en spise litt feit mat. Har selv fått beskjed om at jeg har for høyt kolesterol, fikk medisin for d. Kan jeg spise mat med mye fett i?

__________________
Vision er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekost Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 01:07   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

På kort: ja, og du skal heller ikke være redd for kolesterol.

Denne mannen skriver mye bra om kolesterol, mettet fett o. l.

Kolesterol er ikke så farlig. Det viktigste er å begrense skaden på LDL-kolesterol, ved å unngå sukker/stivelse. Kolesterol forutsier ikke dødelighet, men det gjør HbA1c (som måler langtidsblodsukkeret, som er sunnere på lavkarbo, fordi du spiser mindre sukker). Lavt kolesterol gir faktisk langt høyere dødelighet enn høyt.

Mettet fett øker LDL, men av den sunne (store, luftige) typen. Mettet fett øker også HDL, som er det sunne kolesterolet. Og så videre.

Husk også at kosthold ikke påvirker kolesterol mye. Kolesterol er et protein, og brukes til å danne celler. Superhøyt kolesterol betyr at kroppen sliter med masse skade (sukker?). Lavt kolesterol betyr at kroppen ikke kan reparere seg selv.

Kolesteroldempende (statiner) har fått mye pes. De kan gi høyere dødelighet (bl. a. kreft) og mye rart. Jeg har ikke noe å vise til akkurat nu, men jeg kan sikkert lete opp noe.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 14:57   #3
Vision
Nytt Medlem
 
Vision sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Lofoten
Alder: 51
Innlegg: 2
Vision er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Takk for svaret. Blir bare så engstelig når man får høre at ikke alt er som d skal være med kroppen. Må gjøre hva jeg kan for å gå ned i vekt, fikk resultat av noen blodprøver som sa at jeg har stor arvelig risiko for å få hjerte-og karsykdommer senere i livet, og et stoffskifte som var lavt,er nettopp begynt på medisin for akkurat d. Liker ikke denne situasjonen, holder på å bli sprø av tanken. Har slitt med overvekt i mange år.

__________________
Vision er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekost Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 16:51   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

ja da har du kommet til et sted hvor mange har fått bedre helse etter å ha dratt ned på raske karber, spist bedre og helere mat og spist mer fett, naturlig fett.

Hjerte og karsykdommer er et kostholds og livsstilsproblem, ikke pga kolesterol, ikke pga arvelighet (selvom noen har mer risiko enn andre). Sukker/stivelse gjør så mye negativt med kroppen at bare det å kutte ned der vil helt klart gi bedre helse. Det er ingen ernæringsekspert eller legen din uenig i.

Lykke til

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 17:29   #5
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Jeg er stor tilhenger av Uffe Ravnskov, har lest boken hans om "The Cholesterol myth".

Det finnes også andre bøker om dette, f.eks "The great Cholesterol con" av A. Colpo

Jeg er ikke i tvil, er 100% med danish på det han sier

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:28   #6
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Kolesterol forutsier ikke dødelighet, men det gjør HbA1c (som måler langtidsblodsukkeret, som er sunnere på lavkarbo, fordi du spiser mindre sukker).

Enig i det, men før jeg begynte med lavkarbo, nov 2007 lå langtidsblodsukkeret mitt på 5,4. Etter et år med maks 15 g karbo pr dag spratt det opp til 6,1.

Forrige uke lånte jeg et sånt blodsukker-apparat og målte før og etter måltider (ca 2 timer etter) i 2 dager på rad. Det høyeste jeg målte var 6,8 og det laveste 5,3. Uansett er det veldig stabilt...
Det var lavest på kveldene og høyest på morgenen.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:59   #7
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Enig i det, men før jeg begynte med lavkarbo, nov 2007 lå langtidsblodsukkeret mitt på 5,4. Etter et år med maks 15 g karbo pr dag spratt det opp til 6,1.

Forrige uke lånte jeg et sånt blodsukker-apparat og målte før og etter måltider (ca 2 timer etter) i 2 dager på rad. Det høyeste jeg målte var 6,8 og det laveste 5,3. Uansett er det veldig stabilt...
Det var lavest på kveldene og høyest på morgenen.

Hm. Interessant. Det er kanskje annerledes med ketolyse/Skaldemann. Moderat lavkarbo (50-70 gram karbohydrat dagen) pleier å senke langtidsblodsukkeret. Det kan hende du får i deg for lite karbohydrat. Jeg vil forklare straks.

Det er vanlig med høyt blodsukker om morgenen på lavkarbo. Du har fysiologisk insulin-resistens for å bevare blodsukker. Det betyr at muskel er proppet full av fett, som reduserer insulinets evne til å føre glukose inn i muskel.

Hvis du ikke får i deg nok karbohydrater (eller annet som trekker insulin, f. eks. melkeprodukter eller masse biff/egg), vil blodsukkeret forbli høyt utover dagen. Blodsukkeret har rett og slett ingen plass å gå. Du vil være energisk, men på bekostning av langtidsblodsukkeret.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:05   #8
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Hm. Interessant. Det er kanskje annerledes med ketolyse/Skaldemann. Moderat lavkarbo (50-70 gram karbohydrat dagen) pleier å senke langtidsblodsukkeret. Det kan hende du får i deg for lite karbohydrat. Jeg vil forklare straks.

Det er vanlig med høyt blodsukker om morgenen på lavkarbo. Du har fysiologisk insulin-resistens for å bevare blodsukker. Det betyr at muskel er proppet full av fett, som reduserer insulinets evne til å føre glukose inn i muskel.

Hvis du ikke får i deg nok karbohydrater (eller annet som trekker insulin, f. eks. melkeprodukter eller masse biff/egg), vil blodsukkeret forbli høyt utover dagen. Blodsukkeret har rett og slett ingen plass å gå. Du vil være energisk, men på bekostning av langtidsblodsukkeret.

Takker for bra svar!

Ja jeg føler meg ganske så energisk. Har ingen down-perioder i løpet av dagen og det er herlig.

Du sier at blodsukkeret forblir høyt utover dagen... De to dagene jeg målte så var det aldri over 7, dvs det kan jo tenkes at det var høyere rett etter måltider, men jeg har hørt at man skal vente 2 timer etter hvert måltid før man måler.

Er det krise med konstant blodsukker rundt 6 pluss minus?

Det kan jo tyde på at det ikke er mye insulin i omløp og det skulle vel være gunstig?

Kan det økede blodsukkeret ha noen sammenheng med at jeg de siste 2 mnd (1 mnd før måling av langtidsblodsukker) har drevet med styrketrening 3 harde økter i uka?
Jeg tenkte på det du sa med fett i muskel.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:09   #9
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Glemte å si at jeg spiser forholdsvis mye egg, 7 - 10 om dagen.

Melkeprodukter har jeg vært litt forsiktig med, men ligger på ca 50 g Norwegia om dagen.

Rømme og/eller fløte bruker jeg til saus av og til, i moderate mengder. Sjelden mer enn 3 ganger i uka.

Smør bruker jeg selvsagt hele tiden i rikelige mengder.

Biff er dyrt, så det er max 1 gang i uka, men ikke hver uke.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:32   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Er bls aldri over 7, trenger du ikke henge deg opp i det i det hele tatt.

Jeg har sluttet å måle, jeg, blir bare deppa av det høye tallet om morgenen når jeg vet jeg ikke har spist noe "ulovelig" på måndesvis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:36   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Jeg fikk sånn apparat da jeg gikk på obligatorsik kurs for insulinresistensen. Men legen tok det fra meg, og sa at det blir man for opphengt i, og det gir helller ingen brukbar info. Så lenge man følte seg ok, og passet på hva man spiste så holdt det, og fikk sjekket Hba1c (tror jeg det heter) innimellom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:41   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og høyt kolesterol

Jeg har dia2 og burde nok måle litt oftere, men langtidsblodsukkeret er så fint at den nye legen min lurte på om dia2- diagnosen var feil!
Får se om jeg går tilbake til å ha veie/måle/måle bls dag når jeg går over på full ketolyse igjen i morgen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Dr. Torkil, ketolysekur og høyt kolesterol (arvelig) hvordan vil det evt gå? Icerus Ketolysekuren 6 04-05-08 12:47
Høyt kolesterol forlenger livet! Lemen Nyheter / media 15 06-09-07 11:42
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no