Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Internett og virkelighet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-08, 14:09   #1
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Internett og virkelighet?

Det er litt kjedelig når en tråd sporer helt av tema, så jeg følte for å lage en ny tråd for å stille noen spørsmål ved ting som altså ble nevnt i en annen avsporing.

Trekker du grenser mellom 'nettsamfunn' og 'virkelighet'? (Hvordan, hvorfor?) Hadde det som diskuteres på dette forumet, som et eksempel, vært annerledes, eller mer virkelig, dersom vi alle hadde møttes i et og samme rom noen kvelder i uken heller enn å kommunisere via tekst?

Gjelder andre regler for skriftlig kommunikasjon enn muntlig?

Har du opplevd å bli venner med noen gjennom skriftlige fora, eller er dette ikke noe du ser på som en mulighet? (For hvordan kan man bli glad i noen skriftlig hvis man ikke mener disse tingene er virkelige?) Er det man sier i en e-post eller en tekstmelding på noe vis mindre gyldig enn noe man sier over telefon?

Bare spørsmål, fra min side, uten at jeg vil utdype nærmere om mitt eget standpunkt ennå (skjønt jeg tror det går klart frem av spørsmålene jeg stiller) Håper dere har noe å si om temaet!

(Vil presisere at jeg ikke mener å angripe noen eller deres meninger - jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan folk forholder seg til kommunikasjon i forskjellige former)

__________________
Virrer og vet ikke helt
Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:15   #2
Tess
Medlem
 
Tess sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 121
Tess har en fantastisk aura rundt segTess har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg mener forum kan sidestilles i nesten full grad med virkeligheten. Selvsagt blir vi litt mer anonyme, men vi ytrer vel våre meninger og spørsmål som vi ville ha gjort i virkeligheten?
Om vi heller hadde møttes som i en klubb, ville det kanskje FØLTES mer virkelig og kommunikasjonen ville blitt på en litt annen måte. Men like fullt så snakker vi jo med mennesker her inne også, derfor mener jeg det er virkelighet.

__________________
Fersk og lykkelig Lindberger.

Sist redigert av Tess : 28-02-08 kl 14:26.
Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er i ketose. Hurra! Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:25   #3
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg fant da en mann på nettet jeg.. han kom bare ramlende ut via et møtested og noen timer på ICQ. Sist jeg klemte på ham så var han veldig virkelig..

Alt vi kommuniserte om var ekte, og det var sant. Han hadde ikke omtalt seg som 20 år med six-pack, men som en halvgammel sofagris.. og det stemte jo ikke helt da, men han var den han ga seg ut for.

Jeg kjenner noen her inne, og kun få har jeg møtt i virkeligheten. Men jeg har da ikke noen grunn til å tvile på at folk er hva de gir seg ut for. Ikke her nei. Er folk ufordragelige her inne, så er de sikkert like fæle RL.

Nei, jeg tror man må bruke de vurderingsevnene man har i lomma og sile ut tull og tøys, så sitter man nok igjen med et ganske greit inntrykk av virkeligheten. Ja, også her inne på et nettsted.

Her inne er folk stort sett voksne, og høflige. Det er sjelden jeg ser banning på trykk, selv om mange ikke kan si en halv setning uten å ha bannet minst 2 ord. Bannord er det mange av, og det er også en del av språket, men man besinner seg på et sted der man kan risikere å tråkke religiøse på tærne.

Det blir jo omtrent som om jeg skulle lire av meg noen saftige gloser når jeg snakket i telefonen på jobb.. Det skulle tatt seg ut. Der kommer glosene mest fra motparten

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:38   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Selvfølgelig er internett virkelig, det er som Lise sier; det sitter virkelige mennesker bak nickene som lever virkelige liv.

Å påstå noe annet kan oppfattes som en dårlig unnskyldning for å ikke tenke gjennom hva man skriver og jeg tenker ofte at slik ville ikke vedkommende ha formulert seg om det var en muntlig dialog.

Det er de samme høflighetsregler som gjelder på nettet som ellers. Noe annet skulle bare mangle og jeg tenker at det er viktig å spørre seg selv om man kan stå for det man skriver om man møter den andre IRL.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 14:53   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Enig med de over, det er jo virkelige mennesker bak nickene, og jeg har truffet en drøss med flotte mennesker over nettet, noen av dem har utviklet seg til livslange vennskap.

Men jeg mener allikevel det er en forskjell. Det skriftlige ord kan lett misforstås, uansett hvordan forfatteren formulerer seg. Man leser forskjellig og oppfatter innlegg forskjellig. Derfor bør man ikke ta alt så personlig når man leser ting på nettet. Jeg mener at dersom man er såpass hårsår at man ikke takler noen som helst "motgang" på nettet, bør man kanskje revurdere forumbruken. Alle fora er ikke like, dette forumet er jo et av de "koseligste" forumene jeg har vært på og her er det så og si ingen "skittkasting", mens på andre fora jeg er på går det litt mer heftig for seg.
Jeg har INGEN problemer med heftige diskusjoner (jeg liker det faktisk så lenge det er noenlunde saklig) men så tåler jeg det meste og vet at når jeg innlater meg i sånne diskusjoner KAN jeg ikke være hårsår, da hadde jeg heller skygget unna. For man kan virkelig ikke kreve at folk skriver og formulerer seg annerledes, folk vil alltid misforstå uansett.

På et fora foregår jo alt skriftlig og poenget er å diskutere. Da blir det fort litt annerledes enn i RL der man ofte møtes for å bare hygge seg og prate sammen. Man diskuterer ofte litt mer heftige tema (røyking, abort, religion osv) på internett og da blir det jo fort litt hissig. Sånn er det bare. Nå snakker jeg ikke om DETTE forumet, men om forumbruk generelt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 15:01   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg svarer i denne tråden jeg.

Opprinnelig lagt inn av Eirian, her.

Jeg er ikke enig med deg, dette er et nettsamfunn, og jeg håper da virkelig at ingen anser dette som sin virkelig verden, eller sitt virkelige liv. Da har de nok større problemer.
Jeg sier derimot ikke at man ikke skal bry seg om hva man skriver, eller hvordan andre skulle oppfatte det,

Jeg kan ikke se hva som ikke er ekte her. Hvordan skiller du på det å skrive mail til venner, og det å skrive innlegg til venner her?

Sitat:

... men det betyr heller ikke at hvis jeg skulle hatt et problem med ordet karbohydrater (ref. høyere opp her) så skulle alle sluttet å skrive det.

Det er jeg selvsagt enig med deg i. Men å kalle andre navn og sette negative merkelapper (som nazi og fanatisk), det stiller i en annen klasse enn om en person har et problemområde. Å kalle folk ting er ikke særlig hyggelig hverken på mail, face to face eller i et forum. Folkeskikk gjelder over alt mener jeg.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 15:20   #7
Tess
Medlem
 
Tess sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 121
Tess har en fantastisk aura rundt segTess har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Internett og virkelighet?

Det som er litt synd, er at sarkasme og ironi fort kan misoppfattes, men nå finnes det jo tusenvis av smileys som beskriver alle følelser (vi trenger jo snart bare å bruke smileys, for at folk skal forstå oss..), som man kan bruke for å fremheve hva man mener.

__________________
Fersk og lykkelig Lindberger.
Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er i ketose. Hurra! Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 15:22   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Tess, her.

Det som er litt synd, er at sarkasme og ironi fort kan misoppfattes, men nå finnes det jo tusenvis av smileys som beskriver alle følelser (vi trenger jo snart bare å bruke smileys, for at folk skal forstå oss..), som man kan bruke for å fremheve hva man mener.

Tro meg, smileys kan også misforstås. :knegg: Denne blir feks. oppfattet som svært sarkastisk på de fleste fora jeg er på, mens på andre blir den brukt i hyggelig setting. Denne blir også ofte sett på som litt negativ og hoven, alt etter hvordan innlegget er. Så smileys kan absolutt misforstås ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 15:34   #9
Tess
Medlem
 
Tess sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 121
Tess har en fantastisk aura rundt segTess har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Internett og virkelighet?

Ok.. Jeg bruker ikke så mye smileys: men jeg ser at den blå er en hovenblei. Hihi.
Kanskje en må skrive "varsko her - ironi på vei! ".
Mye tull på meg, men i bunn og grunn, er det jo seriøs..

__________________
Fersk og lykkelig Lindberger.
Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er i ketose. Hurra! Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 16:01   #10
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg har flere gode venninner som jeg har blitt kjent med gjennom nettforum.

Jeg mener også at det er liten grense mellom skriftlig kommunikasjon og muntlig. KLart det er lettere å være slem skriftlig, men samtidig så er det ikke det. Hva man sier muntlig og hva man sier skriftlig betyr som regel det samme. Er jeg slem med noen bevisst skriftlig så får jeg vondt i samvittigheten etterpå, og ber gjerne om unnskyldning.

At man skal kunne bruke navn o.l på andre bare fordi det er et nettforum er en uting.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 16:19   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Hva man sier muntlig og hva man sier skriftlig betyr som regel det samme.

Det betyr som regel det samme, men problemet er at det lett kan misforstås skriftlig. Dessuten, som jeg nevnte over, så blir det ofte litt høyere temperatur på nett enn i RL siden man i hovedsak er på et forum (prateforum) for å diskutere og ikke for å drikke kaffe og prate slik som i RL (avhengig av forumtype da).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 17:22   #12
medas
Seniormedlem
 
medas sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.388
medas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt likt

Sv: Internett og virkelighet?

Man kan helt fint bli kjent med folk gjennom hva man skriver. Mye ligger ofte mellom linjene også i måten man skriver ting på. Jeg traff pappan til dattera mi på nett jeg

__________________
medas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 17:36   #13
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg har lyst til å skrive noe her jeg også, siden jeg gikk hardt ut mot bruken av ordet Nazi i denne sammenhengen.

Noen som tror jeg er hårsår? Drøm videre.

Dette landet var okkupert for ikke særlig lenge siden. Vi var ikke frie. Folk døde for å gjøre Norge fritt.

Du kan kalle meg ganske mye rart uten at jeg gidder å reagere, men når man til de grader er uopplyst og slenger om seg med begreper man ikke behersker så får man ingen sympati fra meg.

Nettsamfunn? Bullshit - dette er en likeverdig måte å kommunisere på. Jeg har bygd opp et kontaktnett over hele Europa av folk jeg besøker, eller som besøker meg. Jeg har også truffet en kone på nett.

Ville du kalt min gamle far for Nazi face to face? Tror han hadde flirt, og at du hadde mistet et par tenner.

Jeg har ikke noe mer å tilføye, jeg ikke kommer til å gi meg på dette, så forvent ingen unnskyldning herfra.

__________________


Sist redigert av Ignite : 28-02-08 kl 17:56.
Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 17:42   #14
Skrible
Medlem
 
Skrible sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 99
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Internett og virkelighet?

Blir glad av det dere har skrevet så langt, jeg. Det er integritet det handler om. Mer utfyllende innlegg til lørdag, nå må jeg finne en paraply og et fly!

__________________
Virrer og vet ikke helt
Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 18:43   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Det er etter min mening viktigere å tenke seg om hva man skriver, om man kommuniserer skriftlig og ikke face to face.

Det er en del sperrer som forsvinner når man kommuniserer skriftlig, og man sier ofte ting man aldri ville turt å si muntlig. Man er mye tøffere i trynet på et nettsamfunn enn i der virkelige liv. Å tro noe annet er naivt. Oppi dette må man huske på at det skrevne ord alltid virker sterkere enn det talte. Det er i mange tilfelle fordi nyansene i språket forsvinner. Et ansiktsutrykk, kroppspråk son kan virke avvæpnende forsvinner og det finnes ingen "formildende" omstendigheter.

Dessverre er det mange som tror at anstendighetsregler man har ute i det virkelige liv ikke teller på nett. At man på nett ikke behøver å ta hensyn til vanlig normal høflighet OG at man ikke behøver å ta konsekvensen av hva man poster - er en gedigen misforståelse. En misforståelse som er ganske utbredt i aldergruppen 12 - 18. Eldre også, men spesielt der. Tror ikke mange er klarover hvordan internet funker. Ikke særlig morsomt om man har vrengt utav seg noe faenskap på nett, eller i verste fall postet bilder av seg selv i mer eller mindre uheldige postiturer/situasjoner. For det ligger der ute - både ordene og bildene. Og det kopieres og lagres.... De forsvinner ikke. Mange arbeidsgivere googler søkere. Han en mann som er lærer i ungdomsskolen og det er utrolig hvor mange elever (bare på den skolen) som allerede har fått livet sitt ødelagt på grunn av utvettig internetbruk/posting. Det er mobbing/trakkasering/posting og spredning av nakenbilder, fyllebilder og det som verre er. Noen ganger dessverre med selvmord som resultat. De sliter med å få både elever og foreldre til å skjønne rekkevidden og skadevirkningene av utvettig nettbruk.

Å tro at nettverdenen er adskilt fra det virkelige liv er i aller høyeste grad naivt. Man kan TRO at det er andre regler som gjelder, men det er det egentlig ikke. Det er i basis det samme. På internet kalles det ofte kotyme. Noe som også gjelder nettforum av forskjellig art. Man bør tilegne seg kunnskap om dette før man trør over alle grenser.

Som nettbruker som begynte med intranet (internt nett) for så å ha brukt nettet siden det ble tilgjengelig har jeg møtt og blitt kjent med en hel haug med forskjellige mennesker. Noen overfladiske, noen netttroll/forumtroll, men de fleste høyst normale folk. Mange av mine nærmeste venner er opprinnelige nettvenner.

Bare husk at alt du sier/gjør på nettet i verste fall kan bli brukt i mot deg. Helst når du minst venter det. Lær de å kommunisere og tenk deg to ganger om før du poster sinte/negative ting. Det slår som regel tilbake på en selv.

Her på forumet har vi regler for oppførsel. Når man blir medlem må man bekrefte at man har lest reglene. Disse inneholder bl.a. punkter som omhandler språkbruk og hensyn. Noen tåler mindre enn andre og siden er er viktig at alle trives ber vi om at man holder seg innenfor anstendighetens grenser. Når folk reagerer bør man ta hensyn til det - uansett om man er enig eller ikke.

Dessverre er det mange ord og utrykk som brukes helt feil. Det handler om mangelende kunnskap og uvitenhet, som regel ikke vond vilje.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 20:53   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Eirian

dette er et nettsamfunn, og jeg håper da virkelig at ingen anser dette som sin virkelig verden, eller sitt virkelige liv. Da har de nok større problemer.


Si meg, er du psykolog ? På vilket grunnlag kan du komme med en slik uttalelse.

Uttalelsen din provoserer meg enormt. Den vitner om stor uvitenhet, ikke bare om dette forumet, men om dataverdenen OG livet generelt. Det er veldig trist at du ser det så ensporet.

Jeg har et rikt liv med en stor omgangskrets utenfor nett . Enten du tror det eller ei, så anser jeg dette "nettsamfunnet" (det er helt feil å kalle et diskusjonsforum for et nettsamfunn, men det er en helt annen sak ) eller hva du velger å kalle det, som en del av min virkelige verden, en del av mitt virkelige liv. Det ER virkelige mennesker her inne .....

Grensene er glidende. Jeg lever ikke et fantasiliv her inne. Det er MITT liv - mitt virkelige liv det handler om. Det er min kropp,min vekt og jeg spiser maten jeg lager etter oppskrifter her. Jeg har et like fullverdig liv utenfor .
Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder.

Jeg har som sagt noen av mine beste venner her. Venner jeg har tilbragt mye tid med, på tur og på ferie. Siden vi bor langt fra hverandre er dette en utmerket måte å holde kontakten på. Vi er virkelige venner som betyr noe for hverandre. Ikke fantasifostre i en paralell verden ! Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder. Når man har vært med en stund vil man forstå hvordan det funker. Det er ikke noe Nettby , Second Life eller Sims Online og kan heller ikke sammenlignes.

Å antyde at det er noe galt med de som ser dette forumet som en del av sitt virkelige liv, at de har større problemer, er respektløst syns jeg.

Da tråkker du på de fleste av oss.

Jeg syns virkelig du burde lese litt mer og prøve å få litt føling på hva som egentlig foregår her inne før du kommer med slike bastante og nedlatende uttalelser.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 21:14   #17
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Her var det mange gode svar!
Jeg er enig med Nille, i at dette forumet, og mange andre nettarenaer er en del av virkeligheten. Vi er virkelige mennesker som skriver her, og virkelige mennesker som leser. Alminnelig folkeskikk gjelder like mye her som ellers i livet.

At jeg bryr meg om mange mennesker her og har nettvenner beriker livet mitt, og mange fra virkeligheten har jeg også kontakt med gjennom nettet. Nettet er et tillegg til telefonkontakt, sms og personlige møter. Alle arenaer utfyller hverandre.
Når man ikke ser folk i øynene, så betyr ikke det at en kan si hva som helst, og så fraskrive seg alt ansvar for egen oppførsel og så kalle folk hårsåre om de påpeker noe i språkbruken de reagerer på.
Som Ignite sier, så har det ikke noe med "hårsårhet" å gjøre, men anstendighetsfølelse. Dette nettstedet har så mange flotte, støttende og vennlige mennesker som bidrar til en god tone, informasjon og for noen også vennskap i virkeligheten.
Jeg, og mange med meg, ønsker å beholde denne gode tonen og påpeker dermed ordbruk som vi mener påvirker dette negativt.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 21:22   #18
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Si meg, er du psykolog ? På vilket grunnlag kan du komme med en slik uttalelse.

Uttalelsen din provoserer meg enormt. Den vitner om stor uvitenhet, ikke bare om dette forumet, men om dataverdenen OG livet generelt. Det er veldig trist at du ser det så ensporet.

Jeg har et rikt liv med en stor omgangskrets utenfor nett . Enten du tror det eller ei, så anser jeg dette "nettsamfunnet" (det er helt feil å kalle et diskusjonsforum for et nettsamfunn, men det er en helt annen sak ) eller hva du velger å kalle det, som en del av min virkelige verden, en del av mitt virkelige liv. Det ER virkelige mennesker her inne .....

Grensene er glidende. Jeg lever ikke et fantasiliv her inne. Det er MITT liv - mitt virkelige liv det handler om. Det er min kropp,min vekt og jeg spiser maten jeg lager etter oppskrifter her. Jeg har et like fullverdig liv utenfor . Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder.

Jeg har som sagt noen av mine beste venner her. Venner jeg har tilbragt mye tid med, på tur og på ferie. Siden vi bor langt fra hverandre er dette en utmerket måte å holde kontakten på. Vi er virkelige venner som betyr noe for hverandre. Ikke fantasifostre i en paralell verden ! Vennene mine finnes begge steder. Noen kjenner jeg bare her, noen kjenner jeg bare der, noen kjenner jeg begge steder. Når man har vært med en stund vil man forstå hvordan det funker. Det er ikke noe Nettby , Second Life eller Sims Online og kan heller ikke sammenlignes.

Å antyde at det er noe galt med de som ser dette forumet som en del av sitt virkelige liv, at de har større problemer, er respektløst syns jeg.

Da tråkker du på de fleste av oss.

Jeg syns virkelig du burde lese litt mer og prøve å få litt føling på hva som egentlig foregår her inne før du kommer med slike bastante og nedlatende uttalelser.

AMEN!

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 23:57   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

For det første. Jeg har IKKE evne til å formulere meg skriftlig, derfor ramler jeg ofte ut når jeg skal prøve å få ned på skjermen det som jeg har i hodet... Det funker rett og slett ikke. Og jeg er neppe alene. Resultatet blir at jeg spyr ut svada, men innerst inne ligger det gode tanker bak

For det andre. Jeg er IKKKKKKE den samme personen HER som jeg er i RL! HER tør jeg utlevere mer, både på godt og vondt siden ingen kjenner meg... eller tror at ingen gjør det.. Så selv om kotyme og alt er ivaretatt er det jo ikke sikkert at personen MEG er den samme her og der.

Og for det tredje... jeg er enig med dem som sier at kontakt med andre, hyppig kontakt, vitner om en heller dårligere ekte sosial omgang som burde forpleies.... Nettet kan ALDRI erstatte personlig kontakt, men det kan avhjelpe for OSS som mangler nært vennskap i RL. Jeg sier OSS for jeg er en av dem som gjerne skulle hatt flere venner istedet for å sitte her... Dere er knallgreie, men det kan bare i noen få tilfeller bli sånn face to face vennskap av det... tror nå jeg da...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 00:47   #20
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg har fått mange gode venner gjenom internett ....i flere land...venner jeg snakker med daglig og som betyr mye for meg...nesten like mye som mine IRL venner faktisk

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 01:27   #21
Annemora
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Innlegg: 38
Annemora er ny på veien

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

For det første. Jeg har IKKE evne til å formulere meg skriftlig, derfor ramler jeg ofte ut når jeg skal prøve å få ned på skjermen det som jeg har i hodet... Det funker rett og slett ikke. Og jeg er neppe alene. Resultatet blir at jeg spyr ut svada, men innerst inne ligger det gode tanker bak

For det andre. Jeg er IKKKKKKE den samme personen HER som jeg er i RL! HER tør jeg utlevere mer, både på godt og vondt siden ingen kjenner meg... eller tror at ingen gjør det.. Så selv om kotyme og alt er ivaretatt er det jo ikke sikkert at personen MEG er den samme her og der.

Og for det tredje... jeg er enig med dem som sier at kontakt med andre, hyppig kontakt, vitner om en heller dårligere ekte sosial omgang som burde forpleies.... Nettet kan ALDRI erstatte personlig kontakt, men det kan avhjelpe for OSS som mangler nært vennskap i RL. Jeg sier OSS for jeg er en av dem som gjerne skulle hatt flere venner istedet for å sitte her... Dere er knallgreie, men det kan bare i noen få tilfeller bli sånn face to face vennskap av det... tror nå jeg da...

Jeg synes det er godt at du er så oppriktig. Håper dog du skjønner at det kan bli vanskelig å ta deg på alvor etter slike ytringer.

__________________


Annemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtype-diett + lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:22   #22
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Internett og virkelighet?

Jeg er selvfølgelig enig i at det er virkelighet det vi diskuterer her inne, det er jo våre egne erfaringer og gode råd som skrives. Om det var fiksjon, ville det ikke ha mye verdi for noen.

Men personen som startet den opprinnelige tråden, som avsporet i en brennhet diskusjon om bl.a. tabuord, hårsårhet og hvor vidt et internettforum er "det virkelige livet", ser ut til å ha blitt litt skremt fra å poste flere innlegg her :

Opprinnelig lagt inn av Jollers, her.

Jeg kommer nok helst til å lese her utover, ikke skrive noe særlig.

Poenget mitt er at Jollers ved utilsiktet (tror jeg) å bruke et uheldig ord for å beskrive en holdning, fikk det til å eksplodere her. Ingen ble kalt for noe stygt. Og så tar det helt av her inne. Leser om nazister under krigen, og om at han hadde fått slått ut tennene om dette ble sagt til feil person "face to face".
Det er jo ikke det det er snakk om.

Jeg (og sikker heller ikke Jollers) har ikke til hensikt å fornærme eller støte noen. Men jeg står fortsatt på at reaksjonen i nevnte tilfelle tyder på at mange er i overkant hårsåre her inne.

At ikke alle er like skriveføre, kan også føre til at noen bruker et mer "muntlig språk", noe som gjerne kan virke mer direkte enn det er ment.

Selvfølgelig skal ikke folk få skrive hva de vil på et slikt forum, men jeg synes det bør være en viss takhøyde - iallefall nok til å få plass til Jollers innlegg som startet det hele.

PS: Jeg har aldri tenkt på denne som negativ og hoven. Har bare sett en som smilen og blunker med ene øyet, jeg. Lærer noe nytt hele tiden .

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:33   #23
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Internett og virkelighet?

Som ei som har tilbrakt masse tid i langtbortistan, nettforum er en fantastisk måte å få nye og pleie nåværende venner i norge! Jeg har også pleiet en sår hjemlengsel til tider. For ikke å snakke om hvordan dette med å skrive brev til venner ble mye lettere nå som man ikke trenger finne frimerker lenger. Dørstokkmila mi på brev har alltid vært kjempehøy! Det blir vel som brevvenner i gamle håre dager, hvem vil vel påstå at man ikke fikk riktige venner som brevvenner?

Som regel så har jeg i nettforum at jeg ikke lyver. For det blir det bare tull av. Jeg forsøker også å ikke være slemmere eller koseligere enn jeg skulle ønske jeg turde alltid IRL. DVS, jeg forsøker å ikke skrive slik at jeg gremmer meg senere. Av og til blir jeg å uttrykke meg klossete, da er dette forumet meget hyggelig i at de har retteknapp!

Har sett nok av folk som har gått på hodet ut av div nettforum pga oppdiktede traumer (dinbaby.com er notorisk der! Til stadighet folk som har de verste oppdiktete traumer), av dritslenging og av oversmisking.

My two cents...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:33   #24
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Internett og virkelighet?

er jo bare søt!!

Opprinnelig lagt inn av Oban

Jeg (og sikker heller ikke Jollers) har ikke til hensikt å fornærme eller støte noen. Men jeg står fortsatt på at reaksjonen i nevnte tilfelle tyder på at mange er i overkant hårsåre her inne.

Nå var det vel bare 2 eller 3 som reagerte på den originale tråden, så å kalle det mange synes jeg blir feil...

Ellers så er jeg en av de som har funnet gode venner og samtalepartnere her og ellers på nettet. Men jeg har også veldig gode RL venner og bekjentskaper.

Jeg har det bra, jeg

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!



Sist redigert av Aline : 29-02-08 kl 15:24.
Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:23   #25
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Internett og virkelighet?

Opprinnelig lagt inn av Oban, her.


Poenget mitt er at Jollers ved utilsiktet (tror jeg) å bruke et uheldig ord for å beskrive en holdning, fikk det til å eksplodere her. Ingen ble kalt for noe stygt. Og så tar det helt av her inne.

Det tror jeg sikkert er riktig, men det er ikke DER problemet lå!

Etter det innlegget kom det noen reaksjoner på ordvalget (som ikke jeg synes var det spor rart, enda ikke jeg har noe forhold til 2. verdenskrig i det hele tatt) - og da kunne diskusjonen effektivt vært avsluttet med et "Ops, beklager, det tenkte jeg ikke på" eller noe iden stilen... men det skjedde ikke. Istedet begynte FLERE konsekvent å bruke samme ordet, helt til en kommentar kom om at folk var hårsåre og man så ikke vitsen med å la vær å bruke det ordet av den grunn.

Og det var DER respektløsheten kicket inn etter min mening!
Det faktum at dine med-medlemmer føler seg ukomfortable med ordvalget burde da virkelig være vits nok. Og selv om ingen strengt tatt ble kalt for noe stygt som du nevner, kan det likevel være så godt et personangrep som noe annet.
Det er en arrogant holdning og det er uakseptabelt.

For øvrig er det massevis av glimrende innlegg i denne tråden, og jeg støtter meg på det meste, spesielt det Nille har sagt.

Jeg er også veldig glad i lille her og kan forsikre at den blir brukt i beste hensikt av undertegnede.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pause fra internett mam Generell diskusjon 5 06-06-07 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no