Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

"Nutella" og andre sjokoladepålegg

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-10, 22:24   #1
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

"Nutella" og andre sjokoladepålegg

Hentet fra den fantastiske Healthy Indulgences bloggen;

~90 gr. hasselnøtter
- 5 ss raps/peanøttolje
- 100 gr. mørk sjokolade (70% eller sukkerfri)
- 2 ts flytende Natreen eller 2 ts. flytende Sukralose eller 1/4 ts. flytende Stevia (ev. pulvernatreen) til smak.
- 4 ss. tørrmelk (f.eks. Viking helmelkspulver)
- en liten klype sjøsalt

Legg hasselnøttene på plate i ovn ca. 150 grader i et kvarter. Rist litt på panna noen ganger så nøttene snur på seg mens de er i ovnen.

Ha nøttene i et kjøkkenhåndkle og gni av så mye av skallet som du får til (ikke farlig å la noe sitte igjen).

Hell nøttene i en kaffekvern (eller det du bruker for å lage mel av frø/nøtter) og mal men ikke så lenge at det blir oljete.

Ha rapsoljen i en beholder og så de malte nøttene. Bruk en stavmikser og bland sammen i 1-2 minutter så det minst mulig kornete tekstur.

Smelt sjokoladen i en kopp i mikroen i 30 sek + 15 + 15 for å få en jevn tyktflytende masse (rør rundt med tskje).

Rør i melkepulveret, sukkererstatningen og sjøsalt i sjokoladen og hell det i olje/nøtter blandingen mens du rører med en skje. Bruk sleikepott for å få med alt.

Bruk et tidligere syltetøyglass (rent uten lukt) el. lign. å hell alt oppi. Sett i kjøleskap i 1 døgn så smak og tekstur får satt seg.

Man kan prøve med andre nøtter også, hasselnøtter fungerer fint fordi de har en fremtredende "tørr" smak. Jeg har prøvd både med peanøtter og mandler men hassel ser ut til å gi spesielt smaksrikt sjokoladepålegg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg sjoko1.jpg (61,3 KB, 108 visninger)

Sist redigert av Biggie Small : 12-11-10 kl 13:36.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 11:46   #2
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:00   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?

Ja, tror dei fleste har det.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 23:34   #4
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?

Kjøpte på COOP så det burde vel finnes både her og der

Du kan sikkert bruke en annen type melkepulver (skummet el. lign.)

Mvh
Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 03:09   #5
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Dette må jeg teste, mest for å kunne gi ungene 'sunt' sjokopålegg. Tenkte å lage det med stevia. Jeg har en guttunge som er jeg må hjemme nugattien for om vi har det i hus....
Takker for oppskrift!

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 09:24   #6
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Sukkerfri mørk sjokolade (med maltiol) brukt i slik blanding gir meg ikke oppblåst mage eller "ekstra luft", kanskje fordi det er en blanding med nøtter etc og begrenset mengde pr. skive?

Hvis man "klikker" og vil spise en hel sjokoladeboks mens man ser på yndlingsserien sin, er dette et mye sunnere alternativ enn nugatti fra butikk..

Biggie


Sist redigert av Biggie Small : 15-10-10 kl 09:42.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:04   #7
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Denne skal jeg prøve meg på en dag

Må bare få den ene guttungen ut av huset mens jeg holder på. Han er veeeldig allergisk mot nøtter

__________________

Sist redigert av Lullen : 15-10-10 kl 15:11.
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 23:09   #8
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Lullen, her.

Denne skal jeg prøve meg på en dag

Må bare få den ene guttungen ut av huset mens jeg holder på. Han er veeeldig allergisk mot nøtter

Er han allergisk mot mandler og andre 'ikke-nøtter"? Teksturen ble helt fin med mandler istedenfor, og man kan jo også prøve med andre lignende teksturer og så ha i litt essenser istedenfor?

Mesterkokker Nannah eller Gerd tar dere utfordringen, kan vi få vår egen lavkarb/nøttefri sjokoladepålegg med ny og fantastisk smak?

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 11:23   #9
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Er han allergisk mot mandler og andre 'ikke-nøtter"? Teksturen ble helt fin med mandler istedenfor, og man kan jo også prøve med andre lignende teksturer og så ha i litt essenser istedenfor?

Han er allergisk mot alle nøttetyper og mandler Han slår voldsomt ut på hasselnøtter og mandler på testene, så han har Epipen med seg på skole og turer... Hadde en ganskje skremmende episode da han var mindre og det var ikke noe hyggelig.

Så det er ikke så ofte vi har nøtter og mandler i hus, men jeg spiser av og til på kveldene innimellom når han er seng og passer på å vaske hender godt etterpå.

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:11   #10
LouLou
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Hvor mange karber blir det på en slik porsjon, da?
hørtes innmari namnam ut altså

  Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 19:50   #11
pillann
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 19
pillann er på en erverdig vei

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Går d an å bruke noe annet enn kvern?

pillann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 21:10   #12
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Dette må jo testes

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 20:18   #13
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av LouLou, her.

Hvor mange karber blir det på en slik porsjon, da?
hørtes innmari namnam ut altså

pr. 100 gr:
----------
Hasselnøtter = 6 kh.
Vikingmelk = 37 kh.
70% sjokolade = 34 kh.
Rapsolje = 0
Salt = 0

Totalt i denne oppskriften:
hassel=5
Tørrmelk=15
Sjokolade=34
-------
Sum 54 kh. i tilsammen ca. 310 gr. sjokoladepålegg

Hvis 1 ss er 20 gr. vil det bli 1 ss sjokoladepålegg = 3,5 karb. (med kun sukkerfri sjokolade eller 50/50 blir karbene under halve av dette).

Kverning kan skje med hva som helst bare det blir så lite kornete som mulig. Eventuelt hvis man liker litt "krunsch" kan man jo la det være litt kornete?

Mvh
Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 11:16   #14
LouLou
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

pr. 100 gr:
----------
Hasselnøtter = 6 kh.
Vikingmelk = 37 kh.
70% sjokolade = 34 kh.
Rapsolje = 0
Salt = 0

Totalt i denne oppskriften:
hassel=5
Tørrmelk=15
Sjokolade=34
-------
Sum 54 kh. i tilsammen ca. 310 gr. sjokoladepålegg

Hvis 1 ss er 20 gr. vil det bli 1 ss sjokoladepålegg = 3,5 karb. (med kun sukkerfri sjokolade eller 50/50 blir karbene under halve av dette).

Kverning kan skje med hva som helst bare det blir så lite kornete som mulig. Eventuelt hvis man liker litt "krunsch" kan man jo la det være litt kornete?

Mvh
Biggie

Takk for svaret. Da skal jeg lage denne

  Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 15:36   #15
sugarmama
Nytt Medlem
 
sugarmama sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Geithus
Innlegg: 5
sugarmama er på en erverdig vei

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

hmm... dette må prøves!

__________________
Keep Smiling!
sugarmama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:19   #16
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Dette har jeg i kjøleskapet, måtte smake på, det var skikli digg. Brukte 80% sjokolade og stevia. Nå kan ungene få sjokopålegg

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 20:42   #17
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Lurer på om denne blir bra utan mjølkepulveret, eg. Eg har vikingmjølk, men det drar jo opp kh-mengda ganske mykje. Tru om eg skal prøve halvparten med og halvparten utan?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 14:46   #18
Eyve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vesterålen
Alder: 50
Innlegg: 7
Eyve er på en erverdig vei

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Jeg har funnet en annen oppskrift på nettet som er uten vikingmelk og tror den vil funke bedre for oss lavkarbo-frelste:

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade)
rapsolje

Rist hasselnøtter i ovnen ved 180 grader i 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, da skallet smaker bittert. Legg gjerne nøttene i et håndkle og gni godt på utsiden.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha noen dråper rapsolje sammen med sjokoladen, oppdelt i biter, i en kjele. Varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Bland sjokoladen med nøttene. Tilsett mer olje hvis nødvendig. La nugattien stivne i kjøleskapet.
Denne holder seg ca 1 måned i kjøleskapet.

Dette gir et mørkt sjokoladepålegg.

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade eller 50/50 kokesjokolade og melkesjokolade)
1 dl fløte
1 dl helmelk
1 ts vaniljesukker
125 gr usaltet smør

Rist nøttene i ovnen som på forrige oppskrift.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha fløte, melk og sjokolade, oppdelt i små biter, i en kjele og varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Tilsett smøret til slutt. Pisk det godt inn i sjokoladen. Det er viktig at du bruker usaltet smør. Bruker du vanlig saltet smør eller margarin, blir pålegget for salt i smaken og du blir nødt til å tilsette melis for å regulere smaken. Men da kan du like gjerne kjøpe nugatti i butikken. Rør inn nøttemassen og vaniljesukkeret. Hell massen over i en boks eller glass med lokk og la den stivne i kjøleskapet. Pga fløten har denne varianten kortere holdbarhet, ca 1 uke i kjøleskapet.
Dette gir et lyst pålegg.

Her kan sikkert H-melken byttes ut med fløte? Og vaniljesukker med vaniljepulver?
Har ikke prøvd å lage noen av disse, men har hørt de skal være gode

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:36   #19
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

Jeg har funnet en annen oppskrift på nettet som er uten vikingmelk og tror den vil funke bedre for oss lavkarbo-frelste:

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade)
rapsolje

Rist hasselnøtter i ovnen ved 180 grader i 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, da skallet smaker bittert. Legg gjerne nøttene i et håndkle og gni godt på utsiden.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha noen dråper rapsolje sammen med sjokoladen, oppdelt i biter, i en kjele. Varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Bland sjokoladen med nøttene. Tilsett mer olje hvis nødvendig. La nugattien stivne i kjøleskapet.
Denne holder seg ca 1 måned i kjøleskapet.

Dette gir et mørkt sjokoladepålegg...

Kjempebra variant Eyve

Har bestilt og vil prøve med kokosnøtt-tørr-melk

http://www.amazon.com/Palmo-Coconut-...811100&sr=1-14

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 18:27   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Nutella" og andre sjokoladepålegg

En annen variant av sjokoladepålegg( denne lager jeg med 70 eller 86% sjokolade til ungene) er:
2dl fløte- kokes opp
200g sjokolade( sukkerfri)- knekkes oppi fløten og rører til oppløst
75g smør i terninger- rører inn i sjokolademassen.

La stå i kjøleskap til avkjølt og nyt. Ikke hverdagsmat i det hele tatt, men bedre enn sjokade.

Halver gjerne porsjonen, det er så mye at en person i allefall ikke kan spise opp, hvis ikke man klikker helt da, men med sukkerfri sjokolade spiser man gjerne ikke så mye før magen protesterer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar

Emneord
nugatti, nutella, pålegg, sjokolade, sjokoladepålegg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 15:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 20:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 11:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 15:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 02:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no