Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hva steker dere i? (smør/oljer)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-18, 19:53   #1
Polaris
Juniormedlem
 
Polaris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 45
Innlegg: 21
Polaris er på en erverdig vei

Hva steker dere i? (smør/oljer)

Hva bruker dere til å steke i. Til kjøtt og fisk bruker jeg vanlig smør, ikke margarin, men av oljer - hva bruker dere der?

Bruker dere olivenolje? I så fall hvilken, stressa for å gjøre feil her
Jeg har fått forståelse av at extra virgin oil er ok, men hva ellers?

Kokosolje skal også være ok, men synes denne er relativt dyr i forhold til oljer så fint om noen har noen gode tips, både til kalde og varme retter

Polaris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto / LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 20:35   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Vi bruker kokosolje. Green Choice sin naturell eller brun Cocosa. Høyt røykpunkt og ingen smak. Gir sprø stekeskorpe, mot slutten av steketiden så er det godt å ta en skje og helle fettet over kjøttet/eggene.

Jeg har fått Green Choice sin inn i Æ 10-på-10 så jeg betaler rundt 67,- for 500g.

Når jeg bare lager til meg selv liker jeg å bruke Ghee / klaret smør. Det har også høyt røykpunkt, og blir ikke brunt slik som vanlig smør.

Bruker ikke flytende oljer (ved 20-25C) til steking.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 21:58   #3
Polaris
Juniormedlem
 
Polaris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 45
Innlegg: 21
Polaris er på en erverdig vei

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Vi bruker kokosolje. Green Choice sin naturell eller brun Cocosa. Høyt røykpunkt og ingen smak. Gir sprø stekeskorpe, mot slutten av steketiden så er det godt å ta en skje og helle fettet over kjøttet/eggene.

Jeg har fått Green Choice sin inn i Æ 10-på-10 så jeg betaler rundt 67,- for 500g.

Når jeg bare lager til meg selv liker jeg å bruke Ghee / klaret smør. Det har også høyt røykpunkt, og blir ikke brunt slik som vanlig smør.

Bruker ikke flytende oljer (ved 20-25C) til steking.


Tusen takk for svar HP :-) Ante ikke at green choice hadde et såpass rimelig alternativ som kan fungere på lavkarbo, skal sjekke det ut siden jeg er litt stressa for disse oljene

Polaris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto / LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 22:07   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Veldig ofte hører vi at olivenolje ikke tåler høy temperatur, men den tåler faktisk 270 grader. Dvs. hvis du vil ha olivensmak på din mat så fungerer olivenolje like bra som raps og maisolje.



Når jeg steker biff med høy varme steker jeg i raffinert rapsolje og smør. Oljen tåler varme og smøret setter smak.



Så lenge man spiser lavkarbo så har ikke typen fett så mye å si. Bruk det du syns smaker best når du tilsetter stekefettet i sausen etterpå. De som er imot margarin er jo ikke fordi det påvirker helsa di nevneverdig, men mer at smør og oljer er renere produkter.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 22:49   #5
Polaris
Juniormedlem
 
Polaris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 45
Innlegg: 21
Polaris er på en erverdig vei

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Veldig ofte hører vi at olivenolje ikke tåler høy temperatur, men den tåler faktisk 270 grader. Dvs. hvis du vil ha olivensmak på din mat så fungerer olivenolje like bra som raps og maisolje.



Når jeg steker biff med høy varme steker jeg i raffinert rapsolje og smør. Oljen tåler varme og smøret setter smak.



Så lenge man spiser lavkarbo så har ikke typen fett så mye å si. Bruk det du syns smaker best når du tilsetter stekefettet i sausen etterpå. De som er imot margarin er jo ikke fordi det påvirker helsa di nevneverdig, men mer at smør og oljer er renere produkter.


Det er dette med raffinert og kaldpresset olje jeg tenker spesielt på, er ikke kaldpresset bedre for helsen på et lchf kosthold? Mener å huske det. Men kaldpresset gjør seg lite til oppvarming. Raffinert erindrer jeg at lavkarboere skulle holde seg unna.
Skal sjekke ut kokosoljen til HP men så leser jeg dette: https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-b...lje-1.12307948

Argh så mye å sette seg inn i igjen :-/

Polaris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto / LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 00:49   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Kolesterol i kosten blir ikke kolesterol i blodet.

Den amerikanske hjerteforeningen skylder ikke lenger på kolesterol i kosten: http://www.heart.org/HEARTORG/Condit...p#.WybWPi3JJ24

Sitat:

Your body naturally produces all the LDL (bad) cholesterol it needs. An unhealthy lifestyle, such as eating unhealthy foods and being physically inactive, causes your body to have more LDL cholesterol in your blood than it needs. This is the cause of high cholesterol for most people.

Sitat:

Unhealthy behaviors are the biggest reason why most people with high cholesterol have it. These behaviors include:

- Unhealthy diet
- Lack of physical activity
- Smoking or exposure to tobacco smoke
- Excess weight

Så hvis du er i gang med vektnedgang, beveger deg og ikke røyker så er du på god vei. Lavkarbokosthold er også sunt i forhold til et typisk amerikansk kosthold.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 01:05   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Opprinnelig lagt inn av Polaris, her.

...
Men kaldpresset gjør seg lite til oppvarming. Raffinert erindrer jeg at lavkarboere skulle holde seg unna.
...


Helt greit opptil 270 grader. Det er samme deal for raps som for oliven så du kan ikke bruke rapsolje fordi olivenolje ikke tåler det.

Raffinert eller ikke-raffinert. Ingen forskjell. I praksis er raffinert olje laget med varme så i det du varmer virgin-olje så har du en velsmakende raffinert olje.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 01:35   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Hvis man har helseplager så kan det godt være verdt å prøve seg uten raffinerte / varmebehandlete oljer en periode. Er man frisk, rask, og ting funker så ville jeg ikke tenkt på det.

Her er en kort artikkel med kilder om hvorfor en del oljer kan være problematisk:
https://www.thepaleomom.com/vegetable-oils-bad/

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 18:11   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

setersmør..Det mest ideelle er kokosolje eller ghee,men det smaker ikke like godt. Olivenolje bruker jeg uoppvarmet bare.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-18, 15:56   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.184
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Tidligere brukte jeg Cocosa, nå går det stort sett bare I smør. Bruker også olivenolje iblant, men ikke Extra Virgin! Den lukter sure sokker om du steker I den!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-06-18, 16:27   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva steker dere i? (smør/oljer)

Nå har jeg lest at avokado-olje tåler høye temperaturer best.Fikk bestilt det på iherb.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett: oljer smør og margarin kamp Generell ernæringsdebatt 1 05-11-10 09:20
Hvilket smør spiser dere? timich Lavkarbo generelt 27 02-02-10 12:01
Hva bruker dere smør til? Tidl. medlem Generell diskusjon 6 25-05-09 22:51
Hvor lenge steker dere pizzaen som det står oppskrift på på bakemix-pakken? MoaMoa Ketolysekuren 2 27-10-08 14:14
Hva slags oljer/fett/smør tåler steiking? søtekrølle Spørsmål og svar 4 14-12-07 02:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no