Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

litt om ketosen

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-05, 08:52   #1
marchus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Alder: 44
Innlegg: 17
marchus er på en erverdig vei

litt om ketosen

Jeg har prøvd denne uken å se om pulverkaffen fikk meg ut av ketose. Vell det gjorde den ikke, men mitt spørsmål er slik.

På min ketose strimmel flaske er det 6 forskjellige farger du skal mål etter - en jeg ligger stortsett på 1.5 til 4 så lurte jeg på er dette litt lavt. Eller er det nok så lange man bare er i ketose for å ta av vekt.

marchus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-05, 09:08   #2
studentberta
Medlem
 
studentberta sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 297
studentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlys

Først og fremst: velkommen hit til oss!

Så til ditt spørsmål: Når forbrenningen i kroppen er endret til nesten ren fettforbrenning, vil nyrene skille ut ketonstoffer i urinen. Dette indikerer at forbrenningen endres fra blandet forbrenning av fett og karbohydrater til nesten ren fettforbrenning. Ketoner lekker litt ut i urinen, og det er dette som gir resultater på sticksene. Svak rosa stick angir at fettforbrenningen er svak, lilla betyr sterk forbrenning. Men ved inntak av mye drikke i løpet av dagen kan dette gi lysere farge på sticksen.

Det viktigste er at du har utslag på sticksen, da reduseres vekten etterhvert.

__________________
Hilsen Studentberta

studentberta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-06-05, 09:13   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

velkommen hit

her er litt info om ketose : http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-05, 17:13   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Velkommen til oss Marchus !

Vil bare oppklare en liten misforståelse:

Opprinnelig lagt inn av studentberta

Svak rosa stick angir at fettforbrenningen er svak, lilla betyr sterk forbrenning. .

Nei, fargen på stixen viser bare mangden av ketoner i urinen. Ikke hvor mye man forbrenner. Det er kun en indikasjon. Stixen vet ikke hvor ketonene kommer fra....
Man kan forbrenne fett så det ryker og ha lite/ingen utslag. Og man kan ha mørkt utslag uten å forbrenne et gram !
Strixen blir også mørk om man drikker for lite (er dehydrert) ...

Anbefaler å lese linken Aline postet

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 19:30   #5
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei

ketose

Et lite spørsmål. Unnskyld hvis dette er noe jeg burde vite. Det gjelder ketose. Er i Intoduksjonsfasen av Atkins - har tatt av 2 kilo på 2 dager. Dag 3 er snart over. Jeg bruker ikke disse stixene som forteller om man er i ketose. Kan man kjenne - eller vite at man er i ketose? Det eneste jeg vet er at jeg må tisse hele tiden. Har aldri vært på do så mange ganger i løpet av 3 dager. Antar at dette er et godt tegn. Er jeg i ketose? Sorry hvis jeg er litt uvitende.

Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 21:45   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

At du tisser mye kan bety at du drikker nok vann Om du er i ketose (det er du sannsynligvis) kan du kjenne en slags aceton lukt fra ånden og fra urinen din. Men noen er så heldige at de slipper unna "keto-ånden" ! Om du tar av, føler deg OK og sultfølelsen er borte - ja da er du i ketose. Vet ikke noen annen måte å forklare det på !

Du kan lese mer om ketose her: Alt du har ønsket å vite om ketose

Man kommer i ketose ganske raskt når de kutter karber fra et "normalt norsk kosthold" og ned på lavkarbo nivå ala Atkins - de fleste er i målbar ketose fra rundt 40 karber pr dag. Noen må ned rundt 20, men det er ikke mange tror jeg. Ketonene skilles ut i urinen om man spiser rindt 30-40 og det er da ketostixen kan leses av. Dvs. ketostix viser hva som skjer i urinen, mens ketose skjer i kroppen, - i blodet og i vevet .

Men les linken, der står det mye interessant !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-07-05, 22:50   #7
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei

Takk, Nille! Du er sååå snill!

Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ok 14 dager er over, nå trenger jeg litt hjelp hannahgamlem Atkins kosthold 3 28-12-04 11:57
Her kommer litt reklame... HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 22-01-04 09:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no