Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fokus på organdonasjon

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-07, 10:43   #1
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Fokus på organdonasjon

Sitat:

Klara Dahle(26) har cytisk fibrose, og snart er lungetransplantasjon det eneste som kan hjelpe henne.

- Jeg lever i et vakuum. Jeg har ikke fått svar på om jeg har et håp om å få et håp. Å komme på transplantasjonsliste betyr ikke at jeg får nye lunger, men jeg får et håp. http://www.fvn.no/nyheter/kristiansa...icle538812.ece

Innslaget fra lokaltv.
http://www.fvn.no/ftv/index.jsp?id=7274

Det ER vondt å se henne lide. Tankene som kommer når man hører henne hoste og hoste og hoste. Er det en ny lungeblødning som kommer nå?
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansa...icle538955.ece


Sitat:

Sitat:
Slik blir du donor
- Det viktigste er å ta stilling og fortelle dine nærmeste hva du mener, sier daglig leder Hege Kuhle i Stiftelsen organdonasjon.

På sykehus og legekontor finner du donorkortet, som også kan lastes ned fra hjemmesidene til stiftelsen.

«Ved min bortgang ønsker jeg å gi bort mine organer for transplantasjon» heter det. I tillegg plikter man å sørge for underskriften fra to pårørende.
- Du må sørge for å informere disse om din beslutning. Det er pårørende som følger kampen for å redde livet, og siden blir spurt hvordan den døende stiller seg til donasjon, sier Kuhle.
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansa...icle538956.ece

Her kan du laste ned og skrive donorkort.
http://www.organdonasjon.no/

Søsteren min kan kanskje ikke reddes, men utrolig mange andre kan reddes dersom fler tar et valg angående donasjon av organer.
Å ta valget er ikke lett, men tenk på at dine organer kan være livreddende for andre.

Mennesket har 7 organer som kan doneres bort: Hjerte, 2lunger, 2 nyrer, lever og bukspyttkjertel.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 18:54   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Anbefaler alle å skrive ut det kortet, fylle det ut og ha det i lommeboka. Ta en skikkelig samtale med de rundt dere.

Her er kortet på plass i vertfall.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 19:03   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Har også kortet på plass. Og familien er underrettet.

Det KAN jo være JEG som en dag trenger en donor, og det minste jeg kan gjøre igjen er å være donor selv.

Sender de varmeste tankene til din søster.... Dere har det ikke lett, noen av dere...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 19:11   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fokus på organdonasjon.

Er ikke i norge enda da, men gubben og resten av familien har fått klar melding om at jeg skal "pilles ren"... Og i USA har jeg det på førerkortet. Dessverre kommer ikke mine lunger noen til nytte med den astmaen jeg har...

Krysser fingrene for din søster da...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 23:11   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Donorkortet er ikke nødvendig, familien kan overstyre ønsket uansett.


Sitat:

Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske.

Dersom de pårørende gir uttrykk for at de ikke kjenner den avdødes holdning til donasjon, men ikke motsetter seg dette, kan donasjon gjennomføres.
I tilfeller der den avdødes holdning til donasjon var negativ, gjennomføres ikke donasjon selv om de pårørende skulle stille seg positiv til dette.

Hentet herfra.

Jeg har selvsagt underrettet ALLE mine nærmeste om at jeg vil donere mine organer om jeg kan. Jeg synes det er en selvfølge at så lenge man ønsker å MOTTA organer, bør man også ønske å donere sine egne. Det samme gjelder barna sine. Jeg synes det blir feil å gladelig motta organer fra barn, samtidig som man nekter å donere bort sine barns organer. Dobbeltmoralsk.

Egentlig synes jeg ALLE burde stå på organdonasjonsliste fra fødselen av, og så kan de heller skrive seg av listen om de ønsker det, men da bør de muligens også miste retten til å motta organer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 01:16   #6
Aqua
Juniormedlem
 
Aqua sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øst i landet
Alder: 62
Innlegg: 36
Aqua er på en erverdig vei

Sv: Fokus på organdonasjon.

Trist å høre at du har en alvorlig syk søster Tusta, føler med dere.

Min gode venninne døde i fjor pga C.F. og det var trist å se henne lide........

__________________
Mvh Aqua
Aqua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 10:23   #7
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Donorkortet er ikke nødvendig, familien kan overstyre ønsket uansett.




Hentet herfra.

Jeg har selvsagt underrettet ALLE mine nærmeste om at jeg vil donere mine organer om jeg kan. Jeg synes det er en selvfølge at så lenge man ønsker å MOTTA organer, bør man også ønske å donere sine egne. Det samme gjelder barna sine. Jeg synes det blir feil å gladelig motta organer fra barn, samtidig som man nekter å donere bort sine barns organer. Dobbeltmoralsk.

Egentlig synes jeg ALLE burde stå på organdonasjonsliste fra fødselen av, og så kan de heller skrive seg av listen om de ønsker det, men da bør de muligens også miste retten til å motta organer.

Ja, det er klart at familie kan overstyre, men det er lettere å si ja dersom man vet hva den avdøde ville ønsket.
Så jo, donorkortet er viktig og nødvendig. Da forteller man leger og familie at man har tatt stilling til dette og at man ønsker å hjelpe andre.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 11:21   #8
dBy
Juniormedlem
 
dBy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 46
dBy er på en erverdig vei

Sv: Fokus på organdonasjon.

Her er både kort på plass samt familie underrettet. Jeg og mannen tok en prat om dette for mange år siden. Det vil si, det var ikke rare praten. Vi var saktens enige! Gode mannen min.

Masse tanker til deg og søsteren din Tusta. :klemme:

dBy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 21:09   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Ja, det er klart at familie kan overstyre, men det er lettere å si ja dersom man vet hva den avdøde ville ønsket.
Så jo, donorkortet er viktig og nødvendig. Da forteller man leger og familie at man har tatt stilling til dette og at man ønsker å hjelpe andre.

Det er derfor jeg synes det holder at jeg har fortalt ALLE rundt meg hva jeg ønsker, og jeg har spurt ALLE rundt meg om hva DE ønsker. Det holder i lange baner. Kortet er ikke viktig om man gjør det på den måten. Fastlegen min vet også hvordan jeg stiller meg til organdonasjon. Det var faktisk en lege som sa til meg at kortet helst var nødvendig om man ikke har familie eller om familien ikke er enige i ens eget valg. Min er heldigvis det og stiller seg utelukkende positive til donasjon selv. Det har aldri vært noe nei-issue i vår familie der.
Forresten, stor klem til deg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-12-07, 13:06   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Jeg sa tydelig fra om at jeg vil donere bort organer om jeg dør da jeg var 15, og siden har jeg sagt fra med jevne mellomrom til mine nærmeste, så alle vet det, og jeg har ikke kort i lommeboka... Alle vet hva jeg føler, og jeg er tryggpå at om noe skulle skje så blir organene mine gitt til de som behøver de

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-12-07, 15:34   #11
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Fokus på organdonasjon.

Jeg har gitt beskjed til familie og venner OG jeg har kort i lommeboka..da er det iallefall ingen tvil!!
Og det er jo såre enkelt!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 19:22   #12
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Innslaget fra lokaltv.
http://www.fvn.no/ftv/index.jsp?id=7274

Det ER vondt å se henne lide. Tankene som kommer når man hører henne hoste og hoste og hoste. Er det en ny lungeblødning som kommer nå?
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansa...icle538955.ece




Her kan du laste ned og skrive donorkort.
http://www.organdonasjon.no/

Søsteren min kan kanskje ikke reddes, men utrolig mange andre kan reddes dersom fler tar et valg angående donasjon av organer.
Å ta valget er ikke lett, men tenk på at dine organer kan være livreddende for andre.

Mennesket har 7 organer som kan doneres bort: Hjerte, 2lunger, 2 nyrer, lever og bukspyttkjertel.

http://front.xstream.dk/fvn/player/m...er.php?id=7712

En liten påminnelse bare. Noen kan ikke reddes, men det er utrolig mange andre som kan reddes.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 19:26   #13
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Fokus på organdonasjon.

Desverre så er linken fjernet fra fvn.no ser det ut som. Men hun får ikke nye lunger pga feil bakterietype.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 15:40   #14
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg blir glad...

... og litt rørt når jeg ser at dere engasjerer dere i donor-saken. Og også veldig takknemlig for at viljen til å donere organer er så stor.

Mine tanker går tilbake til tunge år med en hjertesyk pappa. Når livet så ut til å ebbe sakte og grufullt ut var han så heldig å komme på transplantasjonsventeliste. Han var en av de svært heldige som slapp å stå lenge i kø - faktisk i underkant av en uke.

Vi var vanvittig heldige som fikk beholde en ektemann, pappa, svigerfar og bestefar. Og tankene går ofte til h*n som donerte bort sitt hjerte og dennes familie og etterlatte. Mitt hjerte er fylt med takknemlighet og ydmykhet for alle de som tar valget om å bære donorkort i fall ulykken skulle være ute.

Idag - 8 år senere - har jeg en frisk pappa - over 70 år og sprek som en gyngehest. Men ikke alle er så heldige som oss ..... dessverre!

  Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:56   #15
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Fokus på organdonasjon

Mine varmeste tanker går ut til dere med familiemedlemmer/venner som står på venteliste og også de som ikke får den hjelpen de trenger

Ble helt rørt da jeg leste historien til Strutsen, det er så godt å se hvordan noe så enkelt kan gjøre så mye forskjell

Jeg har ikke fått skaffet meg donorkort ennå, men det skal jeg gjøre. Har selvsagt også informert familien om mitt ønske. Dersom man ønsker å motta organer bør man også være villig til å gi, det er bare rett og rimelig synes jeg. Dessuten, hva skal man egentlig med organene når man er kommet trygt i havn på den andre siden? Bedre at noen som virkelig trenger dem får dem enn at de råtner i jorden eller blir brent til aske.

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo i fokus på Tanum Karl Johan - lørdag 14. januar janmesi Lavkarbobøker 13 13-01-06 22:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no