Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-04-10, 14:28   #1
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Det er mye ny forskning som viser at det kan være bra for deg å faste med ujevne mellomrom. Jeg har benyttet meg av dette i ca. en måned, og har uten problemer gått opp til 24 timer uten mat. Når jeg da spiser igjen er det bare et helt normalt måltid, normal mengde etc., men det følger selvfølgelig prinsippene ved lavkarbo. Dvs. mye fett, passe proteiner og mye grønnsaker.

Les mer her: http://www.fitnessspotlight.com/2008...gy-production/

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:24   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Jaha, og hva merker du er effekten da?

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:11   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Nei det har jeg rett og slett liten tro på er særlig sunt, i grunnen. Det er mye "forskning" som viser at mettet fett er farlig for hjertet også, og det tror jo de fleste her inne ikke akkurat dekker sannheten. Men hver sin mening altså.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:12   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Jeg pleide i mange år faste ti dager to ganger i året. Jeg følte enormt velbehag ved det! Jeg hadde glemt at jeg pleide det så det er mulig jeg hiver meg på det på nytt igjen...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:26   #5
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Jaha, og hva merker du er effekten da?

En av tingene jeg har merket er økt restitusjon og muskelvekst. Småsår og rifter lukker (skorpen er borte) seg i løpet av 2 dager, og er nesten usynlig etter en uke.

Enda bedre, jeg har blitt flinkere til å skille mellom sult og kjedsomhet/vane.

Energinivå er uendret, og det er uproblematisk å fungere igjennom en 24 timers faste som er det lengste jeg har gått til nå.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:29   #6
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det har jeg rett og slett liten tro på er særlig sunt, i grunnen. Det er mye "forskning" som viser at mettet fett er farlig for hjertet også, og det tror jo de fleste her inne ikke akkurat dekker sannheten. Men hver sin mening altså.

Det at mettet fett er farlig for hjertet baserer seg på gammel, steingammel forskning. Jeg mener - basert på hva jeg har lest meg opp til - at begrenset faste, ikke sulting, over en kortere tidsperieode er uproblematisk og er også godt for kroppen. Det gir kroppen tid til å gå i vedlikeholdsmodus uten at den opptatt med å absorbere mat og lagre unna næring til senere bruk.

Men som du sier, hver sin mening.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:31   #7
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg pleide i mange år faste ti dager to ganger i året. Jeg følte enormt velbehag ved det! Jeg hadde glemt at jeg pleide det så det er mulig jeg hiver meg på det på nytt igjen...

10 dager høres voldsomt ut ...

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:32   #8
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Når du faster, drikker vi vann/te/kaffe, eller kutter du ut alt...? Eventuelt bare vann kanskje? Det er jo rent produkt.

Tror ikke jeg har styrke til å gjennomføre faste, jeg blir enormt sur og gretten uten mat, blodsukkeret faller og får veldige cravings.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:44   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

10 dager høres voldsomt ut ...

Ti dager var med ned- og opptrapping. Det var i forbindelse med en operasjon på sykehuset at jeg måtte faste første gangen. Jeg gikk IKKE ned i vekt så det er ikke noen slankekur. Men den velværefølelsen og energien jeg fikk da var bare enorm. Hadde duracellGerdtendenser..

Det jeg MÅTTE drikke var 1/2 liter buljong, 1/2 liter grønnsaksjuice og 1/2 liter farris. Ellers drakk jeg alt av vann, te, kaffe etc alt usøtet. Meeen det er jo 15-20 år tilbake i tid og mye er nok endret siden den gang.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 12:52   #10
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Når du faster, drikker vi vann/te/kaffe, eller kutter du ut alt...? Eventuelt bare vann kanskje? Det er jo rent produkt.

Kun vann, men har også tatt en kopp eller to med kaffe igjennom døgnet.

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Tror ikke jeg har styrke til å gjennomføre faste, jeg blir enormt sur og gretten uten mat, blodsukkeret faller og får veldige cravings.

Det kommer kanskje an på hvor godt fettilpasset man er, men jeg har ikke merket dette spesielt på de korte fastene mine. Om jeg føler meg sulten så hjelper det faktisk å bevege seg litt.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 12:54   #11
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det jeg MÅTTE drikke var 1/2 liter buljong, 1/2 liter grønnsaksjuice og 1/2 liter farris. Ellers drakk jeg alt av vann, te, kaffe etc alt usøtet. Meeen det er jo 15-20 år tilbake i tid og mye er nok endret siden den gang.

Uhm, høres ikke akkurat ut som faste det der!

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 13:58   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Uhm, høres ikke akkurat ut som faste det der!

Det var for å få i seg salt.. Og en anelse vitaminer. Man faster selv om man drikker væske.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 14:02   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

En artikkel om faste..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 14:31   #14
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

En artikkel om faste..

Ok - vel, en slik type faste (untatt vannfasten) utnytter ikke de fysologiske prosessene som settes i gang ved en faste uten næringsinntak.


Sist redigert av Sungrazer : 18-04-10 kl 14:39. Årsak: presisering av vannfaste
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 21:45   #15
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Faster du hver dag eller er det bestemte dager i uka? Jeg vil vel og si at jeg driver med intermittent fasting etter å ha kuttet ut frokosten. Spiser Lunsj kl 12 og litt sen middag.

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 22:16   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Ok - vel, en slik type faste (untatt vannfasten) utnytter ikke de fysologiske prosessene som settes i gang ved en faste uten næringsinntak.

Vi bedriver jo en form for sukkerfaste... MYE fysiologisk å hente der!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 07:56   #17
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Alternate-day fasting and chronic disease prevention: a review of human and animal trials

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/1/7

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 15:16   #18
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Er dette en god ide? virker som mange fordeler med å ta en 24 timers faste en gang i blandt..

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:44   #19
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Faster du hver dag eller er det bestemte dager i uka? Jeg vil vel og si at jeg driver med intermittent fasting etter å ha kuttet ut frokosten. Spiser Lunsj kl 12 og litt sen middag.

Det varierer - vanligvis går jeg mellom 16 - 18 timer uten mat hver dag. Som regel spiser jeg en god middag, og om jeg har trent mye spiser jeg også frokost om jeg er sulten. Hvis ikke venter jeg bare til lunsj. En eller to ganger i uken går det 24 timer uten mat.

Høres ut som om det du holder på med også er intermittent fasting Øystein - hvilke erfaringer har du gjort deg?


Sist redigert av Sungrazer : 21-04-10 kl 12:50.
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:50   #20
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Er dette en god ide? virker som mange fordeler med å ta en 24 timers faste en gang i blandt..

Jeg syns det fungerer utmerket, og kommer til å fortsette med det.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 21:48   #21
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Noen som benytter seg av midlertidig fasting?

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Det varierer - vanligvis går jeg mellom 16 - 18 timer uten mat hver dag. Som regel spiser jeg en god middag, og om jeg har trent mye spiser jeg også frokost om jeg er sulten. Hvis ikke venter jeg bare til lunsj. En eller to ganger i uken går det 24 timer uten mat.

Høres ut som om det du holder på med også er intermittent fasting Øystein - hvilke erfaringer har du gjort deg?


Leste en del om dette på stronglifts.com for noen mnd siden og testet dette, men desverre med dårlig resultat. Følte jeg fikk lavt blodsukker, følte meg uvel, slapp og svimmel.
Var egentlig ganske overbevist om fordelene med IF etter å ha lest en del om dette, men tenkte vel at det var noe som ikke passet for meg.

Så kom jeg over denne tråden og ble motivert til å prøve igjen

Denne gangen er det helt annerledes. Jeg har gått litt gradvis fra 4 til 2 måltider om dagen. Har jo ikke holdt på mange dagene, men jeg har fått mye bedre kontroll på sultfølelsen og tenker mye mindre på mat. Synes det er litt vanskelig å forklare, men tror det gått mye på vane tidligere.

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ønsker en ekstra effektiv vektnedgang i juni? Noen som har noen triks i ermet? Kristina S Ketolysekuren 4 05-06-09 16:58
Midlertidig treningsforbud pga sykdom tonetrollet Trening 2 30-11-08 17:21
Noen som vil lage meg en plan for noen dager mens jeg venter på boka? lisa83 Ketolysekuren 9 13-09-07 22:25
Midlertidig handikappet Goggen Generell ernæringsdebatt 4 09-09-06 17:15
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no