Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Barbasco Plus

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-06, 13:53   #26
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Barbasco Plus

Takk Monkey !
Tahitian Noni, juice eller piller, har ingen virkning på meg dessverre. Prøvde i 6 mnd. og da syns jeg det var nok ....

Men takk for tips - sier aldri neitakk til de !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 13:57   #27
Amarylliz
Juniormedlem
 
Amarylliz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 58
Innlegg: 39
Amarylliz er på en erverdig vei

Sv: Barbasco Plus

Jeg har gått på Barbasco siden 1999. Jeg begynte pga jeg kom i overgangen tidlig. Etter 1-2 md gav hetetoktene seg. Jeg hadde endel muskelverk og humøret var som konstant PMS. Dette bedret seg også. Jeg har gått på Barbasco siden den gang! Jeg har en periode prøvd Wild Jam da denne er billigere, men da kom alt tilbake. Jeg snakket med de som selger Barbasco, og de sa at denne Wild Jam ikke har de samme stoffene. De er kunstige, ikke naturlige. Det hender seg jeg glemmer tabletten min en morgen, da merker jeg det i løpet av dagen. (hetetokter) Det kan jo være innbildning, men jeg tror på det! Jeg har tatt bentetthetsmåling pga tidlig overgang. Fikk bekreftet osteoporose. (forstadiet til benskjørhet) For noen år siden hadde barbasco en garanti mot økt bentetthet, denne er ikke nevnt lenger. Det er dyrt å gå på Barbasco, men livskvaliteten er mye bedre!

Jeg skal ta ny bentetthetsmåling om ett år. Er da spent på om den er bedret, eller konstant. Hvis den er det, skylder jeg på Barbasco! Tørr ikke slutte med det. Jeg har anbefalt det til en det ikke fungerte på. Hun begynte med Tofu pill i stedet! Alt funker ikke på alle! Men hvis noen har tenkt å prøve det, så ikke gi opp med engang. Hold ut ihvertfall 1-2 md.

Et lite pip fra en glad bruker!!!

__________________
AMARYLLIZ
Amarylliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 15:20   #28
leeha
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 56
Innlegg: 69
leeha er ny på veien

forstadie til hormoner

det står i flere lenker her at det er et forstadie til hormoner og at det stimulerer kroppens produksjon av hormoner. Da vil det vel si at en må ha eggstokker som kan produsere hormoner ? sikkert merkelig spørsmål men jeg ble operert for kreft i eggstokken for noen år siden og da fjernet de begge to...................................

leeha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 15:58   #29
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: forstadie til hormoner

Opprinnelig lagt inn av leeha, her.

det står i flere lenker her at det er et forstadie til hormoner og at det stimulerer kroppens produksjon av hormoner. Da vil det vel si at en må ha eggstokker som kan produsere hormoner ? sikkert merkelig spørsmål men jeg ble operert for kreft i eggstokken for noen år siden og da fjernet de begge to...................................

Du må ikke ha eggstokker for å produsere alle hormoner...... (Det er snakk om flere og andre hormoner enn bare østrogen her tror jeg.) Hormon produksjon foregår i mange kjertler/organer rundt omrking i kroppen vår, og den produksjonen styres av hypofysen. Selv om det produseres mindre/lite av en type hormoner, vil andre hormoner ikke ha noen endring. (En lege fortalte meg at hypofysen ligger rett ved temperatursenteret/kroppstermostaten i hjernen, og når hormonene er i ubalanse "smitter" det over på temperatursenteret som igjen forårsaker hetetokter (enkelt forklart) ).

(Menn har jo ikke eggstokker f.eks. men de er da fulle av hormoner !)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 17:22   #30
leeha
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 56
Innlegg: 69
leeha er ny på veien

Sv: Barbasco Plus

nei ingen eggstokker hos men de har jo gjerne testikler da

leeha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 02:20   #31
Homeopaten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Homeopaten er på en erverdig vei

Sv: Barbasco Plus

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

For øyeblikket funker Tofu-pill veldig godt. Men slike produkter virker kun en viss periode før kroppen venner seg til dem og da må hormonene "lures" igjen. Vil helst ikke ta østrogen, men livskvaliteten er ikke god med hetetokter flere ganger i timen og nattsvette som gjør at man våkner hver time hele natten.... Barbasco Plus står på lista over fremtidige forsøk.

Det høres relativt slitsomt ut med hetetokter, vet det er mange som sliter med dette. Jeg vet det finnes en del forskjellige preparater som
skal kunne hjelpe, men som du sier er det et problem når kroppen har vent seg til dem. Da må du "lure" med noe nytt igjen.

Bare en praktisk opplysning når det gjelder Barbasco Plus: Det er barbasco planten som stimulerer binyrebarkens produksjon av DHEA. Dette øker igjen kroppens naturlige østrogen produksjon, som vil lindre symptomene for menopause, herunder hetetokter.

Stress, alder, medisinering og annet er faktorer som reduserer DHEA nivået i kroppen raskere enn din biologiske alder tilsier. Det som skjer med Barbasco er at du kan reversere denne tendensen, tilbake til det punktet du "egentlig" skal være på.

Og i motsetning til en del preparater der du når et metningspunkt og det ikke lenger har noen effekt, vil du med Barbasco komme til et punkt hvor du ikke kan bli biologisk "yngre", men fortsetter å holde ditt DHEA nivå stabilt (avhengig av stress-nivå og livsstilsfaktorer etc).

Det er selvfølgelig individuelle variasjoner, ikke alle vil få den samme effekten. Jeg har hørt om enkelte som måtte gå på Barbasco 3 måneder før de følte at det hjalp på symptomene, men når det først virker vil det ha en akkumulerende effekt inntil du når det nivået som tilsvarer din reelle biologiske alder.

Jeg har hatt en del kvinnelige pasienter over 50 som har kunnet erstatte østrogen tilskudd med barbasco og har opplevd en klar bedring på sine menopause symptomer, samt en del andre symptomer i tillegg som revmatisme og leddgikt.

Jeg synes det er interessant med tilskudd som har det jeg liker å kalle en "vesentlig" effekt. Folk putter i seg så mangt, og det meste er tilskudd som har "marginale" effekter. Som forskjellen på å vaske og polere bilen sin utvendig, eller å ta en full service på motoren.

Jeg tok mye mer tilskudd før. Nå er det mer et par-tre tilskudd jeg går på som basis, og så litt sesongvariasjoner på mer "marginale" tilskudd.

>homeopaten

__________________
----------------------------
Naturlig Vitalitet Innefra
www.ungdomskilden.no
----------------------------
Homeopaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faign Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 02:31   #32
Homeopaten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Homeopaten er på en erverdig vei
Smile

Sv: forstadie til hormoner

Opprinnelig lagt inn av leeha, her.

det står i flere lenker her at det er et forstadie til hormoner og at det stimulerer kroppens produksjon av hormoner. Da vil det vel si at en må ha eggstokker som kan produsere hormoner ? sikkert merkelig spørsmål men jeg ble operert for kreft i eggstokken for noen år siden og da fjernet de begge to...................................

I tilfellet Barbasco er det snakk om "mor-hormonet" DHEA, som produseres i binyrebarken. Det er en hel del prosesser i kroppen som stimuleres av DHEA, deriblandt kjønnshormoner.

Et fall i DHEA nivået i blodet vil også redusere samtlige av disse prosessene. Les mer detaljer om dette på http://www.ungdomskilden.no/dhea.html

Det er andre faktorer som også påvirker det som kalles forstadie til hormoner, deriblandt riktig sammensatt kost. Sonedietten baserer seg jo til en viss grad på dette. Eikosanoider er en byggestein i kroppen som vil variere avhengig av hvordan hvert måltid er balansert.

Og så min favoritt, Rob Faign, som også er veldig tydelig på dette med at mat har en klar biokjemisk effekt. "Mat bør ordineres på samme måte som medisiner, med regulert mengde og tildspunkt for en nøyaktig biokjemisk effekt på det hormenelle nivået" Se http://www.hormonalfitness.com/


>homeopaten

__________________
----------------------------
Naturlig Vitalitet Innefra
www.ungdomskilden.no
----------------------------
Homeopaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faign Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 03:20   #33
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: forstadie til hormoner

Eh...hvor får jeg tak i dette produktet, om jeg ville prøve det??

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:58   #34
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Barbasco Plus

Takk for flott info Homeopaten !
Når Tofu-pill ikke virker lenger starter jeg opp med Barbasco Plus. Det er vel ikke lurt å ta disse to parallelt regner jeg med.

Jeg tok Progesta Care i 3 mnd før det virket. Og det hjalp meg i et års tid før virkningen avtok. Før dette hadde jeg prøvd flere soya baserte tilskudd, men disse ble jeg dårlig av. Fant ut at jeg har en soya intoleranse. Men merkelig nok tåler jeg Tofu-pill... Så lenge det funker så fortsetter jeg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 22:27   #35
Homeopaten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Homeopaten er på en erverdig vei

Sv: forstadie til hormoner

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Eh...hvor får jeg tak i dette produktet, om jeg ville prøve det??

Du kan bestille Barbasco Plus via websiden www.ungdomskilden.no

Der står kontaktinfo til folk som tar imot bestilling. Men viktigst er at de har brukt produktet over flere år og kan svare på de fleste spørsmål om det.

Viktig å merke seg at Barbasco Plus ikke skal brukes av gravide, ammende og de som har hormonrelatert kreft.


>homeopaten

__________________
----------------------------
Naturlig Vitalitet Innefra
www.ungdomskilden.no
----------------------------
Homeopaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faign Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 00:59   #36
Homeopaten
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Homeopaten er på en erverdig vei

Sv: forstadie til hormoner

Det står en meget interessant artikkel i siste nummer av LifeExtension om Dr. Perricones nye "stress relief program", såkalt anti-aldrings kurer.

Der skriver han mye om DHEA som en vesentlig faktor i forhold til biologisk alder og aldring, og spesielt i forhold til kortisol (som er et stresshormon).

Nå er det riktignok ikke lov å kjøpe rent DHEA hormon her i Norge,
(det er reseptbelagt) og det er egentlig greit, for det å ta rene hormoner
eller forstadier vil ofte redusere eller forstyrre kroppens egen produksjon.

Barbasco Plus er annerledes, fordi Barbasco kun stimulerer kroppens naturlige prosess ved å styrke binyrenes normale funksjon. Dette vil også
ha en effekt på for høye kortisolnivåer pga stress, da det vil kompensere for det stresset binyrene blir utsatt for ved konstant høyt stressnivå.

Jeg anbefaler artikkelen til Dr. Perricone, og Life Extension sitt nettsted generelt. Synd bare at tilskuddene der er så dyre og at de ikke selges i Norge...

__________________
----------------------------
Naturlig Vitalitet Innefra
www.ungdomskilden.no
----------------------------
Homeopaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faign Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:37   #37
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Barbasco Plus

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten, her.

Tenkte jeg skulle fortelle hva dette kosttilskuddet er - siden noen har begynt å lure i noen tråder...

Barbasco Plus er et kosttilskudd som jobber spesielt med hormonbalansen i kroppen. Hormonbalansen er bra for aldringsprosessen, benskjørhet, muskler og ledd, overgangsalder og hjerte- og karsystemet. Vitalitet og livsglede, sexlyst, huden, stress, søvn, hukommelsen, immunforsvaret.... Listen er lang!

Barbasco Plus er et DHEA-preparat, og den franske professoren Etienne Emilie Baulieau uttalte følgende til Allers i nummer 8/1999;

"DHEA er et forstadium til blant annet testosteron og østrogen, og det reduserer nedbrytningen fra stresshormoner. DHEA antas å kunne forhindre en rekke sykdommer og forlenge levealderen. Hormonet er ikke tilgjengelig i ren form, men naturpreparater med ekstrakt fra kinesisk Barbasco stimulerer kroppen til selv å produsere hormonet.

Forbedrer hjernefunksjon, konsentrasjon , minne og immunforsvaret. Kan forhindre alvorlige sykdommer blant annet kreft. Senker det dårlige kolesterolet, reduserer enkelte tilstander av høyt blodtrykk, og kan forhindre hjerteinfarkt. Påvirker vekstfaktorer i blodet som virker positivt på ledd og muskler. Det kan reversere diabetes 2 og depresjoner. Styrker energi og seksualdrift, og forbedrer hudkvaliteten."

I en blind-test hvor en testgruppe fikk tilskudd av Wild Yam og en annen fikk Barbasco Plus, fant man en økning i DHEA-nivået i blodet til de som hadde fått Barbasco Plus. Gruppen som fikk Wild Yam hadde ikke økning av DHEA i det hele tatt.

Fedonisten

Hentet fra http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/dios_vil.htm
YAMSROT Dioscorea villosa ANDRE NORSKE NAVN Vill yam, jamsrot, nordamerikansk yamurt. VITENSKAPELIG NAVN / SYNONYMER Dioscorea villosa L. NAVN PÅ ANDRE SPRÅK SVENSK: Vildjams. DANSK: Vild yams, Yams. ENGELSK: Wild Yam, True Wild Yam, Mexican Wild Yam, Dioscorea, Colic Root, Rheumatism Root, Devil's Bones, Yuma. TYSK: Wilde-yam. FRANSK: Igname indigène. SPANSK: Ñame silvestre. KINESISK: Shan yao. FAMILIE Yamsfamilien (Dioscoreaceae). Foto ©: Rolv Hjelmstad BOTANISK BESKRIVELSE Yamsrot er en flerårig, bladfellende klatreplante som har knollformede rotstokker (jordstengler). Rotstokkene er lysebrune, omkring 10-15 cm lange og 1-2 cm tykke, ofte forgreinet. De lange, slyngende stenglene har hjerteformede blader, små gulgrønne blomster og frøbelger med vinger. Plantene blir ofte mer enn 5 meter høye. UTBREDELSE Hjemmehørende i Nord- og Mellom-Amerika. I USA finnes yamsrot viltvoksende i fuktige skoger fra Connecticut sørover til Tennessee, vestover til Texas og nordover til Minnesota. Arten er ellers naturalisert i mange strøk av verden med tropisk, subtropisk eller temperert klima. DROGER / ANVENDTE PLANTEDELER De tørkede rotstokkene (jordstengler eller rhizomer) benyttes. Vanlig dosering kan være 2-4 g av den tørkede roten inntatt som varmtvannsuttrekk, avkok eller ekstrakt, tre ganger daglig. Dioscorea-arter er i følge 'Urtelisten' fra Statens legemiddelverk klassifisert som 'Handelsvare'. INNHOLDSSTOFFER Inneholder steroide saponiner (herunder dioscin og trillin, som danner diosgenin), fytosteroler (beta-sitosterol), alkaloider (herunder dioscorin), garvestoffer og stivelse. URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING Krampeløsende, betennelseshemmende, smertestillende, antirevmatisk, mildt svettedrivende, slimløsende, urindrivende, galledrivende, nærende, styrkende og foryngende. URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER Tradisjonelt brukt ved menstruasjonskramper og andre former for muskelkramper, særlig slike som skyldes stress og anspenthet. Ellers ved ulike former for kolikk, som tarmkolikk og galleblærekolikk, samt ved hikke, irritabel tykktarm, mye tarmgass, og smerter fra eggledere og livmor.Urten brukes i våre dager innvortes ved kolitt (betennelse i tykktarmen), gastritt (betennelse i magens slimhinner), irritabel tykktarm, Crohns sykdom, divertikler, kolikk, gallestein og andre galleplager, menopauseplager, svangerskapskvalme, smertefulle menstruasjoner, eggstokk- og fødselssmerter, mye slim i luftveiene, bronkitt, katarrer, krampeaktig astma, kikhoste og kramper. Ellers ved claudicatio intermittens (”vindustittersykdom”), senestrekk, gikt, betennelsesaktige revmatiske smerter, leddbetennelser (artritt), leddgikt og belastede binyrer.
Homøopatisk brukes urten mot kolikk, spesielt hos babyer.
OMTALE Planteslekta Dioscorea er oppkalt etter den kjente oldtidslegen Dioscorides. Det er en stor slekt med ca. 600 arter, de fleste utbredt i tropiske og subtropiske strøk. Rundt om i verden blir mange Dioscorea-arter dyrket for sin prydverdi, eller på grunn av de stivelsesholdige røttene som finnes hos mange av artene. Navnet 'yam' kommer fra et vestafrikansk dialektord, og betyr 'spise'. På grunn av kraftig beskatning er yamsrot etter hvert blitt en sjelden plante i naturen, og selv om villinnsamlede røtter regnes som de kraftigste, blir mesteparten av den kommersielt tilgjengelige yamsroten i våre dager dyrket.
Man kjenner til at yamsrot har vært brukt medisinsk av så vel mayaer som aztekere, muligens til smertebehandling. I Nord-Amerika kjennes urten under navnene 'Colic Root' og 'Rheumatism Root', noe som tyder på at de innfødte og de første europeiske nybyggerne primært brukte den mot kolikk og gikt. Både i Nord- og Mellom-Amerika blir yamsrot i våre dager brukt i folkemedisinen som et slimløsende middel, et middel for å fremkalle svetting, lindre revmatiske smerter, slappe av glatt muskulatur og dermed dempe muskelkramper og kolikksmerter fra gallesteiner og andre plager. Kvinneplager som smertefull menstruasjon, kramper i eggstokkene, plager knyttet til menstruasjon og barnefødsler, svangerskapskvalme og oppkast er andre tilstander som er rapportert å bli behandlet folkemedisinsk med denne urten.
Noen urteleger anbefaler også i våre dager yamsrot mot de nevnte plagene, ofte ved å sette fokus på urtens krampeløsende og betennelseshemmende effekt, samt urtens hormonvirkning. Planten inneholder forstadier til hormoner som mange kilder angir kan hjelpe til å dempe betennelser og smerter, for eksempel i forbindelse med leddbetennelser (artritt). Kremer med yamsrot for utvortes bruk mot bl.a. revmatiske plager og eksem finnes på markedet i mange land. Urtens virkning ved kramper gjør den også til et godt middel for innvortes bruk mot tarmluft og kolikk forårsaket av muskelkramper i tarmene. Yamsrot fremmer også utskillelsen av galle, og brukes derfor enkelte ganger til lindring av gallesteinssmerter. Roten er i det hele tatt et effektivt middel ved mange ulike plager i fordøyelsessystemet, blant annet kolitt (betennelse i tykktarmen), irritabel tykktarm, gastritt (betennelse i magens slimhinner) og divertikler.
Den betennelseshemmende effekten av yamsrot skyldes de steroide saponinene, og urteleger ordinerer roten til pasienter som har leddgikt i det stadiet som karakteriseres av betennelsesreaksjoner. I tillegg til å dempe betennelsene og redusere smertene, kan roten også virke avslappende på stive muskler. Planten har dessuten en urindrivende virkning, som sammen med den krampedempende effekten gjør godt ved smertefulle lidelser i urinveiene.
Markedsføring av yamsrot som et ”naturlig progesteron” har ført til mye diskusjon blant urtekyndige. Mange har reist tvil om den praktiske verdien av planten og dessuten hatt bekymringer knyttet til en mulig giftvirkning av urten. Tidligere var yamsrot utgangsmateriale for å syntetisere progesteron for medisiner som kortison, østrogen og andre steroid-produkter. De første p-pillene ble laget med råstoff fra yamsrot. Diosgenin, hovedsaponinet i urten, er teknisk sett en ”hormonforløper”, noe som betyr at det må behandles kjemisk i et laboratorium for at det skal få verdi som syntetiske utgaver av ”sex-hormonene” testosteron og progesteron. Markedsførere av preparater med yamsrot påstår ofte at diosgenin brukt i kosttilskudd vil kunne øke nivåene av testosteron, progesteron og andre hormonforbindelser. Når vi vet at det er en kompleks prosess å lage steroidhormonet dehydroepiandrosteron (DHEA) fra yamsrot er det langt fra klart at yamsrot i naturlig form inntatt som avkok, tinktur eller kapsel kan ha noen form for hormonvirkning i kroppen.
DHEA produseres naturlig i binyrene hos mennesker og er det vanligste adrenokortikoide hormonet i kroppen. Hormonet antas å ha betydning ved en rekke sykdommer og plager, bl.a. AIDS, Alzheimers sykdom, hjertekarsykdommer, kreft, høye kolesterolverdier, multippel sklerose, overvekt, psykiske ubalanser og systemisk lupus erythematosus (en bindevevssykdom). I medisinsk litteratur finnes det imidlertid ingen studier som så langt har kunnet bevise påstandene om at yamsrot øker mengden DHEA i kroppen. I en studie utført i 1996, der sju personer tok tilskudd av roten i tre uker, fant man ingen økning av steroid DHEA hos forsøkspersonene. Urten reduserte imidlertid triglyserid-nivåene og økte mengden av det gode kolesterolet (HDL = high-density lipoprotein). I en annen nylig utført dobbelblind og placebokontrollert studie med 23 friske kvinner i overgangsalderen ble det heller ikke funnet noen effekt av yamsrot. Det kreves derfor flere og større undersøkelser for å få bekreftet eller avkreftet de påståtte hormonvirkningene av yamsrot.
Selv om urten i det store og hele er regnet som ugiftig, er det en del usikkerhet knyttet til bruk av yamsrot. Kritiske røster har begynt å uttrykke skepsis til bruk av hormonforløpere, særlig når det hos brukerne foreligger hormonsensitive tilstander slik som enkelte typer av brystkreft. Det advares ellers mot at gravide skal innta denne urten.
Yamsrot brukes i form av kapsler, kremer, avkok, flytende ekstrakter, pulver og tinkturer. Ved plager som leddgikt kan man bruke ½ teskje tinktur i vann to ganger daglig. Mot irritabel tykktarm bruker man ½ kopp avkok to ganger daglig. Flytende ekstrakt tas vanligvis i doser på 2 til 4 ml.
Dioscorea villosa er også et homøopatisk middel som fremstilles av den friske rotstokken, som høstes etter at planten har blomstret. Middelet passer best for dem som har tendens til irritabilitet, stress og nervøsitet. Symptomer som forbindes med homøopatmiddelet Dioscorea villosa er nerve- og kolikksmerter, som hovedsakelig rammer mage- og tarmsystemet.
ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER Noen brukere har rapportert om irritasjoner i fordøyelsessystemet etter inntak av store mengder yamsrot. Urten skal unngås av gravide og skal ikke gis til barn. Urten bør brukes med forsiktighet av pasienter med leversykdommer (leverskader er påvist i dyreforsøk). Bør også unngås av personer som har arvelig disposisjon for kreftsykdom, inklusive kreft i bryst, eggstokker, urinveiene og prostata. Stemmeforandringer og hirsutisme (abnormt kraftig hårvekst) kan forekomme ved inntak av mer enn 25 mg DHEA per dag over lengre tid [Fetrow & Avila 1999]. Ingen interaksjoner med andre medisiner er rapportert. LITTERATUR Bartram, Thomas: Bartram's Encyclopedia of Herbal Medicine. London, Robinson 1998. Bown, Deni: The Royal Horticultural Society New Encyclopedia of Herbs & Their Uses. London, Dorling Kindersley 2002. Chevallier, Andrew: Damms store bok om medisinske urter. Oslo, N.W. Damm & Søn 2003. Duke, James A.: The Green Pharmacy Herbal Handbook. Rodale / Reach 2000. Fetrow, Charles W. & Juan R. Avila: Professional's Handbook of Complementary & Alternative Medicine. Springhouse, Pennsylavania, Springhouse Corporation 1999. Foster, Steven: 101 medicinal herbs. Loveland, Interweave Press 1998. Lockie, Andrew: Homeopati. Oslo, N.W.Damm & Søn AS 2002. Mabey, Richard: Politikens bog om helbredende urter. Politikens Forlag 1989. McIntyre, Anne: Vanlige urter for vanlige plager. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag 1993. McIntyre, Anne: Kvinnens urtebok. Oslo, Grøndahl og Dreyers Forlag AS 1995. Peirce, Andrea: The American Pharmaceutical Association Practical Guide to Natural Healing. New York, William Morrow and Company, Inc. 1999. Williamson, Elisabeth M.: Potter's Herbal Cyclopaedia. Essex, Saffron Walden 2003. ANDRE SIDER MED INFORMASJON OM ARTEN

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 17:49   #38
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Barbasco Plus

Dytter litt på denne jeg, siden jeg har fått barbasco plus mot lavt stoffskifte... startet i går, og skal bli spennende å prøve. Jeg starter ED samtidig også da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 13:54   #39
creative
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1
creative er på en erverdig vei

Sv: Barbasco Plus

har begynt på barbasco, men føler meg utrolig stresset av det. Kjenner det som om jeg har drukket 10 kopper kaffe. Hadde også problemer med å sovne,selv om jeg tok tabl tidlig på morgenen. Blir litt usikker mht å fortsette.
Vil dette gå over, og evnt, når?

creative er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 20:16   #40
Krabben
Nytt Medlem
 
Krabben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 6
Krabben er på en erverdig vei

Sv: Barbasco Plus

Er det flere som har erfaring med Barbasco Plus? Jeg begynte på dette i går. Har lave kortisolverdier, og vil se om dette kan hjelpe.

__________________
Alt må bli verre, før det kan bli bedre.
Krabben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: www.brianpeskin.com Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no