Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-11, 10:35   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Personlig har jeg i de siste mnd tenkt over noe jeg leste på bloggen til fotballfruen, av alle steder. Hun svarte en leser med at hun slett ikke var på noen diett, hun spiste helt vanlig mat.
Noe som er riktig. Her i huset spiser vi maten vi får kjøpt i butikken, Rema, Mega, Maximat, whatever. Helt vanlig mat, altså.

På samme måte som de som spiser "vanlig, sunn Norsk kost". Vi spiser derfor også "vanlig, sunn Norsk kost". Vi bare bytter ut mengde mat med mer næringsriktig mat. Med vekt på mindre karbo og mer fett, istedenfor det motsatte. En og annen gang, i selskap eller lignende, kan det slinke ned et kakestykke eller noen twistbiter. Det er ingen utskeielse, det er et tillegg til maten. Blodsukkeret går mye mer opp enn vanlig, og insulinet får det ned igjen etterhvert, og man kan oppleve sultfølelse, men det er ingen grunn til å tenke negativt, at man har "driti" på draget, skeiet ut osv. En slank person som spiser vanlig mat tenker nemlig ikke sånn. Og siden lavkarbo er helt vanlig mat, ingen diett, skal vi heller ikke tenke sånn.

Nå er jeg klar over at hos en med kraftig overvekt, så er tankemønsteret ofte endret. Og det er en kamp i seg selv, å få vridd om den bryteren. Der kan det være at det etter middag av gammel vane havner en skje med potetstappe i munnen (fra barnas tallerken f.eks.) så er helvete løs i hodet. Kroppen svulmer opp, alt er bortkastet, du vagger fra bordet og alt er bare dritt. NEI!!!!
Du spiser helt vanlig kost, er aldri, og skal aldri på en diett, og en skje med potetstappe kan ikke bli lagret som fett, men som glukose i leveren og den gis til hjernen som føde ved behov. Bankers!

Lett å snu om i tankegangen er det ikke, det tar tid, men det går litt etter litt. Og etter hvert blir det lettere å forstå at du som spiser LCHF, Atkins eller lignende, spiser "helt vanlig, sunn og variert norsk kost". Hører du en 10 åring si at hun skeiet ut med en kakebit i et fødselsdagselskap? Jeg har ikke hørt det. Tror heller ikke at noen andre har hørt det. Og vi bør heller ikke tenke at vi "skeier ut". En diett som varer i 100 år, tåler litt høykarbo nå og da. Det gjorde vår huleboerstamfar, og det dør ikke vi av heller. Faktisk.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 10:59   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Fint innlegg!

Jeg spiser også aldeles alminnelig mat fra Rema 1000, om enn med en annen sammensetning enn hva statens ernæringsråd antyder. Og jeg synes dette er et viktig poeng å få frem når folk spør "hva trenger man for å leve lavkarbo", "er det ikke vanskelig", "er det ikke dyrt", etc.

Jeg har jobbet aktivt med egen vektnedgang i snart to år, og har ennå en liten vei å gå før jeg når normalvekt - men jeg har i det siste gjort meg mer og mer bevisst budskapet ditt; at det ikke er normalt å slå krisealarm og bli lei seg om noe ikke optimalt blir spist. Det er et tankemønster jeg ser verdien av å begynne å jobbe med - for slike endringer tar tid, sannsynligvis lenger tid enn det tok å endre vaner og valg i forbindelse med den første kostomleggingen. Strenghet, resultater og mestringsfølelsen av eventuelt vekttap blir med tiden en tett knyttet liten bylt av atferd-mål-følelse - som jeg håper at jeg finner ut av hvordan man rydder opp i, når tiden er inne.

Takk for en fin påminnelse!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 11:26   #3
Vhanja
Medlem
 
Vhanja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 52
Vhanja er på en erverdig vei

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Jeg er helt enig med deg, TS. For meg er kake eller sjokolade enn del av mitt kosthold. Men siden jeg skal ned i vekt og vil spise sunt, så spiser jeg slikt i begrensede mengder av og til, og fokuserer på sunne måltider i hverdagen. En sjokolade på lørdagskvelden er en del av mitt kosthold og en del av min livsstil. For meg (og nå snakker jeg kun for meg selv) ser jeg ikke hensikten med å kutte ut slikt fullstendig. Nettopp fordi dette er en livsstil, og ikke en slankekur eller diett, så er søtsaker en del av livsstilen. For meg handler det om moderasjon, ikke enten/eller.

__________________
Vhanjas vei til et bedre liv



Vhanja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedoninspirert Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:08   #4
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Kjempefint innlegg!
Det tok meg ca ett år å snu om min tankegang.
Først nå har lavkarbo blitt en livsstil - ikke en slankekur!

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 17:20   #5
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Flott innlegg som jeg hadde godt av å lese!

Nå spiser ikke jeg lavkarbo for å slanke meg, men pga diverse livstilsykdommer som blir mye bedre på lavkarbo, og dermed så er det ikke en diett nei, det er ett kosthold jeg skal leve på resten av livet.
Jeg har absolutt tenkt at jeg skeier ut når jeg en sjelden gang har spist ett kakestykke eller en bolle etc på besøk, men det skal jeg jammen meg slutte med!

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:56   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Jeg spiser lavkarbo fordi jeg tror det er sunnere i lengden enn masse karber + at jeg merker at kroppen liker det bedre. Men av og til ramler det ned litt høykarbomat også - i helgen var vi på hytta og feiret Lille Gubben og jeg klarte å holde meg til lavkarbomat hele tiden, helt til det siste måltidet - da trynet jeg så det sang i et fat nystekte vafler med smør og hjemmerørt jordbærsyltetøy med masse sukker i! Det var utrolig godt da!

Og da jeg kom gikk på vekta i morrest viste den en halvkilo ned i løpet av helga.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 20:24   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Ikke sant Også vafler som er (var) så godt

Artig at flere likte disse tankene da

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 20:45   #8
petite fleur
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 97
petite fleur er på en erverdig vei

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Liker denne tankegangen! Skal adopteres sporenstreks

__________________


petite fleur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 20:47   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Kjempeflott innlegg og så sant så sant, men som du skriver det tar tid for en som har vært overvektig i mange år å snu tankegangen. Ofte fortsetter man å være "feit" (tjukk) i hodet (sorry klarte ikke å dy meg ) lenge etter at man har gått ned i vekt.

Jeg har gått på lavkarbo siden november 2009 det tok meg ca et år (etter ferien i fjor høst) og komme til slutningen at dette er en livsstil og ikke en livslang diett. Jeg har enn å noen kilo igjen, men er nok mer overvektig i hodet enn kroppen og det gjør det til tider at den dårlige samvittigheten kommer snikende når jeg spiser noe jeg ikke burde. Ta f.eks når jeg skal kjøpe klær, jeg plukker fortsatt alt for store klær når jeg skal ha nye klær. Jeg får stadig komplimenter over at jeg ser flott ut og er blitt så slank. Jeg ser det ikke like godt selv, men merker det jo på klærne og enkelte dager synes jeg at jeg er utrolig feit og slapp - feitedager som jeg kaller det, mens andre dager føler jeg at jeg ser fantastisk ut, selv om vekta/cm er akkurat de samme

Foreløbig "skeier" jeg ikke så mye ut (bortsett fra i mengde mat - fråtser av og til om enn i lavkarbo) og bruker helst cola zero, atkins og div lavkarbokaker som snop siden jeg fortsatt skal ned i vekt, men jeg har hedligvis lært meg å ikke ha dårlig samvittighet for dette så lenge det skjer i ny og ne. Måtehold er fortsatt viktig for meg og jeg har innført lørdagsgodt igjen (akkurat som i barndommen), ellers er det ikke lov.

Livet er blitt så mye bedre nå som jeg er på lavkarbo, selvfølgelig pga av vekttap for jeg har bedre selvtillit, men også pga av atskillig bedre helse. Lavkarbo (i en eller annen form) er for resten av livet og i det livet vil jeg gjerne kose meg og ta f.eks et kakestykke av og til uten at jeg ofrer det en tanke. Nå har jo jeg glutenintoleranse, samt at jeg synes alt er for søtt etter så lang tid uten kaker/godis så akkurat det er ikke det største savnet. Får for meg at jeg savner chips innimellom, men etter å ha smakt et par flak her for ei stund sia fant jeg ut at jeg ikke liker det heller lengre

Nok en gang, takk for at du minner oss på og ikke tenke på dette som slankekur/diett. La oss kose oss mens vi kan

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 15:16   #10
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Supert innlegg synes jeg. Så lenge man er i en aktiv slankeprosess er det jo viktig å ikke 'skeie ut' for ofte, da det forstyrrer ketose-tilstanden osv, men etter det er det jo en livstil. Det finnes da knapt nok noen, som du sier, som aldri fraviker sitt normale hverdagskosthold ved noe anledning.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 17:32   #11
Lilleslem
Medlem
 
Lilleslem sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 164
Lilleslem er på en erverdig vei

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Jeg oppdaget at jeg ble frisk for første gang på over 20 år, ved å kutte ut høykarbomat. Derfor er dette et livslangt forhold for meg. Det er ikke noe etterpå, men før..... Det beste synes jeg er at jeg ikke tåler pulverdiettmat, barer og slikt, men vanlige råvarerfra Coop og Rema 1000.

__________________



]
Lilleslem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 17:44   #12
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Utrolig bra innlegg
For å kunne ha et kosthold som varer er det viktig å tenke at ingenting er ulovlig

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 20:39   #13
MissTail
Juniormedlem
 
MissTail sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 40
MissTail er på en erverdig vei

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Hør - hør! Flott innlegg!

MissTail er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vinøs Lutz Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 21:43   #14
Lykkekula
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
Lykkekula er på en erverdig vei

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Et kjempeflott innlegg som jeg allerede har brukt et par ganger i diskusjon om lavkarbo: Vi spiser vanlig mat som vi kjøper i dagligvarebutikken og maten skal være ren og naturlig! Da blir det tvilerne til lavkarbo litt spakere og jeg føler meg faktisk kjempebra

__________________
Lykkekula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 21:45   #15
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

*liker* =)

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:32   #16
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Takk for flott innlegg. "Dytter" på denne så flere blir oppmerksom på denne tråden. Huet mitt er min "verste fiende" stadig vekk.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 23:06   #17
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Jeg har ei bok av Ian Marber; The Food Doctor Ultimate Diet, changing the way you eat for good! Prinsippene er ganske Fedon-aktige. Ett av ti prinsipper i boka er at man skal følge kostholdsprinsippene 80 prosent. Så lar man neimat fylle de 20 prosentene ved fester, reiser kos mm. Da kan livsstil og kostholdsprinsipper holde livet ut, og man trenger ikke miste fatningen om det vanker en is eller et kakestykke. Dette funker for meg.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 14:29   #18
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Vanlig kost, ingen diett, ingen utskeielser

Topp innlegg, mange gode tanker! Jeg har, i motsetning til mange her, kanskje, aldri gått på diett (før), så for meg kjennes det veldig uvant. Særlig denne skal jeg tenke mer på:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

En slank person som spiser vanlig mat tenker nemlig ikke sånn. Og siden lavkarbo er helt vanlig mat, ingen diett, skal vi heller ikke tenke sånn.

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Jeg har ei bok av Ian Marber; The Food Doctor Ultimate Diet, changing the way you eat for good! Prinsippene er ganske Fedon-aktige. Ett av ti prinsipper i boka er at man skal følge kostholdsprinsippene 80 prosent. Så lar man neimat fylle de 20 prosentene ved fester, reiser kos mm. Da kan livsstil og kostholdsprinsipper holde livet ut, og man trenger ikke miste fatningen om det vanker en is eller et kakestykke. Dette funker for meg.

Veldig god idé!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ingen virkning Mol Generell ernæringsdebatt 16 15-04-11 08:01
Ingen bivirkninger? Gwen Lavkarbo generelt 8 23-04-10 23:54
Ingen på OE? Pluto i magen min:) Optimal Ernæring 7 26-04-08 21:23
Kommer ingen vei ... Labomba Spørsmål og svar 5 08-04-08 10:44
Ingen her med stoffskifteproblemer? Nett Stoffskifte / hormonproblemer 18 11-04-06 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no