Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Karamell shortbread

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-14, 00:23   #1
Silja79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 1
Silja79 er på en erverdig vei

Karamell shortbread

Jeg var på sommerferie i Skottland i år, og smakte da på Caramell Shortbread. Utrolig deilig, men vanvittig high carb også. Så i dag prøvde jeg meg på en lavkarbo variant, og de ble kjempe gode!! Her kommer oppskriften:

Karamell Shortbread

Kjeksbunn:
2,5 dl mandelmel
50 g smør
Tagatesse (her bare slumpet jeg, ble vel 1,5 ss omtrent)

Rørte (eller knadde om du vil) sammen romtemperert smør, mandelmel og tagatesse. Trykket ut deigen i en form (jeg brukte en liten aluminiumsform og brukte en bit bakepapir i bunnen. Stekte bunnen på 175 grader i 10 min. Avkjøl.

Karamell:
100 g smør
100 g Tagatesse
2 dl Kremfløte
1 vaniljestang.

Blandet alt i en kjele og kokte opp. Lot massen småputre på svak varme uten å røre, i litt over en time. Så lot jeg karamellen avkjøles noe før jeg helte den over kjeksbunnen. Sett formen kaldt og la karamellen bli stiv.

Sjokoladetrekk:
200 g sjokolade (jeg brukte sukkerfri sjokolade, en plate mørk og en lys)
1 ss smør

Smeltes på svak varme og avkjøles noe før den helles over karamellen. Så er det bare å vente til sjokoladetrekket har stivnet

Silja79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 11:24   #2
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Karamell Shortbread

Dette ligner fryktelig på det de kaller Millionare's Flapjack - og det eeeeeeeer så godt! Skal jammen prøve meg på denne ved en senere anledning, nå har jeg en god unnskyldning til å prøve tagatesse! Takk for oppskrift!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 11:29   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karamell Shortbread

Omg!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 11:46   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karamell Shortbread

Wow. Det så godt ut!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 13:31   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Karamell Shortbread

Såg himmelsk ut!

Berre ver obs på at somme kan reagere på store mengder tagatesse og sukkerfritt. (Snakkar av erfaring!)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 22:45   #6
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Karamell Shortbread

Er det tagatesse som er seig/flytende? Eller tenker jeg på noe annet?

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 27-07-14, 22:53   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karamell Shortbread

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Er det tagatesse som er seig/flytende? Eller tenker jeg på noe annet?

Det er noe annet. Agave kanskje?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 12:08   #8
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Karamell Shortbread

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er noe annet. Agave kanskje?

Hmmm.. Lurer på hvorfor jeg har fått for meg at det er seigt
Da kan jeg kanskje bruke annen søtning for å lage denne, da?

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 12:13   #9
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Karamell Shortbread

Tagatessen er som veldig finmala sukker, men det er mogleg å karamellisere det, kanskje derfor?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 12:15   #10
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Karamell Shortbread

Ah! Da noterer jeg meg det.
Veit akkurat hva jeg skal lage når jeg tillater meg selv kake igjen..

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 12:23   #11
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Karamell Shortbread

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Ah! Da noterer jeg meg det.
Veit akkurat hva jeg skal lage når jeg tillater meg selv kake igjen..

Snickerskake?
Eg har laga karamellpudding av det, og det fungerte veldig fint, bortsett frå at magen min IKKJE sette pris på det.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 12:53   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karamell Shortbread

Siden det går an å lage karameller av sukrin, så regner jeg med at en fint kan bruke sukrin i denne oppskrifta. Jeg hadde tenkt å prøve i allefall. Jeg reagerer ikke like heftig på sukrin som på tagatesse.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 14:19   #13
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Karamell Shortbread

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Snickerskake?

Nei, flapjacks vel!

Imse, da prøver jeg nok heller med sukrin, for det veit jeg iallefall hvor jeg får tak i, og jeg reagerer heller ikke like mye på det som annen søtning (utenom stevia, det tåler jeg mye av!). Sjekka nå hva tagatesse faktisk er, og ser det er isomalt i det, er jo det de bruker mye av i sukkerfrie sukkertøy, om jeg ikke tar feil? Og det får jeg vondt i magen av..

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:33   #14
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Karamell shortbread

Hei, dette så veldig godt ut! Har du noen ca. mål på den formen?

EDIT: Brukte den jeg hadde, gikk fint det. Meget god kake.

__________________



Sist redigert av Mate : 01-08-14 kl 22:09.
Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:33   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karamell Shortbread

Jeg laget denne med ica strö, ligner sukrin +, funka utmerket. Laget den karamellen slik jeg lager de karamellene som ligger her inne et sted. Kjempegodt!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 23:01   #16
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karamell shortbread

Dette må absolutt prøves

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frossen sjokoladekake med karamell og mascarpone Anna Mary Kake/dessert og snacks 1 27-07-12 10:56
Karamell brownies Sissi Kake/dessert og snacks 10 26-01-09 15:12
Karamell Seigdama Kake/dessert og snacks 10 12-07-06 07:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no