Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-12, 22:17   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Se bilder her!

I går lagde jeg endelig syltetøy av alle blåbærene vi plukka i helgen, på tide! Det var utrolig enkelt å lage da, så skulle bare gjort det med en gang. Ikke noe koking, bare å blande sammen ingrediensene også inn i fryseren. Dette blåbærsyltetøyet holder i ca 1 uke i kjøleskapet etter tining, og siden det ikke er kokt bevarer man alle de sunne antioksidantene som finnes i blåbær.

Ingredienser

2 kg bær
3 dl sukrin
1 pose Certo frysepulver
I vanlige oppskrifter på syletøy (inkl den som står på baksiden av frysepulveret), skal man bruke ca 1/2 kg sukker.

Siden jeg bruker sukrin så har jeg nesten halvert dette tallet (1 dl = ca 85 gram). Syltetøyet ble perfekt søtt med denne mengden

Fremgangsmåte

Bland frysepulver og sukrin godt. Jeg brukte en shaker.

Mos bærene med en potetstappe. Det kan være ganske grovt, digg med litt konsistens i syltetøyet, men pass på at det kommer ut nok saft fra bærene så det ikke blir en deig når du tilsetter sukrin og fryseulver.

Ha i sukrin/frysepulverblndingen og rør godt

Ha tilslutt røra over i beger som kan fryses. Jeg anbefaler å bruke så små beger som mulig side syltetøyet kun holder 1 uke i kjøleskapet. Disse fant jeg i mitt kjøkkenskap, jeg fylte de små tyrkisk yoghurt boksene opp ca halvveis. Neste gang blir det en tur på kjøkkenbutikken, har sett mange steder hvor de selger små flotte plastbeholdere i pakker


Frys syltetøyet umiddelbart. Syltetøyet tines best i kjøleskap, så ta det ut kvelden før du skal bruke det.

Med tanke på at dette er første gangen jeg lager syltetøy er jeg veldig forøyd, det ble akkurat slik jeg ville at det skulle bli

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:24   #2
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Hvis man tilsetter litt sitron, får syltetøyet en friskere smak, pluss at det ikke mugner så lett om det blir stående.
Er litt glad i hele bær, så jeg bruker eltekrokene på miksmasteren når jeg rører bær. Bruker antakelig mindre sukrin også, mellom 1/2 og 3/4 dl på 1 kg bær. Bruker ca 2 ss frysepulver pr kg bær. Men her må man kanskje prøve seg fram, til man får ønska smak og konsistens.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 18:16   #3
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Hvis man tilsetter litt sitron, får syltetøyet en friskere smak, pluss at det ikke mugner så lett om det blir stående.
Er litt glad i hele bær, så jeg bruker eltekrokene på miksmasteren når jeg rører bær. Bruker antakelig mindre sukrin også, mellom 1/2 og 3/4 dl på 1 kg bær. Bruker ca 2 ss frysepulver pr kg bær. Men her må man kanskje prøve seg fram, til man får ønska smak og konsistens.

Takk for tips! Skal definitivt prøve med sitron i neste runde Det ble veldig mye hele bær. Har som sagt ikke laget syltetøy før, men syns søtsmaken var ganske passe med den mengden sukrin, og ang frysepulveret så fulgtejeg bare oppskriften på pakken

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:06   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Når jeg lager rørebær, pleier jeg å oppløse sukkeret (eller det man bruker) og evt frysepulver i en liten del av bærene først, feks i hurtigmikser. Så legger jeg resten av bæra i og rører helt forsiktig rundt, for jeg liker også at bærene er hele.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 15:36   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Vi bruker gul jam i syltetøyet (vi bare rører og fryser) når vi lager med jordbær eller bringebær, men blåbæra fryser vi naturell. Når vi skal ha blåbærsyltetøy tar vi bare opp litt blåbær fra fryseren og rører med søtning (bruker sukker vi da... *host*) i det den skal spises. Ingen av oss synes blåbær som er blandet med noe som helst av frysepulver/syltepulver smaker noe godt. Jeg tror jeg har prøvd alt av blåbærsyltetøy man kjøper i butikken også og synes ikke noe av det er etanes. Den får en pussig og ikke helt god bismak.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 19:26   #6
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget lavkarbo blåbærsyltetøy

Er det ikke sukker i frysepulver?

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjemmelaget lavkarbo/høyprotein-pasta? gulrotklara Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 08-10-11 19:40
Hjemmelaget is bobbla Kake/dessert og snacks 5 26-02-11 00:12
Lerums blåbærsyltetøy Anna Ananas Ketolysekuren 22 17-08-10 09:26
Hjemmelaget is Momse Kake/dessert og snacks 18 14-05-10 19:15
Erfaringer med å lage blåbærsyltetøy? Areola Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 27-07-09 16:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no