Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

En bunad-gåte

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-11, 17:13   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

En bunad-gåte

Ja, nå har jeg som aldri har hatt lyst på bunad fått meg en. Det vil si, gammeltanta mi sin gamle dukka plutselig opp igjen da moren min rydda i skap nå mens jeg har vært på besøk, og morsomt nok er jeg den eneste i familien som er slank nok til å få den på meg. Den er ganske slitt, mangler en del perler i broderiet, og må i hvert fall renses før eventuelt bruk. Ellers følger det med rød kyse med perlebroderier, og et hvitt forkle med litt mønster nederst som matcher blusa.
Men da er spørsmålet, hva slags bunad er dette? Ingen av oss her hjemme vet. Det vi derimot vet er at den nok er sydd en gang mellom 1930-1940, gammeltante var fra Engerdal i Hedmark, og ellers har ingen på den sida noe slekt utenfor Østerdalen som vi vet om.

Så får jeg bare beklage billedkvaliteten, det er tatt med mobilkameraet, og sendt til meg selv på epost, og dermed forminsket noe ...


EDIT: Nytt og bedre bilde av bunaden, samt detalj fra forkledet og kysa!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC0000322.jpg (151,0 KB, 115 visninger)
Filtype: jpg DSC0000323.jpg (183,2 KB, 69 visninger)
Filtype: jpg DSC0000324.jpg (147,9 KB, 72 visninger)
__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:24   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Det ligner veldig på en hardangerbunad. På den tiden var det mange varianter de kalte nasjonal, som var varianter av hordalandsdrakter. Den er mere åpen foran enn hardangerbunaden er. Men det jeg ser på bildet er et "hakk" i livet som er typisk. Voss er mere åpen, men har ikke "hakket".
Hardanger har kyse til jenter, men jeg tror nok at det ble brukt til litt eldre ugifte en stund også.
Hardanger og nasjonal har hvitt linforkle (til fest), vanligvis med hardangersøm i nedkant, som ligner sømmen på skjorta.

Sitter på mer kunnskap om kvinnhersdrakt, men festvarianten blir ofte forvekslet med hardangerbunad - derfor har jeg litt kjennskap til den også

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:24   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

http://www.norskflid.no/bunad/bunade...unad-fra-voss/

mønsteret i bringa er ganske likt. Men vesten ulik....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:26   #4
monja
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Rock City
Alder: 46
Innlegg: 325
monja er på en erverdig vei

Sv: En bunad-gåte

Jeg og synes det ligner på en Hardangerbunad av noe slag.

__________________
Min MUP

monja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:32   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Ja, det er liksom Hardanger/Voss vi har vært inne på her også, men samtidig klødd oss litt i hodet over det, ettersom det ikke finnes noen fra den delen av landet i slekta til morfar og hans familie (bunaden er søstra hans sin). Men mamma mente kanskje det ikke var så strengt på den tiden, og at man i grunn sydde den man syntes var fin uten at det hadde så mye å si hvor den var fra, uten at vi vet om dette er sant, da. Hun har sydd den selv, forresten!
Jeg kommer uansett til å ta den med til Husfliden i Oslo for å finne ut mer om den, og om det kan fikses det som mangler av perler, ikke minst er beltet en smuuuule trangt, eller, det går an å stå i, men ikke særlig mye annet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:33   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av monja, her.

Jeg og synes det ligner på en Hardangerbunad av noe slag.

Jaggu! Den er kjempelik!

Kan forresten si at den ikke har noen broderier nederst. Den har bare et fløyelsbånd.
Mamma sa forresten nå at både blusa og forkledet har hardangersøm ..! Så da har vi kanskje knekt koden?
Med det "strenge bunadspolitiet" vi har i dag, spørs det vel om jeg "får lov" til å gå i den.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:38   #7
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Det er flere steder i Hardanger de hadda fløyelsbånd nede på stakken. Heimen er også et godt sted å spørre i forhold til bunad, sa hun med lang fartstid i BUL...

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:40   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Og her er en typisk lue/kyse for jenter til hardangerbunad

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:43   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Det er flere steder i Hardanger de hadda fløyelsbånd nede på stakken. Heimen er også et godt sted å spørre i forhold til bunad, sa hun med lang fartstid i BUL...

Ja, stemmer! Takk for tips!

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Og her er en typisk lue/kyse for jenter til hardangerbunad

Yes! Bortsett fra det hvite så er den helt lik. Samme med hardangersømmene på forkledet. Det er nok liten tvil.
Vi ble nå enige om at ettersom halve slekta på min farsside delte seg opp fra Orkanger og dro til Bergen for noen hundre år siden, så har jeg hardangerbunadsretten på min side, om jeg skulle finne på å bruke den en dag.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:49   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: En bunad-gåte

det såkalte bunadspolitiet sier at det ikke er noen lov som sier at du må tilhøre plassen bunaden kommer fra. er mer en greie om at det skal være sånn på folkemunne. men det er fullt lov å ha en bunad fordi du syns den er finest.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 17:59   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

det såkalte bunadspolitiet sier at det ikke er noen lov som sier at du må tilhøre plassen bunaden kommer fra. er mer en greie om at det skal være sånn på folkemunne. men det er fullt lov å ha en bunad fordi du syns den er finest.

Nå blir jeg sikkert halshugd, men jeg synes egentlig ikke bunad er så fint ... . Men det er meg, da. Men om noe, så synes jeg denne er mye finere enn alternativene jeg ville hatt om jeg skulle valgt lokalt. Både Hedmarks-, Østerdals- og Marie Åen-bunaden som er vanligst her, synes jeg er ganske kjedelige ... Oslodrakta skal jeg ikke begynne å snakke om en gang. Håper virkelig ikke noen tar seg nær av dette, for jeg har skjønt det er sterke følelser når det kommer til sånt noe. Men jeg har ikke noe i mot bunader, altså. Nå har jeg jo liksom til og med en selv. Hadde jeg aldri trodd!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:08   #12
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: En bunad-gåte

skulle jeg valgt etter slekt kunne jeg hatt fra nordland, rogaland, vestfold og jeg tror oldemor kom fra hedmark
men jeg valgte vestfoldbunaden da jeg er født her og jeg syns den er helt grei og enkel. det er en del grelle bunader der ute, selv om noen er veldig fine

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:11   #13
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En bunad-gåte

Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:14   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten

Ja, det var det vi kom fram til til slutt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:35   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå blir jeg sikkert halshugd, men jeg synes egentlig ikke bunad er så fint ... .

*Halshugger Photo* Neida, bare tuller.

Så fin bunad! Nå ble jeg en smule misunnelig, for jeg vil også ha bunad! Synes det er et vakkert plagg.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 19:43   #16
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: En bunad-gåte

Gratulerer med bunad! Så heldig du er som arver bunad, jeg synes de gamle bunadene er mer individuelle og har mye mer sjel enn de nye …

Her er det bilde av en Hardangerbunad som jeg tror ligner din.

Digitalt museum skriver her bl.a.: Hardangerbunaden er den første drakten som ble brukt som nasjonaldrakt. Den ble også kalt "Nasjonalen". Den var i bruk på slutten av 1800-tallet til innover på 1900-tallet over store deler av landet.

Og så er det jo fritt fram for litt individuelle variasjoner, se f.eks. "Pimp bunaden din" - nå kan du f.eks. få kjøpt snørestøvletter hvis du ikke liker bunadsko.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 20:01   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Ah, så kult! Takk for interessant input! Den var ganske lik, men jeg har mer sånn "selburose"-aktig perlebroderi på forstykket. Og apropos pimping, så lurer jo jeg litt på om det er andre farger enn hvit bluse man kan gå med ...?

Det som er litt kjedelig med bunaden er at den tross at den er så gammel og har holdt seg greit, har mistet en del perler i broderiene, men det skal vel gå an å fikse. Heldigvis kan jeg sy!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 20:11   #18
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: En bunad-gåte

Hvis du kommer på de kanter av landet, finnes det en samling bringekluter du kan se på - omtalt (og noen av dem er avbildet) HER.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 20:15   #19
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: En bunad-gåte

Bildesøk på Google på "bringeklut + Hardanger" - masse varianter med Selburoser.

:-)

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 20:24   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

*Halshugger Photo* Neida, bare tuller.

Så fin bunad! Nå ble jeg en smule misunnelig, for jeg vil også ha bunad! Synes det er et vakkert plagg.

Hehe. Ja, det er jo bare flaks for min del, ettersom ingen andre får den på seg, og ingen har vel en gang ofret denne bunaden en tanke på tjue år ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 20:39   #21
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Det ligner veldig på en hardangerbunad. På den tiden var det mange varianter de kalte nasjonal, som var varianter av hordalandsdrakter. Den er mere åpen foran enn hardangerbunaden er. Men det jeg ser på bildet er et "hakk" i livet som er typisk. Voss er mere åpen, men har ikke "hakket".
Hardanger har kyse til jenter, men jeg tror nok at det ble brukt til litt eldre ugifte en stund også.
Hardanger og nasjonal har hvitt linforkle (til fest), vanligvis med hardangersøm i nedkant, som ligner sømmen på skjorta.

Sitter på mer kunnskap om kvinnhersdrakt, men festvarianten blir ofte forvekslet med hardangerbunad - derfor har jeg litt kjennskap til den også

Litt morsomt at du nevner ordet "nasjonal", det var lenge siden jeg har hørt! Jeg er født og oppvokst på et industristed i Hardanger og vi fikk "nasjonal" helt fra vi var små! Tror jeg kalte bunad for "nasjonal" til jeg var voksen.




__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:28   #22
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ah, så kult! Takk for interessant input! Den var ganske lik, men jeg har mer sånn "selburose"-aktig perlebroderi på forstykket. Og apropos pimping, så lurer jo jeg litt på om det er andre farger enn hvit bluse man kan gå med ...?

Det som er litt kjedelig med bunaden er at den tross at den er så gammel og har holdt seg greit, har mistet en del perler i broderiene, men det skal vel gå an å fikse. Heldigvis kan jeg sy!

Med perla brystduk og belte så hører det vanligvis hvit skjorte til i Hardanger. Vanligvis også hvitt forkle, men jeg tror du kanskje kan bruke et ganske mørkt silkeforkle til.
Jeg har en sort ulltrøye (laskatrøye) jeg kan ta utenpå. Vil tro det er mulig også til hardangerbunad, men det blir ganske varmt

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:32   #23
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Litt morsomt at du nevner ordet "nasjonal", det var lenge siden jeg har hørt! Jeg er født og oppvokst på et industristed i Hardanger og vi fikk "nasjonal" helt fra vi var små! Tror jeg kalte bunad for "nasjonal" til jeg var voksen.



Jeg syntes det var veldig merkelig at besto kalte det nasjonal. Jeg hadde jo kvinnhersdrakt eller hardangerbunad hele barndommen...
Det var forskjellige liv i forskjellige størrelser som gikk på rundgang i familien, og mor passet til med stakk og skjorter og forklær og belter etter hvert som vi vokste.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 22:32   #24
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: En bunad-gåte

Bunad er jo så fintJeg elsker min blå rogalands bunad.
Så er det jo så greit slippe å stresse etter klær ,kjole å ha på seg i dåp,konfirmasjoner,17mai osv.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 01:31   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Det ligner veldig på en hardangerbunad. På den tiden var det mange varianter de kalte nasjonal, som var varianter av hordalandsdrakter. Den er mere åpen foran enn hardangerbunaden er. Men det jeg ser på bildet er et "hakk" i livet som er typisk. Voss er mere åpen, men har ikke "hakket".
Hardanger har kyse til jenter, men jeg tror nok at det ble brukt til litt eldre ugifte en stund også.
Hardanger og nasjonal har hvitt linforkle (til fest), vanligvis med hardangersøm i nedkant, som ligner sømmen på skjorta.

Sitter på mer kunnskap om kvinnhersdrakt, men festvarianten blir ofte forvekslet med hardangerbunad - derfor har jeg litt kjennskap til den også

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Med perla brystduk og belte så hører det vanligvis hvit skjorte til i Hardanger. Vanligvis også hvitt forkle, men jeg tror du kanskje kan bruke et ganske mørkt silkeforkle til.
Jeg har en sort ulltrøye (laskatrøye) jeg kan ta utenpå. Vil tro det er mulig også til hardangerbunad, men det blir ganske varmt

Ja, nå har jeg lest meg litt opp i mellomtida! Og så glemte jeg å nevne at den er såpass åpen foran fordi bakdelen på knappene som holder bringekluten på plass øverst har ramlet av.
Nå blir det jo enklere å tidsfeste den også, ettersom den har kyse og perlebelte, i følge det jeg har lest til nå, så var det perlebånd for ugifte kvinner, sølvbelte for gifte. Kyse for ugifte kvinner, hårbånd for de litt yngre, og skaut for de som var gift, tradisjonelt sett, i hvert fall. Jeg skal ringe moren min i morgen og spørre om hun kan sjekke i bygdeboka når gammeltanta mi gifta seg, da tror jeg at vi kan nagle alderen på bunaden ganske presist! Skal også innom Heimen eller Husfliden i morgen, og forhøre meg litt om nye perler for å reparere bryststykket litt, og om det er mulig å forlenge ermene i blusa, som er med hardangersøm forresten.
Jeg har sett på sånne lasketrøyer, og den som i hvert fall ser ut til å høre til hardangerbunaden må jeg si at ikke falt helt i smak, men så liker jeg også figurnære klær, da. Hadde vært ok å sy denne som visstnok er en hedmarks/sørøsterdalsvariant.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan hjelpe meg med en gåte? wander Generell diskusjon 29 28-09-07 09:02
Bunad til 17.mai? mam Generell diskusjon 30 11-05-07 22:36
Bunad Carisma Generell diskusjon 19 10-05-07 19:39
Gåte Summer Lavkarbo generelt 2 10-03-04 19:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no