Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Brød/kjeks

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-01-10, 12:17   #1
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Brød/kjeks

Fant oppskriften til disse på et svenskt forum.
Jeg hadde disse nystekte til frokost i dag, med salami
/majones og meierismør/ost og skinke. Knallgodt synes jeg

30 g (1/2 dl) Linfrø
30 g (1/2 dl) Mandler
10 g (1msk) Sesamfrø
5 gr fiberhusk
2 egg
2 msk smeltet smør
1/2 ts salt

Kan også smaktilsettes med feks kardemomme eller kanel (jeg droppet det)

Gjør slik:
1. Mal linfrø, mandel, sesamfrø og fiberhusk (Jeg har bare mandelkvern, og det gikk fint)
2. Vispe sammen eggene og bland i melblandingen sammen med smeltet smør.
3. Sett på bakepapir med spiseskje, spre de ganske tynt utover. Blir ca 8-12 stk avhengig av hvor store du vil ha de (Jeg lagde 8)
Stekes på 150 gr i 20 minutter.
Om du vil ha de mer sprø, slå av ovnen og la de stå en stund til.
Oppbevares i kjøleskap eller fryser.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:10   #2
Lapplisa
Nytt Medlem
 
Lapplisa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 7
Lapplisa er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Hva er fiberhusk???? Kjøpes hvor? Takk for oppskrift, skal prøves når jeg finner ut av fiberhusk.

Lapplisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:18   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Brød/kjeks

Jeg kjøper fiberhusk på Ica, finner det sikkert i andre større butikker eller i helsekost

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:30   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Brød/kjeks

Hvor mange karber er det i denne oppskriften mon tro? Det er jo noe med linfrø når de er malt.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:45   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Brød/kjeks

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hvor mange karber er det i denne oppskriften mon tro? Det er jo noe med linfrø når de er malt.....

Har "man" ikke blitt enige om at det ikke er karber som tas opp uansett om de er hele eller malte? Type kostfiber?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 18:45   #6
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hvor mange karber er det i denne oppskriften mon tro? Det er jo noe med linfrø når de er malt.....

Jeg mener også ha lest at linfrø ikke skal males, de frigjør et stoff som ikke er bra? Sikkert greit å bare male det andre.

Jeg kan desverre ikke hjelpe med utregning av karber. Men jeg synes de var veldig gode, og helt uten eggesmak

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:31   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Brød/kjeks

Linfrø inneholder ca 0 karber, malt eller ikke, de reiser bare rett igjennom.
De inneholder små mengder blåsyre som slett ikke er bra, men hvem spiser flere dl linfrø om dagen hver dag hele året?!??!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:32   #8
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Det står jo karboinnhold oppgitt på siden

Det er 4,5 karber totalt

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:36   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Brød/kjeks

Opprinnelig lagt inn av Timona, her.

Det står jo karboinnhold oppgitt på siden

Det er 4,5 karber totalt

Problemet er at de forskjellige produsentene oppgir forskjellige tall!
Og særlig for knuste/ikke knuste!

Matvaretabellen sier 0karber i knuste linfrø. Hvor blir de så av?
Alle de 34karbene i den tabellen er kostfibre!

"Vi" har bestemt at linfrø er helt greit og inneholder lite karber! Så det så!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 21:20   #10
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Ok, det er oppgitt 0 karber i linfrø på den svenske siden. Man får jo 8-12 slike "kjekser" ut av røren som har 4,5 gr karber totalt. Så blir ikke mye pr kjeks.

Tørkede linfrø 0 Kh
Mandel 4 kh
Sesamfrø 0,4 kh
Fiberhusk 0 kh
Egg 0 kh
Smør 80% fett 0,1 kh


Sist redigert av Timona : 05-01-10 kl 21:24. Årsak: trykkleif
Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 09:49   #11
Titt1Tei
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 21
Titt1Tei er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Denne oppskriften ble testet ut igår, og jeg ble superfornøyd Dette er de beste kjeksene jeg har fått til så langt. Ett godt alternativ til brød og knekkebrød. Skal testes ut med både kanel og kardemomme også

Titt1Tei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 11:51   #12
Lapplisa
Nytt Medlem
 
Lapplisa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 7
Lapplisa er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

Disse er kjempegode. Jeg maler bare mandlene i foodprosessor. Rører inn resten helt. Slenger i litt ekstra solsikkekjerner og gresskarkjerner. Steker dem to til tre minutter lenger enn deg og ved 175 grader. Da får de en lett stekt smak (ikke svidd, nei). Tar dem ut av ovnen akkkurat når de begynner å bli gyllen i kanten. NYDELIG. nam nam

__________________





Lapplisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 12:01   #13
Lapplisa
Nytt Medlem
 
Lapplisa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 7
Lapplisa er på en erverdig vei

Sv: Brød/kjeks

By the way; de er kjempegode, MEN tror nok de er veldig avførende. Er blitt smertelig oppmerksom på dette den siste tiden. Trenger ikke noe andre avføringsmidler jeg nei. Anbefaler å ikke spise for mange om dag. Andre som har erfaring med dette??

__________________





Lapplisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 10:53   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Brød/kjeks

Opprinnelig lagt inn av Lapplisa, her.

By the way; de er kjempegode, MEN tror nok de er veldig avførende. Er blitt smertelig oppmerksom på dette den siste tiden. Trenger ikke noe andre avføringsmidler jeg nei. Anbefaler å ikke spise for mange om dag. Andre som har erfaring med dette??

Det kan være linfrøene. Eller rett og slett at om du spiser for mange av disse glemmer du å få i deg de grønnsakene du skal i løpet av en dag..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Savner brød? Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake MillaVanilla Frokost og kveldsmat 2 16-08-09 15:14
Ost og kjeks ... Vibekebra Ketolysekuren 7 01-10-08 20:49
Lollypop-brød med 2.24 g karbo per 100 gram. Helt VANLIG brød! Lollypop! Bakst 1 01-08-08 17:33
Ost og kjeks - hvilken kjeks? Snikende Saccosekk Spørsmål og svar 4 20-02-07 14:39
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no