Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan vi stole på dama ??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-05, 21:08   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kan vi stole på dama ??

Jeg mener DAMA, hun som av og til får oss til å juble av glede - men av og til gråte av fortvilelse. Har hun rett ?? Er hun ufeilbarlig ?? Skal vi la henne styre oss ??
Jeg har allerede truet med å sende (((((((rustevibber)))))))))) til henne, men lot være fordi hun er så innmari dyyyyyyr. Denne dama selger seg ikke billig nei ! Men betyr det at hun er 100% å stole på ???

Hvem ??? TANITA ...... selvfølgelig !

Oppdager plutselig noe jeg ikke har lest før.......(da jeg lette etter noe heeeeelt annet !) OK, jeg VET at det er i reklamen for noe annet.... men www.mybodycomp.com er gratis !

Sitat:


The Truth About Body Fat Scales!

New body fat scales claim to measure body fat quickly and conveniently. At first glance they seem to be a great deal - using the "Bioelectrical Impedence" method to calculate your body fat. Unfortunately, these scales are notoriously innaccurate.

To make matters worse - they can only provide you with a limited understanding of your body composition.

All home body fat scales use the Bioelectrical Impedance method to measure your body fat percentage. With this method, a low-level electrical current is passed through your body and the impedance, or opposition to the flow of current, is measured. The result is used in conjunction with your weight and other factors to determine your body fat percentage.

Unfortunately, your body's impedance level can be altered by many factors besides body fat. These factors include:

  • eating
  • drinking
  • dehydration level
  • exercise
  • menstrual cycles.


This means that you can change your body fat percentage just by drinking a few cups of water! Of course, you aren't really changing your body fat - but the scale will say you are.
Only by following very strict rules can you hope to get an accurate measurement of your body fat using these scales. These rules include:
  • No eating or drinking within 4 hours of the test
  • No exercise within 12 hours of the test
  • You must urinate within 30 minutes of the test
  • No alcohol consumption within 48 hours of the test
  • No diuretic medications within 7 days of the test
  • Females who perceive they are retaining water should not use this method for body fat measurement during the menstrual cycles.
Obviously following all these rules makes the test very impractical -especially if you want to chart your progress on a daily or weekly basis.

Additionally, some studies have shown variances as high as 8% when using the bioelectrical impedance method even if the rules are precisely followed. This means that a male testing at 16% body fat using these scales could actually have body fat as low as 8% or as high as 24%.
The inaccuracy between these figures would move you from being in peak physical shape to being considered very obese!

Besides being grossly inaccurate - body fat scales only measure body fat percentage, not where your body fat is stored or any of the other valuable information you can gain through MyBodyComp.com.


OG SÅ OM HVORFOR WWW.MYBODYCOMP.COM LIKSOM SKAL VÆRE BEDRE:

Sitat:

Is This Accurate?

More than 50 years ago Dr. Albert Behnke discovered a phenomenal method for finding the composition of a body (measuring body fat) by weighing people while they were submerged underwater. This method, called hydrostatic weighing, has become the standard by which all other methods of measuring body fat are compared. Unfortunately, hydrostatic weighing requires specialized, expensive equipment that most people don't have access to.

Other methods to measure body fat do exist, such as Bioelectrical Impedence, Near-Infrared and X-Ray. However these other methods also require expensive equipment or skilled technicians to properly administer.

Plus, many of these methods of measuring body fat can have large errors due to clients exercising, eating or drinking, and in women, due to the menstrual cycle. Even when properly administered, the accuraccy of these othe methods has been questionable.

The most popular method of measuring body fat is the use of skin fold calipers.Skin fold calipers are inexpensive and seem simple to use, but actually require extensive training to use properly. There is often much error in making the measurements, even among trained scientists.

During his research with hydrostatic weighing Dr. Behnke made an astonishing discovery. He noticed a strong connection between measurements of the circumference of certain areas of the body and a person's body fat levels.

In fact, he was able to determine body fat with the same accuraccy as hydrostatic weighing using nothing more than these circumference measurements.

For the first time there was a simple to use, highly accurate, reproducible method of measuring body fat. Known as the "body circumference technique", the method also measures where the body's muscle and fat is out of proportion - something no other method was able to do (including hydrostatic weighing).

MyBodyComp.com uses the body circumference technique and formulas based on the newest scientific research to monitor and track your body fat. These formulas give you the exact same accuracy as hydrostatic weighing - without the associated costs or need for specialized equipment.

Because MyBodyComp.com relies on a simple "low-tech" tool (the measuring tape) that anyone can use you'll get easy, accurate results, time after time.

"The use of girth measurements is a simple and practical method of estimating fat weight and lean weight in obese men."

-Arthur Weltman, PhD
Human Biology 59(3):523-535, 1987


"A combination of circumferences results in an accurate prediction of fatness for all subjects," and, "the practical significance of this is obvious: percent body fat can be predicted easily from a few simple circumference measurements."

-Drs. Frank Katch and William McArdle
Nutrition, Weight Control, and Exercise, 2nd Edition 1983


"The anthropomorphic technique (circumferences) provides rapid estimates of body fat and lean bodyweight (muscle). In addition, the method points out anatomic interrelationships and outlines body patterns which are beyond the scope of the techniques now employed for purely compositional analysis."

-Albert Behnke, MD
Annals NY Academy of Sciences 110:450-464, 1963


Jeg har ikke greie på dette, men syns det høres logisk ut. Hva sier dere som bruker vekter ala Tanita og har lært om hvordan det funker ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 21:13   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nå sliter jeg med konsentrasjonen og har bare fått leste ene artikelen og det kanhende jeg svarer helt på viddene nå, men min føste tanke er at man gjør jo lurt i å veie seg med en gang om morgenen etter en har tisset og til samme tid i syklusen (helst rundt dag 10-16) hver måned, så er man sikret.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 09:21   #3
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Alle måter å måle fett% på er svært usikkre, uansett hvilken måte man gjør det på så er det kun de lange linjene som kan si om man går opp eller ned i fett% / muskelmasse.

Så da kan man like gjerne kjøpe en fettklype, den er ikke særlig sikker den heller, men billig.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 10:14   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vil bare presisere at det er et himmelvidt sprang fra hjemmebrukvektene til TANITA vekten. TANITA vekten har god vitenskapelig dokumentasjon i ryggen den.

Men jeg skulle helst sett at DAMA tok feil noen ganger... Men når jeg kjenner etter en gang til så har hun jo rett...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 10:27   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

*sukk*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 10:34   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Litt om måling av fett% fra TN sin manual til Slimguide:


Det finnes mange metoder å måle fettprosenten på. Såkalt hydrostatisk veiing måler kroppens oppdrift, og siden mer fett på kroppen vil gi en høyere oppdrift i forhold til kroppsvolum kan en fettprosent estimeres. Badevekter eller instrumenter som benytter seg av elektroimpendansmålinger, sender ut små mengder elektrisitet for å måle motstand gjennom kroppen. Problemet med begge disse metodene er at de forutsetter en ”standard” sammensetning mellom fett og muskler, samtidig som de også benytter avrundinger for kjønn, alder, rase, hydrering, elektrolyttbalanse og så videre. De to sistnevnte variablene lager store problemer fordi du på en og samme dag kan få forskjellig måling av fettprosenten ved å spise saltholdig mat og/eller drikke mer eller mindre væske, og dette er jo åpenbart ikke ting som skal påvirke kroppsfettet!


En fettkaliper vil derimot måle tykkelsen på en hudfold, som består av hud og fettlag, og er derfor en bedre metode for å se endringer i selve fettlagringen. Husk at en viss del av fettprosenten også består av såkalt essensielt fett, som er det fettlageret vi har rundt vitale organer. Hos kvinner utgjør dette rundt 9-10%, og hos menn rundt 2-3%.





Plasser fingrene med 5cm avstand Klem sammen en hudfold og trekk Plasser kaliperen 2-3 cm inn på

der du skal foreta målingen den ut fra muskelvevet under hudfolden, vent med å lese av til

målingen har stabilisert seg





Målingen settes så inn i en formel som tar hensyn til kjønn og alder. Alderen må være med i beregningen fordi kroppssammensetningen endres jo eldre vi blir, mer og mer fett lagres rundt våre indre organer, altså øker prosenten av essensielt fett.



Nøyaktigheten øker ved å måle hudfolder på flere forskjellige steder av kroppen. Nå er problemet igjen følgende: det finnes et 10-talls forskjellige formler som er utledet avhengig av målinger på forskjellige kjønn, treningserfaring, muskelmasse, rase, og mange flere. Som et eksempel kan vi ta Børge, en person som alltid har hatt lavt kroppsfett og som har bygd opp muskelmassen sin med mange års vekttrening. Børge fikk målt kroppsfettet sitt ved et laboratorium, med profesjonelle fettkalipere til flere tusen kroner. 16 hudfolder på forskjellige steder av kroppen ble målt, og hver måling ble foretatt 3 ganger for å utelukke unøyaktigheter!















Se på tabellen nedenfor, der 4 forskjellige formler ble benyttet for å beregne fettprosenten ut fra disse målingene:



Fettprosent beregnet utfra forskjellige formler

Formel

1

Parizkova (1978)

2

Jackson et al.(1978)

3

Jackson et al.(1978)

4

Durnin and Wolmersley (1974)

Antall hudfolder målt

10

3

7

4

Fettprosent



10.1%

3.6%

3.7%

9.6%




Som du ser blir resultatet høyst forskjellig avhengig av hvilken formel som benyttes, men en av disse vil jo være utformet med hensyn på Børge’s forutsetninger i stedet for den gjennomsnittlige Ola Nordmann, og derved gi det mest nøyaktige resultatet.



Fordi forskjellige formler, forskjellige metoder, og forskjellige instrumenter vil gi høyst forskjellige resultater, samtidig som to personer med 12% kroppsfett kan se helt forskjellige ut – er det rett og slett verdiløst å vite sin nøyaktige fettprosent. Det er jo tross alt bare et tall som ikke engang kan sammenlignes med venner/venninner som er målt på andre måter eller utregnet via andre formler. Hvis du kan gå opp i vekt samtidig som ser bare en liten økning, ingen endring, eller kanskje en nedgang i forhold til målingene du gjorde forrige gang – kan du være fornøyd med deg selv! Hvis du går ned i vekt uten å se noen endring i målingene, eller går opp i vekt med en stor økning i målingene – må du inn og justere på kostholdet og/eller treningsprogrammet ditt!

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 01:18   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan vi stole på dama ??

Dette var en veldig interessant tråd jeg ikke har sett før! Siden det er blitt spurt om fettprosent nå nylig dytter jeg denne ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 08:03   #8
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Kan vi stole på dama ??

Hm...jeg har lenge håpet at disse vektene tar feil. Jeg er 166 cm lang og veier 61 kg og i følge disse vektene har jeg en fettprosent på nesten 27. Og det er ganske høyt i følge skalaen som følger vektene. Det er vel noe som heter å være "innfet".......?

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no