Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbohydrater - de gode karbohydrater

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-10, 22:38   #1
kjett
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 1
kjett er på en erverdig vei

Karbohydrater - de gode karbohydrater

Heisann alle her på forumet.
Jeg lurer bare på om de finnes noen liste over gode karbohydrater, jeg spiser VELDIG mye frukt og grønnsaker som har mye karbohydrater, men disse karbohydrater er veldig gode og bra i en diett, jeg har tatt av 22Kg på 11 uker og 75% av kosten min er frukt & grønnsaker, litt kjøtt og fisk utenom.
Jeg synes bare det blir fokusert så mye på at karbohydrater MÅ du unngå hvis du skal ned i vekt, det er ikke sant, det er dårlige og gode carbs.

Håper dere har noen innspill på dette og hvis noen har en liste over gode karbohydrater hadde det vært fint om dere poster den her.

kjett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydrater, ja takk Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 22:50   #2
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Flott hvis det funker for deg men det er en del av oss her som har gått ned mange kilo på akkurat samme kur som du går på. Dessverre går disse kiloene på igjen, pluss noen ekstra bonuskilo som "takk for slankekuren".

Karbohydrater - raske, langsomme, gode eller dårlige ender opp som sukker i kroppen alle som en. De øker blodsukkeret og får igang insulinproduksjonen (som veldig mange blir fete av), selv om noen av karbo-kildene øker blodsukkeret langsommere enn andre.

De beste karbohydratene er grønnsaker som vokser over jorden. De inneholder ikke så mye karbohydrater, og man kan spise mye av det uten at det påvirker blodsukkeret i særlig stor grad.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 23:02   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Frukt er vel ikke akkurat av de beste karbohydratene. Vi er opplært til at frukt er noe av det sunneste vi kan spise, men det er ikke helt riktig. Frukt inneholder vitaminer, men nesten ikke noe i forhold til animalsk mat og endel grønnsaker. Frukt er stort sett sukker + vann. Naturlig ja, og bedre enn godteri selvsagt, men vil man ned i vekt og ha god helse bør man nok kutte inntaket litt. Både jeg og min mann får søtsug av frukt, så vi prøver å heller spise bær siden det er mindre karborikt, samt at frukt ALLTID bør spises sammen med noe proteinrikt, feks. nøtter, for å holde blodsukkeret stabilt, for frukt alene er ustabilt på blodsukkeret og bare det viser jo at det ikke er bare gunstig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-07-10, 23:08   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

...og siden de få vitaminene som finnes i frukt og grønnsaker er fettløselige, har kroppen ikke mulighet til å ta dette opp i kroppen om du ikke tar det sammen med fett. Frukt + grønt uten fett = bare sukker og ingen vitaminer.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 00:58   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Hei,
Ja, helt klart det er flere veier til Rom… men her inne følger vi prinsippene for lavkarbo. Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Frukt anbefales kun i begrensede mengder i noen lavkarboretninger. Som de andre her sier så spiser vi grønnsaker som vokser over jorden, med unntak av mais og i tillegg kan man spise noe løk.
Dersom du seriøst vurderer lavkarbo så finner du mye nyttig informasjon i vedlagte link og der vil du bl.a. finne en hendig liten brosjyre ’LCHF på 3 minutter’
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 01:24   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Flott hvis det funker for deg men det er en del av oss her som har gått ned mange kilo på akkurat samme kur som du går på. Dessverre går disse kiloene på igjen, pluss noen ekstra bonuskilo som "takk for slankekuren".

Karbohydrater - raske, langsomme, gode eller dårlige ender opp som sukker i kroppen alle som en. De øker blodsukkeret og får igang insulinproduksjonen (som veldig mange blir fete av), selv om noen av karbo-kildene øker blodsukkeret langsommere enn andre.

De beste karbohydratene er grønnsaker som vokser over jorden. De inneholder ikke så mye karbohydrater, og man kan spise mye av det uten at det påvirker blodsukkeret i særlig stor grad.

alle slankekurer, uansett hvem , så går du opp i vekt .om du går tilbake til gamle vaner..

men lavkarbo er og annbefale

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 01:42   #7
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av kjett, her.

Heisann alle her på forumet.
Jeg lurer bare på om de finnes noen liste over gode karbohydrater, jeg spiser VELDIG mye frukt og grønnsaker som har mye karbohydrater, men disse karbohydrater er veldig gode og bra i en diett, jeg har tatt av 22Kg på 11 uker og 75% av kosten min er frukt & grønnsaker, litt kjøtt og fisk utenom.
Jeg synes bare det blir fokusert så mye på at karbohydrater MÅ du unngå hvis du skal ned i vekt, det er ikke sant, det er dårlige og gode carbs.

Håper dere har noen innspill på dette og hvis noen har en liste over gode karbohydrater hadde det vært fint om dere poster den her.

Hva mener du egentlig med bra karbohydrater? Karbohydrater er stort sett karbohydrater. Hvordan karbohydratene påvirker blodsukkeret avhenger for det meste av hva du spiser de sammen med, eventuelt etter hvilke andre næringstoffer som er i den aktuelle karbohydratvaren. Det er klart det er en viss forskjell på forskjellige sukkerarter og stivelse, men i praksis ser jeg ikke helt forskjellen...

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 09:54   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Her høres det jo ut som at man må holde seg på 20 minus for å holde vekta resten av livet.. Merkelig at noen til og med går ned på å spise endel mer da

"Gode" karbohydrater:
Grønnsaker som vokser over jorda.

Helt greie karbohydrater som du kan spise, men må begrense:
Store havregryn
Fullkornspasta/ris/couscous
Bønner og linser
Grovt fullkornsbrød (helst proteinberiket)

Det kommer som Alkazelters sier helt ann på hva du spiser dem sammen med.

Frukt er ikke bra i store mengder.. I det minste så bør du velge de minst sukkerfylte.. Banan, ananas, mango osv utgår.

__________________

Sist redigert av nellie : 22-07-10 kl 10:06.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 10:36   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Det finnes et uttall lavkarbo-teorier; fra relativt "liberalt"(feks ala Fedon Lindberg) inntak, til nesten uten inntak av karber i det hele tatt( feks ala Skaldermann)

Hva den enkelte velger og synes fungerer bra for dem er nok avhengig av flere faktorer, som antall kilo ned, insulinresistens og søtsug, vanskelighetsgrad på dietten, tilgjengelighet av råvarer, helse forøvrig bla.

Fellesbetegnelsen karbohydrater inneholder ulike typer karbohydrater; noen virker fort og forbrenner fort og påvirker blodsukker fort. Det er karbohydrater med iflg Fedon Høy GI, som feks sukker, hvitt mel,grønnsaker med mye stivelse som feks poteter.

Så er det karbohydrater med middels GI og lav GI. Jeg skal ikke gå nærmere inn å dette her, for det finnes både bøker og mye info om det her i andre tråder, men saken er at jo lavere GI, jo tregere forbrenner de og jo mindre påvirker de blodsukker, så insulinproduksjon holder seg stabil. Noe som jo er ønskelig.

Fedon Lindberg er mest opptatt av at vi spiser karbohydrater med LAv GI, mens andre dietter går mer på at feks inntak av antall karbohydrater skal være færrest mulig, tilnærmet 20 (Ketose)- og tilnærmet O ved Skaldermann.

Egentlig er dette to sider av samme sak, men høres forskjellig ut. For spiser du mat med HØY GI faktor på karbohydratene, så får du fort i deg mange karbohydrater også. Feks 100 gr sukker er 100 karbohydrater(ca) og 100 gr sukker er ikke mye å leve på, men spiser du mat med Lav GI, feks grønnsaker, så kan du spise veeeelig mye i løpet av en dag og ikke komme opp i 100.

Tror jeg gir meg med dette...
Bortsett fra at jeg pleier å dele karbene inn i ulik forbrenningsfaktor som er veldig billedlig

Karber med Høy GI (sukker)er som å fyre med silkepapir; brenner fort uten mye nytte. Bare til forvirring/blodsukkerstigning. Fyrer for åpne vinduer eller åpner fettdepotene så alt fettet fyker inn til lagring istedenfor å gi energi.

Karber med middels GI, som bær og frukt feks er som å brenne med en tørr plank; tar ganske lett fyr og brenner en stund. Ganske greit for de som ikke har for mye trekk i huset, men trenger en lunk/ikke har problemer med blodsukker feks eller får søtsug av karber.

Karber med LAV Gi, som grønnsaker som vokser over jorda, brenner som en god bjørkekubbe. Tar litt tid å fyre opp, men brenner rolig og lenge. Stabilt fyring/blodsukker.

Fett brenner som ei Tyrirot....brenner og brenner og brenner....

Bare noen personlige teorier , tanker og et lite innspill

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 01-12-10 kl 18:15.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 14:21   #10
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Bra innlegg, Anne. Fikk dessverre ikke lov til å gi deg prikk

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 14:23   #11
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Bra innlegg, Anne. Fikk dessverre ikke lov til å gi deg prikk

Men det får nok jeg så da skal jeg sende henne en fra deg og meg Ignite, enig at det var ett bra innlegg

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 16:07   #12
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Karber med Høy GI (sukker)er som å fyre med silkepapir; brenner fort uten mye nytte. Bare til forvirring/blodsukkerstigning. Fyrer for åpne vinduer eller åpner fettdepoene så alt fettet fyker inn til lagring istedenfor å gi energi.

Karber med middels GI, som bær og frukt feks er som å brenne med en tørr plank; tar ganske lett fyr og brenner en stund. Ganske greit for de som ikke har for mye trekk i huset, men trenger en lunk/ikke har problemer med blodsukker feks eller får søtsug av karber.

Karber med LAV Gi, som grønnsaker som vokser over jorda, brenner som en god bjørkekubbe. Tar litt tid å fyre opp, men brenner rolig og lenge. Stabilt fyring/blodsukker.

Dette er en av de beste forklaringene jeg noensinne har lest om dette!! Den skal jeg legge meg på minnet.

En annen faktor man bør ha i mente: for noen som trener mye takler kroppen karbohydrater litt bedre. Hvis jeg har bestemt meg for en planlagt utskeielse, som på påskeaften hvor jeg skulle skeie ut med masse godis, tok jeg meg en lang og energikrevende treningsøkt på treningssenteret. Resultat: la ikke på meg et gram. Jeg gikk faktisk litt ned.

Nå unngår jeg stort sett godis utenom spesielle anledninger og dette er ikke ment som noe pro innleg for karber, men de gangene jeg altså skal skeie ut funker det å legge inn litt mer trening utenom de regelmessige øktene. Og jeg tror at noen som trener mye og regelmessig ikke vil merke like stor effekt om de innimellom skulle spise litt mer karber enn de pleier.

Liten digresjon:
Lavkarbo er foressten et helt fantastisk kosthold for å oppnå resultater raskt på trening. Jeg brukte en måned på å bli døden nær på å løpe 6 minutter sammenhengende til å løpe 60 minutter sammenhengende. Jeg trente intensivt, men likevel. Jeg har aldri opplevd så stor treningsfremgang som på lavkarbo, og jeg kommer meg utrolig raskt etter øktene.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-07-10, 16:43   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - de gode karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Bra innlegg, Anne. Fikk dessverre ikke lov til å gi deg prikk

Takker og bukker Ignite...jeg har jo nettopp fått en prikk fra deg jeg...en grønn en enda jeg hadde skrevet feil navnTakk
Og tusen takk til dere andre for hyggelige tilbakemeldinger

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 26-07-10 kl 19:16.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
0 karbohydrater Sanne81 Ketolysekuren 5 02-03-10 07:48
Karbohydrater Nila Lavkarbo generelt 8 04-07-07 21:14
Karbohydrater Sol-Angelica Spørsmål og svar 5 30-06-07 10:21
Karbohydrater Humle Ketolysekuren 7 29-05-07 14:25
For mye karbohydrater?! pandalakris Vedvarende vekttap 11 08-12-04 11:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no