Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Låsninger i bekken og korsrygg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-11, 23:51   #1
zathura
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1
zathura er på en erverdig vei

Låsninger i bekken og korsrygg

hei
Jeg har hatt store problemer med låsninger i bekkenet og korsryggen etter det siste svangerskapet mitt, og det nå snart 8 år siden.
Går jevnlig til kiropraktor,ca 2ganger pr mnd, men bedringen varer som regel bare i 3-4 dager. Låsningene medfører store smerter i bekken. rygg og sete og jeg får veldig nedsatt bevegelighet, så det er ubehagelig med trening og for mye fysisk aktivitet. Jeg dovner vekk i bena, spesiellt i venstre og har store problemer med å sitte på harde stoler for lenge eller å kjøre bil. Får også kvalme og svimmelhet + blir generellt skjelven i hele kroppen.(disse syptomene forsvinner mer eller mindre når jeg har fått "knekket alt på plass")
Begynner å bli mildt sagt fortvilet, er i perioder deprimert pga dette og føler også at livskvaliteten er blitt elendig.
Har tatt ct av hofter og bekken men ingen alvorlige funn der. Kiropraktor mener jeg har en svakhet i bekken/ korsrygg som gjør at
"det ikke klarer holde seg på plass"
Synes ikke lenger sånne svar er tilfredstillende, føler at det er noe som ikke stemmer .....vil gjerne ha livskvaliteten tilbake!!!

zathura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: grete roede Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 00:14   #2
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: låsninger i bekken og korsrygg

Dette er som å lese om meg selv........ Jeg fikk til slutt diagnose 'bekkenleddsyndrom' altså kronisk bekkenløsning. Jeg går til behandling hver uke hos Fysioterapeut og manuell terapeut. Har strevd med dette i mange år og forverret seg etter siste svangerskap. På 'Muritunet'I Møre&Romsdal har de opplegg for sånne tilfeller , og det kan anbefales! Håper du snart får hjelp, for det er veldig slitsomt med låsninger og alt det fører med seg..

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 08:52   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: låsninger i bekken og korsrygg

Har du vært til skikkelig utredning? Altså ikke bare noen røntgenbilder?

Har du vært hos naprapat feks?
Du trenger nok å trene opp muskelaturen og det kan ikke en kiropraktor hjelpe deg med!

Selv sliter jeg med løsninger, ikke låsninger, 12 år etter siste svangerskap. Skal starte skikkelig utredning i løpet av våren, må bare få ordnet opp i noen andre helsegreier først!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:14   #4
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: låsninger i bekken og korsrygg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du vært til skikkelig utredning? Altså ikke bare noen røntgenbilder?

Har du vært hos naprapat feks?
Du trenger nok å trene opp muskelaturen og det kan ikke en kiropraktor hjelpe deg med!

Selv sliter jeg med løsninger, ikke låsninger, 12 år etter siste svangerskap. Skal starte skikkelig utredning i løpet av våren, må bare få ordnet opp i noen andre helsegreier først!



Jeg hadde bekkenløsning og det fortsatte med låsninger. Er et sammensatt problem, som over tid preger resten av kroppen, pga feilbelastninger og holdning - Har du for eks vondt i nakken, kan problemet ligge i bekkenet. En utgreiing er på sin plass etter så mange år. Du har faktisk rettigheter, gratis fysioterapi, med en bekkenledd-diagnose! finner du også en fysioterapeut som er interressert i problemet, kan de en del om slyngetrening og andre øvelser. Det er veldig godt å bli tatt på alvor og det er håp om forbedring - det tar bare litt tid.. Jeg har ike vært hos naprapat, men de kan sikkert hjelpe også

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:27   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Problemet mitt er at jeg ikke aner hvem jeg skal henvises til for å få en diagnose!
Eks- legen min sendte henvisning til ortopedisk avd. nærmeste sykehus, og fikk avslag. De hadde ikke kompetanse på området og visse heller ikke hvor man fant sånt!
Håper nye legen min er litt mer opplyst. Hun er i hvert fall kvinne og bør være litt mer interessert i problematikken.
Har gått til behandling hos en av landets bekkenløsninsguruer, Nanna Bjørnstad, både før under og etter siste svangerskap og det hjalp litt der og da, men ikke noe på sikt!
Skulle gjerne hatt en diagnose og rettighetene som følger med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:30   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Har dere forsøkt opptrening i regi av Britt Stuge?

Jeg har kroniske bekkenleddssyndrom på 8 året og er til tider rullestolbruker. Per i dag så knekkes jeg av manuellterapaut 1 gang i uka og har tusen på tusen av treningstimer bak meg, uten at jeg har blitt frisk.

Det som hjelper nå er å ta alt i mitt eget tempo, innse at man ikke kan sitte og tilrettelegge hverdagen for minst mulig smerter. Et godt samarbeid med smertepol på sykehuset er også viktig for best mulig livskvalitet.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:46   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Kiropraktoren som tar seg av nakken min hver 3.år tør ikke nærme seg bekkenet mitt. Det er så slærkete at han kan manipulere det med bare hendene og skal så absolutt ikke knekkes på, sier han!
Min eks- legen skulle vise meg at dette bare var tull og la seg over bekkenet mitt og dyttet til med all sin styrke og ble sint da jeg neste time fortalte at jeg ikke hadde kunne gå på 3 dager etter hans lille stunt. Han hadde ikke tatt i så mye og han hadde ikke kjent noe slærk og jeg var en stor pyse!
Ikke så rart jeg har byttet lege, kanskje?

Satser på å endelig få hjelp, 18 år etter første svangerskap, i løpet av året!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:52   #8
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Jeg var 4 uker på Muritunet. Der følger de B Stuge sitt opplegg. Det var veldig spesielt å møte andre med samme problem. Vi var ti stk med samme diagnose, men ulike grader av smerter (område) og funksjon. Det er en del fysioterap rundt om i landet som har vært på kurs. å lære seg avspenning er også en del av pakka, behandling og egentrening. Viktig å få tilpasset et opplegg som passer for deg.

1. Lege (i mitt tilfelle en spes på sykehus som gir diagnose)
2. Søk opp manuell t, fysio t, eller andre som kan en del om det
3. bli henvist
4. Du kan sikkert få opplysninger og hjelp fra lokallag og forbund (husker i navnet i farta)

Lykke til - du er ikke alene

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:55   #9
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Siste var til deg Kitt, og du har da vært meget uheldig med lege........for å si det mildt.. Det er bra kiropraktoren din ikke bryter i veg på bekkenet ditt!!

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:57   #10
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kiropraktoren som tar seg av nakken min hver 3.år tør ikke nærme seg bekkenet mitt. Det er så slærkete at han kan manipulere det med bare hendene og skal så absolutt ikke knekkes på, sier han!
Min eks- legen skulle vise meg at dette bare var tull og la seg over bekkenet mitt og dyttet til med all sin styrke og ble sint da jeg neste time fortalte at jeg ikke hadde kunne gå på 3 dager etter hans lille stunt. Han hadde ikke tatt i så mye og han hadde ikke kjent noe slærk og jeg var en stor pyse!
Ikke så rart jeg har byttet lege, kanskje?

Satser på å endelig få hjelp, 18 år etter første svangerskap, i løpet av året!

Har du forsøkt manuellterapaut? De har en helt annen tilnærming på manipulering enn kiropraktorer.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 10:23   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Har du forsøkt manuellterapaut? De har en helt annen tilnærming på manipulering enn kiropraktorer.

Jeg vet!
Har vært hos manuellterapeut pga fibromyalgi, ikke spesielt pga bekkenet.
Trigget et hav av smerter som satt i i flere uker! ALDRI mer!

Har som sagt gått til behandling etter første svangerskap, før, under og etter siste svangerskap hos svært dyktige fysioterapeuter med bekken som spesialitet. Har fått akkupunktur, slyngebehandling, trening osv osv. Hjelper litt et par dager og så er vi i gang igjen.
Ettersom jeg ikke har noen diagnose, koster det en formue å følge opp en behandling jeg ikke syns hjelper det spøtt!

Nå vil jeg først og fremst ha en diagnose, så får vi se hva som skjer etter det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 10:26   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Opprinnelig lagt inn av utolmodig, her.

Siste var til deg Kitt, og du har da vært meget uheldig med lege........for å si det mildt.. Det er bra kiropraktoren din ikke bryter i veg på bekkenet ditt!!

Den legen kan du få såååååå gratis av meg! Nei, forresten, unner ingen den dusten.
Har heldigvis funnet en ny kvinnelig lege som bare er søt og hyggelig!

Veldig glad i kiropraktoren vår. Han henviser videre om han vet han ikke kan hjelpe og holder ikke på med deg lengre enn at det er noen vits!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 10:54   #13
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

bare en liten ting til: Legen som ga diagnose sto fast på at jeg har fibromyalgi - men kunne ha bekkenleddsyndrom i tillegg. Alle fysioterapeuter jeg har vært borti TROR IKKE på fibromyalgi...............

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 11:12   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Opprinnelig lagt inn av utolmodig, her.

bare en liten ting til: Legen som ga diagnose sto fast på at jeg har fibromyalgi - men kunne ha bekkenleddsyndrom i tillegg. Alle fysioterapeuter jeg har vært borti TROR IKKE på fibromyalgi...............

Vel, de kan tro hva de vil. Det er en annerkjent diagnose verden rundt og har eget diagnosenr hos WHO.
De jeg har vært borte i har ikke hatt noen problemer med den diagnosen, som jeg jo har fått av en annerkjent reumatolog.
Det som kan være problematisk er når alt man kan feile blir dyttet innunder fibro- paraplyen!
Øyelegen min var veldig klar på det i går. Han vil jeg skal be om utredning for Sjøgrens, akkurat fordi jeg utmerket godt kan ha fibro og Sjøgrens på en gang! Har så tørre øyne at jeg får sår på hornhinnene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 13:14   #15
Kirsebæret
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 16
Kirsebæret er på en erverdig vei

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Hei Zathura!

Kjenner meg godt igjen i historien din! Slet med bekkenløsning/låsning i svangerskapet, og flere år etter.
For to år siden gikk jeg til en ny kiropraktor, hun sa at hun fint kan manipulere ting på plass, da alt er skikkelig løst... Men at det ville hjelpe lite så lenge vi ikke begynte å "bygge om" setemuskulatur, kjernemuskulatur og ryggmuskulatur. Har fått belastningsskader i rygg, og musklene som skal holde bekkenet på plass har bare lagt seg som en ball...

MEN!!!! Disse øvelsene jeg har fått av kiropraktor har hjulpet utrolig mye! Nå er musklene mine sterke nok til å holde det som vanligvis sklir ut, på plass ( Har og hjulpet litt at jeg veier mindre nå, tror jeg)

Disse øvelsene kan minne litt om pilates, og jeg anbefaler deg å finne ut om det. Det har hjulpet meg, så sjangsen for at det hjelper deg og er jo der

__________________


Kirsebæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/egen versjon Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:57   #16
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Låsninger i bekken og korsrygg

Har dere prøvd osteopat? Mamma blei helt bra igjen etter å ha gått med bekkenløsning i 28 år Og det holdt med 2 eller 3 behandlinger på hu

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slærkete bekken, – magnesiummangel? nellie Spørsmål og svar 24 14-01-11 19:43
Smerte/kløe fra korsrygg nedover i bena ... nita58 Ketolysekuren 14 16-11-10 07:48
Ang. smerter i bena/korsrygg majalille Spørsmål og svar 17 22-10-10 23:22
Øvelser for stiv korsrygg? mofe Trening 24 10-12-09 20:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no