Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Julebrød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-11, 18:05   #1
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Julebrød

JULEBRØD.

Ekspreminterte litt for å finne et alternativ til det deilige, søte julebrødet full av rosiner i.

Akkurat nå står dette brødet i ovnen og jeg håper det smaker like godt som det lukter.
I kjølekapet ligger Edamer-osten å venter som en god erstatning for brunosten, så dette gleder jeg meg til.

Men nok fristelses-skriving her.
Her er oppskriften:

50 gr smeltet kvitseidsmør
1 pk kremfløte
5 egg
100 gr glutenmel
50 gr speltmel
1 ss sukrin
1 ts kardemomme
10 gr fiberhusk
25 gr bakepulver
25 gr fiberfin
25 gr rosiner

Pisk egg og fløte godt sammen. Ha i alt det tørre og rosiner, og rør godt sammen. La svelle et par minutter før du heller røren i en brødform. Husk å ha i bakepapir.
Stekes på 175 gr i 45-60 minutt.



Energi 100 kCal Protein 5.65 g (12 % ADI)
Karbohydrat 4.45 g (3 % ADI)
Fett 8.42 g
Natrium 146 mg (10 % ADI)

4.45 gr karbo pr skive er ikke å forakte når vanlig julebrød inneholder 15, 25 gr karbo pr skive.



Oppdatert samme dag et par timer senere:

NAMNAM.

Steike godt. Nå er julen reddet!
Nå må bare mamma komme med lammerullen, så er brødet klart


Sist redigert av maia41 : 24-11-11 kl 19:22.
maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 02:21   #2
Elmada
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3
Elmada er på en erverdig vei

Sv: Julemat

Heisann hvordan smakte det, og hvordan var konsistensen? Smakte det mye egg når det ble kaldt?

Elmada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egentkomponert Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 05:53   #3
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Sv: Julebrød

Det var utrolig godt!!

Selvfølgelig er det ikke julebrød med masse søtsmak, men godt var det ja. Ikke noe eggsmak, men neste gang jeg skal bake det, vil jeg ha litt mere kardemomme i deigen. En kan sikkert droppe rosiner, men da mister det julebrødsmaken sin, synes jeg. Julebrød må inneholde rosiner

Og med edamerost og godt smør var dette kjempegodt.

Og i tillegg var det et saftig brød.

maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 22:14   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Julebrød

Glutemel har jo 20 g karbo pr 100 g. Hadde ikke tørt å spist den i kombinasjon med så mye fett. Er det gluten de som reagerer på korn ikke tåler vanligvis?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 12:10   #5
Bonjævel
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 60
Bonjævel er ny på veien
Talking

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av maia41, her.

JULEBRØD.

Ekspreminterte litt for å finne et alternativ til det deilige, søte julebrødet full av rosiner i.

Akkurat nå står dette brødet i ovnen og jeg håper det smaker like godt som det lukter.
I kjølekapet ligger Edamer-osten å venter som en god erstatning for brunosten, så dette gleder jeg meg til.

Men nok fristelses-skriving her.
Her er oppskriften:

50 gr smeltet kvitseidsmør
1 pk kremfløte
5 egg
100 gr glutenmel
50 gr speltmel
1 ss sukrin
1 ts kardemomme
10 gr fiberhusk
25 gr bakepulver
25 gr fiberfin
25 gr rosiner

Pisk egg og fløte godt sammen. Ha i alt det tørre og rosiner, og rør godt sammen. La svelle et par minutter før du heller røren i en brødform. Husk å ha i bakepapir.
Stekes på 175 gr i 45-60 minutt.



Energi 100 kCal Protein 5.65 g (12 % ADI)
Karbohydrat 4.45 g (3 % ADI)
Fett 8.42 g
Natrium 146 mg (10 % ADI)

4.45 gr karbo pr skive er ikke å forakte når vanlig julebrød inneholder 15, 25 gr karbo pr skive.



Oppdatert samme dag et par timer senere:

NAMNAM.

Steike godt. Nå er julen reddet!
Nå må bare mamma komme med lammerullen, så er brødet klart

Dette så kjempegodt ut, men vet noen om hva en kan erstatte glutenmel med. Er bakepro et alternativ? Jeg er rimelig uvitende om hva som kan erstatte hva, så mitt forslag er kanskje helt på jordet.. ;o)

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 12:11   #6
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Sv: Julebrød

En kan sikkert bare prøve seg frem.
Kan sikkert og ha i mandelmel om en vil ha enda mindre gluten. Men vet ikke konsistensen på brødet da.

Men lykke til med bakingen
bare 23 dager til julaften.

maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 12:13   #7
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Glutemel har jo 20 g karbo pr 100 g. Hadde ikke tørt å spist den i kombinasjon med så mye fett. Er det gluten de som reagerer på korn ikke tåler vanligvis?


Om du fordeler 20 dette brødet på 20-22 skiver, så blir ikke karboinnholdet så stort pr skive.

maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:12   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av maia41, her.

Om du fordeler 20 dette brødet på 20-22 skiver, så blir ikke karboinnholdet så stort pr skive.

men det er jo ikke noe lavkarbo med dette siden du bruker spelt. Så det er enda mer enn 1 k pr skive. I lavkarbobrød bruker man nøtter og frø. Brød av mel er det vanlige det.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 15:25   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

men det er jo ikke noe lavkarbo med dette siden du bruker spelt. Så det er enda mer enn 1 k pr skive. I lavkarbobrød bruker man nøtter og frø. Brød av mel er det vanlige det.

Spelt og glutenmel kan da helt fint brukes innenfor flere former for lavkarbo! Betegnelsen "lavkarbo" dekker mye mer enn det helt minimale. Enn om jeg selv mener at hvete/gluten ikke er bra for meg, så finnes det jo nok av dem som tåler det helt fint. Dette er dermed en utmerket oppskrift for noen lavkarbere - om ikke nødvendigvis alle lavkarbere.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:27   #10
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Sv: Julebrød

Husk at det er det du spiser mellom nyttår og jul en legger på seg av

Julaften og 1. juledag lar jeg lavkarbo være lavkarbo. I romjulen koser jeg med med dette julebrødet og julekaker bakt i lavkarboversjon. Er tross alt jul bare 1 gang i året og da unner jeg ihvertfall jeg meg selv og kose meg med det jeg kan.

maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:29   #11
maia41
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 14
maia41 er på en erverdig vei

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

men det er jo ikke noe lavkarbo med dette siden du bruker spelt. Så det er enda mer enn 1 k pr skive. I lavkarbobrød bruker man nøtter og frø. Brød av mel er det vanlige det.


Som du ser i oppskriften, er det 4,45 karbo pr skive....

maia41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:25   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Julebrød

Opprinnelig lagt inn av maia41, her.

Husk at det er det du spiser mellom nyttår og jul en legger på seg av

Julaften og 1. juledag lar jeg lavkarbo være lavkarbo. I romjulen koser jeg med med dette julebrødet og julekaker bakt i lavkarboversjon. Er tross alt jul bare 1 gang i året og da unner jeg ihvertfall jeg meg selv og kose meg med det jeg kan.

Jeg skal respektere det. Det er bra ikke alle er så strenge som meg

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no