Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Manglende vektnedgang

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-11, 10:50   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hvis man må få orden på kostholdet FØR man begynner pøse på med trening så er det jammen ikke rart Norge blir feitere og feitere..... Du kan ikke mene det du skrev Nerthus??

Jeg mener alltid det jeg skriver. Svært mange inkludert meg selv har trent "rævva" av oss uten og gå en et gram i vekt. Kommentaren din er vel nå at vi har ikke trent "riktig", men det vet du ingenting om gjør du vel? Mange har prøvd det meste over tid, og spist ofte Grete Roede mat uten og gå ned i vekt.
Jeg gikk 6 mnd på 1600 Grete Roede kalorier og mye vann og trente mange ganger i uka. Variert med styrketrening og intervalltrening og gikk opp 2 kilo i fettmasse. DET er ganske demotiverende! Flere har samme opplevelser, og du bør bare prise deg lykkelig over hvor "enkelt" det er for deg og gå ned i vekt med mye trening - samtidig kan det være litt greit med ydmykhet overfor andre som ikke har samme erfaring!

Sitat:

Trådstarter ønsker gå ned i vekt, ikke mindre i volum. Ønsker man minske volum raskest mulig, så finnes det kompresjonstøy som fikser det raskere enn man klarer si "sjokoladekake". Det er antall kg som er poenget her, ikke antall cm. Går du ned mange cm i livet, men ikke noe kilo så er belastningen på rygg, knær, ledd den samme og etter all sannsynlighet du vil få en vond alderdom.

Igjen kommer du med bastante påstander om at dette vil gjelde alle.

Hvis man går ned i kilo tror du ikke man også vil gå ned i cm? Hvis ikke vil ikke jeg gå ned i vekt i det hele tatt, da det er fasong/omkrets som betyr noe for meg i lengden. Dommedagsspådommer synes jeg ikke hører hjemme i denne tråden heller. Erstatter man fettmasse med muskelmasse og smalner i omkrets tror jeg ikke man vil få en "vond alderdom", man vil faktisk få en bedre alderdom med mer styrke og overskudd til å holde seg aktiv lengre.


Sitat:

Ang væskeinntak: Jeg har faktisk drukket 6-8 liter vann HVER dag i 6 mnd, i enbkelte perioder opptil 12 liter. Og flere med meg har gjort det samme. Hva skjedde; jo vi var obviously aldri dehydrerte, men etter et par mnd så forsvant også all svettelukten/kroppslukten som kan være sjenerende i varmere strøk. Vi følte oss piggere, mer våkne og samtlige gikk ned alt fra 5-15 kilo. Så jo, jeg vil si at vann er en forutsetning for god forbrenning og kroppsfunksjoner generelt, særlig de av dere som er på en lavkarbodiett/kur i den hensikt å tape vekt, ikke cm.

Vanninntak er viktig - mer viktig på et lavkarbokosthold siden det avhjelper fettforbrenningen. Ingen er uenige i det, og godt vanninntak anbefales mange steder her inne. Derimot vil jeg være ekstremt forsiktig med å anbefale TOLV liter med vann til noen som helst, da dette faktisk kan føre til død for noen.
Et godt vanninntak er for noen 2-3 liter, for andre 5-6 liter. Det gjelder ikke EN regel for alle i mengde her, vi har forskjellige kropper.

Fint med eksempler på vekttap med høyt vanninntak, men du sier ingenting om hva disse spiste, trente og om de var overvektige i utgangspunktet.

Så kommer det der med vekt kontra cm igjen da, forstår ikke helt behovet for å skille mellom dette?

Sitat:

Vann er drivstoff til adskillige prosesser i kroppen og dessverre gis det underordnet prioritering hos mange som slanker seg. man er mer opptatt av antall kcalorier og karbs, enn å faktisk se på basisfunksjonalitet som vann og effektfull trening.

Her inne er vann ansett som en av de viktigste faktorene når det gjelder fettforbrenning og gjentas ofte. Fint at du minner oss på dette allikevel.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:55   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Nerthus: Jeg har også prøvd en annen variant som garantert fungerer ;-) Det er å være i konstant bevegelse, hard fysisk og psykisk belastning i ca 8 døgn. Ikke søvn, annet enn de små power naps hjernen tar når den trenger det, selvsagt ikke noe mat, men så mye vann du orker drikke. Klart helsemessig er nok ikke denne å foretrekke, men effekten er garantert og den er rask. Første 2 døgnene bruker kroppen på å kvitte seg med alt lagret væske i kroppen, og fordi du er konstant på marsj så går kroppen rask over i ketose. Fettet rant bokstavelig av. Vi var 78stk som gjennomførte dette og ingen gikk ned mindre enn 10 kg på 8 dager. Jo, med unntak av en jente som var spiltynn i utgangspunktet. Hun tok av rundt 5 kg mener jeg huske.

Vi luktet vondt av ketonånde, ketonhud, men hva gjorde vel det? Trøttheten var det verste.

Men metoden kalles "Krigsskolens Stridskurs" og er testet/dokumentert vitenskapelig av forskere fra USA og her i Norge over mange år. Filosofien er enkel: Når du tror du yter maksimalt, så benytter du deg egentlig bare av 70% av din egentlige kapasitet. Dog så er det ikke anbefalt å frarøve mennesket for søvn i mer enn 8-9 døgn under harde fysiske anstrengelser. mangel på søvn vil til slutt ta livet av mennesket, men forskere tror kanskje det vil ta opp til 30-40 dager før det skjer. mat klarer mennesket seg godt uten i laaaang tid, men ikke vann.

Men, denne metoden anbefales strengt tatt ikke ;-)

Du kunne kanskje bare latt være og poste dette innlegget siden du ikke engang anbefaler det...

Jeg reagerer på at du ser så bastant på at DINE erfaringer vil også fungerer på alle andre. Punktum. Hvis du ser litt lengre enn utenfor din egen sfære vil du kanskje se at vi er ikke alle som deg

Jeg synes vi skal bevege oss tilbake til TS i denne tråden, og evt ta slike diskusjoner et annet sted.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:55   #28
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Da må vel jeg være et unikum av dimensjoner som gikk ned 10 kg vha beinhard trening i form av løpetrening intervall og langkjøring, alt ila 6 mnd. Jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv som under denne perioden, putta i meg alt jeg kom over, unntak av sukker og godterier da. Levde på havregrøt hver dag til frokost i 6 mnd. Energiunderskuddet fikk jeg av å trene hardt og mye. tok altså ut mye mer enn jeg klarte putte i meg. Selv syntes jeg at jeg spiste hele tiden.

Jeg tror alt for mange er redde for å trene intervaller. De vil heller gå på pilates, zumba eller yoga fordi det er mindre hardt. Gi det et forsøk da vel, jeg har selv prøvd utrolig mange rare treningsmetoder. Dansing, yoga, pilates, spinning, step, core, sirkeltrening, aerobic og noe andre greier jeg ikke klarer uttale engang (typisk elixiagreier). Joda, alt er god trening, men det som virkelig suger er knallharde løpsintervaller/sykkelintervaller, helst på en tredemølle sånn at man kan holde samme farten. 4x4 intervall er en forbrenningsbombe som faktisk fortsetter forbrenningen i det neste døgnet ift annen aktivitet/ikke aktivitet. Og hele poenget med å slanke seg er da veldig enkelt: Så lenge du forbrenner mer enn du putter i deg, ja da vil vekten gå ned. Styrketrening er viktig, men jernpumping er overdrevent. Fokuser heller på kjernemuskulatur og core styrke i første omgang. Når den er bygget opp, så starter du med frivekter og mer spesifikk styrketrening.

Dette fungerer, jeg har prøvd det.

Nei, du er alldeles ikke et unikum, og det vet du godt selv så den vinklingen trenger du ikke å starte på engang.

Det som er mye mat for deg trenger ikke nødvendigvis å være mye mat for andre. Det er en kjent sak at overvektige som sier de spiser lite spiser mer enn de tror, og undervektige som sier de spiser mye nesten alltid overestimerer eget inntak. Dette er også bekreftet i studier der de har kombinert selvrapportering og monitorering. Hva du selv synes du har spist spiller ingen rolle.

Du har helt rett i at et energiunderskudd fører til vektnedgang, men det er ikke bare å minske inntaket eller øke forbruket, for disse påvirker hverandre. Dersom du trener masse, vil du også bli mer sulten. Dersom du spiser mindre, vil kroppen nedregulere forbruket, spesielt i form av spontan aktivitet.
Folk overestimerer også hvor mye de har forbrent på en treningsøkt. Ved å jogge i en time vil en mann på 70kg forbrenne ca 600kcal.
Når det gjelder etterforbrenningen, så er denne også overdrevet. Ja, den finnes, men den er ikke så stor som mange tror.

Mange hadde hatt godt av å trene intervaller, der er vi også enig. Men dette gjelder ikke allt. Kraftig overvektige hadde ikke nødvendigvis hatt godt av en slik intens treningsform. For det første blir belastningen på leddene ekstremt stor, og de ville sannsynligvis oppnådd å bli skadet. For det andre blir stresset på hjertet og lunger veldig mye større enn hos en normalvektig.
For disse vil det være helt klart mest hensiktsmessig å kombinere lett aktivitet med et godt kosthold, slik at de kommer ned på en bedre vekt. Deretter kan de selvfølgelig starte med hardere trening.

Mange har gått ned i vekt på Grete Roede, så det fungerer. Det fungerer imidlertid ikke for alle, så at noe fungerer for deg betyr ikke at det vil fungere for andre. Litt mer ydmykhet i forhold til at alle er forskjellige hadde vært på sin plass.

Jeg er forøvrig ikke overvektig selv, og trener både hardt og ofte (aktiv idrettsutøver), så dette er ikke noe forsøk på å forsvare mine egne handlinger og mangel på treningslyst.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:17   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.


Har ikke kommet over noen som har gått ned 20 kg ved å trene yoga, i så fall bør de si fra så yogainstruktørene kan begynne tjene enda mer penger!

Nei, jeg har bare gått ned 17kg med det... vektnedgang er jo en av de kjente effektene av yoga (bl.a grunnet styrket kjernemuskulatur, samt enklere utddrivelse av vann og oppsamlede ødemer i kroppen), hvorfor skulle antall kg noen går ned ha noe å si for inntjeninga??
Men deg de burde gjøre er å fortelle mer om at yoga ikke er så vanskelig å gjennomføre om man er overvektig som mange tror.

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Mange har gått ned i vekt på Grete Roede, så det fungerer. Det fungerer imidlertid ikke for alle, .

og det fungere ikke nødvendigvis mer enn en gang. Veldig mange opplever at de relativt enkelt går ned i vekt ved å legge om til er GR kosthold. Kanskje både en, to og tre ganger. Men etterhvert lærer kroppen å spare, og man får ikke resultater. I tillegg sliter det på insulinet som ikke klarer jobben sin lenger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:32   #30
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Jeg er også en av de som trente og spiste på meg fett, mye fett. Jeg trente intervall etter et treningsopplegg som heter Shaping, tror i alle fall det var intervall? Jeg bare gjorde øvelsene etter videoene jeg, armer, bein, mage, rumpe og lår i repetisjoner. Tre - fire ganger i uka. Og spiste ikke mye, men hvert salatbrlad jeg fikk i meg ble omdannet til rent fett. I løpet av noen måneder hadde jeg lagt på meg over 10 kg, og alt rundt midjen. Til slutt orket jeg ikke mer, jeg ble sykemeldt, besvimte, hadde hukommelsestap og var svært syk. Kom til en haug av utredninger, men det var legen på Lindbergklinikken her i Bergen som endelig skjønte sammenhengen. PCOS og sterkt insulinresistens. Etter 5 år er jeg tilnærmet normalvektig og har gått ned 20 kg, men sliter med en bilring rundt magen. Jeg har helt normale verdier og har spist meg frisk. Ikke trent meg frisk og slankere, men spist meg frisk. Jeg trener faktisk yoga, så ja, man kan kanskje si at jeg er en som har gått ned 20 kg med yoga? Hot yoga er meget effektivt og nydelig trening. Ellers så går jeg mye på tur, i langsomt tempo, helst på fjellet hvor pulsen går naturlig opp når man går oppover, og man trener utholdenhet ved lengden på turen.
Problemet med å være så bastant og si at dette funket på meg så dermed funker dette på alle dere andre, er at vi er jo så forskjellige og har så ulikt utgangspunkt. Noen har f eks 80 kg overvekt, og det å drive hard intervalltrening er jo ikke det enkleste da. Andre er syke, som jeg var, og hadde noen fortalt meg at hard trening var tingen for meg, hadde jeg mest sannsynlig begynt å gråte, for jeg var så ufattelig sliten og fortvilet over min situasjon. Jeg har jo trent alt mulig rart i alle år, og likevel gikk jeg bare opp i vekt bortsett fra mine heftigste treningsperioder da jeg var yngre og levde på noe gulrøtter, fiber og spinning fra tidlig til sent.
Dette blir langt, men jeg synes at vi til stadighet får ganske nye brukere her inne som så skråsikkert forteller oss andre om hva som funker eller ei. Ofte er det helt gale råd mtp lavkarbofilosofien, og til stadighet må vi inn og forklare og rette opp. Å anbefale f eks å drikke 12 l vann er jo helt hårreisende! Det er like hårreisende som disse som anbefaler å holde deg under 800 kalorier og samtidig under 20 gram karbohydrater. Er det ikke noe man kan gjøre for å sikre kvaliteten på lavkarbo.no? Hadde det ikke vært for Nerthus og andre med en tålmodighet ut av dimensjoner, så hadde jo formuet florert av feilaktige og nærmest skadelige råd!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:03   #31
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg er også en av de som trente og spiste på meg fett, mye fett. Jeg trente intervall etter et treningsopplegg som heter Shaping, tror i alle fall det var intervall? Jeg bare gjorde øvelsene etter videoene jeg, armer, bein, mage, rumpe og lår i repetisjoner. Tre - fire ganger i uka. Og spiste ikke mye, men hvert salatbrlad jeg fikk i meg ble omdannet til rent fett. I løpet av noen måneder hadde jeg lagt på meg over 10 kg, og alt rundt midjen. Til slutt orket jeg ikke mer, jeg ble sykemeldt, besvimte, hadde hukommelsestap og var svært syk. Kom til en haug av utredninger, men det var legen på Lindbergklinikken her i Bergen som endelig skjønte sammenhengen. PCOS og sterkt insulinresistens. Etter 5 år er jeg tilnærmet normalvektig og har gått ned 20 kg, men sliter med en bilring rundt magen. Jeg har helt normale verdier og har spist meg frisk. Ikke trent meg frisk og slankere, men spist meg frisk. Jeg trener faktisk yoga, så ja, man kan kanskje si at jeg er en som har gått ned 20 kg med yoga? Hot yoga er meget effektivt og nydelig trening. Ellers så går jeg mye på tur, i langsomt tempo, helst på fjellet hvor pulsen går naturlig opp når man går oppover, og man trener utholdenhet ved lengden på turen.
Problemet med å være så bastant og si at dette funket på meg så dermed funker dette på alle dere andre, er at vi er jo så forskjellige og har så ulikt utgangspunkt. Noen har f eks 80 kg overvekt, og det å drive hard intervalltrening er jo ikke det enkleste da. Andre er syke, som jeg var, og hadde noen fortalt meg at hard trening var tingen for meg, hadde jeg mest sannsynlig begynt å gråte, for jeg var så ufattelig sliten og fortvilet over min situasjon. Jeg har jo trent alt mulig rart i alle år, og likevel gikk jeg bare opp i vekt bortsett fra mine heftigste treningsperioder da jeg var yngre og levde på noe gulrøtter, fiber og spinning fra tidlig til sent.
Dette blir langt, men jeg synes at vi til stadighet får ganske nye brukere her inne som så skråsikkert forteller oss andre om hva som funker eller ei. Ofte er det helt gale råd mtp lavkarbofilosofien, og til stadighet må vi inn og forklare og rette opp. Å anbefale f eks å drikke 12 l vann er jo helt hårreisende! Det er like hårreisende som disse som anbefaler å holde deg under 800 kalorier og samtidig under 20 gram karbohydrater. Er det ikke noe man kan gjøre for å sikre kvaliteten på lavkarbo.no? Hadde det ikke vært for Nerthus og andre med en tålmodighet ut av dimensjoner, så hadde jo formuet florert av feilaktige og nærmest skadelige råd!

Nå viste det seg jo at du var syk også, og lavkarbodietter er jo i prinsipp noe som vil være anbefalt for mennesker som har sykdommer som gjør de indisponert for store omveltninger. Det er vel antakelig det eneste punktet ekspertene som stiller opp i media er enige om. PCOS er jo Polisystisk Ovariesyndrom er jo en hormonell sykdom som kjennetegnes av nettopp ekstrem vektøkning fordi hormonbalansen i kroppen er fucket opp. Dette kombinert med insulinresistens vil gjøre at du vil gå opp i vekt uansett hva du gjør. Å konkludere med at trening ikke fungerte er derfor fullstendig feil, det er sykdommen som gjorde at du gikk opp i vekt. Et annet uheldig sympton på PCOS er faren for infertilitet.

Du må derfor i ditt innlegg ikke koble fysisk aktivitet til mangelen på vektreduksjon, dette er en misforstått holdning.

Men:
Shaping er ikke intervalltrening som skjer i terskelpulsområdet. Å trene etter video på stua er ikke intervall dessverre. Stuetrening kan fungere for enkelte, men stort sett er dette tull og tøys for de aller fleste etter et par måneder med slik trening.....Har selv rigget til racersykkelen på sykkelrullen på stua for å kjøre enkelte langturer og bakeintervaller, men dette er en nødløsning ift det å sykle utendørs.
her er forøvrig en link til shaping ;-) Ser mer ut som tullball spør du meg, men hva betaler man ikke for å se bra ut? http://www.shapingis.no/
Uansett, de gir også en garanti for at du får resultater, så hvis du kun gikk opp så kan du jo kreve erstatning for at dette faktisk ikke fungerer.....

Flott at yoga fungerte for deg sammen med lange gåturer i fjellet og et bevisst kosthold. Tror det ville gitt resultater uansett over 5 år og kan antakelig ikke sees i sammenheng med yoga som god kardiotrening/fettforbrenningstrening. Så lenge man har et balansert kosthold tilpasset den enkeltes fysiske og mentale tilstand er det riktige, og særlig hvis man blir frisk av det. Om dette heter lavkarb, grete rode, fedon, atkins eller normalt norsk statlig kosthold så er det bra uansett.
Jeg er selv tilhenger av mindre karbohydrater (de dårlige) i kosten, da jeg er av den formening at vi ikke trenger all den kunstig fremstilte maten. kroppen er ikke laget for det og man kan spise seg syk. Eter du alle måltider på macdonalds i et par år så dauer du vel tilslutt uansett om du trener som en tulling.


Sist redigert av ToreH : 22-10-11 kl 18:09.
  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:28   #32
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jeg er selv tilhenger av mindre karbohydrater (de dårlige) i kosten, da jeg er av den formening at vi ikke trenger all den kunstig fremstilte maten.

Kunstig fremstilt mat, sånn som KETOSlim Power bar som du anbefaler som mellommåltid i en annen tråd her?

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:40   #33
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Nå viste det seg jo at du var syk også, og lavkarbodietter er jo i prinsipp noe som vil være anbefalt for mennesker som har sykdommer som gjør de indisponert for store omveltninger. Det er vel antakelig det eneste punktet ekspertene som stiller opp i media er enige om. PCOS er jo Polisystisk Ovariesyndrom er jo en hormonell sykdom som kjennetegnes av nettopp ekstrem vektøkning fordi hormonbalansen i kroppen er fucket opp. Dette kombinert med insulinresistens vil gjøre at du vil gå opp i vekt uansett hva du gjør. Å konkludere med at trening ikke fungerte er derfor fullstendig feil, det er sykdommen som gjorde at du gikk opp i vekt. Et annet uheldig sympton på PCOS er faren for infertilitet.

Du må derfor i ditt innlegg ikke koble fysisk aktivitet til mangelen på vektreduksjon, dette er en misforstått holdning.

Men:
Shaping er ikke intervalltrening som skjer i terskelpulsområdet. Å trene etter video på stua er ikke intervall dessverre. Stuetrening kan fungere for enkelte, men stort sett er dette tull og tøys for de aller fleste etter et par måneder med slik trening.....Har selv rigget til racersykkelen på sykkelrullen på stua for å kjøre enkelte langturer og bakeintervaller, men dette er en nødløsning ift det å sykle utendørs.
her er forøvrig en link til shaping ;-) Ser mer ut som tullball spør du meg, men hva betaler man ikke for å se bra ut? http://www.shapingis.no/
Uansett, de gir også en garanti for at du får resultater, så hvis du kun gikk opp så kan du jo kreve erstatning for at dette faktisk ikke fungerer.....

Flott at yoga fungerte for deg sammen med lange gåturer i fjellet og et bevisst kosthold. Tror det ville gitt resultater uansett over 5 år og kan antakelig ikke sees i sammenheng med yoga som god kardiotrening/fettforbrenningstrening. Så lenge man har et balansert kosthold tilpasset den enkeltes fysiske og mentale tilstand er det riktige, og særlig hvis man blir frisk av det. Om dette heter lavkarb, grete rode, fedon, atkins eller normalt norsk statlig kosthold så er det bra uansett.
Jeg er selv tilhenger av mindre karbohydrater (de dårlige) i kosten, da jeg er av den formening at vi ikke trenger all den kunstig fremstilte maten. kroppen er ikke laget for det og man kan spise seg syk. Eter du alle måltider på macdonalds i et par år så dauer du vel tilslutt uansett om du trener som en tulling.

For det første, shaping var ikke trening på stua på en sykkel altså.
For det andre, jeg kobler ikke min vektoppgang til trening, MEN jeg gikk i alle fall ikke ned!
For det tredje, det er denne skråsikkerheten som du og andre forfekter her inne jeg reagerer på. ja, jeg var syk. Og jeg er ikke den eneste som er syk her, det er ganske mange av oss! Det er jo NETTOPP derfor man skal være litt mer ydmyk og ikke være så utrolig skråsikker i å skrive at intervanntrening, å drikke 12 liter vann (ja jeg setter på spissen for å få fram et poeng) eller annet vil hjelpe på alle. Det vil jo være det samme om jeg sier: legg om kosthodet med PCOS, da vil du garantert få barn for det fikk jeg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:42   #34
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Lurer bare litt på hva slags bakgrunn du har,Hypah ...siden du gir såpass bastante råd til andre ...og har bortimot null fartstid her inne så vidt jeg kan se.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:11   #35
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Lurer bare litt på hva slags bakgrunn du har,Hypah ...siden du gir såpass bastante råd til andre ...og har bortimot null fartstid her inne så vidt jeg kan se.

Må man ha fartstid her inne for å kunne gi råd til andre?

Nei, tror ikke det. Jeg mener selv at mine råd ikke er bastante, men kanskje vi er litt på kanten her inne. Noen som har distansert seg og sett mine innlegg opp mot svarene har klart å se dette:

Hun sa med enkle ord dette: Kanskje er flere av oss noe sårbare fordi vi faktisk har hatt store fysiske og psykiske problemer pga overvekt. Når jeg kommer med en solskinnshistorie som involverer alt det dere kanskje har blitt syke av, så sier det kræsj. Og jeg blir urettmessig stemplet som bastant, samt at jeg urettmessig stempler flere her inne som hårsåre....

Ok, jeg ser dette og takker for forummedlemmet som ga meg enkle tips på veien.

Jeg har ikke lest side opp og side ned på internett om lavkarbo generelt nei, så der stiller jeg sikkert laaaangt bak i køen om de kunnskapsrike her inne.
Jeg har lest en bok om lavkarbo that`s it, i tillegg til å følge en spesiell diett selv nå i snart 2-3 mnd
treningsprinsipper og filosofi er ervervet over mange år aktiv innenfor utholdenhetsidrett krydret med Trener I og Trener II status
har kone som har hypothyreose og er høyt utdannet innenfor helsevesenet og over norm skolert innenfor diagnosen hypothyreose og myasthenia Gravis. Så har brukt hennes kompetanse flittig.
Og jeg er ekspert på meg selv, akkurat som dere er de eneste ekspertene på dere selv.

Det eneste som er sikkert her inne er at det ikke finnes sikre ting.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:23   #36
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

For det første, shaping var ikke trening på stua på en sykkel altså.
For det andre, jeg kobler ikke min vektoppgang til trening, MEN jeg gikk i alle fall ikke ned!
For det tredje, det er denne skråsikkerheten som du og andre forfekter her inne jeg reagerer på. ja, jeg var syk. Og jeg er ikke den eneste som er syk her, det er ganske mange av oss! Det er jo NETTOPP derfor man skal være litt mer ydmyk og ikke være så utrolig skråsikker i å skrive at intervanntrening, å drikke 12 liter vann (ja jeg setter på spissen for å få fram et poeng) eller annet vil hjelpe på alle. Det vil jo være det samme om jeg sier: legg om kosthodet med PCOS, da vil du garantert få barn for det fikk jeg.

Respect, shaping er ikke trening på sykkel i stua enig.
Grunnen til at du ikke gikk ned i vekt var etter all sannsynlighet PCOS som nettopp har de symptomer du påpeker og ofte finner man også insulinintoleranse hos slike pasienter, noe som ytterligere forverrer tilstanden av vektøkning. Et paradoks med PCOS er at behandlingen av pasienter er faktisk vektreduksjon, men denne kan selvsagt ikke komme med trening fordi det funker ikke.....Trening i ditt tilfelle forverret tilstanden, hadde du ikke trent ville du allikevel økt din vekt. Sykdomsbildet er gjerne slik med PCOS. Derfor må du være forsiktig med å si at trening ikke fungerte for deg. Det har faktisk ingenting med årsaken til økt vekt hos deg i det hele tatt, men PCOS og insulinintoleranse derimot....

behandling av PCOS som kommer i gang tidsnok gjør at hormonbalansen i kroppen kommer under kontroll og fertilitetskontroll etableres. men nå kjenner jo ikke jeg sykdomsbildet ditt, men typiske pasienter med PCOS må slanke seg på en eller annen måte som del av behandlingen. Trening hjelper ikke som slankemiddel. Gjennom slankingen vil også insulinintoleransen stabiliseres som følge av mindre fett på kroppen.

Tipper at LCHF vil være midt i blinken for de med slike diagnoser, alternativt operasjon, men det i seg selv er en større risiko enn kostholdsendring.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:28   #37
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Kunstig fremstilt mat, sånn som KETOSlim Power bar som du anbefaler som mellommåltid i en annen tråd her?

Jepp, faktisk. Men nå er det helt sikkert noen som klarer misforstå dette også og tro at en bar som dette skal inngå som normal del i kostholdet. Nei, men den kan være et alternativ for de av dere som har behov for å kontrollere karbohydratinntaket hvor muligheten/det praktiske/enkleste/mest hensiktsmessige/tidsmessige/ setter deg i en slik situasjon at du ikke får tilgang til ..... en boks fløte/makrell i tomat, kjøtt eller/og andre matvarer som er uforedlet/naturlige/og/eller ikke er klar. Puhhh, håper jeg dekte inn de aller fleste alternativer slik at det ikke blir oppfattet som bastant.....

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:32   #38
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jepp, faktisk. Men nå er det helt sikkert noen som klarer misforstå dette også og tro at en bar som dette skal inngå som normal del i kostholdet. Nei, men den kan være et alternativ for de av dere som har behov for å kontrollere karbohydratinntaket hvor muligheten/det praktiske/enkleste/mest hensiktsmessige/tidsmessige/ setter deg i en slik situasjon at du ikke får tilgang til ..... en boks fløte/makrell i tomat, kjøtt eller/og andre matvarer som er uforedlet/naturlige/og/eller ikke er klar. Puhhh, håper jeg dekte inn de aller fleste alternativer slik at det ikke blir oppfattet som bastant.....

Hehe, slapp av, det var bare en spøk. Men du skrev faktisk at du anbefalte denne som mellommåltid

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:47   #39
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Må man ha fartstid her inne for å kunne gi råd til andre?

Nei, tror ikke det. Jeg mener selv at mine råd ikke er bastante, men kanskje vi er litt på kanten her inne. Noen som har distansert seg og sett mine innlegg opp mot svarene har klart å se dette:

Hun sa med enkle ord dette: Kanskje er flere av oss noe sårbare fordi vi faktisk har hatt store fysiske og psykiske problemer pga overvekt. Når jeg kommer med en solskinnshistorie som involverer alt det dere kanskje har blitt syke av, så sier det kræsj. Og jeg blir urettmessig stemplet som bastant, samt at jeg urettmessig stempler flere her inne som hårsåre....

Ok, jeg ser dette og takker for forummedlemmet som ga meg enkle tips på veien.

Jeg har ikke lest side opp og side ned på internett om lavkarbo generelt nei, så der stiller jeg sikkert laaaangt bak i køen om de kunnskapsrike her inne.
Jeg har lest en bok om lavkarbo that`s it, i tillegg til å følge en spesiell diett selv nå i snart 2-3 mnd
treningsprinsipper og filosofi er ervervet over mange år aktiv innenfor utholdenhetsidrett krydret med Trener I og Trener II status
har kone som har hypothyreose og er høyt utdannet innenfor helsevesenet og over norm skolert innenfor diagnosen hypothyreose og myasthenia Gravis. Så har brukt hennes kompetanse flittig.
Og jeg er ekspert på meg selv, akkurat som dere er de eneste ekspertene på dere selv.

Det eneste som er sikkert her inne er at det ikke finnes sikre ting.

Flott, da har vi kommet et steg nærmere
Jeg synes det er flott å lese om din erfaring, og at du deler med din kunnskap er også bra , men den må stemme overens med et lavkarbokosthold! At du har fått med deg at mange her inne stiller med et et helt annet utgangspunkt er veldig viktig og bra, slik at din erfaring ikke blir det samme som det som fungerer for alle andre. Og det siste du skriver her, er virkelig en viktig ting å huske!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:54   #40
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Respect, shaping er ikke trening på sykkel i stua enig.
Grunnen til at du ikke gikk ned i vekt var etter all sannsynlighet PCOS som nettopp har de symptomer du påpeker og ofte finner man også insulinintoleranse hos slike pasienter, noe som ytterligere forverrer tilstanden av vektøkning. Et paradoks med PCOS er at behandlingen av pasienter er faktisk vektreduksjon, men denne kan selvsagt ikke komme med trening fordi det funker ikke.....Trening i ditt tilfelle forverret tilstanden, hadde du ikke trent ville du allikevel økt din vekt. Sykdomsbildet er gjerne slik med PCOS. Derfor må du være forsiktig med å si at trening ikke fungerte for deg. Det har faktisk ingenting med årsaken til økt vekt hos deg i det hele tatt, men PCOS og insulinintoleranse derimot....

behandling av PCOS som kommer i gang tidsnok gjør at hormonbalansen i kroppen kommer under kontroll og fertilitetskontroll etableres. men nå kjenner jo ikke jeg sykdomsbildet ditt, men typiske pasienter med PCOS må slanke seg på en eller annen måte som del av behandlingen. Trening hjelper ikke som slankemiddel. Gjennom slankingen vil også insulinintoleransen stabiliseres som følge av mindre fett på kroppen.

Tipper at LCHF vil være midt i blinken for de med slike diagnoser, alternativt operasjon, men det i seg selv er en større risiko enn kostholdsendring.

Jeg tror at hovedårsaken til at jeg ikke gikk ned på Shaping var kostholdet med ekstremt lite fett, lite proteiner og lite av alt annet. Faste 5 timer før og etter trening bortsett fra en salat med salatblader, soltørket tomat og noen pinjekjerner 3 timer før og etter. Jeg holdt på med dette i 6 måneder. Jeg tror egentlig at treningen her er ganske god jeg, og hadde jeg spist lavkarbo da hadde det nok hatt en helt annen virkning på kroppen min med trening på alle muskler. Jeg har også hele tiden tenkt at det at jeg var i såpass god form tiltross for helsen har vært en av årsakene til at jeg klarte å snu hele greia og bli frisk igjen (selvom jeg nå har fått høyt stoffskifte, men det er en helt annen historie). Men det aller viktigste var et lavkarbokosthold og metformin

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:15   #41
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg tror at hovedårsaken til at jeg ikke gikk ned på Shaping var kostholdet med ekstremt lite fett, lite proteiner og lite av alt annet. Faste 5 timer før og etter trening bortsett fra en salat med salatblader, soltørket tomat og noen pinjekjerner 3 timer før og etter.

I alle dager, dette er jo galskap!! Hvem anbefalte dette til deg da? De har ikke mye peiling på treningsernæring og drivstoff til muskelbygging ser jeg....
De har vel hørt om den gyldne timen, actually så er det det gyldne kvarteret rett etter trening. Da skal man pøse på med gode proteiner og/evt/eller aminosyrer som bygger vev. Hvorfor? Jo fordi kroppen er spesielt mottakelig for å oppta og utnytte drivstoff og byggesteiner til muskler det første kvarteret etter trening. Ikke dermed sagt at man ikke får effekt ved å spise målrettet mat med riktige byggesteiner senere, men størst effekt rett etter trening. All trening handler om å ødelegge og bryte ned kroppens celler. Trening er faktisk usunt, men det er nettopp denne effekten vi ønsker fordi ødelagt vev erstattes med nytt som er sterkere og bedre. Men da trengs det byggestoff i form av næring.

Så hvis shaping baseres på et sulteprinsipp som du skisserer så vil dette over tid være ødeleggende for selve fundamentet til hvordan kroppens fysiologi fungerer. Anorexi har samme effekten som shapoing da, jo du blir så absolutt både lettere og slankere, men om det er særlig sunt, tja....Forskjellen er vel at shaping ikke tar over livet ditt, men mer bare i en tidsbegrenset periode av livet kanskje?

men jeg vet ikke mer om shaping enn hva du gjengir i ditt innlegg, så "don\t kill me for speculating"...

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:22   #42
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Høyt stoffskifte henger nok kanskje sammen hele historien din. Eksperten i bakgrunnen her nevner at dette kan ha en klar sammenheng med tidligere kosthold, trening osv.

Behandlingen for høyt stoffskifte som diagnose er å ødelegge skjoldbrukskjertelen med radioaktivt jod i ytterste konsekvens....men hva får du da? Jo, lavt stoffskifte og du må da leve med de konsekvenser. Men når det er sagt, da vil antakelig et lavkarbokosthold hjelpe til med å stabilisere lavt stoffskifte.

men har du fått diagnosen Hyperthyreose? eller er dette noe legen bare antar uten å ha kjørt tester?
Mitt søskenbarn ble diagnostisert med sykdommen og hadde et lite helvete inntil hun fikk drept skjoldbruskkjertelen og er pr idag syk med lavt stoffskifte...Men lavt stoffskifte er ikke pr def ikke nødvendigvis dødelig i motsetning til høyt stoffskifte.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:29   #43
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Høyt stoffskifte henger nok kanskje sammen hele historien din. Eksperten i bakgrunnen her nevner at dette kan ha en klar sammenheng med tidligere kosthold, trening osv.

Behandlingen for høyt stoffskifte som diagnose er å ødelegge skjoldbrukskjertelen med radioaktivt jod i ytterste konsekvens....men hva får du da? Jo, lavt stoffskifte og du må da leve med de konsekvenser. Men når det er sagt, da vil antakelig et lavkarbokosthold hjelpe til med å stabilisere lavt stoffskifte.

men har du fått diagnosen Hyperthyreose? eller er dette noe legen bare antar uten å ha kjørt tester?
Mitt søskenbarn ble diagnostisert med sykdommen og hadde et lite helvete inntil hun fikk drept skjoldbruskkjertelen og er pr idag syk med lavt stoffskifte...Men lavt stoffskifte er ikke pr def ikke nødvendigvis dødelig i motsetning til høyt stoffskifte.

Jeg har kun ved to målinger hatt forhøyet F4 (27 på den siste, den før der aner jeg ikke), men ikke høyt nok til å få behandling eller å bli henvist videre. Men skjoldbruskkjertelen er veldig forstørret, som en stor plomme, så ved neste blodprøvetaking (om en uke) skal jeg be om dette. Så er veldig i villrede, men hører at noen kan ha hjelp av å kutte ut gluten og soya i kosten sin ved siden av lavkarbo. Vi får se. Er for tiden sykemeldt og er ikke av den sorten som raser ned i vekt pga dette men er stabil da.


Og ja, Shaping er galskap! Når jeg nå har trent hot yoga f eks har jeg med meg proteindrikk eller to egg som jeg spiser rett etter treningen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:51   #44
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg har kun ved to målinger hatt forhøyet F4 (27 på den siste, den før der aner jeg ikke), men ikke høyt nok til å få behandling eller å bli henvist videre. Men skjoldbruskkjertelen er veldig forstørret, som en stor plomme, så ved neste blodprøvetaking (om en uke) skal jeg be om dette. Så er veldig i villrede, men hører at noen kan ha hjelp av å kutte ut gluten og soya i kosten sin ved siden av lavkarbo. Vi får se. Er for tiden sykemeldt og er ikke av den sorten som raser ned i vekt pga dette men er stabil da.


Og ja, Shaping er galskap! Når jeg nå har trent hot yoga f eks har jeg med meg proteindrikk eller to egg som jeg spiser rett etter treningen.

Nja, å kutte ut soya er antakelig ikke løsningen, da soya normalt ikke er anbefalt å spise for de med lavt stoffskifte fordi dette hemmer stoffskiftet. Dvs at du som kanskje har høyt stoffskifte (men time will show, sjekk TSH verdiene dine først og ikke minst positive symptomer på hyperthyreose) så bør du tvertom spise soya for å redusere stoffskifteverdiene dine.

Så helsesøsteren i bakgrunnen vil vel ikke først og fremst anbefale å kutte ut soya for en med høyt stoffskifte (forutsatt du er diagnostisert).

Å redusere gluten kan ha effekt både for de med hypo og hyperthyreose, så her er det individuelle forskjeller. Du å altså teste ut. men ta nå for guds skyld en ting av gangen. hvis ikke kan det være vanskelig å finne ut hva som fører til hva....

Pri 1: Spis soya (men vær da diagnostisert av legen med høyt stoffskifte)
pri 2: test ut reduserte mengder gluten

Men TSH, fritt T4 og fritt T3 og anti TTO må testes av legen. Samt prøver for Graves sykdom. Du kan nemlig ha variasjoner både høyt og lavt stoffskifte og hva som er hva er vanskelig å vite.

Men hvis du vil så er www.sonjas-stoffskifteforum.info er veldig anbefalt å lese både for de med lavt og høyt stoffskifte. Særdeles kompetente mennesker, leger og spesialister er med der inne. Sågar endokrinologer deltar i debatter der.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:03   #45
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Takk for god informasjon!
Er jo veldig forvirrende dette, så jeg må bare blir korrekt utredet først tenker jeg. Å høre fra legen: "at det er nok bare stoffskiftet som har tatt seg en opptur" er lite tilfredsstillende. Men jeg har skjønt såpass at dette tar tid å finne ut av, også håper jeg bare på det beste.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:30   #46
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Takk for god informasjon!
Er jo veldig forvirrende dette, så jeg må bare blir korrekt utredet først tenker jeg. Å høre fra legen: "at det er nok bare stoffskiftet som har tatt seg en opptur" er lite tilfredsstillende. Men jeg har skjønt såpass at dette tar tid å finne ut av, også håper jeg bare på det beste.

Ja, hormonsykdommer er utrolig komplekse ikke bare fordi det har med hormoner, men også fordi hypo og hyperthyreose primært er kvinnesykdommer....dessverre. Og typiske kvinnesykdommer er det ikke veldig mye forskning på uheldigvis.
Få testet deg og møt forberedt til legen. Sjekk ut typiske symptomer på hyperthyreose:

-uro i kroppen
-hevelse i kjertel (svelgproblemer)
-utstående øyne
-hjertebank
-sliten selv om du er rastløs
- svette, varme og hetetokter
-sulten
-generelt kan du si de motsatte symptomer på hypothyreose.....

ta et par dager og kjenn etter.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:35   #47
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ja, hormonsykdommer er utrolig komplekse ikke bare fordi det har med hormoner, men også fordi hypo og hyperthyreose primært er kvinnesykdommer....dessverre. Og typiske kvinnesykdommer er det ikke veldig mye forskning på uheldigvis.
Få testet deg og møt forberedt til legen. Sjekk ut typiske symptomer på hyperthyreose:

-uro i kroppen
-hevelse i kjertel (svelgproblemer)
-utstående øyne
-hjertebank
-sliten selv om du er rastløs
- svette, varme og hetetokter
-sulten
-generelt kan du si de motsatte symptomer på hypothyreose.....

ta et par dager og kjenn etter.

Trenger ikke akkurat noen dager å kjenne på dette, jeg har hatt det slik nå siden i sommer, ja bortsett fra sultfølelsen og utstående øyne.
Min hvilepuls er på 100, og øynene er tørre og svir og stikker.
Og mitt humør er ganske så labilt, så ikke den enkleste å bo med for tiden tror jeg!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:38   #48
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Forresten Dawaween, beklager kupping av tråd!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:40   #49
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Grunnen til at jeg lurte på hvilken bakgrunn du har er at jeg synes du presenterer løsninger og synspunkter som om du eide dem....dette forumet har mange år på baken, og det du serverer er ikke nyheter, eller uprøvd her inne. Det virker som du på en måte tror at vi andre her aldri har prøvd/erfart/lest noe som helst eller har kunskap om noe som helst. Det skjønner jeg at kan virke ganske så arrogant på mange som hørte allt dette for flere år siden....
Altså har du IKKE funnet opp lyset her inne...du har bare funnet ditt lys... og bra er det for deg, men kansje burde du tenke på en litt mindre belærende tone framover.

Og les! Det finnes masser av erfaringer og kunskap her inne for den som er mottagelig.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 22:43   #50
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Trenger ikke akkurat noen dager å kjenne på dette, jeg har hatt det slik nå siden i sommer, ja bortsett fra sultfølelsen og utstående øyne.
Min hvilepuls er på 100, og øynene er tørre og svir og stikker.
Og mitt humør er ganske så labilt, så ikke den enkleste å bo med for tiden tror jeg!

Alarm! Når du i tillegg har tørre øyne som svir og stikker, så har du alvorlige symptomer som krever oppmerksomhet fra legen din. Vet han om at du har disse symptomer på øynene? Jeg skal så absolutt ikke skremme deg, men ja, dette er symptomer du MÅ fortelle din lege om snarest. Denne sviende følelsen i øyne er noe som kan indikere symptomet med stirrende blikk/utstående øyne og det er ytterligere en form for Graves syndrom.

Når det er sagt, så er det å spise soya fordelaktig sammen med et lavkarbo kosthold, men så snakke lavkarbo kosthold til en skolemedisinlege er jo som å snakke til en låvedør......

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 19:24
Trenger sårt hjelp med manglende vektnedgang connie83 Lavkarbo generelt 33 07-09-09 22:53
Depper (predison og manglende vektnedgang) newone Ketolysekuren 20 16-04-09 21:52
Manglende vekttap!!! sirkeline Lavkarbo generelt 11 28-07-05 16:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no