Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-05, 17:14   #51
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Lightbulb

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Når det gjelder beregningen av karbohydratmengden på Optimal Ernæring, så gjelder de samme reglene for denne kostholdsfilosofien som for de fleste andre lalvkarbokosthold...

Man skal kun regne netto karbohydrater, dvs. evt. karbohydrater i form av kostfiber skal ikke regnes med når man kalkulerer mengden av karbohydrater man inntar i løpet av en dag.

Når det gjelder fiberinntaket, så anbefales det et maksimalt inntak på ca 10-15 gram kostfiber pr. dag.

Kostfibrene tas ikke opp av kroppen, så når man skal man tilføre kroppen et visst antall karbohydrater som bl.s. brukes av røde og hvite blodceller, samt hjernevev, så har teller man kun med energien tilført fra karbohydratene

..


Sist redigert av Ziggy : 19-10-05 kl 22:55.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 19:17   #52
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jeg fikk ikke legge inn noe nytt uansett hva jeg prøvde jeg Ziggy, så jeg sletta hele programmet igjen...

Skal prøve igjen når jeg har en ledig stund. Er på jobb her - PC som det ikke kan lastes ned noe på....

Enten i morgen kveld eller fredag tenker jeg .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 19:44   #53
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg fikk ikke legge inn noe nytt uansett hva jeg prøvde jeg Ziggy, så jeg sletta hele programmet igjen...

Skal prøve igjen når jeg har en ledig stund. Er på jobb her - PC som det ikke kan lastes ned noe på....

Enten i morgen kveld eller fredag tenker jeg .....

.
Flottings...venter spent på hva du mener om beregningene som ville vært gjeldende for deg i tråd med Optimal Ernmærings kostholdsfilosofi...


Når deg gjelder de andre funksjonene, så stemmer det at du ikke kan legge inn nye oppskrifter eller endre på den innlagte næringstabellen, men ved å dobbeltklikke på oppskriftene, ingrediensen osv så vil du se hvordan programmet er oppbygd, hvordan registreringsmulighetene er, og ved å trykke print så får du se hvordan utskriftene er...

Det er iallefall det enkleste programmet jeg har vært borti for denne typen kosthold, fordelingen mellom de ulike næringsmidlene velger man som sagt selv, men man får umiddelbart opp en fordeling mellom protein, fett og karbohydrater pr oppskrift eller pr porsjon, både fordelt på antall gram, og innbyrdes størrelsesforhold...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 22:48   #54
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Alkohol og kostholdsfilosofien Optimal Ernæring

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 14:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 09:52   #55
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

En enkel grunnregel for vektkontroll når det gjelder Optimal Ernæring...

.
Tenkte jeg skulle legge inn et sitat fra Sten Sture, som også gjelder som en enkel huskeregel for Optimal Ernæring...


Sitat:


Dette är mitt enkla recept för att reglera kroppsvikten. Motion är nyttigt, men kroppsvikten reglerar man enklast med kosten.

- Vill jag stå stilla i vikt lägger jag till grönsaker.
- Vill jag gå upp i vikt lägger jag till frukt.
- Vill jag gå ner i vikt äter jag enbart fett och protein.

Så enkelt kan det faktisk sies!!!


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 21:21   #56
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Har du fått sett på programmet igjen, Nille??


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 22:48   #57
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ja, jeg har sett på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tyde resultatet.

Vekten programmet foreslår for meg er altfor lav. Skal jeg gå ned 10 kilo blir jeg skrapa. Har et bilde av meg selv da jeg var 55 og jeg så direkte syk ut. Ideelt sett er vel 60 kg en vekt jeg burde ligge på. Når løs hud og vannvekt (hormoner) er borte.

Vekten min nå ligger på mellom 63.5 og 64.5 kg. Det er med vilje og medisinske årsaker bak (hormonforstyrrelser) at jeg ikke går ned nå. Jeg slanker meg ikke og veier meg ikke så ofte. De her som har sett meg kan vel si at jeg ikke akkurat kan regnes som overvektig ....

Jeg har nok en BMI på 24,4 som programmet sier, - men at jeg er overvektig går jeg altså ikke på. Programmet tar overhodet ikke hensyn til om man trener eller ikke. Programmet mangler alså hensyn til fysisk aktivitet. De spør bare om du er rolig eller stresset. Jeg trener 1.5 time pilates 3 ganger pr uke + 1-2 ganger styrke/motstand med strikk og vekter. Går mye og spiller golf 1 gang pr uke når jeg trener motstand/strikk 1 gang pr uke. Han har muligens greie på mat & kosthold denne herren, men at han er oppdatert på trening tor jeg ikke.

At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke). Kontrollveiet på prof Tanita vekt med utskift og hele pakka + målt med fettklype etc. Da jeg begynte å spise mer protein bygget jeg muskler OG tok av fett. Vekten min har ikke endret seg mye det siste året, men jeg har gått ned minst 1 størrelse og endret kroppsfasongen veldig. Jeg er igrunnen fornøyd med hvordan jeg ser ut, - trenger bare å få strammet den huden som har blitt til overs etter å ha gått ned 15 kilo på 2år. Men 50 år gammel hud er ikke SÅ samarbeidsvillig som ung hud.... Det har blittt MYE bedre etter pilates, men jeg må nok innse at en del mageskinn, innerside lår, underarmer ikke kan fjernes med annet enn kirurgi. (I følge plastisk kirurg). Og det vil jeg ikke..... Under huden ligger det imidlertid muskler som er flottere enn på de fleste damer på min alder !! Det ligger vel muligens et par kilo i overflødig hud uttapå.....men ikke mer.

Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet:

Total: 1505 Fat:111 996 68% Sat:12 107 7% Poly:19 168 11% Mono:19 174 12%Carbs:54 120 8% Fiber:24 0 0%Protein:87 347 24%Alcohol:0 0 0%

87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber.

Programmet viser som bildet under, og anbefaler at jeg går ned 10-20 % fra anbefalingen for å ta av ..... Det er veldig stor forskjell på 10 og 10 % så jeg skjønner ikke helt hva de mener jeg skal gjøre.

Du kan programmet, og for deg er det sikkert logisk. For meg virker det litt... tilfeldig ? Kan du forklare ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 17-12-06 kl 14:38.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 02:02   #58
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Hei Nille!

Hmm... de resultatene du fikk ut virker noe rare, ja...

Ser man dette opp mot filosofien bak Optimal Ernæring, så er "idealvekten din ca. 62 kilo +/- 10%, dvs. fra 55,8 kilo til 68,2 kilo alt etter kroppsbygning.

Med dine 63,5 - 64,5 kg +, ja så ligger du godt innenfor "idealvekta" for deg i følge Optimal Ernæring!

Når det gjelder energibehovet, så ligger det etter beregningene fra boka som følgende;

Protein: 56 - 68 gr
Fett: 155 - 217 gr
Karbo: 31 - 49,5 gr

Dette er de generelle beregningene som må tilpasses aktivitetsnivået

Opprinnelig lagt inn av Nille

...At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke)...

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet: ...87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber...

Ser du dette opp mot anbefalingene fra Optimal Ernæring, så spiste du for lite. Du tilførte kroppen bare ca. 1212 Kcal, og DET mener jeg er lite for ditt aktivitetsnivå. Når du trente som du gjør, så hadde kroppen behov for mere energi enn det du hadde lagt opp til. Ser at du i dag inntar ca 1470 Kcal, noe som er noe bedre, men fremdeles under det jeg mener burde være et passende nivå for deg.

For ditt energibehov og lave matinntak ville du vært i konstant ketose, noe som medførte at en god del av proteinene, det være seg frigjorte og ernæringsmessig tilførte, fortløpende ble omdannet til ketonlegemer for å dekke opp kroppens behov for manglende energi.

I følge beregningene fra Optimal Ernæring- ikke programmet, burde du ha spist noe slik som 65 gr proteiner, mellom 155 - 217 gr fett, og 30 - 50 gr karbohydrater.

Dette ville ha gitt deg en energitilførsel på minimum ca. 1780 og maksimum ca. 2425 kcal alt etter intensiteten på aktivitetsnivået ditt, noe som er langt mere enn det du har tilført kroppen din.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne resirkuleringen stammer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer, i følge Kwasniewskis kostholdsfilosofi. Dette er basert på biokjemiske forskningsresultater.

Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i dannelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt.

Det er på bakgrunn av dette jeg mener at proteinbehovet ditt ligger innenfor anbefalingene fra Optimal Ernæring, problemet har vært slik jeg ser det at du ikke har tilført kroppen nok energi, noe som har medført at de proteinene du har tilført kroppen primært sett ikke har blitt brukt til å bygge muskler, men til å dekke opp for manglende tilført energi sett i forhold til aktivitetsnivået ditt.

At du bygde mere muskler når du begynte å spise mere proteiner finner jeg ikke merkelig i det hele tatt, da kroppen din kunne bruke noe mere proteiner til bygging av muskelmasse- i tillegg til å bruke det til og kompensere for den manglende tilførte energien aktivitetsnivået ditt legger opp til.

Prøver du å gå over til anbefalingene jeg har skissert deg her fra Optimal Ernæring, ja så mener jeg at du vil se en enda mere positiv utvikling enn den du så når du økte proteininntaket ditt som du selv beskrev.

Jeg mener at du på denne måten vil bygge mere muskelmasse og evt foreta en vektjustering, i og med at kroppen får all den energien den trenger fra fettet, slik at den ikke behøver å forbruke unødig med proteiner i energiomsetningen din.

Om det stemmer, ja se det kan jeg ikke garantere, men ut fra de forutsetnigene du har skissert her, så mener jeg det burde være store sjanser for at du ville få en ytterligere økning i muskelmassen, og en evt. vektjustering om kroppen din mener du skal det, for husk, du er faktisk innenfor det man innenfor Optimal Ernæring kaller for "idealvekten".

Ser her at anbefalingene du kommer ut med ifra Calculus Victus kke er helt optimale sett i forhold til det som anbefales i forhold til boka, og som jeg har skissert for deg her. Litt pussig det, da mine verdier stemte nokså bra...

Nå skal det også sies at det ikke er Kwasniewski som har utviklet dette programmet, det er utviklet og produsert i Australia, men er basert på Optimal Ernærings prinsipper. Det benyttes en såkalt logaritme utviklet av en poslk lege, Dr K. Michalak.

Uansett, her har du ihvertfall fått en generell vurdering av dine verdier sett i lys av kostholdsfilosofien Optimal Ernæring beregnet av lille(?) meg!

Og om det skulle gå en liten f... i deg og du evt. vil prøve ut disse beregningene for å se om de hjelper deg å bygge mere muskelmasse, ja så hadde det vært interessant å høre om hvordan det gikk...

Husk, du skal ikke være redd for hvor mye kalorier du spiser, men sørge for at kroppen får nok energi slik at sammensetningen av næringsstoffene gjør at fordelingen av kroppsmassen etter hvert blir optimal!

.


Sist redigert av Ziggy : 22-10-05 kl 09:10.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 10:04   #59
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg er igrunnen fornøyd med hvordan jeg ser ut, - trenger bare å få strammet den huden som har blitt til overs etter å ha gått ned 15 kilo på 2år. Men 50 år gammel hud er ikke SÅ samarbeidsvillig som ung hud.... Det har blittt MYE bedre etter pilates, men jeg må nok innse at en del mageskinn, innerside lår, underarmer ikke kan fjernes med annet enn kirurgi. (I følge plastisk kirurg). Og det vil jeg ikke..... Under huden ligger det imidlertid muskler som er flottere enn på de fleste damer på min alder !! Det ligger vel muligens et par kilo i overflødig hud uttapå.....men ikke mer.[/color][/font]

Hej, Nille!

Jag kan glädja dig med att huden fortsätter att dra ihop sig. Jag gjorde min stora viktnedgång för tre år sedan och då såg jag ut som en tibetansk skrynkelmastiff. (Jag vet inte vad den hunden heter på norsk.) Därefter har huden långsamt dragit sig samman och processen fortgår. Nu har jag bara en smula löst skinn kvar på magen. Allt annat är klart. Jag har intervjuat amerikanska läkare om detta och de säger att sammandragningen fortsätter i sex till sju år, även om det går allt långsammare. Du kommer att bli kjmpeflott hela du!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 16:46   #60
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Interessant det du skrev. Flott at du klargjore. Hva er feil i progrmamet da ? jeg skrev inn korekt info. Hvorfor viser progammet noe annet enn boka ?

Jeg skal lese skikkelig igjennom og fordøye det tror jeg. Mulig jeg vil snu litt på tallene mine, kosten altså, bare for å prøve det ....

Men du.....en annen ting jeg lurer på:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

.
Ser du dette opp mot anbefalingene fra Optimal Ernæring, så spiste du for lite. Du tilførte kroppen bare ca. 1212 Kcal, og DET mener jeg er lite for ditt aktivitetsnivå. .

Hvor fant du de 1212 kcal henne ? Jeg har ikke ligget så lavt noen dager jeg..... Snittet mitt denne uka var 1505 kcal. Hadde en eneste dag rundt 1311, pga. jobb og dårlig planleggign.... Noen dager rundt 1450 andre dager rundt 1800... Jeg går somregel aldri under 1400 og skjelden over 1800 - da legger jeg på meg. Men som du sier, det kan være sammensetningen som må "tweakes" litt !!

Fra www.fitday.com

TOTAL: 1505 Kcal - fordelt med:

Fat:111 996 68%
Carbs:54 120 8%
Fiber:24 0 0%
Protein:87 347 24%
Alcohol:0 0 0%

Formelen jeg har lært er :
Kalorier = fett X 9 + (karbohydrater - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Brukes det en annen i Optimal Ernæring, siden du får så mye lavere tall enn meg ?
Ble skikkelig nyskjerrig jeg nå.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 16:50   #61
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Hej, Nille!

Jag kan glädja dig med att huden fortsätter att dra ihop sig. Jag gjorde min stora viktnedgång för tre år sedan och då såg jag ut som en tibetansk skrynkelmastiff. (Jag vet inte vad den hunden heter på norsk.) Därefter har huden långsamt dragit sig samman och processen fortgår. Nu har jag bara en smula löst skinn kvar på magen. Allt annat är klart. Jag har intervjuat amerikanska läkare om detta och de säger att sammandragningen fortsätter i sex till sju år, även om det går allt långsammare. Du kommer att bli kjmpeflott hela du!

Sten Sture

Å Sten Ture, du gledet meg veldig med den posten der
Jeg står på uten kirurgi, og det er godt å vite at det skjer noe med huden selv om det ikke skjer fort.... Som jeg sa så er det ikke så mye at det er plagsomt, det er bare irriterende at ikke musklene jeg sliter sånn for kan vise !!

Nå skal jeg ta meg en treningsøkt 1,5 time med Pilates og vekter og hele pakka !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 17:12   #62
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Det med huden høres jo kjempebra ut!!! Det visste jeg ikke, men det høres jo logisk ut siden huden jo er ganske elastisk...
C-vitaminer gjør huden enda mer elastisk, så det kan kanskje fremskynde dette med sammentrekking av huden. Silicea også.

Jeg skal jo ned hele 50-60 kg, og regner med en haug med løshud.
Jeg orker IKKE vente i flere år på at huden skal stramme seg opp, men jeg skal jo også ha flere barn og vet ikke hvor gunstig det er å ta en mageoperasjon når jeg jo skal ese ut allikevel... Men jeg får ta de "sorgene" når den tid kommer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 17:15   #63
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Husk, du skal ikke være redd for hvor mye kalorier du spiser, men sørge for at kroppen får nok energi slik at sammensetningen av næringsstoffene gjør at fordelingen av kroppsmassen etter hvert blir optimal!

.

Dette skal jeg teste ut. Jeg har lavt stoffskifte og har normalt måttet ligge over 1425 men ikke over 1875 for å ikke legge på meg... men som du sier, da har sammensetningen vært en annen.

Jeg har vært med på et forsøk med Banting dietten. Denne er back to basic og bygget på William Banting/William Harveys "The Banting Diet" - den første offisielle lavkarbo dietten fra 1864's "Letter of Corpulence".
Vi kalte oss "Banta Babes" litt uhøytidelig i et annet forum. Men Bantinjg folkene fant oss og ville ha seg frabedt dietten diskutert i andre forum enn deres eget. Men det ikke hovedsaklig på et fettinntak på 80-90 % pr dag. Kaloriene kom derved høyt og jeg la på meg 3 kilo......i løpet av 4 uker Det skulle egentlig ikke gå an da... Jeg fulgte dietten til punkt og prikke, men jeg må nok innrømme at kroppen min ikke reagerer helt normalt. Well, bygones !!

Her er info om Banta:
http://bantadiet.com/

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 17:28   #64
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Men du.....en annen ting jeg lurer på:

...Hvor fant du de 1212 kcal henne...

I det første svaret ditt oppga du følgende verdier før du økte inntaket av proteiner, mens inntaket av fett og karbohydrater så og si er uendret...

Opprinnelig lagt inn av Nille

...da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke)...

Dette gir følgende regnestykke:

55,0 gram (P) x 4 Kcal = 220 Kcal
100,0 gram (F) x 9 Kcal = 900 Kcal
23 gram (K) x 4 Kcal = 92 Kcal
SUM = 1212 Kcal

Når det gjelder næringsinntaket ditt i dag, så tok jeg utgangspunkt i det følgende:

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet: ...87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber...

Her er regnestykket som følgende:

87 gram (P) x 4 Kcal = 348Kcal
111 gram (F) x 9 Kcal = 999 Kcal
30 gram (K) x 4 = 120 Kcal
SUM = 1467 Kcal

Som du ser så bruker jeg de samme formlene for beregning som det du har lært...

Opprinnelig lagt inn av Nille

... Jeg går som regel aldri under 1400 og skjelden over 1800 - da legger jeg på meg. Men som du sier, det kan være sammensetningen som må "tweakes" litt !!

Tror nok det ikke kan skade noe om du prøver en kostsammensetning som anbefales på Optimal Ernæring, for som sagt så syns jeg energiinntaket ditt virker noe lavt sett i forhold til aktivitetsnivået ditt...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Interessant det du skrev. Flott at du klargjore. Hva er feil i progrmamet da ? jeg skrev inn korekt info. Hvorfor viser progammet noe annet enn boka ?

Når det gjelder programmet, ja så vet jeg ikke... hvilken kroppsbygning la du inn? Hva la du inn når det gjalt aktivitetsnivået på jobben (jeg bruker denne som en indikasjon på treningsmengde også...)

Skal prøve å ta kontakt med de som lager programmet for å få en avklaring på dette, men i og med at den faglige ekspertisen kommer fra Polen, ja så er jeg ikke sikker på om jeg får svar eller ikke...

Uansett, så bruker jeg mine egne beregninger med utgangspunkt i bøkene, programmet hjelper meg med å tilpasse oppskriftene slik at sammensetningen blir slik som den skal være mellom karber, proteiner og fett i kostholdet.

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Jeg skal lese skikkelig igjennom og fordøye det tror jeg. Mulig jeg vil snu litt på tallene mine, kosten altså, bare for å prøve det ....

Hadde vært spennende om du hadde gjort det... og husk at du ikke inntok mindre proteiner med dette kostsammensetning enn det du gjorde før du økte proteininntaket, så du vil nok ikke miste muskelmasse om du la om kostholdet til Optimal Ernæring...heller tvert imot!!!


Sist redigert av Ziggy : 22-10-05 kl 20:12.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 20:16   #65
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ooops, fikk ikke med alt fettet nei, blingsa på Fitday tallene da jeg skrev inn.

Total: 1505
Fat:111 996 68% Sat:12 107 7% Poly:19 168 11% Mono:19 174 12%Carbs:54 120 8%
Fiber:24 0 0%
Protein:87 347 24%
Alcohol:0 0 0%

Det blir altså:
Fett: 111+12+19+19= 161 gram - DA stemmer uregningen til Fitday.

Du forklarer godt, så nå skal jeg lese litt mer - og tenke litt !! Interessante saker....

Takk skal du ha !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 20:36   #66
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Dette skal jeg teste ut. Jeg har lavt stoffskifte og har normalt måttet ligge over 1425 men ikke over 1875 for å ikke legge på meg... men som du sier, da har sammensetningen vært en annen.

Kan dette skyldes en lang rekke med mer eller mindre vellykkede/mislykkede forsøk på å gå ned i vekt i løpet av en årrekke???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 20:50   #67
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Du forklarer godt, så nå skal jeg lese litt mer - og tenke litt !! Interessante saker....


.
Takk for det... prøver så godt jeg kan...vet jo at denne kostholdsfilosofien er nokså ny for de fleste her til lands...

Nå må du huske en ting, og det er at når du evt endrer på sammensetningen av næringsstoffene, samt øker energimengden, ja så må du la kroppen få tid til å omstille seg til at den nå får tilstrekkelig med energi og en optimal næringssammensetning... så la vekta stå en periode, og kun bruke klærne som et slags "mål" på hvordan det går...

Du vil ikke minst kjenne det på formen, noe jeg tror Sten Sture kan skrive under på....


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 21:53   #68
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Kan dette skyldes en lang rekke med mer eller mindre vellykkede/mislykkede forsøk på å gå ned i vekt i løpet av en årrekke???

Det er mye mulig kostholdet mitt tidligere har ødelagt noe ja. Men jeg har aldri vært direkte overvektig og har aldri hatt mislykkede slankekurer, det ligger også langt tilbake i tid. Jeg var nok ivrig slanker i min ungdom, og la grunnlaget for en slarkete forbrenning den gangen ved å spise lavfett og altfor lite - jeg var ikke overvektig som sagt, men med Twiggy som ideal og miniskjørt som høyeste mote i tillegg til å være danser med de krav til størrelse det innbar, - blir man ikke sunn ! Jeg var alltid på slankern !! Stoffskiftet fikk nok nådestøtet der ja !!

En ulykke (fallt ned stige fra 2. etg ned i steintrapp kjeller) gjorde at jeg ble sengeliggende ganske lenge (brakk ryggen) og uten den vante treningen la jeg på meg en del. Måtte jo slutte med dans og fant ikke umiddelbart noen annen aktivitet som appellerte til meg....

Etter at jeg ble mor i 1978 kom hormonene mine i ulage - og selv om jeg gikk ned fra 65 til 50 kilo innen 1/2 år etter fødselen (veide 50 kg da jeg ble gravid, la på meg 25 kg i svanger skapet, veide 65 kg da jeg kom ut av sykehuset), OG begynte å trene ganske aktivt med vekter - måtte jeg være veldig forsiktig med hva jeg spiste. Skulle ikke mye utskeielser til før kiloen kom på. Hormonbalansen min har vært utredet så mange ganger at den kunne fylle flere permer. Ingen finner ut av det ....

Fant Atkins i 1982 og har siden da fulgt mer eller mindre lavkarbo kosthold. Endelig fant jeg et kosthold kroppen min trives med, med mat jeg ikke ble sjuk av. Diverse årsaker gjorde at jeg ikke kunne fortsette treningen som før, men jeg var fremdeles ikke overvektig. Atkins den gangen var litt strengere enn nå, så jeg lagde nok min egen levelige versjon. Og spiste masse god mat, omtrent slik jeg gjør nå faktisk. Uten å legge særlig på meg. (fra 1992 skjedde det masse saker, både medisinsk og privat, var nede på 55 kilo leeeeenge. Sykehusopphold, operasjoner...). Sluttet å røyke 17. april 2003, samtidig ble ryggen dårligere igjen og jeg la på meg 15 kilo. Helt umerkelig..... hadde ikke vekt hjemme engang.... Så plutselig bilder fra en ferie . Fant den nye utgaven av Atkins boka (2003)og begynte på Induksjonsnivå - etter boka denne gangen, - og det tok meg 2 år å ta av de 15 kiloene. Samtidig har helsetilstanden igjen blitt mye mye bedre. Og jeg er tilbake på før 1992 nivå, vektmessig, - vel det er noen få cm mer rundt magen, men ellers... formen er iallefall like bra og jeg får på meg en del klær fra dem gang (venter på at skulderputer skal bli moderne igjen !!).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 22-10-05 kl 22:03.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 22:02   #69
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Nå må du huske en ting, og det er at når du evt endrer på sammensetningen av næringsstoffene, samt øker energimengden, ja så må du la kroppen få tid til å omstille seg til at den nå får tilstrekkelig med energi og en optimal næringssammensetning... så la vekta stå en periode, og kun bruke klærne som et slags "mål" på hvordan det går...

Du vil ikke minst kjenne det på formen, noe jeg tror Sten Sture kan skrive under på....

Eh.... jeg mener fremdeles at jeg ikke behøver å slanke meg jeg.. Men jeg kan jo jakte på perfeksjonismen Og formen min er helt på topp.... bortsett fra overgangsalder plager, - og de tror jeg ikke selv Sten Ture kan/vil skrive under på ......

Men jeg er som åpen for nye ting og skal vurdere dette også Alt kan perfeksjoneres !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 01:19   #70
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 14:47.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 06:37   #71
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jag såg att Ziggy nämnde mitt namn...

Ja, jag är mycket intresserad av hormonerna. Vår hormonella balans är avgörande för hur vi tar hand om maten. Samtidigt påverkas den hormonella balansen av vad vi äter. Det går inte att särskilja det ena från det andra. Allt samverkar. Som jag brukar säga: Äter vi som vi är avsedda att äta så får vi den kropp och den hälsa som vi är avsedda att ha.

Hälsovinsten är den stora vinsten. Men det vet man först efteråt. Att vi också normaliserar vår kroppsvikt är en bonus.

Det var Kenn Hallstensen på Mat&Helse som berättade om Kwasniewski för mig. Jag hade aldrig hört hans namn, men när jag bläddrade i “Homo Optimus” lät mycket som om jag hade skrivit det själv. Som jag ser det är Kwasniewski och Wolfgang Lutz självständiga tänkare som man kan förlita sig på. De flesta andra är skojare, efterapare och profitörer. De tar en tanke som någon annan tänkt och använder den tanken för att sälja skräpmat. (Inga namn nämnda!)

Jag ska läsa Kwasniewski ordentligt när jag är klar med min nya bok. Det blir i början på nästa år. Jag vill inte fördjupa mig i honom eller Lutz just nu. De ligger alldeles för nära mig och jag vill inte bli påverkad i mina tankegångar.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 23-10-05, 12:11   #72
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

..nå skjønner jeg. Det er lett å misforstå når man kun har det skriftlige ord foran seg. Da blir det snakk om tolkning. Det gjelder vel på begge sider.

Men altså, jeg skjønner hva du mener og er jo enig med deg i veldig mye. Har oppdaget noen småting jeg skal sjekke nærmere, jeg skal lese mer og så får vi se.

Ha en flott søndag, - nå skal jeg trene det jeg ikke fikk trent i går !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 15:37   #73
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

..nå skjønner jeg. Det er lett å misforstå når man kun har det skriftlige ord foran seg. Da blir det snakk om tolkning. Det gjelder vel på begge sider.


.
Joda, du har nok rett der ja...


Om det er interesse for det, så kommer jeg til å legge ut mere info om kostholdsfilosofen Optimal Ernæring i tiden fremover.

Tror nok det er flere som kunne ha plukket opp ett eller annet her også...

Men jeg får vel se det an på hvor mange som evt. viser interesse for denne kostholdsfilosofien i såfall...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 24-10-05, 20:19   #74
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Har forresten lagt inn flere forskningsresultater som understøtter denne kostholdsfilosofien på den nye tråden "Forskning på lavkarbo og relaterte tema" som HP har opprettet.

Rapportene kan dere finne her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823


.


Sist redigert av Ziggy : 24-10-05 kl 20:32.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 25-10-05, 13:19   #75
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 14:48.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no