Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Johannesurt mot depresjon

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-05, 12:18   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Johannesurt mot depresjon

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/14/423376.html

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:21   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dagbladet

Det har vist seg vanskelig å finne ut hva slags dose med Johannesurt pasientene bør bruke. Fra før er det kjent at Johannesurt kan gi bivirkninger for pasienter som bruker andre medisiner. Derfor bør legen alltid informeres hvis du bruker Johannesurt. Selv om urten er reseptfri og blant annet kan kjøpes i helsekostforretninger, bør du følge pakningsvedlegget og ikke bruke urten for ofte.

Er den ikke lengre reseptbelagt

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:22   #3
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Ikke lurt å bruke det dersom en går på P-piller..Tror nemlig det var det som skjedde hos meg,at det ødela prevensjonen,for poden var ikke planlagt akkurat.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:22   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Er den ikke lengre reseptbelagt

Det har den vel aldri vært... (så vidt jeg vet)

..

Forresten bør ikke Johannesurt brukes sammen med antidepressiva!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:24   #5
Kalorine
Medlem
 
Kalorine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 44
Innlegg: 194
Kalorine er en juvelKalorine er en juvelKalorine er en juvel

Man må alltid gå til lege hvis man har så mye som en mistanke om at man lider av depresjon. Selvmedisinering, selv med urtepreparater som selges reseptfritt, er ikke noen god ide, man bør rådføre seg med en lege eller psykiater før man prøver det.


Og ingen piller, verken vanlige "lykkepiller" eller johannesurt, er en mirakelløsning på depresjon. Alt for mange får medisiner mot depresjon i dag istedet for behandling hos psykolog, eller de står på venteliste i månedsvis. Antidepressiva kan være til stor hjelp (jeg har brukt det), men man bør alltid kombinere medisinering med terapi.

__________________















Nothing tastes as good as beeing thin feels!
Kalorine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins (the book is my bible) Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:28   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Det har den vel aldri vært... (så vidt jeg vet)

Stemmer det - de har bare fjernet den fra helsekostene Kun apotekene som selger den nå

Opprinnelig lagt inn av Kalorine

Man må alltid gå til lege hvis man har så mye som en mistanke om at man lider av depresjon. Selvmedisinering, selv med urtepreparater som selges reseptfritt, er ikke noen god ide, man bør rådføre seg med en lege eller psykiater før man prøver det.

Da vil jeg råde alle som "planlegger" å få en depresjon om å gå til legen sin allerede nå å si at de ikke ønsker å ta kjemiske stoffer mot sine psykiske plager For hos mange av de norske legene - skal du ha ryggrad for å slippe derfra uten resept

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:36   #7
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Helsevesenet fungerer svært dårlig når det gjelder litt av hvert.Har selv gått på Seroxat,og det funket fint for meg når jeg tok den,men hvor ble det av oppfølgingen,og ikke minst skal en nedtrappe slik medisinering,det så jeg ingenting av!Jeg slutta med den av meg selv,hadde lest så mye skummelt om den typen pillen,de unge tok selvmord i Storbritannia,fikk uforklarelige raseriutbrudd osv av denne pillen.Nei,da finner jeg heller min egen måte og kurere depresjoner på,men det har blitt bedre med årene,og det er jo en trøst.Har funnet ting jeg liker og gjøre og sollys hjelper masse!Mye mulig jeg prøver johannesurt også engang,men stortsett utsetter slikt bare problemer/bekymringer.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:37   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP


Da vil jeg råde alle som "planlegger" å få en depresjon om å gå til legen sin allerede nå å si at de ikke ønsker å ta kjemiske stoffer mot sine psykiske plager For hos mange av de norske legene - skal du ha ryggrad for å slippe derfra uten resept



Og jeg er helt enig med deg Kalorine - i prinsippet. Men det er nå engang slik at ikke alle ØNSKER å gå i terapi (...) og da er antidepressiva bedre enn ingenting.

I Utopia er det slik at legen man går til, lytter til deg, og skaffer deg den psykologen som hun mener er best "fit" for dine problemer..

Men det er en stund til vi lever i Utopia..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:39   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av magdalena

Mye mulig jeg prøver johannesurt også engang,men stortsett utsetter slikt bare problemer/bekymringer.

Er ikke enig med deg i at antidepressiva utsetter depresjoner.
Jeg har selv gått på Zoloft (gjør det fremdeles) - og det har hjulpet meg til å få hodet over vannet, slik at jeg har krefter til å ta tak i problemene som faktisk ligger BAK depresjonen - noe jeg ikke hadde hatt overskudd til uten.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 12:52   #10
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Mange vet ikke hvorfor de er plaget,jeg vet hva som plager meg og hva det kommer av.At jeg skal spise antidep for dette vil for meg bare utsette problemet,men ja,det hjelper når dagene er skikkelig tung og en ikke orker å møte verden.Jeg kommer aldri til å gå i terapi for dette,vet at jeg trenger å ta et oppgjør med barndommen for å få bukt i dette.Konfrontere min mor som jeg ikke har kontakt med,og min far for min oppvekst.Det har blitt mye bedre med årene,men møtte bunnen når jeg var 18,og helsevesenet sviktet.Aldri om jeg stoler på de igjen.

Har ei venninne som alltid har vært deprimert,gått til terapi i årevis og gått på antidepressiva,ingenting har funket merkbart.Hun har hatt en fin barndom og flink på skolen,godt likt blant venner,alikevel er hun ikke lykkelig,dette forteller hun selv.Nå fungerer hun ikke i arbeidslivet engang og er på attføring,hun prøver å ta et steg tilbake til livet.Men hva som gjør at hun er så utafor,det er det ingen som an fortelle..Tenk at livet skal være slik når en bare er 24 år?

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-05, 16:42   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Her er en artikkel om hvordan Johannesurt påvirker legemidler: (bla. p-piller)

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1076313072.28


Sitat:

Johannesurt er nemlig kjent for å svekke virkningen av legemidler, og derfor anbefaler Statens legemiddelverk at folk rådfører seg med lege før starter med johannesurt, ihvertfall når de går på andre medisiner.


Sitat:

Johannesurten er imidlertid ikke bare grei, den har i tillegg den uheldige bivirkningen at den påvirker et enzym (katalysatorprotein) i leveren som bryter ned legemidler.

Dette medfører at legemidlenes virkning dempes. Generelt advares det derfor mot å bruke johannesurt sammen med legemidler.

Sitat:

Effekten av p-piller, det blodfortynnende middelet marevan og enkelte astmamedisiner blir også nedsatt av johannesurt. Andre legemidler som påvirkes av urten er ciklosporin, indinavir, og digoksin.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 09:44   #12
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

jeg brukte Johannesurt over lengere tid,og syns den virka ganske bra.......har nå begynt i terapi for å få hjelp til å få det bedre....og har gitt beskjed om at jeg IKKE VIL begynne med "lykkepiller"...har brukt den en gang før og det er nok for meg,.,,never again.......blei ikke noen bra løsning for meg...men veit om mange som det har hjulpet på.........

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 11:46   #13
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Det var sterk kost du kom med, Magdalena!*
Du virker utrolig sterk som har full innsikt og forståelse for egne problemer. I mine øyne har du også et sunt forhold til sp.mål om behandling.
Du har erkjent at du har et problem i forholdet til dine foreldre. Du har valgt dem vekk - i stedet for å døyve tidl. smerte med piller.
Selv fikk jeg mye ris som barn, ofte uten at jeg skjønte hvorfor....Også de varme, skjønne foreldrene mine...!!!! Jeg har valgt å tolke det som idiotisk uvitenhet - men faktum er at jeg klarer aldri å få et slikt forhold til min mor som min datter og jeg har sammen.

Så er jeg også et sterkt menneske....Dvs. nå venter jeg på min årlige, lille vårdepp - men den er bare søt. Fungerer slik: "Jeg syns alt er så vakkert med løvet som spretter, og fuglene som synger....og så er det så mye faenskap i verden...og hulke hulke....!!!" Borte etter 2-3 dager...men den kommer!

Du er ung og i starten på et voksenliv, Magdalena....Får jeg ønske deg alt godt herfra!
KLem!*

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Råd mot vinkearmer? guro Trening 9 19-03-05 16:44
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 07:23
3 i 1, mot slitasjegikt Begod Kosttilskudd 10 08-11-04 15:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no