Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-11, 11:30   #151
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Det synes jeg høres bra ut, Carisma! Var hos legen i går, og hun var veldig positiv. Sa at jeg hadde masse hormoner i kroppen nå, så det var bare å kjøre på

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 19:29   #152
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Forferdelig trist å høre at du mistet Klara. Det kan ikke være annet enn vondt. Masse lykke til med videre prøving! Klem

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 20:38   #153
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Forferdelig trist å høre at du mistet Klara. Det kan ikke være annet enn vondt. Masse lykke til med videre prøving! Klem

Tusen takk, Imp! Er selvfølgelig skuffet, og litt trist for at det ikke gikk denne gangen, men det er ikke så ille som jeg hadde trodd. Jeg er først og fremst innmari glad for at jeg kan bli gravid!
Takk, vi satser på at det går bra neste gang!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 00:15   #154
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Flott å høre at det går bedre med deg.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:21   #155
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

3 uker lavkarbo overstått og selv om det var mye aktivitet i helgen (ut på date med gubben fredagen og jente grill/drikke fest lørdagen) så syntes jeg at jeg har vært veldig flink.
Eneste utskjeielse var vel 2 bacon dadler fredagen, 4 bacon dadler, 2 maiskolber og vodka lørdagen. Kunne vært myyye verre vist dere hadde sett alt jeg sa nei til. Hehe.
Blant annet en hjemmelaget konfekt kake med 8 forskjellige lag med sjokolade greier og sukkerpasta lokk. Sleeeev!

Målte og vegde meg søndagen og jeg hadde forventet at det ikke var noe forskjell fra sist uke. Jeg håpet bare jeg ikke hadde gått så mye opp.
Men jeg hadde gått ned 300 gram + ca 4 cm (fordelt på lår, rumpe, midje og lovehandels).

Så totalt på 3 uker har jeg gått ned 4,4 kg og ca 13 cm.

Jeg sluttet på minipillen på torsdag i sist uke og har fått litt sporadisk blødning/spotting, men det er nok bare kroppen som reagerer på pille slutten. Det virker ikke å være skikkelig mens enda liksom.

Jeg er i hvert fall motivert til å fortsette.
Og nå begynner folk rundt meg å bli interesert/motivert også. Hehe.

Tusen takk jenter.
Hjelper utrolig å ha dere selv om jeg ikke kjenner dere så godt.

liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 12:52   #156
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Altså - nå som jeg har fått påvist pcos, burde jeg da teste for andre ting også? :gruble:
Dette var jo helt tilfeldig for meg da det ble oppdaget av gyn fordi vi prøver å få barn....

Ja, altså... Jeg ble henvist til ernæringsfysiolog for å få hjelp til å gå ned i vekt. av fastlegen min. Stoffskiftet mitt er fint, og jeg trengte ikke å sjekke insulin. Hun mente mye ville løsne dersom jeg klarte å gå ned mellom 2-10% av kroppsvekten min.
Det tror forøvrig jeg også. For 3 år siden hadde jeg ingen problemer med syklus o.l, men etter at samboerkiloene kom på da har det bare vært kluss...

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:24   #157
Maika
Juniormedlem
 
Maika sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 35
Maika er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei Jenter. Jeg kan nå melde meg inn i klubben her.....egentlig litt lettet nå for dette har jeg hatt mistanke om i mange år men aldri fått bekreftet av lege. Så hvorfor har jeg fått det bekreftet nå? Egentlig tilfeldighet......Jeg ble gravid i januar og etter 10 uker så var jeg nesten hysterisk for jeg visste noe var helt galt, Min kjære gikk med på å bestille en privat time hos gynekolog og han kunne bekrefte det jeg fryktet. Jeg hadde mistet dette barnet også. Jeg sier også fordi 7 mnd tidligere mistet jeg også Gynekologen var utrolig grei og sa han ville hjelpe oss til å få barn. Han satte meg på metformin noe jeg trodde var fordi jeg er overvektig og tenkte det er med på å holde blodsukkeret i sjakk. Vi har ennå ikke klart å få en ny spire, men i dag da jeg var hos han igjen, fortalte han at han kunne se stor utvikling hos meg, og nå fortalte han meg at jeg har pcos. Han hadde notert seg første gang jeg var der at eggstokkene så ut som drueklaser, og nå 3 mnd senere var de helt fine. Jeg har levd på lavkarbo i de 3 mnd. Han sa også at huden min var blitt bedre og at jeg virket *kvikkere*. Jeg føler meg litt lettet...lettet over at mistankene mine stemte, og at symptomer har en årsak. Han økte dosen min med metformin så nå skal jeg ta 500g 4 ganger for dagen. Har også fått en pergokur som jeg skal ta, og om 1 uke så skal han sette en eggløsnings sprøyte. Krysser fingre for at vi får en spire og at den sitter denne gangen.

Ble litt lang post dette...takk for at du gidder å lese. Nå må jeg sette meg mere inn i pcos

__________________


Maika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:00   #158
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Velkommen hit og lykke til videre Maika.
Krysser fingrer, tær, hender og føtter for dere.

Metformin gjorde under for meg.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:14   #159
Oktober
Medlem
 
Oktober sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 89
Oktober er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei, jenter.
Har PCOS og sliter med manglende eggløsning. Er søskenprøver på 3.året og under prøverrørsbehandling. Nå er jeg klar (tror jeg?) for å prøve å spise av meg problemene. Det viktigste er hormonbalansen, selv om jeg også burde gått ned mange kg for å bli normalvektig. Har brukt Metfomin 3x500 siden mai.
Jeg har allerede trent jevnlig i et halvt år uten at det synes på vekta. Men formen er bedre, så det kommer jeg ikke til å slutte med!

Men jeg syns det er vanskelig å vite hvilken filosofi jeg skal legge meg på. Leser boka til Hexeberg og har bestemt meg for at jeg foreløpig ikke ønsker ketolyse. Noen anbefalinger?

__________________




Sist redigert av Oktober : 30-06-11 kl 10:17. Årsak: la til noe
Oktober er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 20:27   #160
alvepiken
Seniormedlem
 
alvepiken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Troms
Alder: 34
Innlegg: 536
alvepiken har en fantastisk aura rundt segalvepiken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Skravletråd er alltid kos

Fikk diagnosen PCOS i februar/mars 2009, og har siden den tid tatt Diane. Kan ta de kontinuelig i 3-6 mnd har leget gitt beskjed om, for jeg blir såpass dårlig når jeg har mensen både fysisk og psykisk. Og nå er det tid for mensen! Hurra! Synes synd i kjæresten, PMS til tusen

Venter bare på helvetes menssmerter, de inntrer vel iløpet av dagen. Er ikke livet flott? Jeje..

Håper dere har en fin dag

__________________

Start 3.januar: 131.0 kg

This is not a diet, it's a lifestyle
alvepiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bulimiker som har klart å dra hodet opp av doskåla Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 00:28   #161
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 41
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei

Har "sniklest" litt på forumet de siste par ukene etter at jeg fikk PCOS-diagnosen for to uker siden. Og denne skravletråden er jo super! Mannen min og jeg ønsker oss barn, og jeg mistenkte egentlig ikke at noe var galt før jeg sluttet med prevensjon i september; siden det har jeg kun hatt mensen to ganger. Men blodprøver og ultralyd ga meg jo svar... Jeg er normalvektig og sliter ikke med behåring (dvs. det lille ekstra fjerner jeg fint med pinsett og høvel, ikke noe stress), men har altså ikke eggløsing. Og det er jo ille nok det når man vil bli gravid... Gynekologen anbefalte meg å gå over på lavkarbo, og etter å ha lest meg opp på emnet ser jeg jo at det er en god idé. Har nå levd lavkarbo i to uker, inkl. et par planlagte sprekker (familiebursdag og sommerfest på jobb), og allerede etter fire dager fikk jeg en blødning! Krysser fingrene for at kroppen klarer å reparere seg selv enda mer!

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 01:33   #162
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.124
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Hei alle sammen!
Melder meg også inn hos dere.
Jeg har også fått vite at jeg har PCOS fra gyn igår så nå må jeg bare bli enda mer strengere å spise lavkarbo.

Jeg har cyster, nedsatt engergi, masse kviser, overvekt, insulinresistens og lange sykluser uten EL.
Ganske frustrende når man vil ha barn.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 01:11   #163
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Så mange nye!
Velkommen til dere alle! Ja du er jo ikke så ny da Rufus. :fnis: Men hyggelig likevel.

Jeg kan i alle fall anbefale på det varmeste å spise lavkarbo. Uten lavkarbo hadde jeg null eggløsning, gikk på flere pergotimekurer og det ble aldri noe. Med lavkarbo - mensen etter kun noen dager og regelmessige sykluser med en gang. Og gravid to ganger. Så det er min superanbefaling!

Lykke til, til dere alle damer.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 15:18   #164
Bjella
Medlem
 
Bjella sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 47
Innlegg: 279
Bjella har en fantastisk aura rundt segBjella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har spiral, har hatt sjelden og små blødninger. Men nå etter at jeg gikk over til ketolyse kost har jeg mange små blødninger. Noen som vet noe om det kan ha en sammenheng? Har hatt spiralen i 3 år og var til gyn. undersøkelse for en måned siden. Så alt skal være greit sånn sett. Noen som hat noen tanker?

__________________


Bjella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF sånn ca. Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 20:11   #165
Oktober
Medlem
 
Oktober sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 89
Oktober er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Så mange nye!
Velkommen til dere alle! Ja du er jo ikke så ny da Rufus. :fnis: Men hyggelig likevel.

Jeg kan i alle fall anbefale på det varmeste å spise lavkarbo. Uten lavkarbo hadde jeg null eggløsning, gikk på flere pergotimekurer og det ble aldri noe. Med lavkarbo - mensen etter kun noen dager og regelmessige sykluser med en gang. Og gravid to ganger. Så det er min superanbefaling!

Lykke til, til dere alle damer.

Takk for herlig solskinnshistorie, det gir meg inspirasjon til å begynne!

__________________



Oktober er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 20:51   #166
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.124
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Så mange nye!
Velkommen til dere alle! Ja du er jo ikke så ny da Rufus. :fnis: Men hyggelig likevel.

Jeg kan i alle fall anbefale på det varmeste å spise lavkarbo. Uten lavkarbo hadde jeg null eggløsning, gikk på flere pergotimekurer og det ble aldri noe. Med lavkarbo - mensen etter kun noen dager og regelmessige sykluser med en gang. Og gravid to ganger. Så det er min superanbefaling!

Lykke til, til dere alle damer.


Takk for velkommsthilsen!

Alltid koselig å høre solskinnhistorie syns jeg!

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 23:00   #167
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

4 uker fullført.

På fredag så bakte jeg en lavkarbo sjokolade kake med nøtte bunn.
I dag har jeg laget lavkarbo bounty og jeg må bare si at jeg lager aldri mer noe som skal inneholde sjokolade OG være lavkarbo.
Det er så skuff at det er ækkelt.

Kaken har jeg ikke rørt mer enn når jeg smakte på den og jeg er glad jeg smakte en bounty bit før jeg tok sjokolade trekk over alle for nå har jeg 60% av dei med bare noen striper sjokolade over. Men har bare spist 2.

Jeg laget fløte/smør grøt i dag ti kvelds og det var hakket bedre enn jeg hadde trodd.

Jeg har gått ned 300 gram denne uken også og jeg ser 56(,7) tallet for første gang siden jul.
Men bare ned 1,5 cm total og halvparten av målene står i ro.

Skal det stoppe så pass opp? Jeg føler jeg er ganske så strikt. Og selv om jeg ikke bruker ketose stiks så føler jeg at jeg holder meg ganske greit rundt 25 karbs for dagen.

Denne uken tenkte jeg at jeg skulle prøve å trene litt mer så får vi se hvordan det går. Om kroppen er klar for det.

Det er nå 4 uker siden jeg begynte og jeg har et mål som jeg har satt skal nåes innen siste juli. Så jeg er halveis i planen, halveis i cm nedgang (15 av 30) og over halvveis i vekt nedgangen (4,7 av 7,4).

(men skal seff fortsette med lavkarbo etter det da, må bare ha noen del mål i tillegg til å redusere PCO(S) symptomene).

Jeg har jo hatt den reaksjonen på minipille slutt denne uken og følt meg veeeldig oppblåst, håper det bedrer seg nå når jeg ikke blør lenger.

Men jeg sier det bare, jeg tar heller å har som mål at vist jeg er flink så skal jeg få meg en enste pitte liten bit av en nidar caramell sjokolade i uken, eller i måneden for den slagt skyld i stede for dette lavkarbo sjokolade greiene. Phy for noe drit!

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 00:15   #168
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 41
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

4 uker fullført.

På fredag så bakte jeg en lavkarbo sjokolade kake med nøtte bunn.
I dag har jeg laget lavkarbo bounty og jeg må bare si at jeg lager aldri mer noe som skal inneholde sjokolade OG være lavkarbo.
Det er så skuff at det er ækkelt.


Men jeg sier det bare, jeg tar heller å har som mål at vist jeg er flink så skal jeg få meg en enste pitte liten bit av en nidar caramell sjokolade i uken, eller i måneden for den slagt skyld i stede for dette lavkarbo sjokolade greiene. Phy for noe drit!


Hva slags sjokolade brukte du...? Jeg laget Bounty-sjokoladen i går, og er kjempefornøyd! Brukte Premium-sjokoladen fra Freia (70%) og synes det smakte godt, men så liker jeg mørk sjokolade fra før av, da. Vet det er noe sukker i den sjokoladen, men jeg er ikke super-streng på det.

Jeg var overrasket over at jeg syntes Sukrin var greit, siden jeg har lest at mange får en bismak av den; jeg kjente ingenting. Kanskje fordi jeg kokte den med fløten? Har lurt på å prøve rå sjokolade, men er redd det blir en veldig nedtur, og da gjør jeg heller som deg: spiser bittelitt "forbudt" sjokolade.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:42   #169
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Oktober, her.

Hei, jenter.
Har PCOS og sliter med manglende eggløsning. Er søskenprøver på 3.året og under prøverrørsbehandling. Nå er jeg klar (tror jeg?) for å prøve å spise av meg problemene. Det viktigste er hormonbalansen, selv om jeg også burde gått ned mange kg for å bli normalvektig. Har brukt Metfomin 3x500 siden mai.
Jeg har allerede trent jevnlig i et halvt år uten at det synes på vekta. Men formen er bedre, så det kommer jeg ikke til å slutte med!

Men jeg syns det er vanskelig å vite hvilken filosofi jeg skal legge meg på. Leser boka til Hexeberg og har bestemt meg for at jeg foreløpig ikke ønsker ketolyse. Noen anbefalinger?

Heisann Oktober! Hyggelig å se deg her inne også
Mitt tips er å følge Hexeberg/LCHF i starten i hvert fall, lett å forholde seg til og mange matvarer du kan spise. Du kan jo alltids prøve noe annet etter en stund, dersom du vil ha raskere nedgang eller bare vil prøve noe nytt.

Masse lykke til!

Opprinnelig lagt inn av alvepiken, her.

Skravletråd er alltid kos

Fikk diagnosen PCOS i februar/mars 2009, og har siden den tid tatt Diane. Kan ta de kontinuelig i 3-6 mnd har leget gitt beskjed om, for jeg blir såpass dårlig når jeg har mensen både fysisk og psykisk. Og nå er det tid for mensen! Hurra! Synes synd i kjæresten, PMS til tusen

Venter bare på helvetes menssmerter, de inntrer vel iløpet av dagen. Er ikke livet flott? Jeje..

Håper dere har en fin dag

Velkommen hit, Alvepiken!
PMS er slitsomt, men det er mange som mener at det kan bli redusert av lavkarbo. Lykke til med lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av frkfräken, her.

Hei

Har "sniklest" litt på forumet de siste par ukene etter at jeg fikk PCOS-diagnosen for to uker siden. Og denne skravletråden er jo super! Mannen min og jeg ønsker oss barn, og jeg mistenkte egentlig ikke at noe var galt før jeg sluttet med prevensjon i september; siden det har jeg kun hatt mensen to ganger. Men blodprøver og ultralyd ga meg jo svar... Jeg er normalvektig og sliter ikke med behåring (dvs. det lille ekstra fjerner jeg fint med pinsett og høvel, ikke noe stress), men har altså ikke eggløsing. Og det er jo ille nok det når man vil bli gravid... Gynekologen anbefalte meg å gå over på lavkarbo, og etter å ha lest meg opp på emnet ser jeg jo at det er en god idé. Har nå levd lavkarbo i to uker, inkl. et par planlagte sprekker (familiebursdag og sommerfest på jobb), og allerede etter fire dager fikk jeg en blødning! Krysser fingrene for at kroppen klarer å reparere seg selv enda mer!

Velkommen hit, frkfräken!
Så bra at du har fått nytte av skravletråden! Mensen etter fire dager er et godt tegn! Masse lykke til!

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Hei alle sammen!
Melder meg også inn hos dere.
Jeg har også fått vite at jeg har PCOS fra gyn igår så nå må jeg bare bli enda mer strengere å spise lavkarbo.

Jeg har cyster, nedsatt engergi, masse kviser, overvekt, insulinresistens og lange sykluser uten EL.
Ganske frustrende når man vil ha barn.

Velkommen hit, Rufus!
Bra du har fått det bekreftet, i hvert fall, selv om det er en teit sykdom!


Opprinnelig lagt inn av Bjella, her.

Jeg har spiral, har hatt sjelden og små blødninger. Men nå etter at jeg gikk over til ketolyse kost har jeg mange små blødninger. Noen som vet noe om det kan ha en sammenheng? Har hatt spiralen i 3 år og var til gyn. undersøkelse for en måned siden. Så alt skal være greit sånn sett. Noen som hat noen tanker?

I denne tråden står det masse om mensblødninger og diverse erfaringer. Jeg spottet nesten en hel syklus etter omlegging til lavkarbo, og selv med spiral er det flere som blør litt når de kommer lavt nok i karboinntak.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:10   #170
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av frkfräken, her.

Hva slags sjokolade brukte du...? Jeg laget Bounty-sjokoladen i går, og er kjempefornøyd! Brukte Premium-sjokoladen fra Freia (70%) og synes det smakte godt, men så liker jeg mørk sjokolade fra før av, da. Vet det er noe sukker i den sjokoladen, men jeg er ikke super-streng på det.

Jeg var overrasket over at jeg syntes Sukrin var greit, siden jeg har lest at mange får en bismak av den; jeg kjente ingenting. Kanskje fordi jeg kokte den med fløten? Har lurt på å prøve rå sjokolade, men er redd det blir en veldig nedtur, og da gjør jeg heller som deg: spiser bittelitt "forbudt" sjokolade.

Jeg liker ikke mørk sjokolade til å begynne med.

Jeg brukte en sjokolade som var 72% og som var økologisk (kjøpt på helsekost). Fyttigrisen for en sjokolade.
Til og med samboeren min som eeelsker sjokolade (mørk også) orket ikke å spise noe av den.

Så nei, det er nok bedre for meg i hvert fall og heller unne meg bare en liten bit av noe godt i stede for å "tvinge" ned på mer av noe fælt. Hehe.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:21   #171
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.124
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Takk for velkommsthilsen, Klara!

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:22   #172
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Dere som går på lavkarbo for å holde PCO(S)en vekke (og regulere vekten).

Skal dere gå på dette resten av livet?
Er det meningen at en skal måte leve i ketose for alltid eller kan en roe litt ned etter en stund?

Kan jeg aldri mer smake vanlige kaker, iskrem, snop, frukt, poteter, pasta, ris, brus. osv????

Jeg ser jo fremgang med tanke på vekten og det er jo kjekt (selv om den virker å stagnere), men jeg føler en del på tristheten også over alt jeg ikke kan spise. Over alle situasjoner der jeg må si nei til alt en blir servert.

Vil jeg en gang i fremtiden kunne spise en spiseskjei med potetemos eller en spiseskjei med ris til kyllingen min ved middag?
Vil jeg noen gang kunne lage meg en sjokoladekake med mmf lokk (jeg elsker å bake og pynte kaker, men nå er piffen litt vekk) og ta meg et lite stykke?

Eller er det liksom slik som dette det skal være resten av livet?

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.

Sist redigert av liquid84 : 04-07-11 kl 12:27.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:41   #173
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Liquid84 - Jeg er vel i "resten av livet"-fasen, ettersom jeg ikke skal ned i vekt. Har akkurat hatt ferie, og det har vært vanskelig ikke å spise litt av karboene til de andre, men det frister ikke så veldig. Jeg får susete hode av sukker, og oppblåst mage av hvetemel Men jeg synes det er viktig at jeg kan spise noe av og til, hvis det ikke er noen alternativer, eller hvis jeg har veldig lyst. Det er heldigvis ikke som allergi!

Måtehold er stikkordet, og finne ut hvilke godbiter du kan spise uten ubehag, og hva du bør holde deg unna. Hvis du etter vektnedgang bytter til Fedon, så får du et bredt utvalg av mat du kan spise!

Som en liten oppmuntring sender jeg dere en virtuell sjokoladekake, den er kjempegod og lett å lage! Og høykarbogjengen jeg var på ferie med elsket den like mye som meg!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:26   #174
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 41
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Jeg liker ikke mørk sjokolade til å begynne med.

Jeg brukte en sjokolade som var 72% og som var økologisk (kjøpt på helsekost). Fyttigrisen for en sjokolade.
Til og med samboeren min som eeelsker sjokolade (mørk også) orket ikke å spise noe av den.

Så nei, det er nok bedre for meg i hvert fall og heller unne meg bare en liten bit av noe godt i stede for å "tvinge" ned på mer av noe fælt. Hehe.

Dersom du ikke liker mørk sjokolade fra før av er det helt klart en tilvenningsprosess Jeg har aldri prøvd økologisk/helsekost-sjokolade, så kan godt hende den smaker ganske annerledes enn Freia sin...?

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Dere som går på lavkarbo for å holde PCO(S)en vekke (og regulere vekten).

Skal dere gå på dette resten av livet?
Er det meningen at en skal måte leve i ketose for alltid eller kan en roe litt ned etter en stund?

Dette har jeg også lurt på... Etter det jeg har lest så langt, så er dette en endring man bør fortsette med resten av livet, for å beholde resultatet. Tenkte jeg skal lese videre om PCOS, samle opp spørsmål jeg ikke finner svar på og bestille en legetime for å bombardere fastlegen min for forhåpentligvis å bli kvitt all forvirringen jeg har nå Nå har ikke jeg som mål å komme i ketose da, så det er nok enklere for meg å finne en mellomting, og akseptere en utskeielse nå og da...

Jeg vil jo ikke ned mer enn 5 kilo, derfor er jeg jeg ikke veldig streng. Jeg kan ha dager der jeg ikke spiser brød/pasta/ris/poteter eller sukker, og dager som i dag, der jeg spiste sushi til middag. Men da har jeg fått i meg minimalt med kbh tidligere på dagen. Tenker at siden jeg ikke skal ned så mye, har ikke det så mye å si om jeg spiser sushi eller en brødskive innimellom. Jeg er mer spent på hvordan det vil påvirke blodsukker og insulinnivå, når jeg skeier ut en gang i mellom... Jeg har nå spist lavkarbo i 2,5 uker og gått ned 3 kilo. Badevekta vår er riktignok ikke heeelt pålitelig, så jeg tar det ikke for god fisk, men jeg kjenner på kroppen at noe har skjedd. Forøvrig bør jeg virkelig komme igang med å trene, og jeg tror det er der jeg har mest å hente.

Som deg er jeg også kjempeglad i å bake, og ser jo liksom for meg at alle kakebøker og bake-duppeditter vil stå utbrukt i all framtid... Men så er det vel det å finne en middelvei da, og prøve å finne erstatninger som kan fungere. Jeg har som jeg skrev lenger oppe lagd Bounty-sjokolade og synes at Sukrin fungerte helt fint, så er mer spent på bruk av mel... Har forresten bestilt Stevia fra Iherb og gleder meg til å teste ut det!

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Som en liten oppmuntring sender jeg dere en virtuell sjokoladekake, den er kjempegod og lett å lage! Og høykarbogjengen jeg var på ferie med elsket den like mye som meg!

Takk for link Den skal helt klart prøves ut! Har også sett noen linker fra Passionforbaking som også skal testes. Spennende!

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:06   #175
liquid84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 39
Innlegg: 48
liquid84 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av frkfräken, her.

Tenkte jeg skal lese videre om PCOS, samle opp spørsmål jeg ikke finner svar på og bestille en legetime for å bombardere fastlegen min for forhåpentligvis å bli kvitt all forvirringen jeg har nå

Det hjalp ikke her. Har en fastlege som funker kjempe bra vist en er forkjølt eller har forstuet foten, men der stopper det liksom.
Når jeg trengte hjelp for å bli gravid og dette med PCO og slik så gikk jeg heller til privat lege og betalte der etter for å så svar på det jeg ville.
Jeg angrer ikke et sekund på alle lappene som har fløyet der.

__________________
Hovedmål: Få symptomene på PCOS redusert.
liquid84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 17:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 13:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no