Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og Ketostix

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-13, 07:59   #1
stiank78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 4
stiank78 er på en erverdig vei

Lavkarbo og Ketostix

Heisann.. Av det jeg leser her så blir jeg ledet til å tro at Ketostixens farge ikke har noe å gjøre med mengden fett du forbrenner, men kun at urinen er for tykk. (man har drikket for lite vann) Ref. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Jeg må nesten si meg uenig i dette etter å ha lest og også utforsket litt på meg selv. Definisjonen på Ketoner er at de dannes når fettsyrer og fett metaboliseres, og Ketonlegemene er acetoacetat og 3-hydoksybutyrat som begge er nedbrytningsprodukter av fettsyrer, og aceton om dannes fra acetoacetat.
Dette vil altså si at mengden av ketoner i urinen er i direkte sammenheng med hvor mye fett man forbrenner.
Det finnes kanskje ikke noe liten eller stor Ketose, for Ketose er en definisjon der man bruker fett som hoved energi kilde isteden for Glukose. Men jeg vil da likevel påstå at fargen på ketostixen faktisk kan gi ganske klar beskjed om hvor mye fett man forbrenner. Dette er også mine personlige erfaringer.

Jeg er relativt ny så skal ikke si noe 100% men vil gjerne bli fortalt det på en direkte kjemisk biologisk måte hvis da Lege håndbøkene tar feil.

Mvh Stian

stiank78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert variant, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 10:32   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og Ketostix

Det som blir skilt ut i urinen er overskuddsketoner, dvs de som kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg selv. Etter hvert som kroppen blir "flinkere" til å forbrenne fett vil mengden ketoner i urinen gå ned.

Ellers så har jeg aldri skjønt poenget med disse stixene. Det viktige er jo at man spiser rett, da forbrenner man fett og går ned. Hvor mye uforbrukte ketoner man da har i urinen har lite eller ingen interesse...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 13:30   #3
stiank78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 4
stiank78 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og Ketostix

Nei det stemmer ikke.. Det som skilles ut i urinen er Avfallstoffer fra forbrenningen av Ketoner.. Jeg tror det er her mye av forvirringen ligger rundt dette.

stiank78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert variant, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 14:34   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og Ketostix

Sikker på det? Hvordan har det seg da at ketoseånden forsvinner etter et par måneder når kroppen har vennet seg til å bruke ketoner? Jeg trodde dette var samme prosess jeg, med overskuddsketoner som skilles ut via pust og urin?

Uansett, jeg har aldri brukt en ketostick og kommer neppe til å gjøre det heller. Jeg ser rett og slett ikke noe poeng i dem....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 16:19   #5
fjordtroll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 24
fjordtroll er ny på veien

Sv: Lavkarbo og Ketostix

Her gir Vegard Lysne ei grei oppsummering...

http://www.friskogfunksjonell.no/ket...ttforbrenning/

fjordtroll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 16:30   #6
stiank78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 4
stiank78 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og Ketostix

Dette var akkurat en god teknisk forklaring som jeg var ute etter.. Takk for det :-)
og da var det litt galt og litt rett det jeg trodde. Men da kan man i alle fall konstantert at mengden ketoner avhenger av fettforbrenningen.. og man kan da faktisk på en pekepinn hvordan fettforbrenningen er i forhold til hva man klarer å nytte gjøre seg av metabolisert fett ved å bruke fargen på ketostixen..


Sist redigert av stiank78 : 19-11-13 kl 18:36.
stiank78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert variant, lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose, ketosestix, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketostix Nordmørsloppa Spørsmål og svar 17 01-08-12 00:15
ketostix? nypålavkarb Lavkarbo generelt 3 05-08-11 14:57
Ang. ketostix? twinnsy Lavkarbo generelt 6 24-02-10 14:14
Hmm ... I ketose på ketolyse-ketostix, men ikke på ketostix fra apoteket? wollafruen Ketolysekuren 10 15-02-09 12:14
Ketostix polvott Spørsmål og svar 11 29-05-06 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no