Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

"Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-11, 09:55   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

"Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Grillsesongen er for fullt i gang.
Det er mye godt tilbehør man kan ha til grillmaten men jeg må innrømme at jeg av og til savner potetsalat. Nå har jeg laget favorittsalaten min, men byttet poteter med jordskokk. Absolutt brukbar erstaning som holder seg godt i flere dager i kjøleskap

Se her hvordan du lager den

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 10:27   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Ta med heile oppskriftene i innlegga her, er du snill!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:55   #3
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Den er grei ....... har sett andre gjøre det slik som dette ved jevne mellomrom - regner med samme beskjed gies alle

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 16:02   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Opprinnelig lagt inn av Makronella, her.

Den er grei ....... har sett andre gjøre det slik som dette ved jevne mellomrom - regner med samme beskjed gies alle

Veldig fint for oss med tregt nett ala ICE å få hele oppskrifta presentert her ja (så vidt jeg har sett blir alle bedt om å legge ut hele oppskrifta her )

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 16:16   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Opprinnelig lagt inn av Makronella, her.

Den er grei ....... har sett andre gjøre det slik som dette ved jevne mellomrom - regner med samme beskjed gies alle

Prøver det ja, når eg ser det!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 17:28   #6
Student84
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 11
Student84 er på en erverdig vei

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

hørtes godt ut, men hva er karbo-innholdet i jordskokker?

Student84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 17:37   #7
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Hvor for man kjøpt jordskokker?

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 17:52   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Får kjøpt det på velassortert matbutikk. Men eg meiner å seie at det eigentleg er ei vintergrønsak, her nede finn eg den berre på vinteren i alle fall.

Akkurat karbinnhald har eg ikkje i hovudet, men om du scrollar nederst på sida her så finn du kanskje fleire trådar om jordskokk. Eventuelt bruk søkefunksjonen øverst.

Den inneheld i alle fall inulin, som gjer den gunstig for diabetikarar. Eg toler den dessverre dårleg, sjølv.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:16   #9
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Men hva med å kalle det "jordskokksalat" i stedet?

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:53   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Sikkert fordi folk vet hva en potetsalat er, men ikke nødvendigvis hva en jordskokk er, pluss den har ikke så definert bruksområde, og derfor gir ikke "jordskokksalat" så mye mening siden det kan være all slags salat med jordskokk i.

Oppskriften er jo laget for å etterlikne "potetsalat".

Til TS: for en fantastisk ide! bruker masse jordskokk selv. De fåes i så og si alle innvandrerbutikker, og større butikker.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:21   #11
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Potetsalat" med jordskokk ( bilde)

Kaldte den "potetsalat " nettopp fordi folk vet hva det er -mange som ikke har noe kjennskap til jordskokk -må si at jeg selv bla bare har kjent til den et lite år - og jordskokksaltat ville ikke sagt meg en ting for et år siden.

Når det gjelder karbohydratene i jordskokk har jeg lest hos Lena Beatrice som sendte en mail til bioforsk og fikk svar ang jordskokk

Takk for spørsmålene dine! Og som du sier, er ikke alt i jordskokken inulin, men veldig mye!
Ut fra studier vi har gjort på ulike sorter av jordskokk (genetiske varianter) ser det ut til at ca. 25 prosent av den totale karbohydratmengden er sukker (hovedsakelig sukrose).
Resten er inulin og dette inulinet består av molekyler med ulike lengder (lengden betegnes med polymeriseringsgrad DP - degree of polymerization). Samlebetegnelse for disse stoffene er fruktooligosakarider (forkortes FOS) og de har funksjon omtrent som fiber, men med en del positive virkninger i tillegg. Dette har du sikkert lest mye om i forbindelse med beskrivelser av inulin og helse (se eventuelt mer om dette på www.jordskokk.no).

På friskvektbasis inneholdt jordskokk fra denne studien ca. 3 % sukrose og 12 % inulin målt like etter høsting (gjennomsnitt for flere sorter).
Håper dette var til hjelp for dere! Lykke til med jordskokken!"
Sitat slutt


Lena Beatrice konkluderer da med :
Sitat :
"Dette svaret synes jeg oppklarte veldig mye. Litt grovt kan vi da slå fast at 100 gram jordskokk inneholder 3 gram karbohydrater (sukrose) som man må ta med i karboregnskapet.
Men, man skal ha klart for seg at høstetidspunkt og lagring kan påvirke karbomengden i jordskokk noe. Les om det her. Jeg har også lest at langvarig koking gjør det samme." sitat slutt


__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blomkålsalat/"potetsalat" Bergrosa Middag 23 02-07-19 21:30
Hjelp "potetsalat" med aubergine Monagh Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 02-06-11 18:49
Noen som kan hjelpe meg med bilde av en "norsk" matpakke? Matglad Spørsmål og svar 7 23-08-10 00:04
"Pariser schnitzel" og "wiener schnitzel" (bilde) Shrinking Line Middag 20 05-01-10 17:53
Falsk, fantastisk, nydelig "potetsalat" Lindabtn Dr Lindbergs 18 14-04-08 21:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no