Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-13, 23:51   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Her er VG tilbake med full fettskrekk, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10113285. Ingenting uvanlig.

Men de må trenge seriøs nødhjelp til matematikken?

Sitat:

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

Jo, jo - skulle likt å se fallet fra en en oppgang på 23 kg per år i nesten 20 år, og så boms ned til 74 kg i 2010. Tviiiiiiiler.

Når skal forresten enkelte ernæringsfysiologer slutte å late som om mennesker kan fungere som drøvtyggere? Kanin, bananflue, menneske - organismer alt sammen, lizzom.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 00:18   #2
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Her er VG tilbake med full fettskrekk, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10113285. Ingenting uvanlig.

Men de må trenge seriøs nødhjelp til matematikken?



Jo, jo - skulle likt å se fallet fra en en oppgang på 23 kg per år i nesten 20 år, og så boms ned til 74 kg i 2010. Tviiiiiiiler.

Når skal forresten enkelte ernæringsfysiologer slutte å late som om mennesker kan fungere som drøvtyggere? Kanin, bananflue, menneske - organismer alt sammen, lizzom.

Det er jo strengt tatt bare du som har misforstått hva som står der. Det står i klartekst at i perioden fra 89-2008 har det årlige forbruket steget med 23kg per person. Dette betyr at en gjennomsnittsnordmann i 2008 spiser 23kg mer kjøtt enn en gjennomsnittsnordmann gjorde i 1989.

Kg/person/år = måleenhet for en persons årlige forbruk.

Jeg vet folk her inne er glad i å henge ut staten, vg og alle andre som ikke predikerer lavkarbo, men disse tallene er hentet direkte ut av den årlige rapporten "Utviklingen i norsk kosthold", som baserer seg på hva som kjøpes inn av mat i husholdningene.

EDIT:
Her finner du selve rapporten:
http://helsedirektoratet.no/publikas...gen2012_03.pdf

Tabellen angående kjøttforbruk finner du på side 6.

Kjøtt og innmat 1999: 63 kg/person/år
Kjøtt og innmat 2010: 74 kg/person/år
Kjøtt og innmat 2011: 75 kg/person/år

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 10:31   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det er jo strengt tatt bare du som har misforstått hva som står der. Det står i klartekst at i perioden fra 89-2008 har det årlige forbruket steget med 23kg per person. Dette betyr at en gjennomsnittsnordmann i 2008 spiser 23kg mer kjøtt enn en gjennomsnittsnordmann gjorde i 1989.

VG har fått med en "pr. år" for mye i artikkelen tenker jeg. For der står det faktisk at kjøttforbruket har økt med "23 kg pr. person pr. år"...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 12:36   #4
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

De har jo ikke det, les en gang til.

En persons årlige forbruk måles i kg/person/år, eller kg per person per år.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 12:48   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

De har jo ikke det, les en gang til.

En persons årlige forbruk måles i kg/person/år, eller kg per person per år.

I artikkelen står det:

Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år.

Som jeg leser det betyr det at forbruket har økt med 23 kg pr. person hvert år fra 1989 til 2008, altså i 20 år, noe som skulle bety at man i 2008 spiste 460 kg mer kjøtt pr. pers enn i 1989... Det riktige tallet om det skal måles pr. pers. pr. år må bli et snitt på 23:20= 1,15 kg pr. pers pr. år.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 13:51   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

I artikkelen står det:

Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år.

Som jeg leser det betyr det at forbruket har økt med 23 kg pr. person hvert år fra 1989 til 2008, altså i 20 år, noe som skulle bety at man i 2008 spiste 460 kg mer kjøtt pr. pers enn i 1989...



Helt enig, hvis man skal ta det de skriver bokstavelig, kan det ikke forstås annerledes enn det du gjør. Men, siden vi er gode til å tolke budskapet og har litt common sense forstår vi jo hva de mente allikevel.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 14:10   #7
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Igjen: kg/person/år er enheten. Det som står er helt presist og også helt riktig.

Hadde det, som du indikerer at det burde, heller stått:
"Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person."

Da måtte man kommunisert at dette gjaldt det årlige forbruket på andre måter, f.eks. ved å skrive:
"Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det årlige inntaket med 23 kilo per person"

Det vil fremdeles stå akkurat det samme som i rapporten, som fremdeles er helt riktig.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 14:27   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Formuleringen i artikkelen er ikke riktig, den er tvetydig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 15:54   #9
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Formuleringen er et direkte sitat av det som står i rapporten, så skyt hvertfall riktig instans

Men nei, den er ikke tvetydig med mindre man går inn for å feiltolke den. Det står ingenting om at den økningen skjedde hvert år, det står derimot i klartekst at den skjedde i perioden 89-08. Det står ingen steder at det var en årlig økning.

Med lovnad om at dette er siste gang jeg gjentar meg selv:
"Kg/person/år" - altså hele uttrykket "kg per person per år" er måleenheten. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være i denne sammenhengen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 22:03   #10
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

OK! Jeg gir meg


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 22:11   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Og jeg er enig med ts. Dette kan veldig lett misforstås.
Det burde ikke stått /pr år, men /pr deff periode. I vanlig matte ville alle forstått det slik ts skriver.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 22:13   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Det kunne, men så ser man ÅPENBART at det man kan tro ikke kan stemme.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 22:49   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Gå og finn dere litt mat, folkens! Så finner dere kanskje roen etterpå...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 22:58   #14
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Formuleringen er et direkte sitat av det som står i rapporten, så skyt hvertfall riktig instans

Men nei, den er ikke tvetydig med mindre man går inn for å feiltolke den. Det står ingenting om at den økningen skjedde hvert år, det står derimot i klartekst at den skjedde i perioden 89-08. Det står ingen steder at det var en årlig økning.

Med lovnad om at dette er siste gang jeg gjentar meg selv:
"Kg/person/år" - altså hele uttrykket "kg per person per år" er måleenheten. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være i denne sammenhengen.

Sitatet var:

Sitat:

Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

At det er en måelenhet som er skrevet ut som tekst, forklarer jo avviket. Men når måleenheten er skrevet ut som tekst, som i artikkelen, er det faktisk 23 kilo per år det står.

At det egentlig er ment å bety 23 kilo per person fordelt på ca 20 år, er jo fullstendig opplagt. For alle.

Altså, at noe øker med x kilo per person per år betyr akkurat det i naturvitenskapen der jeg "bor", det betyr x kilo per person per år og det er ikke tvetydig en gang. Som tekst.

Men for den som er kjent med måleenheten så oversettes teksten automatisk tilbake til måleenheten i hjernen, for den som ikke er kjent med måleenheten leses teksten som den står. DET utgjør stor forskjell her.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 23:02   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Gå og finn dere litt mat, folkens! Så finner dere kanskje roen etterpå...

Jeg har spist

Ladet opp til å kverulere på at per år betyr per år, og ikke per tjueårsintervall, hehe.

Men jeg ser jo hvordan feilen har oppstått. Samtidig, en korrekturlesing bør fange opp automatiske oversettelser og lese teksten som den står. Måleenheter her og der i ulike fagfelt er ikke nødvendigvis allmennkunnskap. Dvs, det er det helt sikkert ikke!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 23:06   #16
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og jeg er enig med ts. Dette kan veldig lett misforstås.
Det burde ikke stått /pr år, men /pr deff periode. I vanlig matte ville alle forstått det slik ts skriver.

Nettopp, eksakt. I vanlig matte.

Samt i alle naturvitenskaper. Vi bygger på vanlig matte og liker utvetydighet hvis vi klarer å få det.

Men hvis ernæringsvitenskap eller hva det er har laget egne definisjoner, så har de vel det, men da bør de iallfall ikke regne med at det er kjent hos andre.

Og igjen, at de prøvde å si at det var 23 kilo fordelt på hele perioden er opplagt for selv kua som ble spist.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 23:12   #17
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Det er jo strengt tatt bare du som har misforstått hva som står der.

Nei, jeg tror ikke det. Jeg har lest eksakt hva som står der. Skjønte hva som var ment, også.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 23:36   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Og igjen, at de prøvde å si at det var 23 kilo fordelt på hele perioden er opplagt for selv kua som ble spist.

Selvfølgelig, men det er jo litt morsomt å kverulere litt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 00:12   #19
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Selvfølgelig, men det er jo litt morsomt å kverulere litt.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 11:13   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Ser nå at den kunne ha blitt lest skeivt, selv om jeg ikke gjorde det da jeg leste det.
Det jeg heller lurer på, er hvordan de har målt inntaket i befolkningen? Via hvor mye som går ut av butikkene? Hvor mye blir da spist, og hvor mye blir kastet?

Jeg så jo også en reportasje om dette på NRK, litt som overskriften lå fokuset på å alarmere, mens det nærmest ble hvisket fort i munnviken at grønnsaksinntaket har økt, og sukkerinntaket har sunket ... Men nyhetsverdien går jo selvsagt først, sånn er det bare.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 11:55   #21
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Må nok gi Vegard L helt rett her. Ja, det er litt kronglete skrevet, men hadde det stått 23 kg per person årlig ville økningen hvert år vært 23 kg.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 13:58   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Sitat:

Sitat:

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person per år. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

Dette er jo skrevet som litt smør på flesk. Først sier de perioden og så sier de pr år, men mener samme periode. Det må da være nok å skrive:


Sitat:

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 14:33   #23
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Dette er jo skrevet som litt smør på flesk. Først sier de perioden og så sier de pr år, men mener samme periode. Det må da være nok å skrive:


Sitat:

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

Som Vegard påpeker, er dette en standard måleenhet person per år, enten det er kjøtt, smør, ren alkohol, som brukes i mange sammenhenger.
I ditt forslag til omformulering, Kanutten, kommer det ikke frem at det er det ÅRLIGE forbruket som har økt med 23 kilo i løpet av denne tidsperioden.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 15:32   #24
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Per år er en del av måleenheten. Det gir ikke meningen å si at forbruket har økt med 23kg per person uten å ta med en tidsenhet. Hvis jeg sier at jeg spiser 50kg kjøtt så er det veldig vesentlig om dette er per år, per mnd eller per dag.

I vanlig matematikk ville man funnet "per år" i nevneren.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Dette er jo skrevet som litt smør på flesk. Først sier de perioden og så sier de pr år, men mener samme periode. Det må da være nok å skrive:


Sitat:

* Engrosforbruket av kjøtt har økt betraktelig over lengre tid. I perioden 1989 til 2008 økte det med 23 kilo per person. Det minsket til 74 kilo i 2010, men økte igjen til 75 kilo i 2011.

Per år peker ikke tilbake på periode 89-08, det indikerer at det er det årlige forbruket som har økt.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 02-02-13, 16:35   #25
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Samme gamle - men her må da VG trenge nødhjelp til matematikken?

Sånt blir jeg forvirret av. Jeg ser ikke det åpenbare som Vegard og andre ser.... Hvor mye har det økt med pr år da? 23kg? Hvorfor har man med en tidsperiode på 20 år?
Og hvis det er snakk om at forbruket har økt med 23 kg på en tidsperiode på 20 år, hvorfor er da måleenheten pr år viktig da?

Ah....moderat lavkarbo sløver hjernen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenge litt hjelp, har en del spørsmål! Bathory Lavkarbo generelt 5 30-04-10 10:49
Nødhjelp Serenio Generell diskusjon 6 30-09-09 18:57
Hei alle gamle og nye MorStine Ketolysekuren 18 17-09-09 11:27
Gamle sommerkoteletter! Nannah Spørsmål om matvarer og oppskrifter 24 25-05-09 13:48
Hva om sticksene er for gamle? vossajinto Ketolysekuren 6 25-11-08 16:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no