Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-10, 05:19   #1
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei
Question

Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Hei alle sammen !
Jeg har nå gått på lavkarbo i 1 1/2 år, den første perioden gikk jeg ned en del, men la på meg igjen fordi jeg ikke klarte å kontrollere karbene og alle fristelser + at jeg skeide ut mye på grunn av psykiske problemer.

For to månder siden begynte jeg på hard ketolyse/skaldeman/under 20 kbh til dagen. Jeg telte over sånn ca hvor mange karber jeg spiste til dagen, men ikke fettet og proteiner. Jeg har fremdeles ikke gått ned 1 gram, ingen cm, det er frustrerende når en legger så mye arbeid i noe og det ikke går slik en vil. Jeg har funnet ut(etter en liten utskjeielse med is i går) at jeg ikke liker sukker og høykarbo lenger, så jeg kommer til å ha lavkarbo som en livstil 100% nå, og hvis jeg ha noe godt, at jeg kjører lavkarbo da også.

Uansett, jeg er litt usikker på hvilket forhold jeg skal bruke, følger dere 5% KBH, 30% protein, 70% fett regelen?

Kan brus være en stopper(pepsi max)?Er det da kullsyren eller søtningen som stopper det opp? Kan jeg fks drikke farris?

Hvilke matvarer stopper din nedgang?

Hvor mye protein spiser du, i gram per måltid?(føler jeg spiser for mye)

Har vitaminer noe å si?

Takker på forhånd for svar !

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 08:44   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Bathory, her.

Hei alle sammen !
Jeg har nå gått på lavkarbo i 1 1/2 år, den første perioden gikk jeg ned en del, men la på meg igjen fordi jeg ikke klarte å kontrollere karbene og alle fristelser + at jeg skeide ut mye på grunn av psykiske problemer.

For to månder siden begynte jeg på hard ketolyse/skaldeman/under 20 kbh til dagen. Jeg telte over sånn ca hvor mange karber jeg spiste til dagen, men ikke fettet og proteiner. Jeg har fremdeles ikke gått ned 1 gram, ingen cm, det er frustrerende når en legger så mye arbeid i noe og det ikke går slik en vil. Jeg har funnet ut(etter en liten utskjeielse med is i går) at jeg ikke liker sukker og høykarbo lenger, så jeg kommer til å ha lavkarbo som en livstil 100% nå, og hvis jeg ha noe godt, at jeg kjører lavkarbo da også.

Uansett, jeg er litt usikker på hvilket forhold jeg skal bruke, følger dere 5% KBH, 30% protein, 70% fett regelen?

Kan brus være en stopper(pepsi max)?Er det da kullsyren eller søtningen som stopper det opp? Kan jeg fks drikke farris?

Hvilke matvarer stopper din nedgang?

Hvor mye protein spiser du, i gram per måltid?(føler jeg spiser for mye)

Har vitaminer noe å si?

Takker på forhånd for svar !

Uansett, jeg er litt usikker på hvilket forhold jeg skal bruke, følger dere 5% KBH, 30% protein, 70% fett regelen? Hvis du ligger på under 70 gram karbo om dagen, så er dette greit ja. (bortsett fra at dette ble 105%... det er vel 5-25-70 hvis jeg ikke husker helt feil?? ) Uansett trenger du nok ikke sitte og finregne på dette, hold deg til matvarer som indeholder max 5 g karbo pr 100 g, nok fett og nok protein.
Skal du være i ketose, bør du ha i deg mellom 15 og 20 gram karber om dagen (hvis du vil følge ketolysekuren)

Kan brus være en stopper(pepsi max)?Er det da kullsyren eller søtningen som stopper det opp? Kan jeg fks drikke farris? Aspartam og andre søtningsmidler kan vare en stopper for enkelte. Farris er greit.

Hvilke matvarer stopper din nedgang? Det er flere tråder om dette her inne. Og det er så individuelt hva som er partystoppere at det hjelper ingen å vite at jeg stopper på f.eks nøtter. Det DU må gjøre, er å kutte ut de matvarene du tror er stoppere og så gradvis innføre de igjen. Stopper vekta, så er det en stopper for DEG. Typiske varer kan være tomat, alt med kunstig søtning, nøtter, meieriprodukter (minus smør).
Mange spiser for lite fett og det kan også hemme vektnedgangen.

Hvor mye protein spiser du, i gram per måltid?(føler jeg spiser for mye) Ca 1 gram pr ønsket kroppsvekt hvis du er innaktiv, 1,5-2gram hvis du er aktiv.

Har vitaminer noe å si? I aller høyeste grad. Man kan bli syk av vitaminmangel.
Ketolysetablettene er tilpasset det ketogene kostholdet. Man bør sørge for å få i seg en multivitamintablett og nok omega 3 hvis man ikke spiseer disse.


__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 12:29   #3
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Har vitaminer noe å si? I aller høyeste grad. Man kan bli syk av vitaminmangel.
Ketolysetablettene er tilpasset det ketogene kostholdet. Man bør sørge for å få i seg en multivitamintablett og nok omega 3 hvis man ikke spiseer disse.

Jeg har holdt på i 2,5 år nå uten å ta vitaminer (og uten å bli dårlig), men jeg spiser en god del egg, 5-10 om dagen.
Men for all del, det skader vel ikke å ta noen vitaminer i tillegg

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 15:13   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Jeg har holdt på i 2,5 år nå uten å ta vitaminer (og uten å bli dårlig), men jeg spiser en god del egg, 5-10 om dagen.
Men for all del, det skader vel ikke å ta noen vitaminer i tillegg

Hvis man spiser riktig og variert, får man nok i seg de fleste vitaminer og mineraler som man trenger gjennom maten. Mesteparten av vitamintilskuddene som selges her i Norge er nok helt unødvendig å spise, men nå er det jo ikke alle som spiser variert og sunt da...

I ketolyseboken står det (s 51-52) at tablettene inneholder vitaminer og mineraler som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet. Det er tatt høyde for hvilke vitaminer og mineraler som forekommer i kuren og hvlke det er vanskelig å dekke behovet for.

Ellers er det viktig med vitaminer og mineraler slik at alle kroppens funksjoner kan gå som de skal. Mange av de som ikke leser seg opp på den filosofien de har tenkt til å følge, spiser heller ikke variert (Ref utsagn som: Nå oooorker jeg ikke mere egg og bacon til forkost, nå måååå jeg ha brød ).

Hvis jeg ikke husker helt feil, så inneholder egg omtrent alt vi trenger, unntatt C-vitamin. Men det får vi i oss i grønnsakene.

Vitamin A215.00 RAE
Vitamin D3.80 µg
Vitamin E5.30 alfa-TE
Vitamin B1, tiamin0.15 mg
Vitamin B2, riboflavin0.53 mg
Niacin0.10 mg
Niacin ekvivalenter3.20 NE
Vitamin B60.12 mg
Folat69.00 µg
Vitamin B122.30 µg
Vitamin C0.00 mg
Kalsium57.00 mg
Jern2.20 mg
Natrium132.00 mg
Kalium112.00 mg
Magnesium12.00 mg
Sink1.40 mg
Selen19.00 µg
Kopper0.06 mg
Fosfor242.00 mg

(Næringsinnholdet i ett rått egg)
http://www.næringsinnhold.no/egg-r%C3%A5.html

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 18:22   #5
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei

Sv: Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Hvis man spiser riktig og variert, får man nok i seg de fleste vitaminer og mineraler som man trenger gjennom maten. l

Jeg spiser en god del brokkoli, salater,litt paprika,litt tomat, avocado, så jeg tror jeg får i meg nok grønnsaker

Så om jeg vil være 90 kg, så bær jeg spise 90 g protein?

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 10:49   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenge litt hjelp, har en del spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Bathory, her.

Jeg spiser en god del brokkoli, salater,litt paprika,litt tomat, avocado, så jeg tror jeg får i meg nok grønnsaker

Så om jeg vil være 90 kg, så bær jeg spise 90 g protein?

Hvis du mener at det er normalvekten din, så er det riktig (slik jeg har forstått det)
Er du en aktiv person, så skal du ha i deg rundt 135 g eller mer. Det kommer an på aktivitetsnivået

Edit:
Men hvis du fokuserer først og fremst på karbene og at de skal komme fra grønnsaker, så går det nok bra!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt selvskryt, og et spørsmål sara Generell diskusjon 2 23-05-09 20:28
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 22:35
Litt Fedon-spørsmål lykkeliten Dr Lindbergs 20 06-09-08 18:18
Trenger litt hjelp her, please! (Spørsmål om Ketolysekuren) Sugarjunkie Spørsmål og svar 13 18-01-08 21:44
Et litt rart spørsmål.. Tingeling Induksjonen 3 02-05-05 21:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no