Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

En spisehelg i måneden

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-09, 11:25   #1
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

En spisehelg i måneden

Hei alle sammen.

Jeg har nå levd på generell lavkarbo siden begynnelsen av mars, og i kombinasjon med trening har jeg gått ned de kiloene jeg vil. Jeg er 28 år, er ca 1,7o høy og veier rett under 58 kilo nå, det har jeg ikke veid siden ungdomsskolen. Jeg lever ganske strengt lavkarbo til hverdags og savner egentlig ingenting,- fordi jeg unner meg selv en spisehelg i måneden, den siste helgen i måneden. Denne helgen spiser jeg brød, pannekaker, smågodt og sjokolade i laaaange baner, hehe. Føler meg selvfølgelig helt jævlig på mandagen, kan SE og føle at beina mine er fulle av vann og at hele kroppen er sykt oppblåst, men etter 2-3 dager med masse vann, trening og lavkarbomat føler jeg meg som "meg selv" igjen. Jeg lar alltid være å veie meg da, uka etter denne voldsomme "oppkarbingen", for jeg vet jo at jeg da har lagt på meg, om det så bare er vann virker det demotiverende uansett.

Mitt spørsmål er egentlig bare; er dette skadelig, tror dere? Kroppen min viser jo tydelig på denne mandagen at den liker lavkarbo og IKKE brød/pannekaker osv. Men uansett hvor godt jeg liker lavkarbo-kosthold, så har jeg cravings etter sjokolade av og til, uansett hvor mye fett jeg stapper i meg til hverdags.

Dessuten trener jeg 1 time 5 ganger i uka, både kondis og styrke, så jeg har foreløpig kost meg med ganske god samvittighet. Tror dere en sånn spisehelg kan være skadelig på noen måte? Vil det få meg til å legge på meg igjen, på sikt? Jeg vil jo IKKE legge på meg igjen.

Takknemlig for innspill!
Sara

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 12:14   #2
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: En spisehelg i måneden

Jeg kan dessverre ikke vise til noen vitenskapelighet, men jeg tror ikke det er spesielt sunt med fråtsing en helg i måneden. Dette på grunnlag av at jeg blir ekstremt dårlig om jeg skeier ut en helg på den måten. I tillegg; Høyt og ustabilt blodsukker kan skade blodårer, i alle fall over tid. Men jeg vil tro at brå forandringer i blodsukker ikke nødvendigvis er spesielt bra. Etter min mening er det bedre å skeie ut i det små, og gjerne oftere, slik at det ikke blir en altfor brå forandring for kroppen.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 12:25   #3
sarasener
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 15
sarasener er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Dettte minner om CKD (cyclical ketogenic diet), ser ikke noe galt i det, du har jo gått ned i vekt. Dessuten må det være godt for psyken og ha en slik dag en sjelden gang. Gratulerer forresten!

sarasener er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 12:43   #4
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av sarasener, her.

Dettte minner om CKD (cyclical ketogenic diet), ser ikke noe galt i det, du har jo gått ned i vekt. Dessuten må det være godt for psyken og ha en slik dag en sjelden gang. Gratulerer forresten!

Det er akkurat det,- det motiverer meg liksom til å fortsette å trene og holde meg unna ulovlige godsaker til hverdags! Jeg ser poenget med at det ville vært ganske dumt å gjøre hvis jeg ble dårlig av det, men litt oppblåsthet og groggy følelse tåler jeg mot å gi meg selv lov til å spise smågodt osv. hehe... Etter helgen er jeg supermotivert til å gyve løs på en ny måned med lavkarbo! Og misforstå meg rett; jeg føler IKKE at jeg egentlig går glipp av noe til hverdags, følelsen jeg får av lavkarbo er BRA!!! Kroppen digger det,---men den digger sjokolade også...

Så så lenge jeg ikke går opp i vekt og ikke blir dårlig, kan det vel ikke være så farlig...Hehe, jeg vil GJERNE at noen skal si at det er helt greit, som dere skjønner.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 12:49   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En spisehelg i måneden

Jeg ville tatt en sjekk av langtidsbloduskkeret hos legen hvertfall, for å se om det har påvirkning på dette. Husk at insulinfølsomheten blir redusert når den jobber under stress over tid, og kan i værste fall resultere i insulinresistens og diabetes 2.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 13:27   #6
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg ville tatt en sjekk av langtidsbloduskkeret hos legen hvertfall, for å se om det har påvirkning på dette. Husk at insulinfølsomheten blir redusert når den jobber under stress over tid, og kan i værste fall resultere i insulinresistens og diabetes 2.

Ok, hvor ofte bør man sjekke dette? Jeg har nylig vært hos indremedisiner spesialist og foretatt så og si alle tester som finnes, og alle prøvene der var normale.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 13:40   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En spisehelg i måneden

Kanskje om et halvt år eller så? Jeg er insulinresistent, og legen min vil følge opp hvert haøvår.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 14:01   #8
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kanskje om et halvt år eller så? Jeg er insulinresistent, og legen min vil følge opp hvert haøvår.

Hvordan/kan man merke om man har insulinresistens på noen måte, uten å ta prøvene? Så jeg kan være føre var

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 14:04   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En spisehelg i måneden

For min del merker jeg det på at jeg blir veldig slapp og uvel av mye raske karbohydrater... Oppblåst osv..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 14:34   #10
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For min del merker jeg det på at jeg blir veldig slapp og uvel av mye raske karbohydrater... Oppblåst osv..

Hmm....Blir ikke alle det?

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 17:21   #11
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: En spisehelg i måneden


Gratulerer med flott resultat. Jeg tror ikke det gjør noe at du skeier ut en gang i måneden. Jeg har dia2 og skeier oftere ut enn en gang i måneden allikevel er langtidssukkeret mitt veldig bra.

Lykke til videre

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 08:44   #12
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Gratulerer med flott resultat. Jeg tror ikke det gjør noe at du skeier ut en gang i måneden. Jeg har dia2 og skeier oftere ut enn en gang i måneden allikevel er langtidssukkeret mitt veldig bra.

Lykke til videre

Takk for det! Betryggende å høre

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 11:23   #13
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En spisehelg i måneden

Du får ikke insulinresistens av å skeie ut en gang i måneden. Det kreves adskillig hyppigere insulinutskillelser enn det

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 11:32   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Du får ikke insulinresistens av å skeie ut en gang i måneden. Det kreves adskillig hyppigere insulinutskillelser enn det

Man får det ikke, men er man disponert for det så vil det nok ikke akkurat hjelpe på.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:34   #15
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En spisehelg i måneden

Jeg tenker at fordelen med å gjøre det slik du gjør er at ved å ha planlagte høykarbodager, så slipper du følelsen av å ha sprukket, mislyktes, feilet... for det er jo helt etter planen din! Og greier du å holde deg til dette, kan du føle at du lykkes og er flink! Akkurat det utgjør en ganske stor forskjell.

Litt skeptisk til å kalle det "spisehelg". For du spiser da vel ellers i måneden også? Spiser god mat og har det bra? Uttrykket "spisehelg" klinger i mine ører litt som at det vanlige lavkarbokostholdet er litt mindreverdig, og at det bare er høykarbo som virkelig er Spising med stor S. Hva med å kalle det "sukkerhelg" eller "sjokoladehelg"?

Jeg tror ikke jeg kommer til å velge en slik løsning når jeg er ferdig med slankingen, men folk er forskjellige og hver og en må finne ut hva som skal til for å trives med den nye livsstilen. Så jeg ønsker deg bare masse lykke til! "Planlagte sprekker" er ikke mer helsefarlige enn ufrivillige... tvert imot, vil jeg tro.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:46   #16
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Jeg tenker at fordelen med å gjøre det slik du gjør er at ved å ha planlagte høykarbodager, så slipper du følelsen av å ha sprukket, mislyktes, feilet... for det er jo helt etter planen din! Og greier du å holde deg til dette, kan du føle at du lykkes og er flink! Akkurat det utgjør en ganske stor forskjell.

Litt skeptisk til å kalle det "spisehelg". For du spiser da vel ellers i måneden også? Spiser god mat og har det bra? Uttrykket "spisehelg" klinger i mine ører litt som at det vanlige lavkarbokostholdet er litt mindreverdig, og at det bare er høykarbo som virkelig er Spising med stor S. Hva med å kalle det "sukkerhelg" eller "sjokoladehelg"?

Jeg tror ikke jeg kommer til å velge en slik løsning når jeg er ferdig med slankingen, men folk er forskjellige og hver og en må finne ut hva som skal til for å trives med den nye livsstilen. Så jeg ønsker deg bare masse lykke til! "Planlagte sprekker" er ikke mer helsefarlige enn ufrivillige... tvert imot, vil jeg tro.

Det er nettopp det som er poenget mitt. Jeg får ikke panikk av å ha sprukket, jeg passer på å ha trent mine 5 økter den uka, og jeg koser meg med å planlegge hva jeg skal spise, osv.

Jeg har en samboer som er velsignet med å være tynn UANSETT hva han spiser, og selvom han er flink til å være med på lavkarbomiddager osv (vi spiser kun lavkarbo til middag nå), så spiser han jo endel brød, frukt, sjokolade og kjeks osv i tillegg, og det kan jeg jo savne innimellom! Men da trøster jeg meg med tanken om at "nei, ikke idag,- men neste helg/snart kan jeg også få dette!".

Så spiser jeg meg veldig stappa da den helgen da, hehe, det skal sies, og jeg kan virkelig få i meg uante mengder sjokolade og brød osv, men har merket at det faktisk ikke gir meg så store blodsukkersvingninger som jeg hadde før. Tidligere, på "vanlig", norsk kosthold med fokus på lavkalori, hadde jeg helt enooormt sukkersug etter mer når jeg noen dager hadde spist mye godteri osv. Nå synes jeg ikke jeg har det i like stor grad lenger, selv ikke etter disse "spise-"helgene mine. Enig i at det er et dumt ord! Sjokkis-helg, eller godis-helg, er bedre! Poenget mitt er at jeg koser meg veldig på lavkarbokosthold, men jeg kommer aldri til å slutte å like sjokolade! Og jeg vil heller spise ordentlig sjokolade, ordentlig brød osv EN helg i måneden, enn å lage erstatninger som jeg synes ikke er i nærheten av å være like bra.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:46   #17
journey
Medlem
 
journey sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 56
journey er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Jeg har ikke vært flink de siste tre månedene, fordi det har vært så mye annet i familien at jeg ikke har klart å fokusere på lavkarbo, har hatt mer enn nok med å overleve tanken på at min mor er alvorlig syk.

Siden april har jeg spist det meste, bortsett fra poteter, ris, pasta og brød. Har derimot spist jordbær og is flere ganger i uka og kost meg med sjokolade når jeg har lyst på det. Knekkebrød spiser jeg daglig - ca 2-3 stk.

Har ikke lagt på meg mer enn i underkant av en kg og når jeg var hos lege nylig så var alle prøver kjempebra.

Når høsten kommer skal jeg slutte med sukker og is og sånn, bli litt flinkere enn jeg er nå. Men har planer om akkurat det du skriver - EN helg i måneden hvor alt er lov - til og med potetgull med dip. Det har jeg ikke spist siden før jul...

Hos meg har det ikke ført til at jeg har økt masse i vekt i alle fall - og det gjør meg glad. Godt å vite at man kan nyte livets goder - selv de usunne - en gang i blandt.

__________________


journey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 18:54   #18
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: En spisehelg i måneden

Kan det hende at noen tåler utskeielser mer enn andre?
Jeg er nybegynner med lavkarbo. Startet i begynnelsen av juni. 20 juni (etter ca 2 uker på lavkarbo) reiste vi 2 uker til tyrkia.... Og da var det ikke lett. Jeg bestemte meg for å blåse i lavkarbo i ferien, og spiste loff, poteter, ris potetgull, sjokolade, is.... da jeg kom hjem hadde jeg bare gått opp 1,5 kg... Så det var en annen som gikk opp 5 kg på en ukes ferie.

Da kan kanskje jeg og unne meg en helg i mnd. Har gått ned totalt 16 kg, startet med nutrilett kombinert med frukt og litt middag, og så lavkarbo nå. Skal ned 6-8 kg til.

frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 10:22   #19
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: En spisehelg i måneden

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Kan det hende at noen tåler utskeielser mer enn andre?
Jeg er nybegynner med lavkarbo. Startet i begynnelsen av juni. 20 juni (etter ca 2 uker på lavkarbo) reiste vi 2 uker til tyrkia.... Og da var det ikke lett. Jeg bestemte meg for å blåse i lavkarbo i ferien, og spiste loff, poteter, ris potetgull, sjokolade, is.... da jeg kom hjem hadde jeg bare gått opp 1,5 kg... Så det var en annen som gikk opp 5 kg på en ukes ferie.

Da kan kanskje jeg og unne meg en helg i mnd. Har gått ned totalt 16 kg, startet med nutrilett kombinert med frukt og litt middag, og så lavkarbo nå. Skal ned 6-8 kg til.

Man må jo selv finne ut hva som funker for en; noe som fungerer for meg, fungerer kanskje ikke for alle. Det eneste som er "ubehag" etter disse høykarb-helgene mine, er at jeg blir så utrolig full av vann. Leggene mine hovner opp og blir stive og vonde, og hele kroppen blir "tung" og med mindre energi. Dette sitter i en ukes tid, før det normaliserer seg igjen.

Er jo grenser for hvor mye man kan klare å legge på seg i løpet av en sånn helg også da, av fettvekt. Jeg er ferdig med slankingen også, da er det vel rom for litt mer variasjon? Tror det viktigste er å opprettholde treningen, og så lenge resten av måneden er lavkarbo, ser jeg ikke helt at 2-3 dager med annen mat og godteri kan gjøre det helt store utslaget i negativ retning.

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye bruker du på klær i måneden? mofe Generell diskusjon 8 14-03-05 11:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no