Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-11, 09:44   #1
Bompilula
Juniormedlem
 
Bompilula sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 12
Bompilula er på en erverdig vei

Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Hei!

Jeg har tidligere kjøpt hele psylliumfrø (loppefrø) i Sverige og på asiatiske butikker i Oslo. Nå tenkte jeg å kjøpe en oppmalt variant, a la fiber husk for å kunne bruke i bakst som ikke er så grov.

Jeg har bl.a. tittet litt på dette produktet fra iherb. Synes det blir veldig dyrt å handle på norsk helsekost.

Men ser at dette produktet oppgis å ha en del karbohydrater. Blir noen av karbohydratene tilgjengelig når frøene (eller er det bare skallet?) males opp? Jeg har tidligere ikke regnet verken kcal eller karbo i loppefrø, da jeg ikke trodde dette ble tatt opp av kroppen i det hele tatt.

Og regner man egentlig kostfiber som karbohydrater? På noen innholdsdeklarasjoner ser jeg at kostfiber oppgis sammen med karbohydrater, eks "karbohydrater: 8 g, hvorav kostfiber 7 g". Hvordan teller man dette?

Noen som vet?

__________________




Min journal
Bompilula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo uten kjøtt Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 11:54   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

I norske matvaretabeller er fiber allerede trukket fra, men det er nok ikke det på den siden du linker til!

Fiberhusk har de blant annet på ICA og Meny, eller i Sverige. 1/3 av prisen i Sverige!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 14:10   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Fiberhusk inneholder fiber som er en type karbohydrat men som er uten næring (kcal) og skal derfor ike regnes med. Kun tenkes på som en børste som børster tarmen diin ren og forsvinner etter endt arbeid. Fiberhusk, linfrø og loppefrø inneholder opptil 1 g karbo pr 100 gram. Om varen er knust vil næringen opptaes. Hvis ikke vil den fare tvers gjennom . HVor mye av protein-og fettinnholdet som blir tatt opp er ikke mulig å si pressi. Du kan for sikkerhets skyld regne med at alt som det står den inneholder vil taes opp om det er knust og malt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 14:17   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Om varen er knust vil næringen opptaes. Hvis ikke vil den fare tvers gjennom . HVor mye av protein-og fettinnholdet som blir tatt opp er ikke mulig å si pressi. Du kan for sikkerhets skyld regne med at alt som det står den inneholder vil taes opp om det er knust og malt.

Er det opp og avgjort? At man tar opp knuste linfrø? Mente det fortsatt var en del usikkerhet rundt det jeg?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 14:22   #5
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Det er skallet rundt frøen som hindrer at magesyra etse opp frøen. Knuser du frøen så har ikke frøen skallet til å beskytte seg mot fordøyelsen lenger.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:11   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Er det opp og avgjort? At man tar opp knuste linfrø? Mente det fortsatt var en del usikkerhet rundt det jeg?

Med tanke på at det dannes et slimlag rundt kan det være sannsynlig at det går tvers gjennom uansett. Jeg har ikke sett noen forskning på det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker og Fiber Husk Bjørn-H Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 29-10-10 23:53
Loppefrø/linfrø? Makronella Atkins kosthold 16 25-11-09 09:11
Tilsette Fiber Husk i smoothie - andre forslag? mofe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 29-09-09 00:03
Psylliumfrø msb Spørsmål og svar 5 12-02-09 15:25
psylliumfrø SjokoMons Generell diskusjon 8 12-05-06 09:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no