Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-12, 23:07   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Perfekt til taco, wraps o.l. Disse lefsene smakte akkurat som grove ”vanlige” tortilla lefser. Dette er den desidert beste oppskriften på lavkarbolefser jeg har forsøkt!

Oppskrift

80 g mandelmel (evt 30 g kokosmel)
5 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 egg (4 dersom du bruker kokosmel)
1 ½ dl kokende vann


Bland sammen alt det tørre.

Ha i eggene, og bland de godt inn med en håndmikser, eller bruk kjøkkenmaskin.

Ha i det kokende vannet, og fortsett å blande godt. I starten ser deigen ganske flytende ut, men etter et par minutter med kraftig blanding blir det en smidig og god deig.

Del deigen i 10 biter. Trykk ut deigen til lefser. Jeg la deigen mellom to bakepapir, og kjevlet den ut så tynn som mulig. For å få lefsene over på stekepannen rullet jeg de rundt en ”lefsepinne”, og la de i pannen. Deigen er seig og god å jobbe med, og holder fasongen godt. Revner lefsene er det enkelt å ”lappe” de sammen igjen.

Stek lefsene i stekepanne eller på en takke på middels til sterk varme.

Lefsene holder seg godt et par dager i kjøkkenskuffen, eller de kan fryses med matpapir mellom hver lefse. De tiner på et øyeblikk, og da kan du enkelt ta opp de lefsene du trenger etter hvert.

Lefsene fungerer forresten også kjempefint som pizzabunn og som pølselomper!



Tove

Vedlagte bilder
Filtype: jpg tortilla2.jpg (102,6 KB, 134 visninger)
Filtype: jpg tortilla3.jpg (91,3 KB, 104 visninger)
Filtype: jpg tortilla5.jpg (113,1 KB, 87 visninger)
Filtype: jpg tortilla6.jpg (121,2 KB, 69 visninger)
__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 00:33   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Lavkarbo Tortilla lefser (med bilder)...

Så bra med en slik oppskrift! Takk, denne skalnprøves ut neste helg. Men jeg lurer på hvorfor så mye fiberhusk?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 00:35   #3
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lavkarbo Tortilla lefser (med bilder)...

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Så bra med en slik oppskrift! Takk, denne skalnprøves ut neste helg. Men jeg lurer på hvorfor så mye fiberhusk?

Fiberhusken gjør at deigen henger godt sammen, og blir elastisk og god å jobbe med

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 00:15   #4
jansen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: ålesund
Alder: 38
Innlegg: 25
jansen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

hvor mange karbohydrater tror du det er i disse lefsene?

jansen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og mosjon. Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 00:34   #5
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av jansen, her.

hvor mange karbohydrater tror du det er i disse lefsene?

Har regnet litt, og funnet ut at det blir ca 2 g karbohydrater pr lefse

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 08:58   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Disse må definitivt prøves ja!

Kjevlet du de ut på størrelse med vanlige store?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 16:12   #7
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Disse må definitivt prøves ja!

Kjevlet du de ut på størrelse med vanlige store?

Ja, jeg kjevlet de ut slik at de akkurat passet ned i stekepannen

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 16:15   #8
shickabang
Nytt Medlem
 
shickabang sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 2
shickabang er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Herlig! Disse skal testes med tacoen i kveld

__________________
"As far as we can discern, the sole purpose of human existence is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being.” - C.G. Jung
shickabang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lenge jeg er i ketose... Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 16:20   #9
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av shickabang, her.

Herlig! Disse skal testes med tacoen i kveld

Så flott

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 00:03   #10
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Tusen takk, jeg har lett etter en sånn oppskrift skal teste den til helgen!

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 20:15   #11
Demios
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 1
Demios er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Tenkte å prøve disse i dag, men de satt jo fast på alt. Noen tips på hva jeg kan gjøre? var umulig og kjevle de ut

Demios er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Extravagansa Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 22:17   #12
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Demios, her.

Tenkte å prøve disse i dag, men de satt jo fast på alt. Noen tips på hva jeg kan gjøre? var umulig og kjevle de ut

Legg deigen mellom to ark bakepapir eller plast som er godt smurt inn med olje funker som bare det!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:29   #13
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Perfekt til taco, wraps o.l. Disse lefsene smakte akkurat som grove ”vanlige” tortilla lefser. Dette er den desidert beste oppskriften på lavkarbolefser jeg har forsøkt!

Oppskrift

80 g mandelmel (evt 30 g kokosmel)
5 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 egg (4 dersom du bruker kokosmel)
1 ½ dl kokende vann


Bland sammen alt det tørre.

Ha i eggene, og bland de godt inn med en håndmikser, eller bruk kjøkkenmaskin.

Ha i det kokende vannet, og fortsett å blande godt. I starten ser deigen ganske flytende ut, men etter et par minutter med kraftig blanding blir det en smidig og god deig.

Del deigen i 10 biter. Trykk ut deigen til lefser. Jeg la deigen mellom to bakepapir, og kjevlet den ut så tynn som mulig. For å få lefsene over på stekepannen rullet jeg de rundt en ”lefsepinne”, og la de i pannen. Deigen er seig og god å jobbe med, og holder fasongen godt. Revner lefsene er det enkelt å ”lappe” de sammen igjen.

Stek lefsene i stekepanne eller på en takke på middels til sterk varme.

Lefsene holder seg godt et par dager i kjøkkenskuffen, eller de kan fryses med matpapir mellom hver lefse. De tiner på et øyeblikk, og da kan du enkelt ta opp de lefsene du trenger etter hvert.

Lefsene fungerer forresten også kjempefint som pizzabunn og som pølselomper!



Tove

Åh, slik som kan brukes til taco Takk for at du deler

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 21:01   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Lagde disse i dag. Synes de minner mest om lomper, men var fine til taco også. Veldig bra!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:38   #15
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Jeg har laget disse, mandelmel versjonen og det funket bra ypperlig som pizzabunn. Jeg synes det var litt vanskelig å få de tynne nok, så neste gang skal jeg ha litt mer vann i - 2-3 ss tenker jeg at holder.

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 23:27   #16
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Åh, dette blir mannen min glad for. Skal prøves som lomper på fredag.

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 11:47   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Skulle kjøpe mandelmel i dag, men hva slags?
De hadde to forskjellige; en fettredusert og en med alt av fett. Det står mandelmel på begge pakkene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 15:38   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Hittil i lavkarboverdenen er dette den beste allsidige maten jeg har smakt!
Deigen ble litt tykk av en eller annen grunn så det ble en stor pizzabunn, men senere i dag skal jeg lage tortillas.

TUSEN TAKK for oppskrift!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 15:40   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Fettredusert til denne oppskriften.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 15:11   #20
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Fikk ikke til å kjevle ut disse jeg prøvde mellom 2 bakepapir, da hang de fast i papiret. Prøvde bakepapir med olje, det gikk bedre, men jeg måtte ha to nye ark for hver lompe. Prøvde også oljet kjevle og oljet benk, det ble bare kliss og lompene sprakk. Mine elendige bakeferdigheter kommer tydelig frem ja. Men de var gode!

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 13:56   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Nå hadde jeg 2 dl vann oppi, men fremdeles blir deigen tykk og tung å kjevle, så den ble til pizzabunn i dag også. Bruker du strøkne skjeer med fiberhusken?
Jeg har en liten topp på dem.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 10:12   #22
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Jeg brukte ca strøkne. Har veldig lyst til å få dette til diden mannen min elsker å spise pølser i lompe, og om det blir 20 gr varmere snart, går det jo an å grille også

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 13:36   #23
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo tortilla-lefser (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.

Fikk ikke til å kjevle ut disse jeg prøvde mellom 2 bakepapir, da hang de fast i papiret. Prøvde bakepapir med olje, det gikk bedre, men jeg måtte ha to nye ark for hver lompe. Prøvde også oljet kjevle og oljet benk, det ble bare kliss og lompene sprakk. Mine elendige bakeferdigheter kommer tydelig frem ja. Men de var gode!

Jeg får det heller ikke til så nå har jeg puttet de i ovnen som litt flate boller.

Venter man til deigen er kjølig eller skal man kunne kjevle mens den enda er varm?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Svar

Emneord
lefser, lomper, tortilla


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lefser? Bik Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 26-11-11 00:45
Hvordan tilbredes mama lupes tortilla lefser best? marjusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 27-07-11 11:47
Laktosefri Tortilla lefser & Pizzabunn? nyx Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 12-02-11 14:55
Hvor kan jeg kjøpe Mama Lupes tortilla-lefser? MoaMoa Ketolysekuren 18 13-11-08 15:23
Lefser stinasol Spørsmål og svar 3 10-09-06 17:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no