Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Lavkarbo og bygging av muskler

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-11, 18:24   #1
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Lavkarbo og bygging av muskler

Jeg vil ikke påstå at jeg er noe treningsvrak eller at jeg har vært så veldig aktiv i sommer, likevel. I løpet av 14 dager der jeg har prøvd meg på noen armhevinger og situps har jeg gått fra 2 armhevinger på tærne, til 3-5-10 og 2x10. Ellers har det ikke vært tale om mer enn maks 2-3. Kan ikke påstå at jeg får det helt korrekt til eller noe, kommer bare et stykke ned. Men ikke tale om at denne forandringen fra i våres skyldes noe annet enn at lavkarbo hjelper kroppen med å styrke musklene!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 18:46   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: lavkarbo og bygging av muskler

Løfter mye tyngre på lavkarbo enn pre-lavkarbo her også, faktisk uten og trene særlig mye... (tester med PT før og en god stund etter jeg begynte på lavkarbo).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 19:19   #3
Aisen
Juniormedlem
 
Aisen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Aisen er på en erverdig vei

Sv: lavkarbo og bygging av muskler

Det der opplever jeg også. det er akkurat som om jeg bygger muskler mens jeg sitter i sofaen. "Deigen" (uff...) har liksom forsvunnet selv om jeg ikke har gått ned mer enn 3 kilo og skal ned 25 til. Ringer, armbånd, klokker og bukser henger og slenger. Vet det er flere som opplever dette her inne, men er det noen som vet hvorfor dette skjer? Kroppen har da aldri oppført seg slik på lavkalori selv om jeg har gått ned flere kilo?? Kroppen kan jo ikke bygge muskler uten trening? Det gåkke det vel

Noen som vet?

__________________



Aisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF <40 gram Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 19:33   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: lavkarbo og bygging av muskler

Jeg tipper at det er mangelen på insulin som virker, jeg. Mindre insulin - færre signaler om å lagre fett. Hvorfor det blir til muskler i stedet for å "bli til vektreduksjon" kan jeg ikke svare på. Men kan jo gjette på endringer i hormonbalansen. Kanskje oppsving i veksthormon? Det skulle ikke forundre meg da mer veksthormon vil gi en "yngre" hud - og det er det jo mange som får på lavkarbo...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 20:21   #5
Aisen
Juniormedlem
 
Aisen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 29
Aisen er på en erverdig vei

Sv: lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tipper at det er mangelen på insulin som virker, jeg. Mindre insulin - færre signaler om å lagre fett. Hvorfor det blir til muskler i stedet for å "bli til vektreduksjon" kan jeg ikke svare på. Men kan jo gjette på endringer i hormonbalansen. Kanskje oppsving i veksthormon? Det skulle ikke forundre meg da mer veksthormon vil gi en "yngre" hud - og det er det jo mange som får på lavkarbo...

Takk skal du ha . Tror jeg må google litt rundt og finne ut mer, for det der er jo kjempeinteressant! Er dette også en skadelig effekt av lavkarbo da eller? Føler meg som et nytt menneske etter over 20 år som megajojo, og tør ikke fortelle hvorfor til fastlegen min engang, for han ville jo ha forsøkt å true meg tilbake til lavkalori . Blir litt gr... kjenner jeg...

__________________



Aisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF <40 gram Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 22:11   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: lavkarbo og bygging av muskler

Vel - jeg tror ikke at lavkarbo basert på naturlige, uraffinerte, lite prosesserte råvarer (ikke alskens "ferdiglavkarbo") er skadelig. Det er slik mat kroppen vår utviklet seg for å overleve av. Urfolk - som ikke har de samme plagene som oss mhp diabetes, stoffskifte osv - spiser ganske bredt. Noen spiser overvekt av karbohydrater, noen overvekt av fett, noen med melk og noen uten. Den eneste fellesnevneren jeg har lest mellom disse er fraværet av sukker, lavt forbruk av mel, ingen "ferdigmat" og ikke "oljer".

Med hensyn til min idé om veksthormon:
1) Det er kun en idé.
2) Veksthormonet faller brått når man når voksen alder. En del amerikanere "jakter" på dette hormonet og mener det er en del av "ungdomskilden" Iallfall bidrar det til fettforbrenning og muskelbygging.
3) Så lenge det er kroppen selv som produserer og du ikke opplever det som plagsomt tror jeg ikke det er noen grunn til å problematisere det.

Litt fakta og litt til å smile av:
http://www.novonordisk.no/documents/.../ght_fakta.asp
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/13/476648.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 16:26   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Interessante tanker. For min del er det mest en observasjon, absolutt ingen bekymring i grunnen. Og et ekstra dytt på veien mot bedre form kan jeg absolutt trenge.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 21:39   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Det er mange som opplever at de (subjektivt) øker muskelmassen den første tiden på lavkarbo. Min gjetning er at man da har vært under/feilernært (jojo-slanking, intoleranser/allergier, sultekurer, etc) fra tidligere og at kroppen på en måte normaliserer seg. Jeg tror også det er mange som reagerer negativt på korn uten å vite det selv, og at det kan ha en betydning.

At det har noe med økt utskillelse av veksthormon å gjøre er lite trolig.

  Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 22:26   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Det er mange som opplever at de (subjektivt) øker muskelmassen den første tiden på lavkarbo. Min gjetning er at man da har vært under/feilernært (jojo-slanking, intoleranser/allergier, sultekurer, etc) fra tidligere og at kroppen på en måte normaliserer seg. Jeg tror også det er mange som reagerer negativt på korn uten å vite det selv, og at det kan ha en betydning.

At det har noe med økt utskillelse av veksthormon å gjøre er lite trolig.

Jeg er ikke enig. Her er en teori som støtter påstanden om at lavkarbo kan føre til økt utskillelse av veksthormon
http://jackkruse.com/sleep-ya-big-dummy/

Han trekker sammenhengen mellom leptinsensitivitet og utskilling av veksthormon i søvnfasen. Og vi vet at lavkarbo kan gjenopprette leptinsensitivitet. http://jackkruse.com/my-leptin-prescription/

Dette vil selvfølgelig ikke gjelde alle som går over til lavkarbo, men noen kan faktisk få økt muskelvolum av å gå over til lavkarbo - om forutsetningene leptinresistans, alder og livsstilsendring ligger til rette for det. Min egen erfaring stemmer veldig med hans punkt 5 i siste link. Jeg har nå samme vekt som jeg hadde etter et beinhardt halvår på GR - men kroppskomposisjonen min erBEDRE - og nå trener jeg ikke en dritt - da trente jeg både cardio og styrke ... 2-4 ganger cardio og 1-2 ganger styrke ukentlig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 23-07-11 kl 22:33.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 17:14   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg er ikke enig. Her er en teori som støtter påstanden om at lavkarbo kan føre til økt utskillelse av veksthormon
http://jackkruse.com/sleep-ya-big-dummy/

Kan. Og vet du hvor mye veksthormon som må til for å utgjøre noen forskjell i det hele tatt? Kroppsbyggere bruker doser som ligger langt over det kroppen klarer å produsere selv, for å få en knapt merkbar effekt - og da hovedsaklig i form av skadetilheling osv, ikke styrke.

Sitat:

Dette vil selvfølgelig ikke gjelde alle som går over til lavkarbo, men noen kan faktisk få økt muskelvolum av å gå over til lavkarbo - om forutsetningene leptinresistans, alder og livsstilsendring ligger til rette for det. Min egen erfaring stemmer veldig med hans punkt 5 i siste link. Jeg har nå samme vekt som jeg hadde etter et beinhardt halvår på GR - men kroppskomposisjonen min erBEDRE - og nå trener jeg ikke en dritt - da trente jeg både cardio og styrke ... 2-4 ganger cardio og 1-2 ganger styrke ukentlig.

Feil/underernært mao.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 19:43   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Kan. Og vet du hvor mye veksthormon som må til for å utgjøre noen forskjell i det hele tatt? Kroppsbyggere bruker doser som ligger langt over det kroppen klarer å produsere selv, for å få en knapt merkbar effekt - og da hovedsaklig i form av skadetilheling osv, ikke styrke.

Det er vel "litt" forskjeller i startforutsetningene, vil jeg tro. Det vil også påvirke resultatet.

Sitat:

Feil/underernært mao.

Og hvor mange av oss tror du er optimalt ernært før vi kommer hit? Hvor mange tror du får en vridning i bedre retning?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 20:10   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er vel "litt" forskjeller i startforutsetningene, vil jeg tro. Det vil også påvirke resultatet.

Forsøk med veksthormon gitt til utrente individer viser det samme. Liten til ingen effekt.

Sitat:

Og hvor mange av oss tror du er optimalt ernært før vi kommer hit? Hvor mange tror du får en vridning i bedre retning?

Og hva skrev jeg i mitt første innlegg?

  Svar med sitat
Gammel 25-07-11, 20:58   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Forsøk med veksthormon gitt til utrente individer viser det samme. Liten til ingen effekt.

Hvis du sier det så. Jeg har ikke sett disse forsøkene.


Sitat:

Og hva skrev jeg i mitt første innlegg?

Vel - jeg oppfattet ikke det du skrev som om det skulle omfatte 95% av folkene her inne - og omtrent 100% av folk utenfor på "vanlig norsk kosthold" - som etter helsemyndighetenes mening "får i seg det vi trenger". Om det var det du mente så misforsto jeg deg - da kan du gjerne forklare sånn at vi slipper å snakke forbi hverandre.

Jeg har dessuten blodprøver som kan "bevise" at jeg ikke var "feilernært" på det tidspunktet jeg startet omlegging av kosten - iallfall ikke etter helsemyndighetenes definisjoner.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:16   #14
wahaj
Medlem
 
wahaj sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 35
Innlegg: 136
wahaj er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Jeg personlig får i meg alt for lite proteiner når jeg ikke går på lavkarbo, så tror det er noe av grunnen til at jeg bygger bedre muskler på lavkarbo, nok proteiner + styrketrening hjelper godt
Nå er det jo kun styrketrening, og for lite proteiner, så musklene er jo slitne stakkars. Men, er straks lavkarbo, så da blir det andre boller

wahaj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 23:35   #15
turbokano
Medlem
 
turbokano sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 40
Innlegg: 115
turbokano er ny på veien

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Trente ganske godt før jeg gikk på lavkarbo og spiste godt,og mye proteiner.
Det stoppet veldig opp når jeg gikk over på lavkarbo,veldig lite økning i styke.
Det sier seg selv når du ikke tilfører karbohydrater.men gikk ned i vekt da vertfall

turbokano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 10:54   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av turbokano, her.

Trente ganske godt før jeg gikk på lavkarbo og spiste godt,og mye proteiner.
Det stoppet veldig opp når jeg gikk over på lavkarbo,veldig lite økning i styke.
Det sier seg selv når du ikke tilfører karbohydrater.men gikk ned i vekt da vertfall

Hva er det som sier seg selv? Mange har motsatt erfaring - og øker i styrke på et lavkarbokosthold. Personlig trente jeg lett - også styrke pre-lavkarbo, men først da jeg hadde spist lavkarbo noen mnd kunne jeg virkelig legge på motstand i styrketreningen. Første timen med pt som var en styrketest ga hele 155 kg i benpress (Etter ca 10 ganger 10 repetisjoner på vei OPP til 155...). Dette anser jeg for betraktelig økning i styrke for ei småtjukk dame tidlig i 40-årene... Jeg hadde nok klart enda mer også - men begynte og bli sliten etter alle reptisjonene. Greit og få bekreftet at de kraftige lårene også innholder godt med muskler, ikke bare fett

Min erfaring er at lavkarbo ikke gir meg eksplosivitet i verken kondisjon eller styrke, men den gir meg ekstrem utholdendenhet og ikke minst kan jeg nå løfte mye tyngre enn før. Det stopper liksom aldri opp, går aldri tomt lengre - noe det helt klart gjorde tidligere.
Dette på maks 20 g kh pr dag.

Opplever du at du ikke er like sterk som før, spiser du kanskje for lite mat - dvs protein og fett? Trener du tungt kan du jo ligge på hvertfall 2 g protein pr kilo kroppsfett siden kroppen vil forbruke proteinet i oppbygging av muskler etter trening. Du kan kanskje forsøke og trene litt annerledes enn du gjorde på høykarbo. Jeg trente moderat motstand og mange repetisjoner, nå (sist jeg trente ihvertfall) blir det mye tyngre motstand og færre reps, noe som gir raskere økning i styrke/muskelstørrelse.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 15:52   #17
turbokano
Medlem
 
turbokano sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 40
Innlegg: 115
turbokano er ny på veien

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva er det som sier seg selv? Mange har motsatt erfaring - og øker i styrke på et lavkarbokosthold. Personlig trente jeg lett - også styrke pre-lavkarbo, men først da jeg hadde spist lavkarbo noen mnd kunne jeg virkelig legge på motstand i styrketreningen. Første timen med pt som var en styrketest ga hele 155 kg i benpress (Etter ca 10 ganger 10 repetisjoner på vei OPP til 155...). Dette anser jeg for betraktelig økning i styrke for ei småtjukk dame tidlig i 40-årene... Jeg hadde nok klart enda mer også - men begynte og bli sliten etter alle reptisjonene. Greit og få bekreftet at de kraftige lårene også innholder godt med muskler, ikke bare fett

Min erfaring er at lavkarbo ikke gir meg eksplosivitet i verken kondisjon eller styrke, men den gir meg ekstrem utholdendenhet og ikke minst kan jeg nå løfte mye tyngre enn før. Det stopper liksom aldri opp, går aldri tomt lengre - noe det helt klart gjorde tidligere.
Dette på maks 20 g kh pr dag.

Opplever du at du ikke er like sterk som før, spiser du kanskje for lite mat - dvs protein og fett? Trener du tungt kan du jo ligge på hvertfall 2 g protein pr kilo kroppsfett siden kroppen vil forbruke proteinet i oppbygging av muskler etter trening. Du kan kanskje forsøke og trene litt annerledes enn du gjorde på høykarbo. Jeg trente moderat motstand og mange repetisjoner, nå (sist jeg trente ihvertfall) blir det mye tyngre motstand og færre reps, noe som gir raskere økning i styrke/muskelstørrelse.

For DE fleste så må en ha karbo overskudd for å kunne bygge muskel optimalt.
Har du lite trenings erfaring så vil du få gode økninger i begnnelsen uansett opp til ett vist punkt.
Sier ikke alle har det samme som meg,går jo på lavkarbo for å gå ned i vekt gjerne,spiller ikke så stor rolle da om man ikke øker noe særlig.
Men spiste godt på lavkarbo,mye fett og 2 proteinshaker treningsdager,var ikke mindre stykre på lavkarbo,men økte seinere
Bare min erfaring

turbokano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 18:26   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av turbokano, her.

For DE fleste så må en ha karbo overskudd for å kunne bygge muskel optimalt.
Har du lite trenings erfaring så vil du få gode økninger i begnnelsen uansett opp til ett vist punkt.
Sier ikke alle har det samme som meg,går jo på lavkarbo for å gå ned i vekt gjerne,spiller ikke så stor rolle da om man ikke øker noe særlig.
Men spiste godt på lavkarbo,mye fett og 2 proteinshaker treningsdager,var ikke mindre stykre på lavkarbo,men økte seinere
Bare min erfaring

Jeg lurer bare på om du kan dokumentere at man må ha karbo-overskudd for å bygge muskler... såvidt jeg husker er kh kun ren energi, ikke essensielt for kroppen på noen som helst måte, og ikke del av oppbyggingen av kroppen (les muskler og cellefornying?) Det er vel proteiner som er byggesteinene som må til for å bygge muskler?

Bare lurer...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 20:38   #19
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hva er det som sier seg selv? Mange har motsatt erfaring - og øker i styrke på et lavkarbokosthold. Personlig trente jeg lett - også styrke pre-lavkarbo, men først da jeg hadde spist lavkarbo noen mnd kunne jeg virkelig legge på motstand i styrketreningen. Første timen med pt som var en styrketest ga hele 155 kg i benpress (Etter ca 10 ganger 10 repetisjoner på vei OPP til 155...). Dette anser jeg for betraktelig økning i styrke for ei småtjukk dame tidlig i 40-årene... Jeg hadde nok klart enda mer også - men begynte og bli sliten etter alle reptisjonene. Greit og få bekreftet at de kraftige lårene også innholder godt med muskler, ikke bare fett

Min erfaring er at lavkarbo ikke gir meg eksplosivitet i verken kondisjon eller styrke, men den gir meg ekstrem utholdendenhet og ikke minst kan jeg nå løfte mye tyngre enn før. Det stopper liksom aldri opp, går aldri tomt lengre - noe det helt klart gjorde tidligere.
Dette på maks 20 g kh pr dag.

Opplever du at du ikke er like sterk som før, spiser du kanskje for lite mat - dvs protein og fett? Trener du tungt kan du jo ligge på hvertfall 2 g protein pr kilo kroppsfett siden kroppen vil forbruke proteinet i oppbygging av muskler etter trening. Du kan kanskje forsøke og trene litt annerledes enn du gjorde på høykarbo. Jeg trente moderat motstand og mange repetisjoner, nå (sist jeg trente ihvertfall) blir det mye tyngre motstand og færre reps, noe som gir raskere økning i styrke/muskelstørrelse.


De som opplever å øke i styrke når de legger om til lavkarbo er ikke spesielt sterke i utgangspunktet. De er svake, utrente, feiltrente, under/feilernærte, eller har noen andre bremser som blir borte som en bieffekt når de legger om kosten. Sorry, men man blir ikke sterkere av å begrense inntaket av karbohydrater, og å påstå det hardnakket og vise til studier når virkeligheten viser noe annet blir bare teit.

Når det er sagt, så er det veldig bra at man føler å øke i styrke når man legger om, for det gir jo motivasjon til å fortsette treningen! Det er også viktig å sette seg ett mål om gangen. Skal man ned i fettvekt, eller skal man bli sterkere? Hva er viktigst? Er det et problem å bli litt svakere om målet er 20kg vektnedgang? Svaret burde være klart.

  Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 10:25   #20
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

De som opplever å øke i styrke når de legger om til lavkarbo er ikke spesielt sterke i utgangspunktet. De er svake, utrente, feiltrente, under/feilernærte, eller har noen andre bremser som blir borte som en bieffekt når de legger om kosten. Sorry, men man blir ikke sterkere av å begrense inntaket av karbohydrater, og å påstå det hardnakket og vise til studier når virkeligheten viser noe annet blir bare teit.

Når det er sagt, så er det veldig bra at man føler å øke i styrke når man legger om, for det gir jo motivasjon til å fortsette treningen! Det er også viktig å sette seg ett mål om gangen. Skal man ned i fettvekt, eller skal man bli sterkere? Hva er viktigst? Er det et problem å bli litt svakere om målet er 20kg vektnedgang? Svaret burde være klart.

Jeg er enig med deg. Spesielt når det kommer til styrketrening/ bygging. Men, så er det jo noen unntak, selvfølgelig. Bjørn Ferry gikk ned i fettprosent og økte muskelmassen da han la om kostholdet. Han endret samtidig ikke treningsopplegget. Kanskje det er anderledes og mer gjeldende for de som trener mer styrkerettet, for skiskyting er jo ikke akkurat styrkeløft. Eller kanskje karboinntaket til Ferry var nettopp en slik "bremse" som du nevner. Og så spiser han jo ca 125g karbo pr dag...

Selv er jeg "svakere" og har mindre piff i styrkeøktene hvis jeg spiser strikt veldig lavkarbo sammenlignet med et noe mer moderat inntak (tilpasset aktivitetsnivået.) Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller innen dette området også.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 15:25   #21
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Jeg er enig med deg. Spesielt når det kommer til styrketrening/ bygging. Men, så er det jo noen unntak, selvfølgelig. Bjørn Ferry gikk ned i fettprosent og økte muskelmassen da han la om kostholdet. Han endret samtidig ikke treningsopplegget. Kanskje det er anderledes og mer gjeldende for de som trener mer styrkerettet, for skiskyting er jo ikke akkurat styrkeløft. Eller kanskje karboinntaket til Ferry var nettopp en slik "bremse" som du nevner. Og så spiser han jo ca 125g karbo pr dag...

Selv er jeg "svakere" og har mindre piff i styrkeøktene hvis jeg spiser strikt veldig lavkarbo sammenlignet med et noe mer moderat inntak (tilpasset aktivitetsnivået.) Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller innen dette området også.

Målte han en økning i muskelmassen, eller var det noe han følte på? Når man mister underhudsfett så ser man jo gjerne mer muskuløs ut uten å egentlig være det. Men det er ikke helt umulig at det var en faktisk økning heller, spesielt om han økte proteininntaket sitt ifm omleggingen.

  Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 07:39   #22
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Målte han en økning i muskelmassen, eller var det noe han følte på? Når man mister underhudsfett så ser man jo gjerne mer muskuløs ut uten å egentlig være det. Men det er ikke helt umulig at det var en faktisk økning heller, spesielt om han økte proteininntaket sitt ifm omleggingen.

Det var en måling som bekreftet ned fra 13% til 10% fett, og samtidig opp 1kg muskler. En eller annen fast måling som de gjør gjennom det svenske landslaget.

Dette var altså i sammenheng med å gå fra ca 60% karbo til ca 15%, samtidig som treningsopplegget var det samme. Proteininntaket har nok muligens også økt noe, men det var ikke noe om det i intervjuet jeg leste.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 09:31   #23
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Noe jeg tenker på er at animalsk mat og mer fett i kosten øker nivåene av vitamin d og magnesium som begge har vist seg å ha sammenheng med styrke i muskulaturen. Flere av fettsyrene bidrar ift produksjon av testosteron og om man spiser svært fettfattig kan det tenkes at det og kan bidra negativt.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 15:52   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

De som opplever å øke i styrke når de legger om til lavkarbo er ikke spesielt sterke i utgangspunktet. De er svake, utrente, feiltrente, under/feilernærte, eller har noen andre bremser som blir borte som en bieffekt når de legger om kosten. Sorry, men man blir ikke sterkere av å begrense inntaket av karbohydrater, og å påstå det hardnakket og vise til studier når virkeligheten viser noe annet blir bare teit.

Du henviste da visst også til en studie her lenger oppe... Uten å legge ved så mye som en link eller annen støtte for uttalelsene.

Så lenge det er tilfelle så betrakter jeg det du sier nøyaktig like mye verd som "bevis" som mitt eget N=1-eksperiment. Og nøyaktig like mye spekulasjon.

(Hvorfor må det være "alle andre" forklaringer en en endret hormonsammensetning/-produksjon i kroppen som følge av et endret kosthold? Det er ikke akkurat nytt at hva vi spiser påvirker hormonbalansen.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:50   #25
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du henviste da visst også til en studie her lenger oppe... Uten å legge ved så mye som en link eller annen støtte for uttalelsene.

Så lenge det er tilfelle så betrakter jeg det du sier nøyaktig like mye verd som "bevis" som mitt eget N=1-eksperiment. Og nøyaktig like mye spekulasjon.

(Hvorfor må det være "alle andre" forklaringer en en endret hormonsammensetning/-produksjon i kroppen som følge av et endret kosthold? Det er ikke akkurat nytt at hva vi spiser påvirker hormonbalansen.)

Kjære deg. Man blir ikke sterkere av å begrense inntaket av karbohydrater. Punktum. Det fins ikke en styrkeløfter, vektløfter, strongman eller annen kraftsportutøver i verden som karber seg ned før et stevne. Jeg mister opp mot 20% av 1rm på de store løftene i ketose ift med et moderat kh-inntak. Da er det vel revnende likegyldig om man får en ubetydelig økning i veksthormonutskillelsen og lavere insulin som teoretisk skulle kunne gjøre en sterkere, eller hva? Virkelighet > teori.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når man mister muskler Vibeke-67 Lavkarbo generelt 5 23-03-11 09:12
Mister muskler? Sol-Angelica Fysisk og mental helse 7 15-03-11 13:21
Opp i vekt på lavkarbo, bygge muskler! pijussau Lavkarbo generelt 2 01-01-10 21:24
Muskler, muskler, muskler ... hvor mye kan det egentlig bli? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 8 16-10-09 07:11
Trenger teorihjelp til bygging og ketose Runegutt Spørsmål og svar 28 04-12-08 15:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no