Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Bakt sellerirot?

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-06, 13:29   #1
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Bakt sellerirot?

Jeg så et matlagingsprogram med Arne Brimi for en stund siden. Der bakte han selerirot på samme måte som man lagde bakt potet, og hadde rømme, urter og kryddersmør oppi.. kan sikkert ha skinke og bacon også..

Noen som har prøvd dette? Hørtes jo godt ut da, jeg som er så glad i bakt potet! Men er ikke sånn selerirot ganske sterk i smaken? Kanskje den blir mildere av å bli bakt?

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 13:47   #2
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bakt selerirot?

Her fant jeg oppskriften, blant mye annet usunt da...

Selerirot har 2,8 g karbohydrat pr 100 gram, det er jo MYE mindre enn potet, er omtrent det samme som blomkål...

Tror jeg må prøve dette i helgen jeg, se om det er godt eller om seleri-smaken er for sterk...

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 14:39   #3
Vikki
Medlem
 
Vikki sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 118
Vikki er ny på veien

Sv: Bakt selerirot?

Så det samme programmet jeg og ! Bakt sellerirot så veldig godt ut!
Har ikke prøvd selv ennå. Får bare fatt i oppkuttet sellerirot, så jeg har det på vent...
Skiv litt om hvordan det blir da... - om du prøver.

Vikki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose, ved hjelp av Eurodiett / Atkins Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 20:37   #4
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bakt selerirot?

Nå har jeg prøvd

Dette er en bra årstid for selerirot, er tiden for fersk suppe og sånne greier, så på Coop Obs! hadde de bunter med hele røtter.. Jeg renset den litt, pakket den i folie og gjorde som Brimi sa, bakte den på 190 grader i 30 minutter. Og den var like hard... For å få den passe sånn "bakt potet spise med skje myk", bør den stå halvannen time minst....
Men godt var det! Jeg tok litt smør og hvitløkspepper i, og litt rømme på toppen. Hadde den som tilbehør til biff. Men den kan sikkert være et måltid i seg selv hvis man slenger på en dæsj bacon, eller litt skinke, og ost såklart!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 23:49   #5
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Sv: Bakt selerirot?

Nam! Hørtes yummy ut Det må jeg prøve - takker og bukker!

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 09:51   #6
Mya
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 51
Innlegg: 329
Mya er ny på veien

Sv: Bakt selerirot?

Hei et spm til dette: Er det ikke slik at alle rotfrukter får flere karber eller påvirker bloidukkeret mer etter at de er varmebehandlet, mener å ha lest noe slikt, så jeg er litt skeptisk. Dersom noen kan fastslå det motsatte har jeg en fantastisk selerirotoppskrift....

Mya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 11:38   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Bakt selerirot?

Iflg. den store matvaretabellen inneholder sellerirot 2.8 karbohydrater pr 100 gram.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 12:12   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Bakt selerirot?

Opprinnelig lagt inn av Mya

Hei et spm til dette: Er det ikke slik at alle rotfrukter får flere karber eller påvirker bloidukkeret mer etter at de er varmebehandlet, mener å ha lest noe slikt, så jeg er litt skeptisk. Dersom noen kan fastslå det motsatte har jeg en fantastisk selerirotoppskrift....

Det gjelder NOEN grønnsaker, mener det er i hovedsak gulerot og kålrot. Ikke sellerirot eller andre som er lave i karber.

Så kom med oppskrifta !

*løper i butikken for å handle*

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 12:22   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bakt selerirot?

Årh herlighet!!!! Jeg eeelsker bakt potet med masse fyll, dette er jo bare fantastisk??? Jeg kommer jo ALDRI mer til å sprekke??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 12:23   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Bakt selerirot?

Så snadder...dette må prøves. Serveres som bakt potet altså?

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 13:40   #11
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 49
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bakt selerirot?

Jepp, som bakt potet. Men "skallet" er ikke på samme måte, så du må skjære av toppen og grafse litt oppi før du tar i fyllet, funker ikke med å snitte kryss og klemme....

En utfordring kan være å få tak i hele røtter. Ofte har jeg sett de bare har biter i butikken.. Men dere får slå til nå som det er suppe-årstid!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 14:00   #12
Mya
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 51
Innlegg: 329
Mya er ny på veien

Sv: Bakt selerirot?

da ligger min sellerirot oppskrift ute, lover at dere ikke blir skuffet

Mya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-06, 19:06   #13
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Sv: Bakt selerirot?

Jeg har kjøpt 1/2 sellerirot idag, må vel funke når jeg pakker den inn i folie? Kanskje litt tørt på toppen? Gleder meg til å prøve denne oppskrifta

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:01   #14
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Bakt selerirot?

Hvordan ble resultatet av dette da?

Jeg falt for dette forslaget, og det skal snart prøves. Jeg er veldig glad i sellerismaken, men hører at noen frykter at det skal smake sterkt..

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 17:36   #15
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Bakt sellerirot?

Jeg syns sellerirot er veldig godt. Jeg hadde faktisk planlagt å lage mos av bare sellerirot i dag, så det var litt artig at jeg oppdaget denne tråden nå.

Brokkoli og blomkål er jo godt i mos, men det blir liksom ikke helt det samme som potetmos likevel. Mest er det i grunnen konsistensen som er "feil", selv om det jo selvsagt smaker annerledes - men akkurat det gjør meg ikke så mye. Men jeg innbiller meg altså at man kan gjøre mye av det samme med sellerirot som med potet - skjønt hadde ikke tenkt på at den kunne bakes! Må prøves!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg har bakt og tatt bilde av OE-nøttebrød og Optimale Vafler Iset Oppskrifter 34 03-03-13 18:06
Bakt fisk med Bønner og Salsa Marianne Middag 0 10-10-04 00:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no